BMW 750d xDrive (2016): nový überdiesel představen, čtyři turba zvládnou stovku za 4,6 s

Nový šestiválec BMW posouvá technickou komplikovanost i výkony dieselů této objemové třídy na dosud nepoznanou úroveň, quad-turbo produkuje přes 130 koní na litr.
bmw-750d-xdrive-2016-novy-ueberdiesel-predstaven-ctyri-turba-daji-stovku-za-4-6-s.jpgCelá galerie 2 Zdroj: archiv redakce

Původně jsme měli technická data k novému vznětovému šestiválci BMW z technického sympozia ve Vídni, která, jak se zdá nyní, byla pouze předběžná a ne úplně přesná. Automobilka nicméně vydala oficiální tiskovou, takže nyní můžeme informace aktualizovat a říci, že nová 750d bude ještě o něco rychlejší, než jsme si původně mysleli.

Nový třílitr pod přední kapotou nahradí dosud užívané tri-turbo s výkonem 381 koní, přičemž čtyři turbodmychadla ve spojení se zmiňovaným objemem vyprodukují rovných 400 koňských sil při 4400 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 760 newtonmetrů v rozmezí od 2000 do 3000 ot./min. BMW dále slibuje, že 450 Nm bude mít řidič pod plynem už při 1000 otáčkách.

Pohonná jednotka s označením 50d bude v řadě 7 kombinovaná výlučně s osmistupňovou automatickou převodovkou Steptronic a pohonem všech kol xDrive a na výběr bude buď ve standardní karoserii jako 750d xDrive anebo prodloužená varianta 750Ld xDrive. Zatímco prodloužený model zvládne stovku za 4,7 sekundy, standardní provedení pokoří hranici 100 km/h ještě o desetinku vteřiny rychleji.

Maximální rychlost je elektronicky limitovaná na obligátních 250 kilometrů v hodině a sympaticky vypadají také papírového hodnoty průměrné udávané spotřeby – podle měřícího cyklu NEDC by měla 750d jezdit za 5,7 až 5,9 litru nafty na 100 kilometrů.

Jen pro zajímavost dodáváme, že nová pohonná jednotka pracuje se systémem common-rail využívajícím piezoelektrické vstřikovače schopné pracovat s tlaky přes 2500 barů, což je o 200 až 210 barů vyšší hodnota než u předchůdce. Motor je přitom celohliníkový, vyrobený metodou tlakového lití „Hot isostatic pressing“ eliminující pórovitost materiálu a tudíž zvyšující jeho pevnost. Těsnění pod hlavou má pět vrstev a písty jsou vyrobené ze slitiny hliníku a křemíku, navíc mají bronzové vložky čepů a tvrzené čelo.

O redukci emisí se zde kromě klasického katalyzátoru a částicového filtru stará také systém SCR, tedy systém selektivní katalytické redukce využívající vstřikování vodného roztoku močoviny Adblue do výfukového traktu. Přeplňování motoru je vícestupňové a zahrnuje dvě menší turbodmychadla s variabilní geometrií, přičemž původní jedno velké turbo bylo nahrazeno dalším párem dvou menších turbodmychadel.

Celý proces řídí a především koordinuje poslední generace elektronické jednotky DDE (Digital Diesel Electronics), která ovládá individuální aktivitu turbodmychadel a jejich rozvodových lopatek, klapky obtokových ventilů, ventily přivádějící výfukové plyny či mezichladič stlačeného vzduchu. BMW 750d xDrive a 750Ld xDrive budou na trhu k mání od července 2016.

17.5.2016 11:20| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist