BMW i3: Mnichovský elektromobil podrobně

BMW zanedlouho oficiálně představí svůj první elektromobil. Neváží ani 1,2 tuny, přitom má výkon 170 koní. Víme o něm ale mnohem více.

První opravdu masově vyráběný elektromobil od BMW se představí na obří premiéře 29. července v New Yorku. Už teď vás ale můžeme zahrnout podrobnějšími technickými informacemi, a to včetně hmotnosti a dalších parametrů.

Díky tomu, že se auto od počátků rodilo jako stoprocentní elektromobil, je jeho koncepce ve srovnání s ostatními elektrickými soupeři do značné míry unikátní. Základ automobilu tvoří hliníkové šasi na kterém stojí karbonový monokok ochraňující posádku vozidla.

BMW i3 velká fotogalerie

BMW i3 fotogalerie

Mimochodem jde o stejný druh materiálu, jaký pro svoje supersporty používá i Lamborghini. Ve zkratce se mu říká CFRP, což v překladu znamená plast zesílený uhlíkovými vlákny. Díky tomu se navzdory těžkým bateriím podařilo udržet hmotnost v přijatelných mezích, sériové auto bude vážit 1195 kg s rozložením hmotnosti téměř 50:50.


Baterie jsou ukryté pod podlahou, těžiště nebude zvyšovat ani samotný elektromotor, který je kousek nad zadní nápravou.

Jak důležitou roli hrála hmotnost napoví například vnější plášť karoserie. Jednotlivé díly jsou vyrobeny z plastů zesílených skelnými vlákny, čímž se podařilo oproti ocelovým plechům ušetřit přibližně 30 % hmotnosti. Díky umístění elektromotoru přímo u zadních kol se ušetřilo přibližně 1,5 kg na kabeláži, o 15 % jsou lehčí kovaná hliníková ramena podvozku, 18 % se podařilo ušetřit dutými poloosami.

A disky? Ty mají sice rozměr 19 palců, ale oproti ocelovým ráfkům jsou kované disky lehčí o 36 %, což znamená hmotnost méně než sedm kilogramů v případě jednoho disku. Pozoruhodné jsou i obuté pneumatiky, s cílem dosáhnout co nejnižšího tření obouvá BMW i3 pneumatiky o rozměru 155/70 R19.Samotný synchronní elektromotor váží jen 50 kg, ale dokáže ze sebe dostat výkon 170 koní a konstantní točivý moment 250 Nm. Když tedy pořádně seznámíte pedál plynu s koberečkem na podlaze, umí mnichovská nákupní taška vystřelit z 0 na 60 km/h za 3,7 sekundy, stovku zdolá za 7,2 sekundy. Abyste byli úplně v obraze, jde o teritorium malých hot-hatchů typu Ford Fiesta ST nebo Renault Clio RS. Tedy jen pokud nepřijde na přetřes maximální rychlost, ta je totiž elektronicky omezena na 150 km/h.

Automobilka přitom slibuje, že na zábavu se nezapomnělo, díky velmi nízkému těžišti má být auto extrémně agilní, co si ale pod tím lze přesně představit ukážou až osobní zkušenosti. Co naopak víme velmi dobře je maximální dojezd automobilu. S lehkou nohou by mělo být auto schopné ujet 130 až 160 km, při jízdě v režimu ECO PRO lze dojezd zvětšit o 20 km, o stejnou vzdálenost se dojezd prodlouží v režimu ECO PRO+.

Nestačí? I to se dá řešit, na přání může elektromotoru dělat společnost tradiční spalovací motor, zážehový dvouválec s objemem 650 cm3 a výkonem 34 koní. Ten dokáže při poklesu nabití akumulátoru úroveň udržet, auto přitom dál může pokračovat v jízdě. S ním lze tedy maximální dojezd navýšit až na 300 kilometrů. Motor ani jeho devítilitrová nádrž přitom vůbec neovlivní zavazadlový prostor, spalovací motor se nachází v těsné blízkosti elektromotoru, nádrž na palivo byste našli v přední části auta.

Co se týče akumulátorů, ty se ukrývají v podlaze auta, tvoří je osm modulů a celkem váží přibližně 230 kg. Celkové napětí akumulátoru činí 360 V a pojme 22 kWh energie, což odpovídá přibližně 8,5 litrům benzínu. Maximální životnost baterií řídí výkonná elektronika, která má na starosti i udržování optimální provozní teploty. Před odjezdem není problém zajistit optimální provozní teplotu 20 stupňů Celsia pomocí tepelného výměníku. Především proto si může BMW dovolit poskytovat na baterie záruku 8 let nebo ujetí 100 000 km.

Jak už to ale u nejmodernějších technologií bývá, levné nebývají. Jinak tomu nebude ani v případě BMW i3, základní cena by se měla pohybovat okolo jednoho milionu korun, příplatek za spalovací agregát by měl činit přibližně 150 000 Kč. Přesnou cenu se pravděpodobně dozvíme až při oficiálním odhalení auta, které proběhne již zmiňovaného 29. července.

11.7.2013 8:05| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist