BMW i3 REX má problém, třeba při předjíždění může dojít k náhlé ztrátě výkonu…

...může ale tohle překvapit někoho, kdo rozumí alespoň základním principům fungování stroje na baterky, byť s rezervní zásobou energie v podobě miniaturního motoru?
bmw-i3-rex-ma-problem-treba-pri-predjizdeni-muze-dojit-k-nahle-ztrate-vykonu-1100x618.jpgCelá galerie 53 Zdroj: archiv redakce

Redaktor amerického Consumer Reports se při testování BMW i3 ve verzi REX (Range EXtender), tedy modelu osazeném kromě elektromotoru také malým spalovacím agregátem určeným k prodloužení dojezdu, dostal do poněkud svízelné situace. Ve chvíli, kdy se v kopci pokoušel o předjetí kamionu, došlo bez varování k náhle ztrátě výkonu. Auto se po manévru kvůli rekuperaci a dobíjení „poměrně rychle zotavilo“, takové chování však zástupci magazínu považují za „přinejmenším znepokojující“.

Proč k tomu došlo, není asi tak těžké odhadnout. Potenciální bezpečnostní problém souvisí v první řadě s tím, že elektromobily nesmí nechat zcela vybít své baterky a s přibližujícím se limitem kapacity akumulátorů mají tendenci omezit výkon, aby bylo možné s autem dojet k dobíječce alespoň sníženou rychlostí, a zároveň tím chrání řídicí systémy před „definitivním“ blackoutem.

Pokud namítáte, že je přeci v tomto případě na palubě také spalovací motor fungující coby generátor elektrické energie, aby k výše popsanému scénáři nedošlo, máte pravdu jen částečně. Neměli bychom totiž zapomínat, že benzínová pohonná jednotka v BMW i3 REX je miniaturní motocyklový dvouválec s objemem 650 cm3 a výkonem pouhých 34 koní.

Není asi nutné mít doktorát z fyziky, aby jeden pochopil, že automobil poháněný elektromotorem se 170 koňmi nemůže být při téměř vybitých bateriích dlouhodobě zásobovaný elektřinou generátorem o pětinovém výkonu bez toho, aby se to neprojevilo na dynamice, byť by řidič nevyužíval potenciál elektromotoru naplno. Ví to také BMW, které přiznává, že k dosažení maximálního dojezdu je nutné nastartovat benzínový dvouválec ještě před jízdou.

Potíž je pochopitelně v tom, že běžný zákazník tohle vědět nemusí a tak trochu asi musíme dát za pravdu i těm, kteří se rovnou ptají „a proč by vůbec měl“. Je faktem, že dojezd elektromobilu si musí každý hlídat sám (a zde možná ještě pečlivěji), stejně jako si v běžných autech dáváme pozor na hladové oko, náhlé snížení výkonu však není zrovna to, co by řidič měl pokládat za samozřejmost.

S obdobnou otázkou se Consumer Reports obrátil na severoamerické zastoupení BMW, které ústy svého mluvčího Matthewa Russella přiznalo, že o tomto problému ví a náprava přijde počátkem příštího roku. Opatření zahrnuje indikátor dobíjení, systém výstrahy před potenciální dočasnou ztrátou výkonu a intenzivnější rekuperaci řízenou kromě jiného informacemi z navigace registrující kopcovitý terén.

Jestli tohle něčemu pomůže, zjistí ze své praxe asi až majitelé i3 REX, každopádně Consumer Reports upozorňuje kromě jiného i na to, že delší jízda s konstantně sešlápnutým plynem, kdy řidič prakticky nebrzdí a ani nemění rychlost, má dramatický vliv na schopnost akcelerace z 0 na 60 mil v hodině (97 km/h). Zatímco v čistě elektrickém režimu auto při plně nabitých bateriích zvládne tuto metu za 7,5 sekundy a za rovných 9,0 sekundy s běžícím spalovacím motorem, s téměř vybitým (nikoli však „prázdnými“) akumulátory to trvá 27 až 40 vteřin.

13.10.2014 1:06| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist