BMW 325i

Úvodní šestiválec má všechny výhody benzínového motoru, ale s přednostmi ostatních verzí E90 se bude jen těžko vyrovnávat.

Příchod dvoulitrového turbodieselu v 320d nové generace zamíchal pořádně nejen u BMW žebříčkem priorit a dlouhým výčtem svých předností dokázal převést na svou stranu řadu nových zákazníků. Přesto nemůže být ani dnes sporu o tom, že právě BMW zůstává i nadále, kam se v duchu ubírají všichni řidiči, kteří nepřestali vzhlížet ke klasickým benzínovým motorům s šesti válci v řadě. 320d má tolik předností, že je pochopitelné, že pohání více než polovinu všech trojek prodaných v Evropě, ale naštěstí se BMW při vývoji nesoustředilo jen na naftu.

 Na rozdíl od předchozí řady E46 má startovní šestiválec u E90 objem 2,5 litru (u dřívější 320i to bylo 2,2 l) a hlavně výkon 218 koní, tedy o pouhých třináct koní méně, než kolik měla předchozí verze 330i.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

V naší testovací verzi je v tomto případě motor spojený s novou šestistupňovou automatickou převodovkou, což není zrovna kombinace, se kterou byste se kdekoli v Evropě měli v reálných podmínkách často setkávat. Za to v Americe půjde naopak o nejprodávanější verzi, ale v zemích, kde se řidiči nebojí ručního řazení, se bude jen málokdo dobrovolně připravovat o plný potenciál nového motoru.

 Zároveň se ale na obranu této volby sluší dodat, že pokud už musíte automat z jakéhokoli důvodu mít, s tím, co předvádí BMW, rozhodně neuděláte chybu. Řadí velmi rychle a pohotově reaguje na plyn, alespoň v takových mezích, aby se vyrovnal sportovnímu charakteru hladkého a točivého motoru, ale aby při tom na druhou stranu nijak nenarušoval komfort jízdy a nenáročnost ovládání, což je snad jediný faktický důvod, proč si do auta jako je benzínové BMW 3. řady zvolit právě automatickou převodovku.

 Při jízdě můžete buď zařadit D a nechat všechnu práci automatice, nebo páku posunout vlevo k sobě, čímž se aktivuje sportovní režim s posunutou hranicí řazení, nebo začít pohybovat pákou dopředu a dozadu a volit si rychlosti ručně. Všechny tři polohy mají něco do sebe a zároveň v nich funguje vše tak, jak má. Se sekvenčním řazením se motor vytáčí až k sedmi tisícům otáček a když přistoupíte na vrozenou vadu (či vlastnost, můžete si vybrat) klasického automatu s nepřímou vazbou mezi pohyby plynu, otáčkami motoru a reakcí zadních kol, můžete si užívat nenáročného způsobu podřazování a pocitu zdánlivě připomínajícího jízdu s převodovkou SMG.

 Když už se smíříte s tím, že na spotřebu 320d se s benzínovým šestiválcem nemůžete dostat, připomene vám jízda v 325i všechny správné důvody, proč stojí za to nadále razit cestu klasické koncepci. A pokud už je řeč o klasické koncepci, asi uznáte sami, že se bude muset v BMW vystřídat ještě hodně generací turbodieselů, než budete moci s klidným svědomím prohlásit, že jde o něco jiného než o silný benzínový motor vpředu a pohon zadních kol.

Sám o sobě nemá tento šestiválec snad žádnou chybu, ale na druhou stranu toho s hmotností celého auta kolem 1,5 tuny není nikdy schopný předvést tolik, aby se stal pro nadšence tak samozřejmou volbou jako třílitrový motor, který má navíc v nové generaci už 258 koní.

 Díky rozvodu ventilů Valvetronic ale můžete i s ním dosáhnout překvapivě nízké spotřeby, která se i při stošedesátikilometrové rychlosti na dálnici drží těsně pod deseti litry na sto. 320d ale zvládne to samé se stejným či ještě nižším hlukem a jako naschvál k tomu potřebuje ještě o tři až čtyři litry méně.

 Tato skutečnost vás proto chtě nechtě vrátí opět k tomu, že budete vytáčet motor až na maximum a dokazovat si, že benzín má nad naftou stále navrch. Vzhledem k převaze výhod na straně 320d to ale ve srovnání s 325i nevyznívá tak přesvědčivě, a už vůbec ne v případě, že se budete snažit vsunout do téhle úvahy automatickou převodovku.

 Všechny klady vynikajícího zvuku benzínového BMW a propracovaného podvozku E90 máte u 325i samozřejme k dispozici a nad převahou jízdní jistoty BMW ve srovnaní s konkurencí není nutné dlouho uvažovat.

Poněkud nepřesvědčivým závěrem pro 325i ale je, že výkony nových motorů v 320d a 330i jsou v argumentaci ve prospěch nafty i benzínu ve svém vlastním provedení tak přesvědčivé, že 325i, ať je v takřka neexistující kategorii dvouapůllitrů sebelepší, se mezi nimi náhle jeví jako lichý hráč do počtu.

Marek Nastoupil

16.6.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist