BMW 5 (1996 – 2004)

BMW řady 5 zaujme cestovním komfortem, ale i duší sportovce. Lze jej pořídit za opravdu zajímavou cenu, do neudržovaného vozu se ale můžete pěkně vysypat.

RADOSTI
Stále pohledná karoserie, sportovní jízdní vlastnosti, kvalitní dílenské zpracování, cestovní komfort.

STAROSTI
Pohon zadních kol může být nevýhodou při jízdě v zimě, vyšší ceny některých dílů, standardní sedadla by mohla mít lepší boční vedení těla.

Nová generace pětkové řady byla představena v roce 1995, do prodeje se ale dostala až následující rok. Vůz pod kódovým označením E39 přijel nejprve v provedení sedan. Kombi pojmenované Touring, dostalo slovo v roce 1997.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

O rok později uvedla bavorská automobilka sportovně laděný sedan M5 s pětilitrovým motorem o výkonu 294 kW. Novinkou bylo také rozšíření příplatkové výbavy o stabilizační systém DSC.

Faceliftu a modernizace se vůz dočkal v roce 2000. Automobil dostal například novou optiku hlavních světlometů (tzv. Angel Eyes) a objevily se nové pohonné jednotky. Po dalších třech letech byla ukončena výroba sedanu. Současně se na autosalonu v Brně představil sedan nové generace. Kombi E39 zůstalo v nabídce do roku 2004, kdy jej vystřídal vůz nové generace.

Bariérovým testem Euro NCAP prošel model BMW 5 E39 v roce 1998. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal čtyři hvězdičky z pěti možných, což tehdy znamenalo opravdu velmi dobré vysvědčení. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla techniky Euro NCAP ohodnocena pouze jednou hvězdou.Pozice na trhu
Pětkové BMW nemá o příznivce nouzi. Pod jeho kapotou můžete nalézt jak úsporný vznětový motor, tak zážehový agregát s překvapivě příznivou spotřebou. Přesto jsou ceny benzinových šestiválců o něco nižší.

Ať už zatoužíte po sedanu nebo kombi, budete potřebovat minimálně 60 000 korun. Právě na této částce nabídka vozů začíná. Na faceliftovaný automobil si připravte přibližně dvojnásobnou sumu.Zpracování
Mezi přednosti vozu patří dobré dílenské zpracování, vhodný výběr materiálů i jejich odolnost vůči opotřebení. Potěší i podle dnešních měřítek pohledná palubní deska, pohodlná sedadla nebo třeba povedené výplně dveří. Kromě černé palubní desky se dělala také béžová či šedá. Šedý plast nevypadá zrovna nejlépe.

Posádka má v BMW 5 místa dostatek ve všech směrech. To platí i pro cestující vzadu. Špatný není ani objem zavazadelníku. Sedan disponuje prostorem o objemu 460 litrů, kombi poskytne o 60 litrů více.Jízda
Posádka jistě ocení schopnost odpružení dobře tlumit nerovnosti i akustickou pohodu v interiéru. Na zadokolku se pětkové BMW chová poměrně jistě. Svůj podíl na tom má vhodně nastavená kontrola stability a trakce. Tyto elektronické pomocníky ale můžete zcela deaktivovat stiskem tlačítka, což ocení ti řidiči, jež si pohon zadních kol umějí užít.

Model E39 mnohdy volí sportovně založení motoristé, kteří potřebují prostorný a komfortní vůz. Pohon zadních kol a výborně naladěný podvozek uspokojí skutečné řidiče. Za ideálních podmínek je auto v zatáčkách vynikající, špatně si nevede ani na mokré vozovce. Zde ale rozhodují více než kde jinde schopnosti řidiče. Někdo dokáže z pohonu zadních kol těžit, jiný naopak znejistí.Motorizace
Pod kapotu vozu se dostaly přeplňované vznětové čtyřválce i řadové šestiválce a to jak vznětové, tak zážehové. Avšak na vrcholu nabídky stojí výkonné benzinové agregáty V8.

Z hlediska poměru výkon a spotřeba lze doporučit především šestiválce s výkonem od 120 kW. Základní zážehový dvoulitr není vyloženě špatnou volbou, ale silnější agregát o objemu 2,5 litru pracuje téměř se stejnou spotřebou a přitom je čilejší. Ideál nepředstavují ani turbodiesely 2.0 d a 2.5 tds. Důvodem je jak výkon, tak náchylnost k poruchám.

Zážehové motory: řadové šestiválce 2.0 24V/110 kW, 2.2 24V/125 kW, 2.5 24V/125 kW, 2.5 24V/141 kW, 2.8 24V/142 kW, 3.0 24V/170 kW a osmiválce V8 3.5 32V/173 kW, 4.4 32V/210 kW, 5.0 32V/294 kW.

Vznětové motory: čtyřválce 2.0 d/100 a 110 kW a řadové šestiválce 2.5 tds/105 kW, 2.5 d/120 kW, 3.0 d/135 a 142 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 3.0 d
Třílitrový šestiválcový turbodiesel s vozem opravdu cvičí. Přitom je ale nečekaně úsporný a velice kultivovaný. Někteří majitelé tvrdí, že slabší provedení o výkonu 135 kW je spolehlivější.

Nevhodný: 2.0 d
Čtyřválcový turbodiesel platí za velice úsporný. Nemá ale sil na rozdávání. Navíc se u něj objevuje praskání těsnění pod hlavou válců nebo samotné hlavy. Známe i případy propálených pístů. Jde o motor náchylnější na zacházení, zejména na správné zahřívání.

Nevhodný: 2.5 tds
Zatímco v trojkové řadě tento motor pracoval celkem spolehlivě, v těžší pětce tomu tak mnohdy není. Ve vyšších otáčkách funguje neuvěřitelně, ale v nízkých ne. To nutí nejednoho řidiče více šlapat na plyn už u nezahřátého motoru, a to je pro tds jistá smrt. Stejně je tomu pokud se agregát nenechá po dojetí řádně dochladit. Právě takové chování stojí za praskáním hlavy válců.

Časté závady

„Novější turbodiesely se mohou potýkat s vadnými vstřikovači common railu. U agregátu 2.5 tds se zase objevuje padání nafty. Dvoulitrové vznětové motory mají někdy problémy s chlazením, proto před koupí ověřte, že se správně spíná vrtule chladiče,“ radí Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Častěji se můžete setkat také s vytlučenými čepy přední nápravy, objevují se i opotřebená ložiska kol.

Vznětové motory může potrápit měřič množství vzduchu, spíše výjimečně se vyskytují problémy s elektronikou či stěrači. Diesely mohou zlobit vadné žhavicí svíčky. „Nezapomeňte ani na kontrolu klimatizace. Ta u některých vozidel nefunguje a investice do opravy nemusí být zrovna nízká,“ varuje zástupce AAA AUTO.

Nezřídka se lze setkat s vadným dvouhmotovým setrvačníkem. Prozradí jej klapot zespodu motoru, který utichne nebo se změní po sešlápnutí spojky. Jeho výměna není vůbec laciná. „U turbodieselů 2.5 tds se někdy objevují potíže se vstřikovacím čerpadlem. Motor pak po zahřátí nechce znovu naskočit. Ani v tomto případě není odstranění závady levné. Třílitrový turbodiesel se zase může potýkat s vadným snímačem polohy vačkové hřídele,“ zakončuje Vaněček.

9.1.2011 12:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist