BMW 325i Cabrio

Bavorák je synonymum pro sportovní styl jízdy. Co se stane, když přijde o střechu?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Testovat kabriolet, když je takhle krásné počasí, to musí být lahoda, říkáte si možná. Snad bych s vámi i souhlasil, jenže ve chvíli, kdy jsem si přebíral klíčky, spustila se průtrž mračen, která trvala skoro dva dny. A testovat kabriolet, když prší, to je peklo. Nový trojkový bavorák je navzdory svému tradičnímu označení typické novodobé „cécéčko“, tedy kabriolet s plechovou skládací střechou. Déšť tedy nepředstavoval žádný problém, prostě jsem se tlačítka skládání střechy ani nedotkl a připadal jsem si skoro jako v kupé.

Až na to, že hned jak jsem vyjel do hustých provazů deště, začalo mi ze spojnice levého A-sloupku a prvního dílu střechy studeně kapat na předloktí. A co hůř, když jsem rukou uhnul, kapalo mi přímo na stehno. U nového auta za víc než milion nic očekávatelného a tím méně příjemného. Nakonec se naštěstí ukázalo, že někdo přede mnou zřejmě nedovřel střechu pořádně, nebo se možná do spoje dostala nějaká nečistota. Po očištění a opětovném zavření střechy bylo všechno v pořádku.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Pokud jde o pocit „skoro jako v kupé“, je ovšem ještě nutné zmínit tuhost karoserie. Ať se automobilky snaží, jak chtějí, uřízlou střechu přece jen pořád poznáte a k mému nemilému překvapení se bavorák kroutil trochu víc, než jsem doufal. Ruku do ohně bych za to (bez přímého porovnání) nedal, ale zdá se mi, že takový VW Eos působil v zatáčkách a na příčných nerovnostech výrazně pevněji.

Rozhodně to neznamená, že by se karoserie BMW chovala jako namočená kostka tvarohu – jenom se zkrátka nedá říct, že po zavření střechy jezdí úplně jako kupé. Vtip je v tom, že o to asi nikomu nejde. Kabriolety nejsou (na rozdíl od řady roadsterů) primárně sportovním náčiním, dbá se u nich spíš na zábavnost při pomalejší jízdě s větrem ve vlasech. Trojkové BMW patří svým podvozkem ke špičce třídy a přestože v téhle verzi část tuhosti ztratilo, pořád ho to nesrazilo nijak extrémně nízko. Vlastně se s ním pořád jezdí líp, než s většinou jeho soupeřů. Pohon zadních kol a přesné řízení dělají své – i když právě volant vám na nerovné silnici pochoduje v rukou zprava doleva.

Už už jsem si začínal zoufat, co o tomhle bavoráku vlastně budu psát, když tu náhle (po dvou dnech) vyšlo slunce. Střecha mohla jít dolů (za 22 sekund) a dálnice se stala zapovězeným místem. Jízda bez střechy rychlostí 130 km/h sice není zdaleka vyloučená, zejména když vytáhnete všechna boční okna, ale tak si to vůbec neužijete. Lepší je na prvním výjezdu sjet na okresku a beze spěchu se proplétat lesy a vesničkami. V takové situaci kabriolet dostává svůj smysl a na nějaké kroucení karoserie si vůbec nevzpomenete.

V tomto kontextu mě ani příliš netrápilo, že mám u pravé ruky volič automatické převodovky. Ve sportovnějším kupé bych asi trochu litoval, zejména, pokud by mělo silnější motor, ale v kabrioletu je automat jako doma. Nemusíte se rozptylovat řazením a můžete si plně vychutnat nebe nad hlavou. Pod kapotou jsem měl třílitr, ovšem podladěný z původních 272 na 218 koní. Stačí to, ale co si budeme povídat – pokud pro zákazníka není limitujícím faktorem cena, proč si větší porci nedopřát, že? Na druhou stranu, zrychlení na stovku za 7,6 sekundy není vůbec důvod ke stydlivosti a maximální rychlost 245 km/h také ne. Ovšem s automatem jsou hodnoty o něco skromnější – 8,1 s a 243 km/h.

Na motorech BMW většinou především oceňuji kultivovanost a průběh točivého momentu a ani tenhle není výjimkou. Pěkný zvuk a ochotná točivost hraje do karet mírně svižnější jízdě, ale jak už jsem řekl – s kabrioletem a navíc s automatickou převodovkou se k ní tohle auto moc nehodí. Když jsem o těchto zdánlivých negativech přemýšlel, napadl mě ještě naftový motor, který si do kabrioletu můžete také objednat. Jistě, bude určitě o něco úspornější, ale přece jen mi diesel k otevřenému autu nějak nesedí. Měl bych podvědomou obavu, že mi při každém šlápnutí na plyn zpětná turbulence hází za krk saze.

Pokud jde o design, názory se trochu liší. Některým se zdá tvar střechy poněkud násilný, mě osobně nevadí. Jistě, kupé je o něco elegantnější. Když ale střechu složíte (a je zajímavé, že tohle mechanické divadlo nepřestává lidi bavit, i když už ho dnes umí kdeco), nedá se otevřené trojce elegance upřít. Za autem se ohlíží spousta lidí, zejména slečny, což může být pro případného zákazníka důležitá informace.

Uvnitř to vypadá kupodivu docela jako v trojkovém bavoráku. Ale bez legrace – sice bych uvítal spíš hliníkový dekor, než dřevěné lišty (i když v tomto případě byly decentně tmavě šedé), nicméně uvnitř je pěkně a pohodlně. Dokonce i vzadu, kde oproti minulé generaci přibylo místa na nohy. Potíž mohou mít vyšší cestující spíš s místem nad hlavou, pokud je střecha nahoře. Na zadních sedadlech je třeba při jízdě počítat s nějakou tou turbulencí, vpředu je klid minimálně do stokilometrové rychlosti, což ve většině případů při jízdě mimo dálnici postačí.

Když teď začnu mluvit o praktičnosti, možná si někteří z vás začnou klepat na čelo. Vždyť kabrio je přece pro zábavu, na praktičnost nikdo nekouká, ne? V případě roadsteru to možná často platí, jenže tohle je čtyřmístný kabriolet s plechovou skládací střechou, čili auto, které je přímo určené pro zákazníky, kteří nebyli ochotni dělat ústupky dvoumístnému uspořádání, či plátěné střeše. Zatímco bezpečnosti proti nenechavým rukám je díky plechové střeše učiněno zadost, velikost kufru trochu pokulhává. Při střeše v poloze „prší“ má 350 litrů, což by se ještě dalo snést, ale jakmile chcete mít slunce nad hlavou, musí vám stačit 210 litrů a ještě k tomu poměrně nepohodlně tvarovaných. Piknikový koš se tam s trochou snahy vejde, ale nic moc navíc.

Pokud toužíte po kabrioletu této kategorie a jsou pro vás důležité jízdní zážitky, BMW je jasnou volbou. Jako jediné mezi soupeři má pohon zadních kol a už jen to mluví samo za sebe. Jenom bych v tom případě doporučil ušetřit za automat a spolehnout se na levou nohu a pravou ruku. Podle posledního vývoje počasí to vypadá, že se kabrio pomalu vyplatí už i u nás…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW 325i Cabrio (automat)
0-100 km/h (s)8,1
Motor
Konstrukceřadový šestiválec, benzín
Zdvihový objem (cm3)2996
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)218 koní při 6100 ot/min
Točivý moment (Nm)270 Nm při 2400-4200 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)243
Spotřeba paliva (l/100 km)12,9/6,7/9,0 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1760
Zavazadlový prostor (l)350/210
Ceny
Základní cena modeluod 1 291 700 Kč
17.7.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist