autoweb.cz > BMW > BMW i3 > BMW i3 tentokrát představeno již oficiálně
BMW i3 tentokrát představeno již oficiálně
Německá automobilka BMW mluví v souvislosti s dnešním oficiálním odhalením modelu i3 o udržitelnosti mobility a nové éře mobility, pravdou ale je, že ve srovnání s jinými vozy podobného typu vyřešila pouze jeden z mnoha zásadních problémů elektromobilů a tím je jejich vysoká hmotnost vyplývající z nutnosti vozit s sebou sady těžkých akumulátorů.
Mnichov k eliminaci tohoto nedostatku použil hliníkovou platformu a karoserii vyrobenou převážně z karbonového kompozitu, potíž je však v tom, že tyto materiály se společně s drahým uskladněním energie postaraly o pořádně tučnou základní cenovku 900 tisíc korun. Skutečné výrobní náklady firma nezveřejnila, máme ale za to, že čistý zisk z této částky asi nebude příliš vysoký.
BMW i3 velká fotogalerie
Pokud jde o poptávku, BMW se může spolehnout na vlády masivně dotující elektromobily, jako je třeba ta ve Francii, Kalifornii či státech severní Evropy.Jen pro pořádek připomínáme, že kompaktní hatchback s dveřmi otevíranými proti sobě váží pouze 1195 kg a k pohonu jeho zadních kol slouží elektromotor o výkonu 170 koní a nejvyšším točivém momentu 250 newtonmetrů. Podle měření automobilky se i3 dokáže rozjet na 100 km/h za docela slušných 7,2 sekundy, naopak maximální rychlost je kvůli masivnímu vybíjení při extrémním zatížení omezena na 150 km/h.
BMW tvrdí, že vůz má podle podmínek akční rádius 130 až 190 km, horní limit je však ale docela optimistický. Balíček lithium-iontových akumulátorů má 22 kWh, tedy ekvivalent přibližně 8,5 litru benzínu.
Že se ale nejedná o dostatečnou vzdálenost nepřímo přiznává také samotné BMW, které současně s čistým elektromobilem uvádí na trh také model s prodlouženým dojezdem. V Německu bude tato verze v přepočtu o 130 tisíc korun dražší, přičemž uvedenou částku bude muset zákazník připlatit za motocyklový dvouválec o objemu 650 cm3 a výkonu 34 koní. Jeho instalací by mělo auto zvládnout dojet na vzdálenost 300 až 340 kilometrů.
Tisková zpráva BMW se o odhadovaných počtech prodaných modelů i3 pro příští roky nezmiňuje, na domácím trhu však příliš vysoké asi nebudou. Zrovna Německo prodej elektromobilů přímo nedotuje a ve srovnání s automobily s klasickým spalovacím motorem je na tamním trhu o baterkami poháněná auta téměř nulový zájem. Dost podobné to asi bude také u nás, už třeba proto, že za 900 tisíc můžete mít třeba BMW 320d EfficientDynamics o výkonu 163 koní a průměrnou papírovou spotřebou 4,1 l/100 km anebo třeba 316d se 116 koňmi a za ušetřených 100 tisíc můžete prolít nádrží skoro 2900 litrů nafty.