shuttestock-sanitka-352x198.jpg

Blíží se sanitka, hasiči nebo policie: Víte, jak se správně zachovat?

poradna

Plno lidí se neumí před blížícím se autem s právem přednostní jízdy chovat. Svými neuváženými a nepředvídatelnými manévry pak způsobí mnohem víc problémů.

Diskuze

58 komentářů

    Honza

    Stejně jak u včera, kdy jsem komentoval článek o aquaplaningu.
    Musíte pořád, téměř v každém článku rýpat do Policie?
    Nejste nemocní?

    vzteklej pes

    podle mě jsi jen nemocnej policajt s tááááákhle malým egem

    Drtikol

    Podle mě nejsou nemocní… spíš jen často jezdí a vidí, jak dobře často policie odvádí svou práci…

    Honza

    Z tvé reakce soudím, že ty jsi naopak trouba s až moc velkým egem, který je strašnej hrdina, ale jak se něco stane, hned bude policajty volat

    Honza

    Jasně, neříkám, že je to vždy ideální. Častokrát je to opravdu jen o vybírání pokut, ale ono je to o pokutách všude v Evropě.
    Ale prostě není podle mě fér, tady v každém článku Policii shazovat

    spooon

    a proto že je to o pokutách všude v Evropě, tak to je dobře?

    vzteklej pes

    trouba je spíš někdo, kdo nedokáže akceptovat, že každej nevidí v policajtech \“hrdinné ochránce zákona a matek s kočárky\“

    Gale

    I u tohohle článku mi to rýpnutí připadá naprosto na místě. Ještě jsem neviděl, že by hasiči, sanitka, plynaři nebo třeba dispečeři DP ty svá VRZ zneužívali. U policie (státní i městské) je to na denním pořádku.

    Filip Rakovan: Já nemocný jsem, nějaká chřipka nebo co… Každopádně do policie nerýpu (článek o aquaplaningu http://www.autoweb.cz/leto-bude-destive-vite-jak-zvladnout-aquaplaning/). Kdybych chtěl rýpat do Policie, tak třeba napíšu, že \“měří rychlost na dlouhých rovných úsecích a ne třeba před přechody pro chodce, kde by to mělo preventivní význam,\“ i když to by také nebylo daleko od pravdy.
    Každopádně jsem napsal jen to, co jsem viděl – řadu řidičů, kteří nezvládli jízdu na vodě, nepřizpůsobili svou rychlost a největší kolizi jsem zaregistroval u policejního auta. Nic víc, nic míň.

    vzteklej pes

    Právě. Červená, tak to zapnou a předjedou kolonu, a pak to vypnou a odbočí k mekáči do drajvu. Jednou sem se neudržel a šel těm zmrdum vynadat do pračaráků. Odpověď? Prej, abych si hleděl svýho.

    Tom HZS

    Jezdím pod majákem v místech kde není skoro víceproudá silnice co se tady hlavně řeší, takže bych dodal s čím je hlavní problém na normálních silnicích. Hodně řidičů když za sebou vidí majáky začne zrychlovat. Jedu za nimi i s blbým náklaďákem co neudělá víc jak 120 a pomalu je dojíždím, po tom co mineme asi 20 úseků kde by mohli v klidu zpomalit a pustit auto co jede na majáky, dost lidí čeká až jsem relativně těsně za nimi a v nepřehledném úseku pokud možno co nejužším zastaví uprostřed silnice. Jako že mě pouští. Už se mi to stalo vícekrát. Takže co by bylo fajn? Nestresovat, nezávodit a pustit auto co jede na majáky když je na to dost místa a ne v poslední chvíli zuřivým brzděním. Ono to závodění kolikrát stejně nemá smysl, protože když už jedeme stejným směrem, může to znamenat, že jedeme k nehodě a za chvilku bude kolona a zavřená silnice.

    vzteklej pes

    Týbrďo! Docela by mě zajímalo, jakou brzdnou dráhu má rozjetý hasičský auto, třeba z těch 120 km/h. Ona ta voda asi něco váží…

    Petr K.

    Jediný, kdo majáky nezneužívá jsou asi hasiči a skutečné záchranky. Trochu znám prostředí převozových sanitek a mohu vás ujistit, že min. 50% jízdy na majáky je úplně zbytečných. Často to auto ani neveze pacienta, to jen řidiči se nechce čekat v koloně. Proti tomu je PČR úplně vzorná.

    Nobody

    No jeste byste mohli poradit ridicum, jak se maji zachovat na obycejne uzke silnici II az III tridy kdyz jede do pravotocive zatacky a najednou se v ni objevi na posledni chvili houkajici sanitka v protismeru, pricemz, neni kam uhnout, vlevo jedou auta a v pravo je prikop?

    Komentar typu ze nekteri ridici sanitek jsou taky hovada by byl vhodny.

    A posledni poznamka: skutecnost, ze vsichni s pravem prednosti v jizde musi tez dbat jistych zasad pri jizde po silnici by bylo taky vhodne poznamenat, takhle to vypada, ze blbi jsou jenom ti neprivilegovani ridici. Pohled ze vsech stran reseneho problemu by byl vhodny, jinak to bohuzel pusobi jako bulvar.

    Nobody

    JoBa

    Nevím, jak přesně to s tou hmotností je, ale s trochou nadsázky bych se nedivil, kdyby hybnost toho auta v téhle rychlosti stačila na to, aby se k nehodě prokousalo průměrnou kolonou :-)))

    Filip Rakovan

    Nemyslím si, že je potřeba znát názor všech stran. Co má článek říct? Aby lidi za volantem přemýšleli, nechovali se zbrkle, byli ostražití a ohleduplní. Sanitka v protisměru? I mezi saniťáky mohou být tací, kteří nejedou tak jak mají, stejně jako řada \“běžných\“ řidičů. Nemoralizujme, nepoučujme řidiče sanitek – berme článek pohledem automobilového webu pro automobilové nadšence, jako radu pro ty čtenáře, kteří se chtějí chovat slušně a rozumně a nejsou si jisti, jak na to.
    A propos, existuje způsob, jak vyřešit situaci, když v pravoúhlé zatáčce potkáte v protisměru sanitku – opravdu dobrý řidič ho zná. Ten, kdo na něj ještě nepřišel, se k němu musí \“vyjezdit,\“ teoretická rada by mu stejně nebyla nic platná. Prostě by měl jezdit tak, aby se do krizové situace nikdy nedostal a vždy jel pomaleji a s dostatečnou rezervou. Není houkající sanitka slyšet i za zatáčkou…?

    vzteklej pes

    Když někdo v autě leží jak po lobotomii a řve mu na plný koule evropa2, tak jemu jsou rady marný. A ten sanitku nejen nevidí, ale ani neslyší. Každopádně je to žhavej kandidát na to, že jí jako jeden z prvních bude potřebovat.

    iFos

    Policie se dostatečně shazuje sama, na to nepotřebuje Autoweb …

    Nobody

    Pouceni z toho co jsem napsal mel byt ten fakt, ze i kdyz jede vozidlo s prednosti v jizde nemelo by se ridit do neprehledne zatacky v protismeru a predjizdet jina vozidla (tam kde nevidi, zda tam \“neco muze jet\“).

    A vazeni vsichni nepreju vam aby se vam nekdy neco podobneho stalo, to jsem zvedavej, zda az budete napasovani v nejake sanitce (celni stret), zda si budete rikat (pokud to prezijete), jezismarja ja jsem ji urcite mel slysel a ja jsem to radio na plne kule nemel (vyborne argumenty).

    Jen jsem chtel rict, ze ridici s prednosti v jizde nejsou bohove a meli by se umet chovat (s tim svym privilegiem) a pokud se stane, ze zpusobi nejakej pruser (napr. celni stret obdobnym chovanim jak jsem je popisoval) nemel by dle meho nazoru tuto prednost jiz nikdy mit moznost vyuzivat!

    zdravi
    Nobody

    Tom HZS

    No tak jasný, nikdo není dokonalý, jinak by hasiči, sanita a policajti nebyli potřeba, to co se vám stalo může mít víc důvodů, první je, že řidič sanitky je magor, druhej je že neodhadl situaci a počítal, že když už řídí vozidlo s právem přednosti jízdy, řidiči aut před nim zpomalí a uvolní mu cestu a ono se to nestalo, jak už jsem psal o kousek výš, jsou i lidé kteří se snaží s autem na majáky závodit, asi chtějí dokázat jak jsou dobří a že i oni umí jet rychle. Problém je v tom že já nejedu rychle kvůli tomu aby si nějaká pubertální 16 na chodníku trhala rodidla jakej jsem borec, ale protože někdo potřebuje abych u něj byl brzo. A věřte mi, že i tak už jsem slyšel hlášku \“no tak kde jste\“ protože když někdo zavolá 112 a pak kouká na někoho zaklíněnýho v autě, nebo nba svůj hořící barák, příjde mu každá minuta jako půl dne.

    xor

    \“Další častou situací je, že se sanitka prokousává kolonou. Snažte se s autem zajet co nejvíc ke kraji vlevo nebo vpravo, podle toho, v jakém pruhu stojíte. Pokud jsou na silnici tři pruhy nebo více, vpravo uhýbají řidiči jedoucí v pravém pruhu, ostatní pruhy se shodně snaží uhnout doleva. Měl by tak vzniknout jeden volný pruh pro vozidlo s právem přednostní jízdy.\“
    Nejak to nechapu, spis mi to prijde jako nevhodne reseni. Silnice o vice pruzich maji odstavny pruh, ktery je 99.9 procent casu volny. Proc sanitka nejede v  nem? Nez se ta banda posluchacu rozhlasu, telefonistu,.. probere, tak sanitka s houkackou davno projede vpravo.

    Vit J

    Ohledně toho je článek na auto.idnes ze dne 16.7.2012, kde to řeší. Více mě ale zaráží, že na té stránce píší, že se má vpravo tlačit jen pravý pruh a ostatní vlevo a tady je to naopak. Kde je tedy pravda?

    Tomek

    lepší něco nežli nic … kdybychom jezdili slušně všichni, tak je nepotřebujeme. Zatím platí právo silnějšího…

    Tomek

    někdo holt nesnese omezení…

    Tom

    To naše se kterým jezdíme k nehodám má 18 tun 3400 litrů vody. Velká cisterna 22.5 tuny 8200 litrů vody.

    Kuban

    a přesně kvůli takovým jako jsi ty jsem rád že je máme

    Kuban

    Ale o pokutách to je! Kontrola uvidí, že máš třeba neplatnou známku a dá ti kilčo…. Můžeš se samozřejmě bránit, ale zastavit tě na dálnici, máš to za litry a ne kilča… Tyhle drobné pokuty jsou vždy jen a jen preventivní a poučné, protože to máš dávno vědět a znát….

    neznalost zákona a předpisů neomlouvá.

    pokud s tím někdo nesouhlasí, ať si založí anarchystický stát, po kterém tady mnozí touží

    Kuban

    přesně to bych ti PSE řekl taky i jakožto civil… Ser se hlavně do sebe a né do ostatních!

    už jen to že tě napadlo je pronásledovat a \“kontrolovat\“ je známka nemoci a jisté psychické deviaci

    Yanek

    Zákon hovoří jasně pravý pruh doprava, a ostatní doleva. Mimo obec přikázáno zákonem, v obci rozumem. Ale stojící autobusy a nákladní vozidla v levém, či v prostředním a někdy i levém – 3tím pruhu to neřeší. Ze zákona tam nemají při koloně co dělat, ale to je marné, každý si dělá, co chce. Příklad – Nuselský most, žluté autobusy vedle sebe v levém a v prostředním pruhu. V pravém osobák. Kolona, sanitka a zmatek. Souhrn – při koloně LKV a autobusy v pravém pruhu, osobní v prostředním a levém. Uhýbají, jak jsem popsal výše.

    VaclavC

    To s tím semaforem ale platí jenom když tam nejsou buzerační kamery. S nimi by popsané uhnutí znamenalo čelit přestupku za jízdu na červenou a na to se můžu vykašlat. Minimálně fízlové si v takovém případě za mnou počkají, nejde-li uhnout jinam.

    stanik

    Ale kubane – mít věci v nepořádku je TVOJE BLBOST. A nikoli policie! To, že je zde orán jenž je zřízen pro dodržování předpisů a nařízení, může být pro každého jinak chápána. Lajdáci a piráti musí počítat s trestem, to stejné jako jet MHD bez jízdenky. Práce jako práce, když se vykonává v mezích platných zákonů.

    (w)

    Počkat – vám jako přijde v pořádku, že když máte neplatnou dálniční známku, tak vám policie napaří pokutu (i kdyby jen pětikorunu), ačkoli po dálnici nejedete? Fakt, vážně?

    honza

    dělají přesně to, co je v článku napsáno. Je to otravné a někdy až směšné, jak panicky reagují.

    Kadel

    Neptejte se tak hloupě, měl byste vědět, že když Vás chce opicajt obrat, je to VŽDYCKY správně. Ovce tomu rozumí. Ovce poslouchá. Proč? Protože proto. A upřímně řečeno – kdo si nechá za takvouhle blbost pokutu napálit, nezaslouží, aby ji neplatil. Jako s těma žárovečkama před pár dny.

    Kadel

    Fízlové rozhodně. Sanitkám a hasičům vycházím naopak maximálně vstříc, ti jsou, na rozdíl od ploskolebů, opravdu užiteční. Jen ať si biřici líznou vlastní meducínky, ještě jsem neslyšel, že by někomu zachránili život či zdraví – narozdíl od hasičů a záchranky, kde je to na denním pořádku.

    rychlesaze

    Kolbenova-Kbelská… vjedu do křižovatky se sledováním jízdy na červenou… body v ****** pokuta temer nevyhnutelná… jen zbytečné oplétačky a lítání po úřadech… a jelikož mezi provozovatelem techto zařízení a výběrem pokut je střed zájmu… obojí dělá magistrát… jejich motivace inkasovat za každou cenu je na prvním místě…

    Koms

    řidič vozidla s právem přednosti jízdy ze zákona nesmí ohrozit takže tak ..

    XXX

    Já vím že je dáno kam mají řidiči uhýbat, stojí-li v několika pruzích vedle sebe, ale většinou stačí se podívat do zrcátek po jakém boku se k vám vozidlo přibližuje a kam uhýbají ostatní a podle toho reagovat, stává se že důchodce či řidička zpanikaří a zablokuje tu „předpisovou“ mezeru a vozidlo si přejede do jiné. A dále, jakmile vás mine, nesnažte se hned vrhnout do původního směru bez kontroly, že nejede vozidel víc.

    XXX

    Vaše volba, vaše zodpovědnost. Zákon schválnosti může bejt, že vám Ti topouni jeli třeba zachránit dceru kterou někdo zavlek do auta a odváží, nebo vám někdo přepadl v bytě manželku atd. a nebo ani třeba ne vám, ale někomu jinému. Opravdu si myslíte že se tím pomstíte jen těm zlejm fízlům??? Oni prostě jen přijedou kvůli takovejm jako jste vy pozdě a taky to tak zdůvodní a bude to pravda (a bude je to mrzet, to je taky pravda). A vy budete pak nad černou kronikou hudrat na ty fízly, co jsou nanic, co zase nedokázali někomu včas pomoc. Přemýšlíte někdy trošku víc o důsledku svých činů?

    N.

    „Plno lidí se neumí před blížícím se autem s právem přednostní jízdy chovat. Svými neuváženými a nepředvídatelnými manévry pak způsobí mnohem víc problémů.“ Což je přece vedlejší, hlavní je dodržovat rychlost, mít 0,00000000000 promile a kompletní lékárničku…

    XXX

    Ale jen podprůměrní amatéři a dáváte to najevo v každé větě. To co zabírá v hospodě k vyvolání hromadného nadávání a nebo tady vyhecuje prosťáčka co si říká vzteklej pes, vám v globále bere čtenáře.

    stanik

    Nu je to především v lidech, přesněji v člověku. Osobně v policii, záchranářích i hasičích vidím člověka jenž je potřebným a ochotným v pomoci druhým. Nemůže toto dělat každý, to nakonec ilustruje i diskuze.

    stanik

    Ano, máte pravdu, vždy se důvod najde. Ale je též pravdou, že většinou z devadesáti procent příčinu k pokutě zadá sám řidič. At špatným technickým stavem vozidla, nedodržením předpisů nebo alkoholem a drogami.

    Johnnn

    Do nich se trefuje lehce. Dnes jsem potkal policii 2x. První „hlídka“ stála za rohem kulturáku tak asi hodinu. Nevím co tam dělali. Asi odposlouchávali starostu, protože z rohu není nikam vidět, v okolí se nekonala žádná párty a měřit tam neměli co. No a pak jsem potkal další hlídku. Na úseku z díry, kde bydlím, což je asi 30 km, je pouze jedna rovinka, kde se dá předjíždět a jet rychle. Naprosto přehledná, bez rozika že tam vletí zvěř nebo nějaký cvok, nikdy se tam nestala nehoda. No a samozřejmě přesně tam je mooooooooc důležité měřit předepsaných 90. Co si o té verbeži mám asi tak myslet. Potřeboval jsem je snad asi jednou za život, protože se mi kolem firmy potloukali cikáni. Dopadlo to tak, že cajta poslali do p***e. A tohle je živím ze svých daní….

    Romy

    Ahoj, jak se zachovat a kam uhnout, když je na dálnici uzavřen jeden jízdní pruh a za vámi jede sanitka, nebo hasiči?

    Daniel

    Jezdím se záchrankou v Praze 29 let, nikdy by mě nenapadlo předjíždět v zatáčce když tam nevidím. Tomu snad ani nemohu uvěřit….

    Řidič

    Jezdím taky s majákem a když vidím jak si řidiči vesele telefonují a na sirenu kašlou je to k pláči. Použití majáku se sleduje přes gps, nevím jak to mají převozové sanitky v Praze, asi jinak. Rýpaní ze strany autora na PaCh je naprosto nemístné, taky nekomentuji občasné bláboly.

    Dodo

    Pane autor, to že se po vašem po hlavním městě prohání soukromí převozkáři na svačinu mě nevadí, ale proč to kydáte na IZS, kteří jsou sledovaní GPS mě nasírá, pisálku.

    Dodo

    Na ejakulace některých nýmandů nemá cenu reagovat, třeba to jeho dceři lumpové dobře udělaj

    p.

    Ahoj, na slovensku na to delali test… je tam Iveco, Skoda, Mercedes, Tatra, Avia a mozna i neco dalsiho v ruznych rychlostech.

    http://marceljanco.sk/analyza-brzdenia-brzdne-drahy-nakladnych-vozidiel-1/
    http://marceljanco.sk/analyza-brzdenia-brzdne-drahy-nakladnych-vozidiel-2/

    Verticulus

    Pod majáky jezdím 15let a vím že v jednom pruhu není kam uhnou tak mám jen puštěné majáky a na nikoho netlačím jako běžný řidič stačí v takovém místě jet max.povolenou rychlostí a zbytečně nebrzdit cuž se stává že zastaví a čekají že auto přenesu

    Řidička

    Dnes jsem jela po Brně a za mnou se blížila sanitka. Jela jsem v levém pruhu ze dvou, tak jsem uhnula doleva (až na střední dělicí čáru). Bohužel jsem si všimla, že většina aut (i z levého pruhu) uhýbala doprava. A co bylo šokující: když mě sanitka dojela, její řidič dokonce vedle mě zastavil a gestikuloval na mě, že jsem blbá, když se řadím doleva. Čekala bych, že aspoň on bude vědět, jaké je to správné řazeni. A pak, kdo je blbec.
    Takže pro něj: vždy pouze pravý pruh doprava a všechny ostatní doleva – pak je jedno, kolik pruhů v tom směru jede, mezera vždy vznikne mezi prvním a druhým pruhem zprava.

    k.ik

    A když jede za mnou mimo město, krajnice není, předjet mě nemůže, protože je velký provoz a už tak jedu nad limit? Jet ještě rychleji?

    Martin

    Ad protisměr – nesouhlasím s tím, že ji mám ignorovat. Sanitka je vysoká, náchylná na boční vítr, letí rychle, a pokud má krabicovou nástavbu, tak je i široká. Její řidič bude na normální silnici 2. třídy rád, když bude mít k dispozici víc než jen svůj pruh.

    Honza

    Vjedete do křižovatky na červenou a do měsíci máte ve schránce dopis s fotkou… 😀

    Pavel

    Pravidlo uličky by ale měli dodržovat také řidiči sanitek. Když to jde, tak na uličku kašlou a jedou po kolejích tramvaje. Pak se nedivte, že někteří řidiči , kteří zastavili podle pravidel a uličku vytvořili, nadávají. Co na to říkají pravidla?

    A
    Allisissia

    ❤️ Ohod­noť­te mo­ji mo­kro­u ku­nd­ič­ku – http://photo015532712.teentits.online

    Filip

    Článek skutečně o ničem.

    Stricto sensu není nelegální vozidlo s právem přednostní jízdy předjet. U nás není, oproti některým státům, striktní povinnost zajet na stranu, zastavit vozidlo a pokračovat až za vozidlem s právem přednostní jízdy. Je nutno vozidlu s právem přednostní jízdy umožnit „jeho“ jízdu, nezasahovat do ní, to vyplývá z příslušných ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích e ratione legis. Pokud, například, pojede na dálnici policejní auto, s majákem, rychlostí 30 kmph, protože vyvádí „zabloudilého“ bagristu ven, není zakázáno ho předjet. Vždy je však místo snížit rychlost jízdy, opravdu důkladně se přesvědčit, co se děje, proč to „bliká“, aby nedošlo k jízdě do nevyjasněné situace, z toho jsou závažné nehody.

    Co je, rozhodně, vhodné zmínit je, že majáky vždycky neznamenají jízdu „co to dá“. Například u RZS může lékař vyžadovat zpomalení pro nějaký úkon, či RZS veze pacienta, kterému každé drcnutí způsobuje bolest. I kdyby to vozidlo jelo v levém pruhu na dálnici rychlostí 10 kmph, samozřejmě, předjet zprava nelze a „nutit“ ho uvolnit pruh blikáním, nebo klaksonem, je rovněž nelegální, on má právo přednostní jízdy.

    A, a to se rovněž málo ví, i vozidlo s majákem musí jet na dohled a přizpůsobit rychlost jízdy okolnostem, jako každý jiný řidič (tyto povinnosti vyplývají z mezinárodního silničního práva, a skutečně jich nelze zprostit žádného řidiče). Absolutní předností nikdo nedisponuje.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist