BMW Alpina na českém trhu + první dojmy

Svezli jsme se s exkluzivními vozy Alpina B7 Bi-Turbo a novinkou Alpina B3 S Bi-Turbo. Stojí za příplatek proti běžným BMW?

Příchod značky BMW Alpina na český trh by měl být chápán jako něco extra, jako privilegium. V našem regionu je Česká republika jediná, která má prodejce vozů BMW Alpina – společnost Invelt. Ani v Polsku, Maďarsku, Slovensku nebo dokonce Rakousku tyto vozy oficiální cestou nezískáte.

Tento malosériový výrobce z městečka Buchloe ležícího několik desítek kilometrů západně od Mnichova nejprve začal působit v roce 1965 jako úpravce a od roku 1978 je oficiálně veden jako výrobce vlastních automobilů. Od tohoto roku totiž vozy BMW Alpina nesou vlastní označení číslem VIN.

V současné době jsou v nabídce modely D3 Bi-Turbo, B3 S Bi-Turbo, B5 Bi-Turbo a B7 Bi-Turbo. Vozy vychází z běžných modelů BMW řady 3, 5 a 7, vyrábí se dokonce na stejných montážních linkách (tento proces byl zahájen v roce 1995). Alpina pouze dodává své komponenty, které se u BMW kompletují.Společnost BMW Alpina se ale ohrazuje, aby se o ní mluvilo jako o tuningové firmě. Všechny vozy prochází samostatným vývojem, který trvá přibližně dva roky a z původního BMW zůstane vlastně jen hrubý základ – podvozek a motory si Alpina staví sama a dokonce i díly interiéru jsou čalouněny či modifikovány externě.

BMW Alpina by ráda na našem trhu prodala 10 aut ročně, ale podle našeho názoru je to odhad možná až zbytečně zdrženlivý. Proč? To se dozvíte za chvíli, protože jdeme jezdit.

BMW Alpina B7 Bi-Turbo
Tenhle více než dvoutunový kolos posílá z dvakrát přeplňovaného osmiválce 4,4 l na zadní nápravu hned 507 koní a 700 Nm. To samo o sobě slibuje zajímavé zážitky, ale překvapivě Alpina B7 není jen o jiném silnějším motoru. Co vás překvapí, je mnohem vyšší míra kultivovanosti a uživatelského komfortu. Tam, kde obyčejné BMW 750i na pneumatikách runflat mlátí, klepe a vibruje, tohle auto jen klidně přejede. A to i ve sportovním režimu podvozku!

Vůbec to celé působí tak nějak jinak, dotaženěji, lépe. Až mám pocit, jako by BMW dalo sedmičku s osmiválcem Alpině a řeklo: „Na, tady to máte a nějak to dodělejte. My na to nemáme čas, my musíme pracovat na tříválcových dieselových hybridech.“

Když nebudu mluvit o celkem samozřejmé míře komfortu a luxusního vybavení, atmosféru podtrhuje mnohem zvučnější a charakternější motor. Z výfuků skutečně vychází osmiválcové bublání a o agregátu skutečně víte. Převodovka přitom neřadí nijak zbrkle, vlastně oproti standardní sedmičce jemněji a možná i trochu pomaleji. To ale vůbec nevadí.Celkový pocit z vozu BMW Alpina B7 Bi-Turbo je velmi dobrý. Vlastně lepší, než z kteréhokoli sedmičkového BMW. Takže pokud chcete to nejlepší BMW řady 7, kupte si tuhle Alpinu. Nejen, že je výkonnější a charakternější, ale také pohodlnější a příjemnější. Za těch 3 145 000 korun skutečně stojí a navíc ji můžete mít i jako čtyřkolku nebo prodlouženou verzi.

BMW Alpina B3 S Bi-Turbo
Tahle novinka v nabídce Alpiny nahrazuje model B3 Bi-Turbo, který překonává výkonem a točivým momentem. Změnilo se ale i nastavení podvozku a převodovky, takže se dá mluvit o takovém propracovanějším faceliftu. Pod přední kapotou tohoto trojkového BMW (které si krom verze kupé můžete objednat i jako kabriolet, sedan či docela populární kombi) se ukrývá známý dvakrát přeplňovaný šestiválec z modelu BMW 335i.

U Alpiny ale namontovali vlastní vnitřnosti, vyměnili výfuk a pohráli si se softwarem řídící jednotky, takže výsledkem je výkon rovných 400 koní a točivý moment šílených 540 Nm. Jako majitele BMW M3 E46 mne tohle auto velmi zajímalo…

Agregát je opět výraznější než v případě obyčejného BMW 335i. Motor reaguje sice trochu ospale, ale nad 2000 ot./min. již necítíte žádnou prodlevu a akcelerace je tak masivní, že máte chuť vzít své BMW M3 a nechat na něj namontovat aspoň kompresor. Automatická převodovka se šesti rychlostmi s motorem dobře spolupracuje a můžete jí i pomoci nově udělanými tlačítky na volantu – nejsou zde ty poněkud neergonomické kolébkové přepínače, ale klasická tlačítka + a -.Podvozek je opět o něco komfortnější a mnohem poddajnější, což je způsobeno zejména lehčími, i když 19“ ráfky a hlavně běžnými pneumatikami. Tady máte další důkaz, jak gumy runflat obyčejná BMW kazí. Auto také v zatáčkách reaguje jemněji a mám pocit, že je skrze volant cítit více informací od předních kol. A jestli se ptáte, zda tohle auto jde pořád bokem, tak jde. A jak!

Základní cena za kupé BMW Alpina B3 S Bi-Turbo je 1 602 500 korun. Nejlevnější je pak sedan s cenou 1 550 000 korun. Zdá se vám to moc? Uvědomte si, že tohle auto jede 300 km/h a stovku umí za 4,7 sekundy. Ukažte nám, kde jinde dostanete 300 km/h za tyhle peníze.

A co dál?
Šetřílky bude určitě zajímat model BMW Alpina D3 Bi-Turbo, který má dvakrát přeplňovaný dieselový čtyřválec 2,0 l o výkonu 214 koní a točivém momentu 450 Nm. Má udávanou spotřebu 5,4 l/100 km, na stovku zrychlí už za 6,9 sekundy a dosáhne na 244 km/h. Ve verzi sedan a s šestistupňovým manuálem ho koupíte už za 962 500 korun. A to je velmi lákavá cena, když zvážíte, jak dobře jsou modely BMW Alpina vybaveny.BMW Alpina B5 Bi-Turbo má stejný osmiválec jako větší model B7 a stojí 2 405 000 korun. Později se v nabídce objeví i kombík a pohon všech kol. Ten je ostatně k dispozici i pro modely B3, ale kromě kabrioletu.

Jestli se BMW Alpina na českém trhu prosadí, ukáže až čas, ale já jí držím palce, protože postavit skutečně lepší BMW, to není zrovna jednoduchý úkol. Alpině se to ale nějakým „záhadným“ způsobem podařilo.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování dvojicí turbodmychadel
Uloženívpředu podél
Zdvihový objem (cm3)2976
Kompresní poměr9,4 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 89,6
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)294 / 400 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)540 v 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)256,4
0-100 km/h (s)4,7
Nejvyšší rychlost (km/h)300
Spotřeba paliva (l/100 km)9,7
Objem nádrže (l)63
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4623
Šířka (mm)1782
Výška (mm)1395
Rozvor náprav (mm)2760
Provozní hmotnost (kg)1560
Celková hmotnost (kg)2040
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1700
Zavazadlový prostor (l)430
Ceny
Základní cena modelu1 550 000 Kč
Základní cena test. verze1 602 000 Kč
9.9.2010 6:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist