BMW Art Cars (2015): Mnichov slaví 40. výročí prezentace svého prvního „uměleckého auta“

V roce 1975 byl představen základní kámen dnes unikátní umělecké sbírky BMW - závodní 3.0 CSL, na kterém se vyřádil americký sochař a výtvarník Alexander Calder.

Francouzského závodního pilota a dražitele Hervé Poulaina napadla v polovině 70. let zajímavá myšlenka. Místo běžného laku „vylepšeného“ pouze nálepkami potenciálních sponzorů jej napadlo nechat upravit vnější vzhled svého závodního BMW 3.0 CSL poněkud netradičním způsobem.

Obrátil se na svého přítele, amerického sochaře a výtvarníka Alexandra Caldera, jestli by s tím mohl něco udělat. Výsledkem jeho práce se stalo fantasticky vypadající umělecké dílo vylepšené několika základními barvami a osazené 3,2litrovým řadovým šestiválcem o výkonu 480 koní a maximální rychlostí 291 kilometrů v hodině.

Zrodil se první Art Car, který jel ve stejném roce 24hodinovku Le Mans a mezi diváky nechyběl ani Calder, který o rok později – ve věku 78 let – umírá.

Přestože vůz po sedmi hodinách odstupuje ze závodu kvůli problémům s kardanem, v BMW si nemůžou nevšimnout, jaký poprask tento vůz vyvolává, kdekoli se objeví. Také proto již pod taktovkou automobilky vzniká hned v následujícím roce Art Car číslo 2, jehož uměleckou transformaci svěřují do rukou dalšího amerického umělce, minimalistického malíře Franka Stelly.

Opět jde o BMW 3.0 CSL, tentokrát však vyladěné až na 750 koní a nejvyšší rychlostí až 341 km/h. Stella fascinován technikou vytvoří na karoserii grafiku, přesněji řečeno černo-bílou mřížku, připomínající milimetrový papír, která velmi přesně kopíruje každou křivku i linii automobilu. Také tento „Batmobil“ to zkusil v Le Mans, opět z důvodu poruchy ale závod nedokončí.

To už se ale rozjíždí plány na úpravu dalšího závodního stroje, tentokrát modelu 320i skupiny 5 s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 300 koní, které „zmaluje“ Roy Lichtenstein (1977), o dva roky později bere do parády BMW M1 s řadovou šestkou a 470 koňmi Andy Warhol a tímto způsobem postupně vznikají další a další unikáty, za kterými stojí Ernst Fuchs, Robert Rauschenberg, Michael Jagamara Nelson, Ken Done, Matazo Kayama a další.

Celkem vzniklo sedmnáct uměleckých kousků – posledním je prozatím BMW M3 GT2 (4.0 V8 s 500 koňmi), které v roce 2010 pomaloval barevnými linkami Jeff Koons. Auto má na sobě startovní číslo 79, což má být pocta M1 Andyho Wahola, ironií osudu však také tento stroj po pouhých pěti hodinách ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans musí odstoupit po technických problémech.

Aby automobilka patřičným způsobem zdůraznila význam těchto automobilů, část z nich letos představila na výstavě v Hongkongu, pařížském Pompidouově centru, na letošní Concorso d’Eleganza Villa d’Este a namířeno má také do New Yorku, Miami a Šanghaje.

26.5.2015 7:55| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist