BMW 535i Gran Turismo

Tohle BMW na první pohled upřednostňuje funkci nad formou. Ale umí ještě bavit řidiče?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Co to je vlastně zač?
BMW tvrdí, že řada 5 GT je úplně novým typem automobilu. Prý spojuje dynamický vzhled kupé s luxusem BMW řady 7 a variabilitou a funkcí BMW X5. Zjednodušeně bychom to tedy mohli přeložit jako „trochu honosnější MPV“.

BMW řady 5 Gran Turismo možná nese na víku kufru číslici „5“, ale sdílí mnoho společného s větším BMW řady 7. Také s cenovkou přes 1 400 000 korun překonává ekvivalentní sedan BMW řady 5 o pořádnou hromadu peněz.

 
Jak to vypadá zvenku?
Je to taková všehochuť. Předek, který se prakticky v nezměněné podobě ukáže i na příštím BMW řady 5, je velmi povedený. Z boku se pak mix stylu kupé a MPV trochu tluče, zvláště kvůli velké prosklené ploše. No a zezadu, auto vypadá velmi prakticky… Radši to nechme takhle a nerozpatlávejme to.

 
A jak to vypadá uvnitř?
Tady už to všechno začíná být o poznání lepší. O dvojitém víku kufru se toho napovídalo dost a neobviňujme BMW z toho, že to obšlehlo od Škody Superb, protože vyvinout něco takového trvá roky. Škodovka jen byla rychlejší. Kufr je od kabiny oddělen přepážkou, kterou lze vyndat. To se hodí, když vezete z dovolené ve Francii smradlavý sýr a nechcete obtěžovat posádku. A když sklopíte sedačky, dostanete 1700 litrů úložného prostoru. A to je více než dost.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

Samotné zadní sedačky lze nezávislé na sobě posouvat, sklápět a nastavovat a když je posunete úplně vzad, získáte stejný prostor pro nohy, jako v limuzíně řady 7. Dokonce je zde i dost místa na hlavu, protože linie střechy byla velmi chytře navržena.

Tvrzení, že je BMW řady 5 GT stejně luxusní jako limuzína BMW řady 7, je tedy pravdivé. Dokonce se v ní cítíte o trochu lépe, pokud máte svého řidiče, protože díky výše umístěné sedačce máte přehled o dění okolo, ale zas si nepřipadáte jako v SUV. Pocitu vzdušnosti napomáhá i standardně dodávaná panoramatická střecha.

A to jsme ještě nemluvili a nečekaně bohaté výbavě a velmi kvalitním a hezkém interiéru. V základu dostanete například i čtyřzónovou klimatizaci.

 
Jak se to řídí?
Tohle nás zajímá nejvíc, tak se na to pojďme podívat. Je to pořád BMW? Nabízí aspoň náznak zábavy? Na začátek je důležité si připomenout, že nesedíte v BMW řady 3, ale v něčem mezi řadou 5 a X5 s hmotností kolem dvou tun. Proto nepočítejte s tím, že BMW 535i GT sloganu automobilky „Sheer Driving Pleasure“ dostojí stejně jako sedan BMW 530i, pokud ho budete honit po zapadlých okreskách.

Podvozek je nicméně velmi dobře nastaven a cítíte snahu o maximálně neutrální vyvážení. Když na něj ale zatlačíte v zatáčkách, nedotáčivost se dostaví o poznání dříve a zásahy ESP vás budou brzy štvát.

Potěšení z jízdy vám však poskytne spíše překvapivě vysoký komfort. Troufneme si říci, že tohle BMW jezdí nejlépe z celé dnešní modelové řady – aspoň co se rovnováhy mezi ovladatelností a komfortem týče. A ani motor není úplně odsunut do pozadí.

Pod kapotou modelu 535i GT jsme měli nový benzínový řadový šestiválec 3,0 l, který má nyní jen jedno turbo, ale má stejný výkon 306 koní, jako jeho předchůdce se sekvenčním přeplňováním. Jeho chod je velmi uhlazený, ale když se snažíte auto dotlačit na stovku za udávaných 6,3 sekundy, odmění se charakteristickým zvukem. Paráda!

Samozřejmě dá většina zákazníků přednost třílitrovému dieselu, ale pokud vás provozní náklady až tolik netrápí, tenhle motor si zamilujete pro jeho zvuk a charakter.

Novinkou je i osmistupňová automatická převodovka, která řadí rychle a chytře a pomáhá snižovat spotřebu při dálničních rychlostech. Jen máme pocit, že při kick-downu jí chvíli trvá, než pochopí, co vlastně chcete. Ostatně, vybrat si z nabídky osmi rychlostí by dalo problém i nám, natož počítači, který se snaží o maximální efektivitu. Jenže kick-down přijde ke slovu málokdy, protože na předjíždění má motor síly dost i na vyšší rychlosti a hlavně vás auto k nějakým agresivním manévrům vůbec nevybízí.

 
Verdikt
BMW 535i Gran Turismo je, oproti našemu očekávání, velmi zajímavé auto. Ne tím, jak vypadá, ale tím, jak jezdí a jak je postavené. Je to velmi dobře fungující bavorák, který budete nejen rádi řídit, ale rádi se necháte i vozit. Samozřejmě vám při rychlé jízdě nezrychlí tep stejně jako obyčejná BMW, ale o to tady vůbec nejde.

Škoda, že BMW nechce o tomhle autě slyšet, že je MPV. Kdyby totiž bez ostychů tvrdilo, že jím je, bylo by to jediné současné MPV, po kterém bychom opravdu toužili.

autoweb.cz ve spolupráci s magazínem iMOTOR, foto: BMW AG

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW 535i Gran Turismo
0-100 km/h (s)6,3 s
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2979
Vrtání x zdvih (mm)89,6 x 84,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)225 kW / 306 koní při 5800 ot./min.
Točivý moment (Nm)400 Nm od 1200 do 5000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)151,9 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)12,3 / 6,9 / 8,9
Objem nádrže (l)70 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4998
Šířka (mm)1901
Výška (mm)1559
Rozvor náprav (mm)3070
Provozní hmotnost (kg)2015
Celková hmotnost (kg)2570
Ceny
Základní cena modelu1 476 800 Kč
8.10.2009 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist