BMW 330xd Touring: Že je mráz, nevadí!

Trojkový bavorák znamená pro BMW hodně. Dá se víceméně prohlásit, že je to pilíř, na kterém stojí celá automobilka.

U takového zásadního modelu je vždy důležité, aby dokázal pokrýt co nejširší spektrum zákazníků, takže se ho automobilka logicky snaží uvést na trh v co největším možném počtu různých modelů, ať už jde o karosářské varianty, o stupně výbavy, nebo o motorizace.

Přiznám se bez mučení, že pro kombíky jsem měl vždycky slabost. Možná jsem to zdědil po tátovi, možná mi jen dobře udělaný kombík připadá designově čistší než sedan, nevím. Každopádně jsem si už ověřil, že určitě nejsem jediný, komu se nový trojkový kombík líbí o poznání víc, než sedan. U toho totiž záď působí poněkud zvláštně, možná až trochu korejsky, zatímco verze kombi je tak nějak na první pohled „bavorácká“.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Kombíky sice původně vznikly jako užitkovější verze sedanů, ale co si budeme povídat: dneska už si je lidé kupují z úplně jiných důvodů. Stačí zavzpomínat, kdy jste naposledy potkali kombík, který by měl zavazadlový prostor plný až po střechu. Já si tedy na žádný nevzpomenu už pořádně dlouho. V této souvislosti lze tedy trojkovému BMW odpustit, že vzadu neukrývá zrovna jeskyni, ačkoli za malý se zavazadelník rozhodně označit nedá. Dalším plusem kombíku může pro někoho být daleko vzdušnější interiér – ovšem pokud je ochoten připlatit si necelých 45 tisíc za panoramatické střešní okno.

Jsou čtyři lepší než dvě?

Daleko zajímavější byla na testovaném autě volba pohonného ústrojí. Nejde ani tak o třílitrový turbodiesel, ke kterému se dostaneme ještě později, jako spíš o systém pohonu všech kol x-Drive. Byl jsem na něj hodně zvědavý, protože jsem tak úplně nevěděl, co si o něm myslet. Trojkové BMW s pohonem zadních kol totiž pro mě představuje téměř ideál, pokud jde o jízdní vlastnosti. Zadokolky mám rád, protože jejich kola mají jasně rozdělené úlohy. Zadní obstarávají pohon, přední se starají jen a jen o řízení. Díky tomu mohou do volantu předávat spoustu nezkreslených informací a vtáhnout tak řidiče do děje. Na druhou stranu, pohon všech kol, který větší část točivého momentu přenáší na zadní kola, je většinou zárukou dobré zábavy v podobě daleko rychlejších a akčnějších průjezdů zatáčkami.

V tomto případě je ale všechno jinak. Systém pohonu předních kol přidává přebytečné kilogramy nad přední nápravu a když se to spojí s poměrně velkým a těžkým třílitrovým nafťákem, máte vepředu docela obstojné závaží. Následkem toho je tenhle bavorák nedotáčivý a to dokonce výrazně. Ve většině situací je to pochopitelně bezpečnější, ale pokud se člověk pokouší o sportovní jízdu (která je klasickým trojkám s pohonem dozadu vlastní), spláče nad výdělkem. Na suchém asfaltu téměř neexistuje situace, kdy by se dalo pohodlně jet řízeným smykem a když ano, není to žádná zábava.

Kde se stala chyba? Ale ona se přece žádná nestala! Kdo chce bavoráka se sportovními jízdními vlastnostmi, koupí si zadokolku, zatímco x-Drive existuje výhradně pro zákazníky, kteří nutně potřebují maximální možnou trakci. Dokud jsem bydlel v Praze, připadalo mi to zvláštní, ale po přestěhování mimo město je mi jasné, že spousta lidí nemá protaženou asfaltku až k domovním dveřím.

Vyrazil jsem tedy na polní cestu, na které se udusaný sníh střídal s ledovou krustou, vyleštěnou jak zrcadlo. Na takovéhle cestě existuje jediný recept: jet rozvážně a hlavně nedělat prudké pohyby plynem – čím více točivého momentu, tím větší problém.

Třílitrový turbodiesel pod kapotou tohohle bavoráku ovšem krouťákem zrovna neškudlí, má ho v zásobě plných 500 Nm a to při pouhých 1750 otáčkách. Klasická zadokolka by myslím měla problém i přesto, že protiprokluzový systém je vyladěný téměř k dokonalosti. X-Drive ovšem fungoval skvostně, jak se ostatně můžete přesvědčit na videu. Na povrchu zledovatělém tak, že měl kameraman plno práce, aby se vůbec udržel na nohou, se auto bez větších problémů rozjelo do kopce a to dokonce s úplně deaktivovaným protiprokluzem. I na takhle kluzkém povrchu je tenhle bavorák zpočátku nedotáčivý, ale oněch 500 Nm aplikovaných uprostřed zatáčky dělá svoje a auto se potom dá pohodlně vodit přetáčivým smykem. Ale jak jsem už řekl, není to zrovna jeho primární účel, tím je bezproblémová dostupnost zamrzlých horských chat.

Skromný silák 

Dieselový šestiválec o třílitrovém objemu poskytuje výkon 231 koní při 4000 otáčkách a poměrně hravě si poradí i s obrovitou limuzínou sedmičkové řady. V celkem malé trojce tedy působí jako titán a hmotnost, přidaná systémem x-Drive mu nedělá potíže. Zrychlení na stokilometrovou rychlost je i v kombinaci s automatem záležitostí na necelých sedm sekund, nejvyšší rychlost činí 246 km/h. To všechno při příjemné spotřebě, která se v reálném provozu pohybuje kolem devíti litrů. S určitou opatrností se dá jezdit za necelých sedm, když na to naopak budete šlapat, vyhoupne se k jedenácti litrům. Na druhou stranu, pokud vám nebude vadit o dvě sekundy „lenivější“ zrychlení na stovku a maximálka u 220 km/h, dieselový dvoulitr vám nabídne to samé a spotřeba ještě minimálně o litr klesne.

Mírně nepříjemným překvapením byla automatická převodovka. Před pár týdny jsem tu testoval sedmičkového bavoráka se stejným motorem a převodovkou a k jejich spolupráci jsem neměl výhrady. Možná je to tím, že menší trojka vybízí k razantnější jízdě, než majestátní sedmička, ale v malém kombíku automat občas působil zmateně a manuálně ovládané řazení bylo místy trochu trhané. Nic, co by narušilo pohodlný a rozvážný přesun z A do B, ale při pokusu o sportovnější jízdu opět mírné zklamání. Osobně bych raději ušetřil 66 780 Kč a spokojil se s manuálem.

Za pohodlí se platí

Nevím, čím to přesně je, ale uvnitř BMW se vždycky cítím velmi dobře. Sice mi trochu chybí  středový panel, natočený směrem k řidiči, jaký mívaly starší bavoráky, ale to je jen nostalgické povzdechnutí, protože ergonomicky je v E91 všechno v pořádku. Vůz byl vybavený navigačním systémem, který s sebou nese i ovládací systém i-Drive. Ten už sice byl patřičně zjednodušen, takže pro průměrně uživatelsky nadaného člověka nepředstavuje jeho zvládnutí žádný problém, ale proti stejnému systému v pětkové a sedmičkové řadě je citelně pomalejší a občas působí přímo těžkopádně.

Dostáváme se k obvyklé bolístce vozů z Mnichova, k příplatkové výbavě. Ceník BMW 330xd Touring začíná na 1 285 400 Kč, ale za tuhle cenu dostanete úplně holé auto. Při rozvážném vybírání se můžete udržet na rozumné cenové hladině, ale pokud jste typ, který musí mít všechno, co vidí, je na místě varování. Testovaný kus měl mimo jiné bezdotykové otevírání dveří (19 080 Kč), panoramatické střešní okno (44 520 Kč), automatické clonění všech zrcátek (15 260 Kč), elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí (39 750 Kč), vyhřívání předních sedaček (11 450 Kč), navigaci Profesional (73 140 Kč), analogový i digitální TV tuner (31 800 Kč), Hi-Fi systém (17 490 Kč) s měničem na 6 CD (13 040 Kč), paket pro komfortní interiér, který obsahuje automatickou klimatizaci, loketní opěrku, dešťový senzor a další věci a stojí 49 290 Kč, zajímavou metalízovou barvu Sonora (23 850 Kč), interiér v kombinaci kůže/látka(18 130 Kč) a spoustu dalších maličkostí. Cifra v kolonce „příplatková výbava“ vyskočila na 562 880 Kč a celková cena vozu na ohromujících 1 848 280 Kč. To je přece jen dost i za luxusní BMW. Dobrá zpráva je, že bez spousty „frajeřinek“ ve výbavě se dá velmi snadno žít a celková cena se dá výrazně snížit.

Když víte, co chcete

BMW 330xd Touring mě rozhodně nezklamalo. Zpočátku jsem sice čekal jiné jízdní vlastnosti, ale rychle jsem pochopil, že když je něco jinak, ještě to nemusí být špatně. Trojka s x-Drivem je určená vyhraněnému typu zákazníků, pohon všech kol v tomto případě neslouží jako vstupenka do rallye, ale jako pojistka, že ani vaše tchýně nedostane v mokré zatáčce hodiny a že se nemusíte bát ani zasněžené a zledovatělé polní cesty. Pokud do té skupiny patříte, není důvod k obavám.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW 330xd Touring: Že je mráz, nevadí!
0-100 km/h (s)6,9
Motor
Konstrukceřadový šestiválec, 2993 cm3
Zdvihový objem (cm3)2993
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)231 koní při 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)500 Nm od 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)246
Spotřeba paliva (l/100 km)10,3/6,1/7,6 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1615
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 1 285 400 Kč
24.1.2006 2:16

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist