BMW Hydrogen 7

Příští rok se po německých dálnicích začne prohánět stovka sedmičkových bavoráků, které nepotřebují benzín. Tedy skoro.

Z Honzova úvodníku už víte, co všichni rozumní lidé dávno tuší: že ropa jen tak nedojde. A až jednou dojde, budeme připraveni. Tedy alespoň ti z nás, kteří si do prasátka nastřádají dost peněz na pořízení sedmičkového BMW.

Mnichovská automobilka začala experimentovat s vodíkem už hluboko v devadesátých letech, kdy všichni ostatní o možném využití této látky jakožto zdroje energie pro pohon automobilů jen teoretizovali. Výzkum dospěl tak daleko, že v příštím roce BMW vyrobí sto kusů řady 7 v provedení Hydrogen a pustí je do běžného provozu.

Spalování podobojí
V čem je kouzlo auta, které připraví ropné šejky o zdroj příjmů a Stranu zelených o politický program? Především v tom, že BMW je politicky korektní firma a naše přátele na  blízkém východě tak docela ve štychu nenechá. Hydrogen 7 je schopný provozu na benzín, jelikož to ještě mnoho let bude nezbytné. Nebo máte pocit, že jste na vaší oblíbené shellce viděli stojan s nápisem „hydrogen“?

BMW řada 7 velká fotogalerie

BMW řada 7 fotogalerie

A i kdybyste ho náhodou viděli, úplně bez fosilních paliv to zatím nepůjde. Náplň vodíku tomuto BMW zatím vydrží jen na 200 kilometrů jízdy. Díky čtyřiasedmdesáti litrům bezolovnatého benzínu v nádrži ale ujedete dalších pět set kilometrů.

Hydrogen 7 má dvanáctiválcový spalovací motor, vycházející z modelu 760i. Kvůli spalování vodíku bylo nutné snížit kompresní poměr, vyvinout nové vstřikování a vyrobit hliníkové sání.

Od šestilitrového dvanáctiválce by jeden čekal pořádný výkon – vždyť standardní 760i vyvine úctyhodných 445 koní. Jeho ekologický protějšek bohužel zvládne jen 260 koní, ať už spaluje neobnovitelné zdroje nebo košer vodík. Ke zrychlení na stokilometrovou rychlost potřebuje 9,5 s (oproti 5,5 s) a jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h, kdežto v případě běžných modelů omezovač zasáhne až při dosažení mety o 20 km/h vyšší.

Něco za něco
Inu, pokrok si žádá oběti, a nejen stran dynamiky. Velkou část původně pětisetlitrového kufru zabírá nádrž na vodík a hmotnost auta je o 250 kg vyšší. Jenže na oplátku dostanete téměř absolutně ekologický provoz: Když jede na vodík, vypouští toto BMW do atmosféry jen vodní páru a stopové množství dioxidu dusíku a pevných částic.

Jestli ve jménu zvířátek a kytiček právě zahajujete konferenční hovor s vaším fleet managerem a bankéřem, zadržte. BMW Hydrogen 7 zatím není na prodej. Mnichovští si ponechají ve vlastnictví všech sto aut, která vyrobí, s úmyslem pronajímat je pokrokově myslícím osobnostem a institucím na období několika měsíců. Koneckonců, provoz na vodík by vás stál třikrát víc než spalování benzínu a protože výroba paliva budoucnosti z obnovitelných zdrojů je zatím v plenkách, jen byste místo zásob ropy devastovali zásoby zemního plynu.

Možná to teď vypadá, že Hydrogen 7 je zbytečné a drahé cvičení v public relations. Ale stačí se dívat dál do budoucnosti. Problémy jako dostupnost vodíku či jeho ekologická výroba jsou dočasné a na jejich řešení se na mnoha místech světa usilovně pracuje. Záměrem BMW bylo dokázat, že s pomocí současných technologií lze vyrobit a provozovat „vodíkomobil“ technicky i legálně schopný běžného provozu. Tím pádem není tak docela nepravděpodobné, že členové vládnoucích arabských dynastií zanedlouho  rozšíří svoji slovní zásobu o nový výraz: Úřad práce.

autoweb.cz

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW Hydrogen 7
0-100 km/h (s)9,5
Motor
Konstrukcevidlicový dvanáctiválec
Zdvihový objem (cm3)5972
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)260 koní
Točivý moment (Nm)390 Nm
Nejvyšší rychlost (km/h)230
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)cca 2400
Ceny
Základní cena modelunení na prodej
15.11.2006 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist