autoweb.cz > BMW > BMW Hydrogen 7
BMW Hydrogen 7
Z Honzova úvodníku už víte, co všichni rozumní lidé dávno tuší: že ropa jen tak nedojde. A až jednou dojde, budeme připraveni. Tedy alespoň ti z nás, kteří si do prasátka nastřádají dost peněz na pořízení sedmičkového BMW.
Mnichovská automobilka začala experimentovat s vodíkem už hluboko v devadesátých letech, kdy všichni ostatní o možném využití této látky jakožto zdroje energie pro pohon automobilů jen teoretizovali. Výzkum dospěl tak daleko, že v příštím roce BMW vyrobí sto kusů řady 7 v provedení Hydrogen a pustí je do běžného provozu.
Spalování podobojí
V čem je kouzlo auta, které připraví ropné šejky o zdroj příjmů a Stranu zelených o politický program? Především v tom, že BMW je politicky korektní firma a naše přátele na blízkém východě tak docela ve štychu nenechá. Hydrogen 7 je schopný provozu na benzín, jelikož to ještě mnoho let bude nezbytné. Nebo máte pocit, že jste na vaší oblíbené shellce viděli stojan s nápisem „hydrogen“?
BMW řada 7 velká fotogalerie
A i kdybyste ho náhodou viděli, úplně bez fosilních paliv to zatím nepůjde. Náplň vodíku tomuto BMW zatím vydrží jen na 200 kilometrů jízdy. Díky čtyřiasedmdesáti litrům bezolovnatého benzínu v nádrži ale ujedete dalších pět set kilometrů.
Hydrogen 7 má dvanáctiválcový spalovací motor, vycházející z modelu 760i. Kvůli spalování vodíku bylo nutné snížit kompresní poměr, vyvinout nové vstřikování a vyrobit hliníkové sání.
Od šestilitrového dvanáctiválce by jeden čekal pořádný výkon – vždyť standardní 760i vyvine úctyhodných 445 koní. Jeho ekologický protějšek bohužel zvládne jen 260 koní, ať už spaluje neobnovitelné zdroje nebo košer vodík. Ke zrychlení na stokilometrovou rychlost potřebuje 9,5 s (oproti 5,5 s) a jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h, kdežto v případě běžných modelů omezovač zasáhne až při dosažení mety o 20 km/h vyšší.
Něco za něco
Inu, pokrok si žádá oběti, a nejen stran dynamiky. Velkou část původně pětisetlitrového kufru zabírá nádrž na vodík a hmotnost auta je o 250 kg vyšší. Jenže na oplátku dostanete téměř absolutně ekologický provoz: Když jede na vodík, vypouští toto BMW do atmosféry jen vodní páru a stopové množství dioxidu dusíku a pevných částic.
Jestli ve jménu zvířátek a kytiček právě zahajujete konferenční hovor s vaším fleet managerem a bankéřem, zadržte. BMW Hydrogen 7 zatím není na prodej. Mnichovští si ponechají ve vlastnictví všech sto aut, která vyrobí, s úmyslem pronajímat je pokrokově myslícím osobnostem a institucím na období několika měsíců. Koneckonců, provoz na vodík by vás stál třikrát víc než spalování benzínu a protože výroba paliva budoucnosti z obnovitelných zdrojů je zatím v plenkách, jen byste místo zásob ropy devastovali zásoby zemního plynu.
Možná to teď vypadá, že Hydrogen 7 je zbytečné a drahé cvičení v public relations. Ale stačí se dívat dál do budoucnosti. Problémy jako dostupnost vodíku či jeho ekologická výroba jsou dočasné a na jejich řešení se na mnoha místech světa usilovně pracuje. Záměrem BMW bylo dokázat, že s pomocí současných technologií lze vyrobit a provozovat „vodíkomobil“ technicky i legálně schopný běžného provozu. Tím pádem není tak docela nepravděpodobné, že členové vládnoucích arabských dynastií zanedlouho rozšíří svoji slovní zásobu o nový výraz: Úřad práce.
autoweb.cz
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | BMW Hydrogen 7 |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,5 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový dvanáctiválec |
Zdvihový objem (cm3) | 5972 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 260 koní |
Točivý moment (Nm) | 390 Nm |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 230 |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | cca 2400 |
Ceny | |
Základní cena modelu | není na prodej |