BMW řady 5 E60 (2003 – 2010)

BMW řady E60 jedni milují, druzí jej nemohou ani vidět. Avšak řada motoristů, jež kontroverzní design nejdříve nepřijala, postupem času objevila jeho krásu.

RADOSTI
Výborné jízdní vlastnosti, velice úsporný a výkonný vznětový šestiválcový třílitr, prostor pro posádku, objemný zavazadelník.

STAROSTI
Design řadě motoristů nesedne, mnoho ojetin s opravdu hodně stočeným počítadlem ujeté vzdálenosti, automobily s béžovým interiérem vypadají dříve opotřebovaněji.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

„Pětkové“ BMW v provedení sedan přišlo na trh v roce 2003 pod kódovým označením E60. Výstavní premiéru si automobil odbyl na brněnském autosalonu, což byl pro tuto akci největší úspěch a pocta, jaké se ji dostalo. Pak už to šlo s autosalonem v moravské metropoli od desíti k pěti.

O rok později se objevil také praktičtější kombík pod označením E61 a přídomkem Touring. Obě karosářské verze spojuje kontroverzní design, pod nímž je podepsán Chris Bangle. Jedni si práci tohoto designéra oblíbili, jiní ji nemohou vystát.


Každopádně kabát je věc jedna, jízdní vlastnosti jsou věc druhá a v tomto směru velký vůz příznivce značky rozhodně nezklame. Svou ovladatelností mile překvapí i motoristy, jež doposud řídili o třídu menší modely.To ale trochu předbíháme. Nejprve se pojďme podívat do interiéru a začneme hned trochu kriticky. Plast použitý na palubní desce totiž nevypadá nijak exkluzivně. Ve srovnání s konkurenčními modely značek Audi a Mercedes je v tomto směru BMW jasně nejhorší.


Řadě motoristů se nelíbí ani dvojitá kaplička. Ta první přitom ukrývá běžné přístroje, druhá displej zobrazující veškeré údaje včetně navigace. Ani po stránce designu tedy palubní deska mnoho kladných bodů neposbírá.

To platí i pro základní sedačky. Sice svými rozměry potěší i vzrostlejší jedince, ale nějaké kvalitní tvarování nečekejte. Prostornost interiéru je však velmi dobrá a tak se není čeho obávat, ani pokud máte cestovat na zadních sedadlech.Stejně tak dobrá je situace v zavazadelníku. Sedan totiž přepraví zavazadla o objemu 520 litrů, kombi si poradí s nákladem o 20 litrů menším. To je ale údaj naměřený po roletku zavazadelníku. Praktičtější Touring přitom umožňuje využití prostoru i nad roletkou (stejně jako jiná kombi).


Nabídka pohonných jednotek je u BMW řady 5 skutečně velice pestrá. Špatnou volbu zde prakticky nenajdete, avšak u zážehových motorů počítejte s odpovídající spotřebou paliva. Nakonec „pětka“ není žádný drobeček.

Kdo chce jezdit úsporně a zároveň mít pod kapotou pořádné stádo silných plnokrevníků, zvolí třílitrový šestiválcový turbodiesel. Ten plní pokyny řidiče velice ochotně, vyznačuje se až neuvěřitelně kultivovaným během a skutečně nízkou spotřebou.Věřte nebo ne, jezdit za 6,5 litru nafty na 100 km u tohoto vozu opravdu není problém a přitom brzdou provozu opravdu nebudete! Z hlediska spotřeby, ale i spolehlivosti je lepší zvolit manuální řazení.

Podvozek potěší precizním naladěním, když výborně tlumí nerovnosti a současně zajišťuje vynikající jízdní vlastnosti. Elektronika zasahuje do jízdy citlivě a navíc lze stabilizační systém vypnout. Takže kdo si chce pohon zadních kol opravdu užít, má příležitost.

Z hlediska spolehlivosti si vůz nestojí špatně. Mnoho aut je ale hodně stočených a udávaný nájezd ani zdaleka neodpovídá realitě. Kdo takový vůz koupí, může se divit, že mu odejde setrvačník nebo vstřikovače common railu. Jenže to jsou díly, které podléhají opotřebení v každém automobilu.Dvouhmotový setrvačník v BMW přitom vydrží 200 000 i 250 000 kilometrů, někdy ještě déle. Vždy záleží na tom, jak je s vozem zacházeno. O výměnu se začne hlásit klapavým zvukem zespodu motoru, který utichne nebo se změní po šlápnutí na pedál spojky.

„Mohou se objevit vůle ve spojovacích tyčích řízení, pozor si dejte na únik převodového oleje z automatické převodovky,“ varuje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. Nepravidelný běh nebo klapot z vršku motoru u turbodieselu zase ukazuje na vadné vstřikovače.


„Vznětové třílitry někdy potká závažný problém v podobě uvolněných a nasátých klapek sání. Kdo zhasíná motor bez dochlazení, zkracuje životnost turbodmychadla,“ pokračuje zástupce Auto Diskont. Pokud u vyhlédnutého vozu turbo hvízdá, raději se poohlédněte jinde. „Známé je i praskání výfukových svodů. S vadnou rozdělovací převodovkou pohonu všech kol xDrive se lze setkat jen zřídka,“ zakončuje Vápeník.


Ve zpětném zrcátku
2003 – 5. června představen sedanu E60 na brněnském autosalonu a následně zahájen prodej se zážehovými řadovými šestiválci 2.2 24V/125 kW (520i), 3.0 24V/170 kW (530i) a turbodieselovými řadovými šestiválci 3.0 d/160 a 170 kW (530d), v září rozšířena nabídka motorů o řadový šestiválec 2.5 24V/141 kW (525i) a osmiválec 4.4 V8/245 kW.
2004 – uvedeno kombi Touring pod označením E61, v září sportovně laděný sedan M5 s desetiválcem 5.0 V10/373 kW a pohonem zadních kol, nové turbodiesely (řadové šestiválce) 2.5 d/120 a 130 kW (525d) a také dvakrát přeplňovaný šestiválec 3.0 d/200 kW (535d).
2005 – zaveden pohon všech kol xDrive, nové motory: řadové šestiválce 2.5 24V/130 kW (523i), 2.5 24V/160 kW (525i a 525xi), 3.0 24V/190 kW (530i a 530 xi), osmiválce 4.0 V8/225 kW (540i), 5.0 V8/270 kW (550i), turbodieselové řadové čtyřválce 2.0 d/110 a 120 kW (520d), 3.0 d/170 kW i ve verzi xDrive (530xd).
2007 – facelift a modernizace, nová automatická převodovka a některé motory: řadový čtyřválec 2.0 16V/125 kW (520i), model 523i se zvýšeným výkonem na 140 kW, model 530i a 530xi nově s výkonem 200 kW, model 520d nově s výkonem 130 kW, pod označením 525d nově přeplňovaný vznětový řadový šestiválec 3.0 d/145 kW (i jako 525xd), u 530d a 530xd výkon navýšen na 173 kW, model 535d nově o výkonu 210 kW, u verzí 525i, 525xi technické úpravy avšak výkon nezměněn.
2008 – zavedeno nové označení pohonu všech kol (např. místo 525xi nyní 525i xDrive).
2010 – ukončení výroby a uvedení nástupce BMW 5 pod kódovým označením F10.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz BMW 5 v roce 2004.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (29 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 4 hvězdičky z 5 možných (42 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdu ze 4 možných (2 body)

Milan Jirouš

8.7.2012 5:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist