BMW 325i

Úvodní šestiválec má všechny výhody benzínového motoru, ale s přednostmi ostatních verzí E90 se bude jen těžko vyrovnávat.

Příchod dvoulitrového turbodieselu v 320d nové generace zamíchal pořádně nejen u BMW žebříčkem priorit a dlouhým výčtem svých předností dokázal převést na svou stranu řadu nových zákazníků. Přesto nemůže být ani dnes sporu o tom, že právě BMW zůstává i nadále, kam se v duchu ubírají všichni řidiči, kteří nepřestali vzhlížet ke klasickým benzínovým motorům s šesti válci v řadě. 320d má tolik předností, že je pochopitelné, že pohání více než polovinu všech trojek prodaných v Evropě, ale naštěstí se BMW při vývoji nesoustředilo jen na naftu.

 Na rozdíl od předchozí řady E46 má startovní šestiválec u E90 objem 2,5 litru (u dřívější 320i to bylo 2,2 l) a hlavně výkon 218 koní, tedy o pouhých třináct koní méně, než kolik měla předchozí verze 330i.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

V naší testovací verzi je v tomto případě motor spojený s novou šestistupňovou automatickou převodovkou, což není zrovna kombinace, se kterou byste se kdekoli v Evropě měli v reálných podmínkách často setkávat. Za to v Americe půjde naopak o nejprodávanější verzi, ale v zemích, kde se řidiči nebojí ručního řazení, se bude jen málokdo dobrovolně připravovat o plný potenciál nového motoru.

 Zároveň se ale na obranu této volby sluší dodat, že pokud už musíte automat z jakéhokoli důvodu mít, s tím, co předvádí BMW, rozhodně neuděláte chybu. Řadí velmi rychle a pohotově reaguje na plyn, alespoň v takových mezích, aby se vyrovnal sportovnímu charakteru hladkého a točivého motoru, ale aby při tom na druhou stranu nijak nenarušoval komfort jízdy a nenáročnost ovládání, což je snad jediný faktický důvod, proč si do auta jako je benzínové BMW 3. řady zvolit právě automatickou převodovku.

 Při jízdě můžete buď zařadit D a nechat všechnu práci automatice, nebo páku posunout vlevo k sobě, čímž se aktivuje sportovní režim s posunutou hranicí řazení, nebo začít pohybovat pákou dopředu a dozadu a volit si rychlosti ručně. Všechny tři polohy mají něco do sebe a zároveň v nich funguje vše tak, jak má. Se sekvenčním řazením se motor vytáčí až k sedmi tisícům otáček a když přistoupíte na vrozenou vadu (či vlastnost, můžete si vybrat) klasického automatu s nepřímou vazbou mezi pohyby plynu, otáčkami motoru a reakcí zadních kol, můžete si užívat nenáročného způsobu podřazování a pocitu zdánlivě připomínajícího jízdu s převodovkou SMG.

 Když už se smíříte s tím, že na spotřebu 320d se s benzínovým šestiválcem nemůžete dostat, připomene vám jízda v 325i všechny správné důvody, proč stojí za to nadále razit cestu klasické koncepci. A pokud už je řeč o klasické koncepci, asi uznáte sami, že se bude muset v BMW vystřídat ještě hodně generací turbodieselů, než budete moci s klidným svědomím prohlásit, že jde o něco jiného než o silný benzínový motor vpředu a pohon zadních kol.

Sám o sobě nemá tento šestiválec snad žádnou chybu, ale na druhou stranu toho s hmotností celého auta kolem 1,5 tuny není nikdy schopný předvést tolik, aby se stal pro nadšence tak samozřejmou volbou jako třílitrový motor, který má navíc v nové generaci už 258 koní.

 Díky rozvodu ventilů Valvetronic ale můžete i s ním dosáhnout překvapivě nízké spotřeby, která se i při stošedesátikilometrové rychlosti na dálnici drží těsně pod deseti litry na sto. 320d ale zvládne to samé se stejným či ještě nižším hlukem a jako naschvál k tomu potřebuje ještě o tři až čtyři litry méně.

 Tato skutečnost vás proto chtě nechtě vrátí opět k tomu, že budete vytáčet motor až na maximum a dokazovat si, že benzín má nad naftou stále navrch. Vzhledem k převaze výhod na straně 320d to ale ve srovnání s 325i nevyznívá tak přesvědčivě, a už vůbec ne v případě, že se budete snažit vsunout do téhle úvahy automatickou převodovku.

 Všechny klady vynikajícího zvuku benzínového BMW a propracovaného podvozku E90 máte u 325i samozřejme k dispozici a nad převahou jízdní jistoty BMW ve srovnaní s konkurencí není nutné dlouho uvažovat.

Poněkud nepřesvědčivým závěrem pro 325i ale je, že výkony nových motorů v 320d a 330i jsou v argumentaci ve prospěch nafty i benzínu ve svém vlastním provedení tak přesvědčivé, že 325i, ať je v takřka neexistující kategorii dvouapůllitrů sebelepší, se mezi nimi náhle jeví jako lichý hráč do počtu.

Marek Nastoupil

16.6.2005 12:00
Více o tématu: autaBMWpohonvýkon

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist