BMW i3 REX má problém, třeba při předjíždění může dojít k náhlé ztrátě výkonu…

...může ale tohle překvapit někoho, kdo rozumí alespoň základním principům fungování stroje na baterky, byť s rezervní zásobou energie v podobě miniaturního motoru?

Redaktor amerického Consumer Reports se při testování BMW i3 ve verzi REX (Range EXtender), tedy modelu osazeném kromě elektromotoru také malým spalovacím agregátem určeným k prodloužení dojezdu, dostal do poněkud svízelné situace. Ve chvíli, kdy se v kopci pokoušel o předjetí kamionu, došlo bez varování k náhle ztrátě výkonu. Auto se po manévru kvůli rekuperaci a dobíjení „poměrně rychle zotavilo“, takové chování však zástupci magazínu považují za „přinejmenším znepokojující“.

Proč k tomu došlo, není asi tak těžké odhadnout. Potenciální bezpečnostní problém souvisí v první řadě s tím, že elektromobily nesmí nechat zcela vybít své baterky a s přibližujícím se limitem kapacity akumulátorů mají tendenci omezit výkon, aby bylo možné s autem dojet k dobíječce alespoň sníženou rychlostí, a zároveň tím chrání řídicí systémy před „definitivním“ blackoutem.

Pokud namítáte, že je přeci v tomto případě na palubě také spalovací motor fungující coby generátor elektrické energie, aby k výše popsanému scénáři nedošlo, máte pravdu jen částečně. Neměli bychom totiž zapomínat, že benzínová pohonná jednotka v BMW i3 REX je miniaturní motocyklový dvouválec s objemem 650 cm3 a výkonem pouhých 34 koní.

Není asi nutné mít doktorát z fyziky, aby jeden pochopil, že automobil poháněný elektromotorem se 170 koňmi nemůže být při téměř vybitých bateriích dlouhodobě zásobovaný elektřinou generátorem o pětinovém výkonu bez toho, aby se to neprojevilo na dynamice, byť by řidič nevyužíval potenciál elektromotoru naplno. Ví to také BMW, které přiznává, že k dosažení maximálního dojezdu je nutné nastartovat benzínový dvouválec ještě před jízdou.

Potíž je pochopitelně v tom, že běžný zákazník tohle vědět nemusí a tak trochu asi musíme dát za pravdu i těm, kteří se rovnou ptají „a proč by vůbec měl“. Je faktem, že dojezd elektromobilu si musí každý hlídat sám (a zde možná ještě pečlivěji), stejně jako si v běžných autech dáváme pozor na hladové oko, náhlé snížení výkonu však není zrovna to, co by řidič měl pokládat za samozřejmost.

S obdobnou otázkou se Consumer Reports obrátil na severoamerické zastoupení BMW, které ústy svého mluvčího Matthewa Russella přiznalo, že o tomto problému ví a náprava přijde počátkem příštího roku. Opatření zahrnuje indikátor dobíjení, systém výstrahy před potenciální dočasnou ztrátou výkonu a intenzivnější rekuperaci řízenou kromě jiného informacemi z navigace registrující kopcovitý terén.

Jestli tohle něčemu pomůže, zjistí ze své praxe asi až majitelé i3 REX, každopádně Consumer Reports upozorňuje kromě jiného i na to, že delší jízda s konstantně sešlápnutým plynem, kdy řidič prakticky nebrzdí a ani nemění rychlost, má dramatický vliv na schopnost akcelerace z 0 na 60 mil v hodině (97 km/h). Zatímco v čistě elektrickém režimu auto při plně nabitých bateriích zvládne tuto metu za 7,5 sekundy a za rovných 9,0 sekundy s běžícím spalovacím motorem, s téměř vybitým (nikoli však „prázdnými“) akumulátory to trvá 27 až 40 vteřin.

13.10.2014 1:06| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist