BMW 530d GT xDrive – perfektní kočkopes

Vedle moderních sourozenců už 5 GT sice působí trochu zastarale, ale i na sklonku svého života má co nabídnout.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

BMW 5 GT je aktuálně služebně nejstarším modelem v řadách mnichovské automobilky. Nástupce by měl dorazit co nevidět, už ale neponese označení 5 GT a s největší pravděpodobností už se ani nepostaví na platformu sedmičkové řady. Jde tedy o labutí píseň specifického modelu, kterému řada lidí nemohla přijít na jméno.

Přiznám se, že ani já jsem dlouhou dobu nedokázal zvláštní crossover pochopit, po letech jsem ale přišel na chuť netradičnímu designu a po svezení jsem ho definitivně zařadil mezi svá oblíbená auta.

Interiér

Dal by se shrnout jedním slovem – tradiční. Líbil se mi, protože je na pomezí klasického BMW tak, jak ho mám rád, a moderním interiérem tak, jak ho prezentuje nová řada 7 a 5. Nenajdete tu tedy efektní (a zbytečné) ovládání gesty, ale souběžně s tím ani nový iDrive s modernizovanou grafikou a dotykovým rozhraním. 

Grafika však ani dnes neurazí, pohyb v menu funguje rychle a zorientujete se v něm s naprostou samozřejmostí. Osobně řadím i starou generaci systému iDrive mezi nejlepší multimediální systémy, ve srovnání s tou novou mu z hlediska funkcí nic zásadního neschází.

Rozměrný displej nahradil i budíky v palubních přístrojích, na funkčnosti se toho od klasických ručiček příliš nemění. Jinými slovy – funkce displeje ani zdaleka nedosahují možností v nových Volkswagenech nebo Audi, kde si můžete zobrazit spoustu údajů od široké mapy přes detailní provozní údaje až po multimédia.  

Na prostornosti se ale v průběhu času nezměnilo zhola nic. Základy z předchozí generace řady 7 autu propůjčuje mimořádnou prostornost v podélném i příčném směru, platforma vrcholné limuzíny se pak logicky odrazila i na prostoru na zadních sedadlech. Zavazadelník nabízí rovných 500 litrů, takže ve srovnání s novou generací 5 Touring sice soupeřit nemůže, ale i tak je velký až až. 

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

 

Přistupovat do něj můžete dvěma způsoby, tlačítkem uprostřed otevřete celé páté dveře včetně okna, tlačítkem napravo jen víko kufru. Jestli je to geniální nápad nebo naprostá hloupost nechám na vašem posouzení. I sama Škoda od tohoto komplikovaného řešení upustila, já sám jsem za celý týden nevyužil možnost otevřít jen víko kufru, i kvůli tomu, že na rozdíl od celých dveří jej nemůžete zavřít automaticky pomocí servo motorů.

Pohon

Prostřední z dieselových pohonných jednotek má šest válců, objem tři litry, je kombinovaná s osmistupňovou automatickou převodovkou a naprosto nemá chybu. Sladění s motorem je perfektní, převodovka řadí tak dobře, že nebudete mít jediný důvod promlouvat k ní skrze pádla pod volantem. Navíc, mezi osmi stupni se při svižné jízdě velmi rychle ztratíte. 

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

 

Motor produkuje 258 koní při 4000 otáčkách a točivý moment 560 Nm je k dispozici od 1500 do 3000 otáček. Přestože dnes podobné hodnoty produkují vyladěné čtyřválce, v kultivovanosti a charakteru hrají druhou ligu. Vyvážený chod šestiválce je velmi příjemný a motor je pod kapotou špičkově odhlučněn.

Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 6,2 sekundy, z klidu je tedy pětka vážně rychlá. Důstojnou akceleraci dokáže motor vyvinout i v rychlostech daleko za zákonnými limity, výkonovou rezervu pro předjíždění snad ani nemá cenu zmiňovat. Stačí jen zarazit pedál do podlahy, převodovka automaticky podřadí o dva, někdy i tři stupně, a kouřící Avii necháte daleko za sebou.

Spotřeba

Vzhledem k rozměrům auta a jeho hmotnosti (nemalých 2,1 tuny) efektivita motoru jakoby popírala fyzikální zákony. S lehkou nohou se plynulou osmdesátkou dostanete hluboko pod šest litrů, čtyřsetkilometrovou jízdu po dálnici jsem absolvoval s průměrem 7,6 l/100 km.

Svižnější jízda vyžene průměrnou spotřebu do dvouciferných hodnot. Rozhýbat tento kolos si pochopitelně vyžádá náležitý přísun paliva, ale pokud pojedete plynule, dokáže být 5 GT velmi úsporná. V ekonomickém režimu ušetří pár kapek nafty i vyřazování rychlosti při povolení plynu. Zároveň se díky sedmdesátilitrové nádrži nemusíte obtěžovat častým tankováním, bez problémů zvládnete na plnou nádrž přes osm set kilometrů.

Ovladatelnost

Od více než dvoutunového kolosu nemůžete očekávat jízdní vlastnosti motokáry. Přesto je za volantem cítit DNA mnichovské automobilky. Podvozek velmi ochotně reaguje na pokyny volantem, karoserie je tuhá a jen minimálně se naklání. Čirou radost z jízdy však za volantem najdete jedině v případě, že na druhou stranu rovnítka stavíte rychlost. I na zakroucené okresce totiž 5 GT umí být zatraceně rychlé. Ale zábavné? To bohužel nikoli. 

K tomu vám 5 GT dokáže naservírovat velmi slušný komfort, ovšem jen v případě, že s ním vyrazíte na kvalitní asfalt. Na silnici, která na konci zimy vypadá jako po kobercovém náletu trpí jak auto, tak posádka. V paměti mám ještě vzpomínky na dřívější testovací kus, který měl o palec menší kola a auto fungovalo o poznání lépe – rozhodně tak výrazně neodskakovalo. Svůj podíl pak na tom jistě mají i pneumatiky runflat, které se BMW u současné generace modelů naučilo mnohem lépe sladit s tlumiči auta.

Verdikt

Byť může na papíře (i na fotkách) působit 5 GT jako kočkopes, v reálném světě je perfektním kompromisem, který poskytuje velmi příjemný (a hlavně užitečný) mix vlastností. Je dostatečně praktická, uvnitř nadmíru prostorná, rychlá a dokáže být i pohodlná.

Přestože se aktuální generace 5 GT blíží do finále, má pořád co nabídnout. Ta nová bude jistě lehčí, rychlejší a úspornější, ale jen těžko se postaví na platformu vrcholného modelu značky, která se u první generace podepsala na prostorném interiéru a sebejistých jízdních vlastnostech. A právě to jí propůjčuje unikátní vlastnosti, jaké u jiného auta nenajdete.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,5:1
Vrtání x zdvih (mm)90,0 x 84,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190 / 258 v 4000
Točivý moment (Nm)560 při 1500 až 3000
Výkon/hmotnost (k/t)122
0-100 km/h (s)6,2
Nejvyšší rychlost (km/h)243
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2 / 5,6 / 6,2
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5004
Šířka (mm)1901
Výška (mm)1559
Rozvor náprav (mm)3070
Provozní hmotnost (kg)2120
Celková hmotnost (kg)2665
Zavazadlový prostor (l)500 - 650 / 1750
Ceny
Základní cena modelu1 407 900 Kč (520d GT)
Základní cena test. verze1 751 100 Kč (530d GT)
2.3.2017 1:45| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist