BMW 320d

Nejsilnější motor ve své třídě, nový podvozek a ještě vyšší komfort. Je vůbec něco, v čem může tohle auto udělat chybu?

Se silnější verzí chváleného dvoulitrového turbodieselu má 320d všechny předpoklady k tomu, aby zůstalo i nadále nejprodávanějším modelem ve své řadě na našem trhu, i když vůči benzínovým motorům, které jsou stále tou jedinou správnou volbou pro nadšené řidiče, je popularita naftového pohonu u takové značky, jako je BMW, skoro nespravedlivá.

Motor v 320d má ale tolik předností v porovnání s benzínovým motorem stejného objemu, ale i ve srovnání s konkurenčními naftovými dvoulitry, že s jeho strmým vzestupem v posledních letech to nemohlo dopadnout jinak.

 Auto, které zde máte před sebou, má klasické látkové sedačky, základní šestnáctipalcový rozměr kol a krátký seznam příplatkové výbavy, do které patří sportovní volant, dvouzónová klimatizace, vyšší verze CD přehrávače a parkovací čidla. S cenou kolem jednoho milionu korun se v této či srovnatelné podobě stane nejprodávanějším modelem E90 (nové interní označení) u nás.

 Vedle velkých změn na karosérii má BMW stále neměnnou ambici udržet si ve své třídě pozici auta pro opravdové řidiče, i když prostředky, které k tomu v nové generaci používá, se v mnoha bodech výrazně liší od předchozí řady E46.

 Ve světle provedených vylepšení na zadní nápravě s pětiprvkovými závěsy a natáčením kol do zatáček BMW o nové trojce říká, že přetáčivý smyk je za normálních okolností téměř vyloučený. V praxi jistě existuje několik způsobu, jak ho můžete vyvolat, ale pokud vypnete stabilizační systém a zůstanete pouze u čistých průjezdů zatáčkou a stále silnějšího tlaku na plyn, ucítíte, jak se zadní vnější kolo tiskne vší silou k povrchu a ve chvíli, kdy čekáte, že vám ustřelí do strany, dojde vzhledem k nepřítomnosti samosvorného diferenciálu pouze k tomu, že se přebytečný potenciál vybije v protáčejícím se vnitřním kole.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

V táhlejších zatáčkách projížděných čím dál rychleji začnou přední kola pískat a postupně vybočovat ven, dokud je nevyvážíte přidáním plynu. Přirozenou reakcí většiny řidičů je v takové situaci naopak ubrání plynu a je dobré vědět, že i takový postup funguje bezpečně a nezákeřně. Na druhou stranu je stejně dobré vědět i to, že když naopak zaboříte plyn až na doraz, s tímto motorem to na suché silnici stačí přesně k tomu, že přední kola zatlačíte zpět do správné stopy, ale už ne k tomu, abyste skončily mimo silnici zadkem napřed.

 Bezpečnostní nedotáčivost podvozku v této základní „neemkové“ podobě je jistě daná i tím, že dojezdové Micheliny mají na přední i zadní nápravě stejný rozměr 205/55. V zatáčkách sice dokáží udržet překvapivě vysoké hodnoty bočního přetížení, ale není pochyb o tom, že silnější verze s většími koly a nižším bočním profilem budou mít opět jiné chování.

 V případě základních litých šestnáctipalcových kol je třeba připomenout i jednu překvapující designovou chybu – na zadní nápravě jsou v karosérii natolik utopená, že ze zadního pohledu celé auto vypadá, jako kdyby na něj v pneuservisu omylem namontovali rezervy. Sedmnáctipalcové ráfky tento rys napravují a z bočního pohledu se také mnohem lépe doplňují s objemnějšími tvary karoséri. Šestnáctky však vrchovatě těží z vyšší bočnice a lepšího tlumení rázů na českých rozbitých silnicích.

 Řízení je v nižších rychlostech těžší než v řadě jiných aut, ale čím rychleji jedete, tím je v něm větší pocit lehkosti. Není tak citlivé jako dřív, ale za to výborně tlumí rázy. Zůstává stále přesné a příplatkový sportovní volant s menším průměrem a silnějším límcem v testované verzi by si neměl nechat žádný budoucí majitel ujít.

 Pevný a sebejistý a přitom stále bezpečný podvozek není ovšem to jediné, co zajistí nové řadě velký úspěch. Tím dalším a v případě tohoto konkrétního modelu klíčovým lákadlem je motor, jemuž zůstal dvoulitrový objem, ale oproti předchozí verzi je o 13 koní a 20 Nm silnější. Papírově jde o malé změny, ale vzhledem k zachované hmotnosti je vyšší výkon na zrychlení a pružnosti opravdu znát. Motor má slušnou sílu už od patnácti set otáček a točit ho můžete až do čtyř a půl tisíce otáček s citelným vrcholem mezi dvěma až čtyřmi tisíci.

Je tichý i při studených startech, řadicí pákou mírně vibruje jen na volnoběh, reaguje rychle na plyn a ve vyšších otáčkách má ušlechtilý zvuk. Jeho hlavní předností, která právě z této verze dělá nejprodávanější BMW, je relativně nízká spotřeba ve srovnání s tím, jak vysokou rychlostí vám dovolí jezdit.

 Na dálnici vám umožní držet dlouhodobě stošedesátku a s trochou snahy přitom zůstat na hranici šesti litrů na sto kilometrů. Při rychlé jízdě na dálnici i mimo ní se spotřeba ustálí na osmi až osmi a půl litrech na sto a pokud se budete pokoušet o rekordy na točitých okreskách natolik úzkých, že je budete projíždět na trojku a čtyřku, dostanete se na 11 litrů na sto.

Je to k nevíře, ale v pružném zrychlení z 80 na 120 km/h je na čtyřku a pětku 320d stejně rychlé jako 330i s výkonem 258 koní. V praxi by vám v 330i samozřejmě nic nebránilo v tom, zařadit trojku a jednoduše zmizet v dálce, ale i tak jsou naměřené výsledky pro 320d velkým vyznamenáním.

Na trhu není žádné jiné auto této velikosti, které by tohle všechno zvládlo se stejnou rychlostí a jízdní grácií a zároveň s tak nízkou spotřebou.

 Šestistupňová převodovka je s motorem výborně sladěná a z užšího pole pracovních otáček naftového motoru těží za každé situace to nejlepší. Páka v ruce tradičně trochu pruží a při podřazování ze trojky na dvojku musíte překonat mírné zadrhnutí. Někomu by se také mohlo zdát, že dráhy řazení jsou poněkud delší, i když právě díky tomu si nikdy nespletete jednotlivé rychlosti. Šestka je navíc dostatečně dlouhá a například v předepsaných 130 km/h vyloženě cítíte, že se s ní motor dusí. Optimální cestovní rychlost najdete kolem 160 km/h, ale ani ve sto osmdesátce i vyšších rychlostech není hluk obtékajícího vzduchu nijak omezující a pokud vám nevadí vyšší spotřeba, můžete tímhle tempem ve vším pohodlí projet i několik nádrží za den.

O cestovním nadání na dlouhé vzdálenosti nemůže být žádných pochyb, i když na zadních sedadlech není ani po prodloužení rozvoru kol stále tolik místa jako u konkurentů s předním pohonem.

 Nové startování na tlačítko nemá ve své základní podobě pro praktické použití žádný význam a doceníte ho až v jeho příplatkové verzi. V paměti klíčku se sice ukládají různé údaje o autu a jednotlivá uživatelská nastavení, ale bez elektricky ovládaných sedaček a vyšší audiosoustavy vám to není nic platné. Nový systém se v celé kráse projeví až s příplatkovým bezklíčovým přístupem a startováním, se kterým můžete klíček nechat při nastupování, vystupování a jízdě celou dobu v kapse. Není to ale nic, co bychom už několik let neznali například z mnohem skromnějších renaultů.

 Během krátkého přímého srovnání s předchozí verzí 320d se starý model E46 projevoval jako bezprostřednější, méně utlumené a citlivější auto, které však na druhou stranu klade vyšší nároky na techniku jízdy a předvídavost, pokud jedete na maximum. E90 se za všech situací chová jistěji a vzato do extrému vám dovoluje nasednout a okamžitě jet rychleji, aniž byste měli pocit, že se vystavujete nebezpečným situacím. Tento charakter, patrný hlavně v tuhém řízení, prostupuje i podvozek, pevnější brzdy a také celkové odhlučnění, které je na opravdu vysoké úrovni. Má však i svou odvrácenou stránku, a to skutečnost, že z této dvojice je to překvapivě předchozí generace 3. řady, jež se navzdory řadě horších parametrů projevuje jako sportovnější alternativa ke střednímu proudu.

 Nová generace se díky vyspělejšímu a propracovanějšímu podvozku a silnějšímu motoru sice stává rychlejším autem než předchozí verze, ale to ještě neznamená, že by poskytovala stejně silné jízdní zážitky.

Naopak, citelně se posouvá k luxusním kvalitám pětkové řady a pro všechny ostatní účely kromě prostornosti a prestiže budete po příchodu E90 těžko hledat ospravedlnění pro koupi dieselové pětky.

Na definitivní odpověď na otázku, zda BMW nadobro vyměnilo esenci E46 za jiné přednosti, si budeme muset počkat až do nástupu M paketu či verze kupé, které by měly mít v popisu práce i zprostředkování staré dobré magie předchozího modelu. Ani tento sentiment by však neměl zakrýt fakt, že nová 3 řada, obzvlášť s tímto motorem, je jedním z nejvšestrannějších aut současnosti.

Marek Nastoupil

3.5.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist