BMW M550d xDrive Touring (2014)

Velký kombík s pohonem všech kol, přeplňovaným naftovým motorem a označením souvisejícím se sportovní divizí značky. Nevkusný mix anebo atraktivní a funkční kombinace?

RADOSTI
Výkon, spotřeba, jízdní vlastnosti, pohon všech kol

STAROSTI
Opravdu lze potenciál na tuzemských silnicích využít?

Nejprve fakta – tohle je BMW řady 5 Touring a tím je řečeno vše ohledně rozměrů karoserie, velikosti zavazadlového prostoru a vzhledu, protože řada 5 této generace není ani náhodou na trhu nováčkem, my ji už známe vcelku detailně a tak vás mohu s klidem odkázat na některý z předchozích testů.

Drobná odlišnost od starších aut – tohle je exemplář po faceliftu, takže tu máme decentní modernizované detaily, třeba přístroje s novou grafikou, což vypadá opravdu vkusně a atraktivně, ale není to zásadní důvod k rozsáhlému popisování nebo dlouhým debatám. Takže pojďme rovnou k samotnému jádru auta a to doslova, a tím je motor, nejsilnější naftový agregát v nabídce BMW, a jak už víme z (nedávné) historie, tak navzdory číslici pět v označení motorizace se jedná o třílitr. Řadový šestiválec má objem 2993 cm3 a díky přeplňování, kterému u BMW říkají M Performance TwinPower Turbo, disponuje pohonná jednotka výkonem 381 koní a točivým momentem 740 Nm. Ten je v maximální míře k dispozici ve 2000 otáčkách za minutu. Často k nám do redakce dorazí dotaz, jak je tento motor – takto nabuzený šestiválec spolehlivý, a pravdou je, že nevíme, vzhledem k tomu, že motor je na trhu zatím poměrně krátce a jen těžko předpovídat, jak se bude asi chovat za deset let intenzivního provozu.


Optikou klasického týdenního testu je ale čestné říct, že jde o velmi zajímavý a vyspělý kus techniky. Začnu tím, jaký má turbodiesel zátah. Ehm, upřímně, čekal jsem při kickdownu větší kopanec do ledvin, auto při svých dvou tunách hmotnosti (a třeba také zavazadelníku plně zatíženém nákladem plus pěti lidmi v kabině) netrkne do vašich zad jako Jean Claude Van Damme kolenem do soupeře v dobách své největší slávy. Auto ale v žádném případě není pomalé, na první dojem jsem čekal masivnější a ostřejší dojem, ale jeho rychlost je ukrytá jinde. BMW M550d xDrive Touring svou dynamiku maskuje, navzdory výše popsanému subjektivnímu dojmu ze zrychlení je zde sprint na stokilometrovou rychlost za 4,9 sekundy a to je velmi atletická vizitka.

Intenzivní a zajímavý je zvuk motoru, klokotání, které bych přirovnal spíše k benzínovému atmosférickému osmiválci než k naftou krmenému třílitrovému šestihrnku, neumím ovšem říct, do jaké míry jde o přirozený projev mechanických nebo přesněji řečeno nedigitálních částí auta a do jaké míry jde o zvuk upravený prostřednictvím virtuálních procesů a palubního audio sytému – jak je leckdy v těchto dobách zvykem. Ale zní to pěkně. Pod plynem pobaví a zaujme a v klidovém režimu neruší.

Chtěl bych rovnou také zmínit spotřebu, která byla vyjádřena palubním počítačem jako 9,6 litru nafty na sto kilometrů, což hodnotím jako velmi příznivé, neboť jsem s autem jezdil různě, ale objektivně řečeno ne pomalu. Tedy až na několik kilometrů, kdy jsem se snažil okusit ekonomický režim vozu. Ten je v nabídce nastavení jako nejméně dynamický, při jeho aktivaci se přístroje přepnou do modrého podsvícení a palubní systém jde tak daleko, že kromě otupění převodovky a podložení plynového pedálu dlažební kostkou dokonce prostřednictvím grafiky řidiče nabádá, aby dal nohu z plynu. Na pěti kilometrech dálniční jízdy v hustším provozu jsem díky eco-režimu ušetřil palivo na 1,2 kilometru. Palivo, o které jsem záhy přišel při přepnutí na sportovní mód, který vdechl autu do žil temperament a nadšení.

Mluvil jsem o zrychlení z nuly na stovku, které mně nijak neuchvátilo, nutně musím zmínit pružné zrychlení, u kterého jsem měl opačné pocity – to, jak auto zrychluje v jakékoli rychlosti je fantastické. Jedete stovkou, šlápnete na plyn a předjíždíte. A to samé lze praktikovat i v mnohem razantnějších rychlostech, pokud se dá mluvit o nějakém autě jako o dálničním křižníku, tak je to právě BMW M550d xDrive Touring. Paráda. Na dálnici jsem si za volantem naftového emka opravdu lebedil, sedačky byly optimálně pevné, příjemně vedly a záda nebolela ani po delší jízdě (ovšem nenašel jsem ventilaci sedaček a tu bych uvítal a záda v horku ochladil).

Jízda jako taková? Stačilo se rozjet na požadovanou rychlost, ťuknout na tempomat a o plynulou jízdu bylo postaráno, palubní sytém četl dopravní značky a varoval před omezenou rychlostí, automatika pracovala tak, jak měla. Tedy až do chvíle, kdy jsme dojel pomalu jedoucí dodávku a chtěl ji předjet, přesně ve chvíli, kdy jsem vybočil do levého pruhu se záměrem předjet, palubní mozek vyhodnotil že se chystám nabourat a zabrzdil. Nechtěl bych slyšet, co na mou adresu musel prohlásit řidič auta za mnou, které se také pustilo do předjíždějícího manévru. Asistenta jsem tedy obratem vypnul a bylo po starostech, nicméně větší benevolentnost ke vzdálenosti auta před přídí by asi nebyla od věci.

Šest válců, tři litry a trojité přeplňování zajišťují výkony osmiválce. A zvuk.

S autem jsem si zajezdil logicky i mimo dálnice, vyrazil jsem na nějaké klikatější okresky a ano, znovu říkám, že pod kapotou vozu pracuje velmi vyspělá technika. Převodovka ve sportovním modu řadí rychle a mým pohledem je – vzhledem k vysokému počtu rychlostních stupňů a masivnímu točivému momentu – ideální neřadit ručně pádly, ale nechat to na automatice. Brzdy jsou silné, nastupují včas a auto umí velmi dobře zmírnit, a to i ve vyšších rychlostech, volant jde dobře do ruky, byť je jeho věnec tradičně silnější, ale dejme tomu. Počáteční nedotáčivost obratem řeší inteligentní pohon všech kol, který umí „podržet“ řidiče i v situacích, kdy by jiné auto už mělo seriozní potíž s gripem v jízdní linii. Podvozek je naladěný na pevnější notu, ale není nepříjemný a určitě ne nepříjemně odskakující, přilnavost na všech kolech je příkladná.

Zábava za volantem? Nenašel jsem ji, když přejdu to, že mne bavilo využívat výkonu k bezpečné, a velmi dynamické jízdě, ale je seriozní říct, že jsem zábavu za volantem M550d xDrive ani nehledal, není to podle mne auto, které by mělo mít zajištění úsměvu řidiče v popisu práce, rozhodně ne jako prioritu. Tou je mým pohledem rychlý a bezpečný transport v co největším pohodlí s optimální spotřebou a to tenhle vůz umí na výbornou.

Závěr
Jestli se mi BMW M550d xDrive líbilo? Ano, a to opravdu moc. Jak vypadlo, jak jelo, jak znělo, jak bylo pohodlné… A koupil bych si ho? Ehm asi ne, neumím se sice přesně vcítí do pozice člověka, který má bratru dva milion (a půl) na nové auto, ale čistě praktickým pohledem na věc bych asi ušetřil půl milionu a šel do slabšího BMW 535d xDrive Tournig. Nebyl bych o mnoho pomalejší (535d má výkon 313 koní, krouták 630 Nm a asi o tři, čtyři desetiny horší sprint na stovku) a stojí od 1700400 Kč.

Jste-li u nás na dálnici tak rychlí, jako nejpomalejší auto, které jede před vámi, si myslím, že M550d xDrive nelze plně využít. Na druhou stranu pokud je tady někdo, kdo prostě nemusí řešit finance a chce to nejlepší v nabídce modelové řady, bude s BMW M550 xDrive Touring navýsost spokojený.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcešestiválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadly
Zdvihový objem (cm3)2993
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)280/381 v 4000 - 4400
Točivý moment (Nm)740 v 2000
0-100 km/h (s)4,9
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4910
Šířka (mm)1600
Výška (mm)1462
Rozvor náprav (mm)2968
Ceny
Základní cena modelu1115400 Kč
Základní cena test. verze2269800 Kč
15.8.2014 10:49| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist