BMW 320i

Úvodní šestiválec má všechny přednosti, které od něj očekáváte, ale zázraky po něm nemůžete chtít.

Řadový šestiválec v 320i má přes označení na zádi objem 2,2 litru a objevuje se i v dalších provedeních trojkové řady a také v Z4. Z pohledu nabídky různých motorů je zajímavý hlavně tím, že jde o startovní šestiválec se vším, co to v porovnání s menšími čtyřválci znamená. Má jiný zvuk, lépe jede a každý, kdo ho má právě na povel, si může říkat, že je to typově motor, který se k BMW historicky nejvíce hodí.

 Různých šestiválců je na světě nepřeberně, ale těch řadových už moc není a pokud už má nějaké auto šestiválec, je většinou vidlicový. Rozdíl mezi nimi poznáte i po sluchu a v případě BMW i podle toho, že v celém rozsahu otáček se motor ani nezachvěje. Rychle se vytáčí, od čtyř tisíc má slušnou sílu a za všech okolností má příjemný tón, i když mu schází dravost předváděná většími obsahy, například u třílitru 330i.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Pro každodenní ježdění je velmi příjemný, už i proto, že pětistupňová převodovka řadí lépe než třeba v 320d. Na jedničku a dvojku nemá tak nekompromisní nároky na přesné sladění pohybu řadicí páky a načasování s vypouštěním spojky. Má jen pět stupňů, i když turbodiesely jich mají šest, ale snad vám to bude méně vadit, když si uvědomíte, že stejně je na tom i třílitr. Šestistupňové převodovky budou ve všech modelech až od příštího roku s nástupem nové generace.

 Na fotkách je jasně vidět, že testované auto není řadová 320i, nýbrž verze s M sadou, která s dalšími doplňky posunuje její cenu za 1,1 milionu korun. Zahrnuje jak úpravu exteriéru ve stylu M3, tak i podobně naladěný interiér, ve kterém vás na první pohled uhodí do očí sportovní sedačky s alcantarou a znaky M na obvyklých místech. Rozhodování mezi touto výbavou a například sériovou 330d za stejnou cenu nebo 325i za ještě nižší cenu je ryze subjektivní, ale osmdesátitisícový rozdíl v základních cenách mezi 320i a 325i je tak malý, že kdybyste oželeli několik položek u testovaného auta, mohli byste mít vyšší model.

 Vynikající ukázkou toho, že méně občas znamená více, jsou příplatková osmnáctipalcová kola na testované verzi. Nízké široké pneumatiky s rozměry napodobujícími M3 ladí s černým lakem a sportovními plasty velmi pěkně, ale pro jízdní zážitky paradoxně nevěstí skoro nic dobrého. Vedle vzhledu je jejich jediným a také největším plusem vysoká přilnavost, a to jak v zatáčkách, tak při rozjezdu i brzdění.

Asi si říkáte, že na tom není vůbec nic špatného, ale za volantem rychle přijdete na to, že pneumatiky, jež si továrna oficiálně dovolí kombinovat teprve s výkonem 343 koní, jsou na úvodní šestiválec 2,2 l se 170 koňmi opravdu moc velké. Když k tomu připočtete téměř patnáctisetkilogramovou hmotnost, vyjde vám, že v zábavě za volantem najdete limity celkem snadno.

Je to zářný příklad toho, že velké pneumatiky si může dovolit jen motor, který je s nimi schopen něco předvést. V tomto případě máte za všech okolností opravdu hmatatelný pocit, že byste si více užili třeba i na klasických sériových šestnáctkách. Takhle si musíte počkat až na déšť, než se dočkáte například toho, že můžete v zatáčkách dávkovat přetáčivost plynem, což je věc, kterou každý od BMW jaksi očekává a se kterou si ho koneckonců i skoro každý majitel kupuje. Mokrá silnice přidává každému autu na hnaných kolech o takových 50 koní navíc. 330i jich má 231, takže jsme u toho.

 V ostatních směrech je 320i klasické moderní BMW. Příjemně se ovládá, okamžitě reaguje na pohyby volantu a za všech okolností se chová sebejistě. Solidně brzdí, ale vzhledem k výkonu motoru je lepší to z bržděním nepřehánět, protože ztracenou rychlost pak nabíráte delší dobu, obzvláště ve stoupání.

V rovinatém prostředí se můžete spolehnout na vysokou přilnavost a brzdy používat s menším důrazem, ale na druhou stranu v tomto případě opět platí, že právě kvůli velkým pneumatikám to tím končí, přestože by se na BMW slušelo pokračovat o tom, jak můžete případnou nedotáčivost přebíjet vybočením zadních kol. Možná jen zlomkově na vytočenou dvojku při výjezdu z ostrých zatáček, ale jinak ne, alespoň ne na suchu.

 320i je více příjemné než sportovní auto a jestli o něm budete uvažovat, dlužíte si povinné svezení v 325i, které není o moc dražší, ale jehož výkon 192 koní dělá v rozdílech mezi nimi divy.

Nakonec vám dojde to podstatné – že 320i je tu pro každého, kdo opravdu nemá rád diesely a v nabídce BMW hledá (a také správně očekává) výkonovou a jízdní alternativu k tolik populární 320d.

Marek Nastoupil

15.11.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist