BMW 750d xDrive (2016): nový überdiesel představen, čtyři turba zvládnou stovku za 4,6 s

Nový šestiválec BMW posouvá technickou komplikovanost i výkony dieselů této objemové třídy na dosud nepoznanou úroveň, quad-turbo produkuje přes 130 koní na litr.
bmw-750d-xdrive-2016-novy-ueberdiesel-predstaven-ctyri-turba-daji-stovku-za-4-6-s.jpgCelá galerie 2 Zdroj: archiv redakce

Původně jsme měli technická data k novému vznětovému šestiválci BMW z technického sympozia ve Vídni, která, jak se zdá nyní, byla pouze předběžná a ne úplně přesná. Automobilka nicméně vydala oficiální tiskovou, takže nyní můžeme informace aktualizovat a říci, že nová 750d bude ještě o něco rychlejší, než jsme si původně mysleli.

Nový třílitr pod přední kapotou nahradí dosud užívané tri-turbo s výkonem 381 koní, přičemž čtyři turbodmychadla ve spojení se zmiňovaným objemem vyprodukují rovných 400 koňských sil při 4400 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 760 newtonmetrů v rozmezí od 2000 do 3000 ot./min. BMW dále slibuje, že 450 Nm bude mít řidič pod plynem už při 1000 otáčkách.

Pohonná jednotka s označením 50d bude v řadě 7 kombinovaná výlučně s osmistupňovou automatickou převodovkou Steptronic a pohonem všech kol xDrive a na výběr bude buď ve standardní karoserii jako 750d xDrive anebo prodloužená varianta 750Ld xDrive. Zatímco prodloužený model zvládne stovku za 4,7 sekundy, standardní provedení pokoří hranici 100 km/h ještě o desetinku vteřiny rychleji.

Maximální rychlost je elektronicky limitovaná na obligátních 250 kilometrů v hodině a sympaticky vypadají také papírového hodnoty průměrné udávané spotřeby – podle měřícího cyklu NEDC by měla 750d jezdit za 5,7 až 5,9 litru nafty na 100 kilometrů.

Jen pro zajímavost dodáváme, že nová pohonná jednotka pracuje se systémem common-rail využívajícím piezoelektrické vstřikovače schopné pracovat s tlaky přes 2500 barů, což je o 200 až 210 barů vyšší hodnota než u předchůdce. Motor je přitom celohliníkový, vyrobený metodou tlakového lití „Hot isostatic pressing“ eliminující pórovitost materiálu a tudíž zvyšující jeho pevnost. Těsnění pod hlavou má pět vrstev a písty jsou vyrobené ze slitiny hliníku a křemíku, navíc mají bronzové vložky čepů a tvrzené čelo.

O redukci emisí se zde kromě klasického katalyzátoru a částicového filtru stará také systém SCR, tedy systém selektivní katalytické redukce využívající vstřikování vodného roztoku močoviny Adblue do výfukového traktu. Přeplňování motoru je vícestupňové a zahrnuje dvě menší turbodmychadla s variabilní geometrií, přičemž původní jedno velké turbo bylo nahrazeno dalším párem dvou menších turbodmychadel.

Celý proces řídí a především koordinuje poslední generace elektronické jednotky DDE (Digital Diesel Electronics), která ovládá individuální aktivitu turbodmychadel a jejich rozvodových lopatek, klapky obtokových ventilů, ventily přivádějící výfukové plyny či mezichladič stlačeného vzduchu. BMW 750d xDrive a 750Ld xDrive budou na trhu k mání od července 2016.

17.5.2016 11:20| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist