BMW 535d xDrive Touring

Prozatím nejsilnější diesel v nabídce běžných modelů BMW v sobě skrývá velký potenciál, ale také se musí táhnout s pořádnou hmotností.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 7.6

RADOSTI
Linearita dodávky výkonu; prostorná kabina; nekonečná zásoba trakce

STAROSTI
Nekonečná zásoba trakce; motoru chybí výkonová špička; pocitově není moc rychlé


Lze vůbec považovat BMW řady 5 Touring za řadu 5? Vždyť jezdí na základech vrcholného modelu BMW řady 7 a je skutečně obrovské. Aspoň si tedy za volantem současné pětky připadáte jako na palubě většího auta. Jediné, co vám připomene, že sedíte v o třídu „horším“ autě, je trochu nižší míra kultivovanosti a především orientace na praktičnost a ne nekonečný luxus.

Tento test ale nebude o tom, kolik se toho vejde do obřího kufru BMW 535d xDrive Touring. Pro čísla se podívejte do tabulky technických údajů pod článkem. Nejvíce mě totiž zajímal motor – dvakrát přeplňovaný třílitrový diesel překročil magickou hranici tří stovek koní.Celkem tento agregát produkuje 313 koní v 4400 ot./min. a točivý moment 630 Nm v rozmezí 1500 a 2500 ot./min. Pokud se podíváte do historie, tak první BMW M5 mělo z dnešního pohledu ubohých 286 koní. Ale také vážilo 1485 kg. Testovaný kombík řady 5 podle údajů výrobce dosahuje na 1970 kg.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

Poměr 158,8 koně na tunu už najednou nepůsobí tak dramaticky, ale pořád odpovídá autům jako Golf GTI, takže by BMW 535xd nemělo být pomalé. Ovšem své dvě tuny nezapře – zejména na brzdách a když potřebujete zatočit.

To je problém všech silných čtyřkolek. Řidič často nabyde dojmu, že je nepřemožitelný a že může všechno. Zapomene ale, že když se mu celý ten kolos rozjede, je také potřeba ho zastavit. A na brzdách je mu pohon všech kol k ničemu.

Při normálním ježdění totiž pohon všech kol použijete sotva a u velkého a těžkého kombíku přijde ke slovu skutečně jen při prudké akceleraci z místa na povrchu se sníženou adhezí. Pohon xDrive u BMW funguje chytře a nerušeně. Elektronika vyhodnocuje všechny důležité parametry včetně natočení volantu, takže se nemusíte bát v zatáčce naložit autu plný plyn i na nižší rychlosti. Je to trochu proti zdravému rozumu, ale funguje to.Nečekejte ale, že si budete BMW 535d xDrive Touring na oblíbené okresce pohazovat ze zatáčky do zatáčky jako nějaký malý hatchback. Je to skutečně velké a těžké auto, navíc s poměrně pomalým a odtažitým řízením. Naučit se odhadovat limitní nájezdové rychlosti dá dost práce a v auto nikdy nezískáte onu potřebnou důvěru, abyste si vypnuli všechny „asistenční“ systémy a nechali rozhodování o bytí či nebytí sami na sobě.

Za volantem jsem si pořád připadal tak trochu jako ve starších Audi – v rychlé, ale docela nudné čtyřkolce bez emocí. Nejvíc mě ale mrzely reakce motoru a převodovky, jako by auto bylo na gumě a mezi mojí nohou seděl nějaký trpaslík, který nejprve zhodnotí, jestli je můj pokyn autu správný a politicky korektní, a pak ho teprv trošku přefiltrovaný provede. Všechno prochází nějakou podivnou cenzurou unvnitř auta a na silnici se nedostane to, co byste chtěli.


Na dálnici je tohle BMW pekelně rychlé, na okreskách se projeví jeho hmotnost.

Nepomůže ani přepnutí auta do sportovního režimu. Motor sice reaguje lépe, ale pořád má malou prodlevu, což je trochu paradox, když právě to má eliminovat systém dvojitého přeplňování. Nepociťuji nijak zásadní rozdíl mezi 530d535d v reakci na plyn – jen v dynamice v přímce. To zas bude těmi emisními normami Euro 5, které motor v nízkých „normovaných“ otáčkách přiliš dusí. Držte agregát v manuálním režimu nad hranicí 2500 ot./min. a bude mnohem živějí a příjemnější. Ale také hlučnější.

Stabilizaci a kontrolu trakce můžete sice jednoduše vypnout, ale je škoda, že pak se také vypne sportovní režim. Ve sportovním režimu s ostřejší (a přirozenější) reakcí na plyn je ale zase všechno zapnuté, takže nemůžete auto přemluvit k mírnému zklouznutí. No, asi toho chci od praktického dieselového BMW moc…Jako dálniční cestovatel není BMW 535d xDrive Touring úplně přesvědčivé, nicméně uspokojivé. Těší mne, že není nesmyslně tvrdé a nekomfortní a pneumatiky runflat už toho tolik nekazí. Se zimními pneumatikami sice na dálnici docela hučí a ozývá se i podivné dunění z kufru a od motoru, ale dá se to vydržet a rozhodně je to lepší než třeba u Audi A6 3.0 TFSI, které hučelo přímo otřesně.

Nejlepší (z hlediska akustiky) je se usadit na tempomat v pravém pruhu a držet rychlost někde kolem 130 – 140 km/h. Vy si ale kupujete nejsilnější šestiválcový diesel z nabídky, takže očekáváte, že vás auto bude neustále vozit dvoustovkou. No, ono to svede, ale připravte se na to, že si pak řekne o nějakých 13 litrů nafty na 100 km. Při cestovním tempu se dá pohodlně jezdit za 7,5 litru mimo město, reálná spotřeba se pak pohybuje do devíti litrů i s občasným využíváním potenciálu motoru.


V silném kombi snadno a bez všimnutí překonáte legální rychlostní limity.

Stejně to i přes papírové výkony zpoza volantu nepůsobí tak rychle. Dokonce mě napadlo, že se u BMW spletli a dali nám slabší model. Ale na kufru je napsáno 535d, takže je asi všechno v pořádku. Pravděpodobně je to ale vina právě jisté odtažitosti a kultivovanosti celého auta.Z výbavy M-Paketu jsou výtečné anatomické sedačky, i když ten velký a především moc tlustý volant bych si dopustil. Raději bych měl pod volantem pádla řazení, aspoň že má volič převodovky logické ovládání od sebe dolů, k sobě nahoru.

Cenovku 1 590 000 korun já považuji opravdu za základní, protože za hračky se u BMW jako obvykle připlácí. Head-up displej je prima, ale obejdete se bez něj. A M-paket je pak otázkou osobního vkusu. Ovšem už kvůli těm sedačkám bych se s ním smířil a když se dnes lepí znáček M na všechno (třeba na dieselový kombík), tak už to neberte jako svatokrádež.

Verdikt
Jako rychlý dálniční cestovatel je BMW 535d xDrive Touring skvělé auto, ale nečekejte od něj, že se budete za volantem nějak extra bavit. Nakonec si ho vyberete pravděpodobně proto, že máte větší sympatie k BMW a ne proto, že vám poskytne lepší řidičské zážitky než konkurence. Je to prostě jen obyčejný, i když zatraceně rychlý kombík. Nezklame, ale také nenadchne.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování dvojitým turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)230 / 313 v 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)630 v 1500 - 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)158,8
0-100 km/h (s)5,5
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1-7,5 / 5,3-5,5 / 5,9-6,2
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4907
Šířka (mm)1860 (bez zrcátek)
Výška (mm)1462
Rozvor náprav (mm)2968
Provozní hmotnost (kg)1970
Celková hmotnost (kg)2535
Ceny
Základní cena modelu1 075 000 Kč (520i)
Základní cena test. verze1 590 000 Kč (535d xDrive)
12.3.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist