BMW 535d Touring

Na nejsilnějším dieselovém kombíku od BMW nás tentokrát zaujal nejen motor.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Pětkový kombík, nebo Touring, chcete-li, už je docela stará vesta. Po silnicích jich jezdí spousty a pokud stojí za to se za nějakým otočit, tak leda když má čtveřici výfuků a označení M5. To ale neznamená, že by byla nuda takové BMW vlastnit. Naopak, ve své třídě se mu vyrovná jen máloco a pokud máte heslo „zábava za volantem“ napsané v horních řádkách svého seznamu nezbytností, nemáte prakticky jinou volbu. Navíc se nebudu tajit tím, že mám pro kombíky slabost a v případě pětkového BMW to platí už téměř dvě dekády.

Možná se divíte, že u testu není video, takže to raději vysvětlím rovnou – 535d jsme měli v týdnu, kdy se konal brněnský autosalon a čas na výrobu a střih dalšího videa už prostě nezbyl. Snad se jednou najde dostatek inzerentů, aby nás nějaký ten den navíc nerozházel, zatím však tomu tak není.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

Trochu mě to mrzí, protože snad jen pohled na tachometr by vám možná mohl napovědět, jak neuvěřitelně auto s tímhle motorem jede. Není to kladivo, které vám prokopne páteř skrz hrudní koš při každém polechtání plynu, spíš se podobá těžké litinové kouli, která vás nezadržitelně a čím dál rychleji táhne ke dnu – akorát že tedy vás táhne k obzoru.

Nenajdete moc motorů, které by se podobaly tomu, co hřímá pod kapotou 535d. Možná jste si už zvykli, že číselná označení soudobých bavoráků mohou být trochu matoucí. Objem řadového šestiválce není 3,5 litru, nýbrž rovné tři litry. Na rozdíl od 530d má ale důležitý přídavek. Místo jednoho obyčejného turbodmychadla má dvě neobyčejná. Jedno z nich je totiž menší a protože má tím pádem menší setrvačnost, snadněji se roztáčí a dodává motoru pružnost v nízkých otáčkách (530 Nm od 1500 ot./min.). Druhé dmychadlo je naopak pořádně velké a když se ve 2000 ot./min. nadechne, stojí to za to – výsledný krouťák je 580 Nm.

Ve vyšších otáčkách už pracuje jen vyšší turbo a ve 4400 ot./min. z motoru ždímá 286 koní. Všechno tohle jsou jen suchá čísla a ani údaj o zrychlení na stovku za 6,5 sekundy není příliš vypovídající. BMW 535d je skutečně jedno z těch aut, kterými se musíte projet, abyste pochopili, o čem že to ostatní mluví. Tenhle diesel má odezvu na plyn, jakou znáte jen z velkoobjemových benzínových motorů. A táhne až do pěti tisíc. Na rovinkách rozměrného pětkového bavoráka magicky odlehčuje. Jako byste jeli s něčím daleko menším a lehčím… jenže pak přijde první zatáčka a přestože máte na autě sportovní podvozek, zjistíte, že prostě jedete příliš rychle. Stane se vám to i na silnici, kterou máte pečlivě najetou a víte, co si můžete dovolit. Jenže dvouhlavá bestie pod kapotou vás mámí – hraje si s autem jakoby nic a do očí vám tvrdí, že jedete o polovinu pomaleji, než jaká je skutečnost. Pokud bych byl začínající bankovní lupič (začínající, takže bych ještě neměl na M5), tohle auto bych volil jako únikový vůz. Možná bez M-paketu, aby vypadalo co nejméně nápadně. Navíc bych mohl s kufrem plným bankovek ujet pořádně daleko, než bych musel k pumpě – i při ostré jízdě totiž 535d nepotřebuje víc než nějakých 11, či 12 litrů nafty. A když nemáte za zády policii, klidně i kolem osmi, devíti.

Pokud je 535d na okresce výborné a až neslušně rychlé, na dálnici přímo dominuje. Na německém autobahnu se mu jistě vyrovná jen máloco, já měl ovšem bohužel pod koly D1 s pevným rychlostním limitem a nepříliš vytříbeným povrchem. Jenže kouzlo 535d tkví v tom, že s ním vůbec nemusíte jet podle jeho výkonnostních schopností. Stačí ho „šolíchat“ a zažijete příjemnou pohodu, po které z auta vystoupíte čerství i kdyby šlo o několikanásobně delší cestu, než jen Praha-Brno.

Hlavní kouzlo spočívá v tom, že se staráte jen o volant. Pedály mohou zcela odpočívat. Ano, radarový tempomat má dnes už kdekdo, ale tenhle mi přijde zatím nejpoužitelnější. Dokáže se držet těsně na hranici bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího auta a když se odklidí z cesty, zrychlí tak brzo, jak je to jen z bezpečnostních důvodů možné. Jakmile dojedete kolonu, dokáže auto celkem razantně zbrzdit a když to situace vyžaduje, úplně ho zastaví. Bez toho, abyste se byť jen dotkli brzdového pedálu. Řeknu vám, působí to někdy až strašidelně.

Když auto stojí déle než několik sekund, tempomat se přepne do klidového režimu a jakmile se kolona dá do pohybu, čeká na váš pokyn. Stačí zmáčknout páčku tempomatu a vůz se opatrně vydá za rozjíždějící se kolonou. Dá se to poměrně úspěšně používat i ve městě, ale musíte přece jen dávat pozor. Zaprvé radar pochopitelně nevidí do příliš prudkých zatáček (stojící kolona v serpentinách ze Strahova na Smíchov), ale především rozeznává pouze auta, která jedou stejným směrem. Stojící vozy považuje za okolní terén a nevěnuje jim pozornost. Takže když dojíždíte na červenou, vůz před vámi uhne do vedlejšího pruhu a před ním jedoucí auto už je v té chvíli zabržděné… musíte brzdit sami.

Na dálnici je to ale pohoda. Přidejte k tomu ještě kameru, která sleduje jízdní pruh a ve chvíli, kdy se bez směrovky přiblížíte k bílé čáře, zapne varovnou vibraci ve volantu, a máte dálniční cruiser, jaký byl koncem minulého století doménou sci-fi.

Navíc byl testovaný kus vybaven infrakamerou pro noční vidění. Zatím jsem nepřišel na to, k čemu je vlastně dobrá, pokud nepočítám pubertální zábavu typu „která slečna na přechodu je nejvíc zahřátá a na jakém místě“ (na jakém asi), protože pokud má pomoci například při nočních jízdách, resp, odhalování nepohodlně umístěných nočních zvířat, musel by se obraz promítat jinam, než na hlavní displej, který je poněkud mimo zorné pole. Například na čelní sklo, pomocí head-up displeje, který byl na palubě také. Zatím ale umí zobrazit jen rychlost, funkce tempomatu a údaje palubní navigace.

Vraťme se ještě k motoru. Po zahřátí ho přejde i to mírné klepání, které za studena prozrazuje, jakou barvu pistole používáte na pumpách a zůstane jen kultivovaný šestiválcový brum. Co se týče akcelerace, začíná slábnout (ovšem velmi mírně) až před hranicí 200 km/h. Je to nejhbitější diesel, s jakým jsem kdy jel – rychlostí 160 km/h jede už po 15 sekundách od pevného startu. A aby se to nepletlo, brzdy jsou podobně fenomenální.

Jediná převodovka, kterou BMW k tomuto motoru nabízí je šestistupňový automat – nově vybavený podivným voličem, známým z druhé generace X5. Řadí naprosto bezchybně a poslouchá i v manuálním režimu.

Jsem si jistý, že dlouhatánské drifty se spoustou bílého gumového kouře by 535d zvládala skvěle, stačilo by zmáčknout deaktivační tlačítko DTC. Zkusil jsem to jen jednou – zaprvé jsem nechtěl ničit pneumatiky, ale podstatnější překážku představovalo příplatkové aktivní řízení. Sice se s ním bezvadně parkuje, ale jak nemám přímé spojení s koly, jsem zkrátka celý nesvůj.

A když už jsem mluvil o pneumatikách, jsou to právě rozměrné runflaty, kterým tohle auto „vděčí“ za nepříliš pohodlnou jízdu. Myslel jsem si, že za to může sportovní podvozek, ale krátké svezení s M5, jejíž podvozek je ještě o něco tvrdší, ale nemá dojezdové pneumatiky, mě vyvedl z omylu.

Takže doporučení? Nepřiplácejte si za sportovní podvozek a aktivní řízení a dostanete z pětky to nejlepší, co se dá. A v tomhle případě je to opravdu hodně…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW 535d Touring
0-100 km/h (s)6,5
Motor
Konstrukceřadový šestiválec, biturbodiesel
Zdvihový objem (cm3)2993
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)286 koní při 4400 ot/min
Točivý moment (Nm)580 Nm 1750 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)250 (omezovač)
Spotřeba paliva (l/100 km)9,4/5,6/7,0 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1835
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 1 608 500 Kč
19.6.2007 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist