BMW 330i Touring

Ještě zbývá nějaký ten měsíc, než na trh dorazí nová M3. A pár dalších měsíců bude trvat, než bude k mání v jiné karosářské variantě, než kupé a sedan. Jestli tedy vůbec.

Existuje ale spousta lidí, kteří by rádi silného bavoráka, ale mají rádi kabriolety a ještě větší spousta těch, co nedají dopustit na kombíky. Chápu je, sám se počítám mezi zastánce tohoto, původně přísně utilitárního tvaru karoserie. Spousta dnešních kombíků nemá nijak extra velký zavazadlový prostor a víceméně jen naznačují, že jejich majitel má (nebo chce vypadat, že má) aktivní životní styl. Do kombíku se vejdou horská kola, vybavení na horolezeckou výbavu, zkrátka spousta moderních, „in“ věcí.

Dalším faktem ovšem zůstává, že spousta aut vypadá ve verzi kombi opticky vyváženěji, než jako sedan. Často za to mohou nová bezpečnostní pravidla, která kvůli ochraně chodců vyžadují mohutnou příď s dlouhým předním převisem. Typickým příkladem je Peugeot 407. Sedan vypadá trochu jako Cyrano z Bergeracu, zatímco verze SW je daleko vyváženější. Také záď nového Passatu je lepší ve verzi kombi. A Audi A6 Avant, to je zkrátka a dobře jeden z nejhezčích kombíků, jaké jsem kdy viděl.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Neskrývám, že pokud jde o soudobý design značky BMW, pocházející z pera Chrise Bangla, nepřetékám přílišným nadšením. Najdou se výjimky, třeba připravované Z4 kupé se mi opravdu líbí, ale jinak zůstávám spíše na straně kritiků. Současná trojková řada mi tak trochu dává za pravdu, protože jeho design je očividně hodně utlumený. BMW si prostě nemůže dovolit, aby jeho nejdůležitější model, který tvoří těžiště prodejů, působil příliš kontroverzně.

Decentní optický tuning může výrazně pomoci

Přesto sedan nepovažuju za nijak krásné auto, zejména ve srovnání s předchozím modelem E46. Jeho záď na mě působí – nemůžu si pomoct – tak trochu korejským dojmem. Že mi ve skutečnosti vadí opravdu jen záď jsem pochopil v momentě, kdy jsem poprvé na vlastní oči uviděl kombíka. Toho můžu (a zdůrazňuji, že stejně jako u předchozích prohlášení se jedná čistě o osobní pohled) prohlásit za skutečně pěkné auto, které bych se nerozpakoval postavit před svůj práh. Tím spíš, pokud je opatřeno sadou spoilerů, kterou v seznamu příplatkové výbavy najdete pod názvem M-paket.

Velká kola, snížená světlá výška a protáhlé nárazníky, společně s hlubokými prahy dají vozu přesně tu správnou míru agresivity, aniž by ho zbavily důstojného vzhledu prémiového vozu. Nic nepůsobí přeplácaně, nadbytečně, je to zkrátka „tak akorát“. Co si ale budeme povídat, kdyby se z takhle pěkného auta po nastartování ozval typický klapot dieselu, nebylo by to úplně ono. A to říkám já, který nafťáky od BMW většinou velmi chválí.

Správná technika

V tomhle případě je ale všechno, jak má být. V přídi se skrývá to, co má ve správném BMW být – řadový šestiválec, v tomto případě osazený nejmodernější technikou, například systémem časování ventilů double-vanos. Z objemu tří litrů dává výkon 258 koní, točivý moment rovných 300 Nm a navíc nádherný zvuk, pro řadové šestiválce téhle značky tak typický. A přestože automat, namontovaný v testovaném voze, řadí téměř bezchybně, pořád se nemůžu zbavit dojmu, že bez něj by to byla ještě daleko lepší zábava.

Kromě vnějších optických změn přináší M-paket také nové prvky do interiéru. Asi tím nejdůležitějším jsou sporovní sedačky, čalouněné částečně kůží a částečně Alcantarou, které poskytují o dost lepší boční vedení, než ty běžné. Podstatně tlustší volant nese, stejně jako hlavice řadicí páky, prahy a několik dalších dílů, loga divize BMW Motorsport. Strop je očalouněný matnou černou, v případě testovaného vozu čalounění elektricky odjíždí až za zadní sedačky a odkrývá velkoplošné střešní okno. To vytváří v interiéru krásně provzdušněnou atmosféru, jenže už při poměrně nízkých rychlostech se od přední hrany začíná ozývat aerodynamický hluk. Nevím, jestli to nebyl problém konkrétního modelu, po zatažení čalounění nicméně okamžitě ustal.

Ostražitost je při výběru příplatkové výbavy na místě a pokud jde o M-paket, možná dokonce víc, než jindy. Ohromě záleží na tom, v jakém prostředí tohle auto bude jezdit. V německu bych se nerozmýšlel ani vteřinu a okamžitě bych ho doporučil, v našich podmínkách si nejsem jistý. Ano, uhodli jste, jde o podvozek. Součástí paketu jsou krásná osmnáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami a také tzv. M-podvozek, s vyladěným odpružením, které sice na kvalitním asfaltu ještě vylepší už tak téměř dokonalé jízdní vlastnosti trojkového bavoráku, ale jakmile se kvalita povrchu zhorší, je zle. Odpružení je příliš tvrdé a v kombinaci s nepoddajnými pneumatikami zaručuje, že se vaše pozadí dozví o každém, byť sebemírnějším, výmolu, který přejedete. Když si uvědomíte, jak skvělé jízdní vlastnosti vám dokáže nabídnout běžný sériový podvozek, začíná tahle úprava vypadat trochu zbytečně. Alespoň na českých asfaltkách.

Ideálním kompromisem, pokud mohu radit, by byl sériový podvozek s velkými koly, protože – co si budeme namlouvat – sériová kola na tomhle autě nevypadají úplně nejlíp. Potom vám tenhle bavorák nabídne maximální řidičské uspokojení a nebude vyžadovat zbytečnou daň v podobě naklepané kostrče.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW 330i Touring
0-100 km/h (s)6,4
Motor
Konstrukceřadový šestiválec, 2996 cm3
Zdvihový objem (cm3)2996
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)258 koní v 6600 ot./min.
Točivý moment (Nm)300 Nm při 2500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)8,9 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1605
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 1 154 500 Kč
13.6.2006 2:21

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist