blikani-na-krizovatce-hlavni-vs-vedlejsi.jpg

Blikání na křižovatce, hlavní vs. vedlejší

poradna

Jak je to správně s použitím blinkrů, když hlavní silnice není rovně? Je třeba použít ukazatele směru anebo ne?

Diskuze

31 komentářů

    malcUm

    To je sice pravda, nicméně pokud jedu například rovně z hlavní na vedlejší a hlavní sama o sobě zahýbá doleva, tak protijedoucímu z vedlejší blikáním jasně dám najevo, že z hlavní sjedu a on může v klidu bezpečně jet… Sice to samozřejmě není moje povinnost a on to teoreticky může poznat z toho, že neblikám vůbec, ale podle mě tím zvyšuji bezpečnost a plynulost silničního provozu..

    Nep

    A jak ten protijedoucí pozná, že pojedete rovně, když dáváte znamení o změně směru jízdy?

    CrazyJoe

    V případě, že hlavní zatáčí doleva, a rovně pokračuje vedlejší, tak pokud jedu rovně (tj. z hlavní na vedlejší), tak zvyknu dávat blinkr vpravo, abych čekajícím z vedlejší ukázal, že můžou jet.

    No, například tím, že tam jiná cesta není? Buď pojedu rovně na vedlejší, nebo doleva po hlavní – tj. blinkr vpravo říká „na vedlejší“.

    Nep

    Takže když tam někdo bude stát zprava z vedlejší, bude si myslet, že odbočujete k němu a muže jet…

    N

    A kdyby šlo jet vpravo, odbočíte tam?

    XXX

    A co když ještě jedna vedlejší odbočuje doprava? (ale pokud ne tak s tím souhlasím a dělám to taky, pro protijedoucího je to pak jednoznačné a nezdržuje to jelikož u nás tak 4 z 5 při odbočování po hlavní neblikají…)

    Tuvy

    Přesně! Přesně takovou křižovatku znám, hlavní jde pravým úhlem doleva, vedlejší rovně a v pravo je nepříliš viditelný výjezd ke garážím. Kvůli podobným nadbytečným blikačům a vůbecneblikačům je tam každou chvíli nehoda. Pokud zatáčíte – blikáte, pokud jedete rovně – neblikáte. Jak to může někdo nechápat?

    Jaja

    podle mě, kdyby šlo odbočit vpravo, tak ten blinkr nepoužije … tuším, že to psal někdo o pár příspěvků výš…

    ivan

    Takhle to dostáváme polopaticky na každém ročním doškolování. Na křivatkách typu T a Y, tedy tam, kde je možnost pouze buď jen v pravo, nebo jen vlevo, se bliká vždy,protože tam prostě rovně jet nejde. Na křižovatkách typu + a složených, to je podle dodatkové tabulky, takže pokud se jede opravdu rovně, tak bez blikání, i když se opouští, nebo naopak vjíždí na hlavní.

    Tuvy

    Vždycky jde „zabočit vpravo“ – byť by tam byl jen chodník. A pokud jsou tam čistě náhodou svodidla a hluboká propast, může dávat znamení, že zajíždí ke krajnici a zastavuje. Prostě neodbočuje = nemá mást blikáním.

    Alp

    Toto pravidlo ovšem neplatí vždy. Při vjíždění na kruhový objezd je například blikání výslovně zakázáno, ačkoliv zde řidič prokazatelně mění „směr jízdy“. A je to logické, protože před kruhovým objezdem prostě není jiné možnosti, než jet vpravo, a tudíž je zbytečné na to blikáním upozorňovat.
    Myslím že „změna směru jízdy“ by měla být vnímána trochu jinak. Jde o to, že pokud má řidič v dané situaci pouze jednu možnost směru jízdy, není o čem informovat blinkrem. Například, pokud jedu v jízdním pruhu, který mne vede doprava, nemá smysl dávat pravý blinkr. Naopak by MĚLO smysl dát LEVÝ blinkr, pokud bych tu z nějakého důvodu jel ROVNĚ, a tudíž bych opouštěl pravý jízdní pruh. Mělo by obecně platit, že při jízdě v „jednoznačném“ jízdním pruhu, to je takovém, který nedává možnost volby směru jízdy (má prostě jen jednu jednoduchou šipku) je BLINKR vždy znamením o úmyslu změnit jízdní pruh. Jízda ve směru šipky se předpokládá a není třeba na ni upozorňovat. Jinak v situaci, kdy třeba doprava vedou DVA souběžné jízdní pruhy a já jedu v pravém z nich, nejsem s to rozlišit, zda řidič v levém pruhu přede mnou bliká doprava proto, že prostě jede ve směru šipky, anebo proto, že chce přejet do pravého pruhu a tudíž mi zkřížit dráhu.
    Tato situace by byla jednodušší, kdyby u nás bylo striktně dodržováno pravidlo, že plná čára mezi pruhy se nesmí za žádných okolností přejíždět (mne to tak učili v autoškole před 35 lety) – potom by blikání při plné čáře znamenalo zatáčení v rámci jízdního pruhu, zatímco blikání při přerušované čáře by značilo úmysl přejet do vedlejšího jízdního pruhu. To je však u nás, hlavně v Praze a jiných velkých městech, utopie, denně spousta řidičů přejíždí mezi pruhy čára nečára, bohužel často i díky nepřehlednému a nelogickému dopravnímu značení.

    Milan

    Pane Ivane, mne taky učili, že když křižovatka připomíná tvar písmena Y, blikáme, když písmeno T tak neblikáme. (pokud neodbočujeme). Stále se tím řídím, ještě sleduji, zdali na značce je stejné co ve skutečnosti. Raději blikám navíc, nežli méně..
    Příklad zde:
    http://cukrar.rajce.idnes.cz/Plocha/#Pouchov.jpg

    jedu po hlavní rovně na vedlejší. Když tam nic není, neblikám, když je tam to bílé auto, blikám vpravo, aby věděl že jedu rovně či doprava, aby nečekal a klidně jel. Pokud by bylo vpravo auto, tak neblikám jedu rovně..
    A tak nějak podobně reaguji jinde, vždy tak aby ostetní jasně pochopili, co hodlám udělat.

    Tomáš Beran

    Ten Vámi popisovaný případ, kdy dva pruhy odbočují na křižovatce vpravo a i řidič v levém bliká doprava, ačkoliv z pruhu do pruhu nepřejíždí, znám z každodenní jízdy. Máte pravdu v tom, že řidič v pravém nepozná, proč ten v levém bliká, ale na druhou stranu ten v levém stejně nemůže přejet do pravého buď kvůli plné čáře, anebo proto, že by omezil nebo ohrozil řidiče v pravém pruhu. To jeho blikání by tedy vždy mělo znamenat odbočování a nikdy změnu pruhu.

    Martin

    Váš nápad je podle mě špatně použitelný v křižovatkách. Tam je totiž důležité, aby všichni v křižovatce věděli, kam jedete. A to, jak jsou namalované pruhy z vašeho vjezdu do křižovatky víte vy a další co jedou ze stejného směru, ale řidiči přijíždějící z dalších směrů netuší, jak jsou pruhy rozdělené. Takže blikání je potřeba.
    Neblikání je tak z tohohle pohledu rozumné pouze u odbočovacích pruhů,.

    SP

    Jde o to, že někdo chce v relativně přehledném úseku ušetřit ostatním kolegům řidičům 5 sekund při připojování. A někdo slovíčkaří o zajíždění k chodníku- very fu*king useful

    Trautnberk

    Ale tohle je o elementárním vyhodnocení situace, pokud já pojedu po hlavní a dostanu se do této křižovatky, tak vyhodnotím, zda někdo stojí/přijíždí po vedlejší zprava, pokud tomu tak není, tak protijedoucímu z vedlejší mohu klidně a bezpečně dát signál o tom, že nepojedu po hlavní doleva… Jak už tu padlo, za dané situace je to ku prospěchu věci a ano, je kontraproduktivní blikat, pokud někdo přijíždí zprava. V případě křižovatky T (doleva hlavní, přímo vedlejší) to beru jako určitou slušnost vůči protijedoucímu dát mu najevo, že může jet. Kdo to ale nedokáže posoudit, nebo rozlišit, tak pak má evidentně problém řešit i jiné dopravní situace…

    Filip

    Jde spíš o to, že v této situaci dávám blinkrem člověku co by rád najel na hlavní signál:“můžeš jet, dráhy našich aut se neprotínají, neboť já jedu rovně/odbočuji v pravo/chystám se sjet s autem do lomu“. A jde o slušnost. Pokud je druhý řidič trubka a nedojde mu to, přinejmenším nikomu neškodím.

    abc

    Občas vidím, že někdo bliká na opačnou stranu, než pak jede. Na té vedlejší bych stál o to déle, když bych viděl, že někdo bliká doprava, protože bych si myslel, že se spletl. Mohl bych vyjíždět o ty 2 vteřiny rychleji. 1000x by mi to zrychlilo jízdu, ale pak se jeden řidič splete a já budu na šrot a vinen.

    tritobit

    1. změna směru na křižovatce je vždy odbočování, změna směru v zatáčce (mimo křižovatku) je zatáčení
    zahýbání je mimomanželský styk
    2. při odbočování se znamení dává vždy, když jedete rovně-znamení se nedává
    všelijaké úvahy, co kdyby si myslí ostatní -nechte šachistům

    Ťule

    ad 1.: Změna směru na křižovatce není odbočování, pokud jedu po hlavní. Protože pak by platilo: §21 (5) Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům.

    Předešlé úvahy, že bych měl blikat, když opouštím hlavní a jedu rovně, plynou samozřejmě z toho, že málokdo se obtěžuje blikat, když jede po hlavní, která zahýbá vlevo či vpravo. Napravovat rozšířenou chybu jinou chybou mi nepřijde zrovna šťastné…

    Ťule

    „Můj názor je ten, že odbočováním se rozumí změna směru jízdy vlevo nebo vpravo, ale nikoliv jízda rovně.“ Tenhle názor uvedený v článku je určitě chybný – pak by při jízdě rovně v situaci, kdy hlavní jde doprava neplatil odstavec (5). §21 o dávání přednosti protijedoucím autům. Odbočování to je, ale beze změny směru jízdy, není proto důvod dávat znamení o změně směru jízdy dle odstavce (1). Podle mě je vše v zákonu řečeno zcela jasně, jen si nesmíme plést pojmy. Odbočování není totéž co změna směru jízdy.

    Jiri Svec

    tak to jsem teda nepobral 🙂 co to je za blábol

    Elafis

    mícháte tady jabka a hrušky 😀 když vede hlavní do leva tak nemusím dávat přednost protijedoucím, protože ty se nacházejí na vedlejší poz. kom. Několikrát jsem si rozšiřoval Ř.P. a vždy mě říkali, že pokud jedu rovně tak blikám nehledně na to, kam vede hlavní.

    Rena

    Jedu rovně, tak blikám? Co je to za blábol?

    Tom

    Jednoduché pravidlo, bliká se podle dodatkové tabulky upravující tvar křižovatky.

    Jenda911

    bezpečnost a plynulost silničního provozu zvyšují ti, kteří respektují a dodržují jednotná pravidla. Tzn. když na křižovatce pokračuju jiným směrem než jsem do ní přijel, blikám, protože měním směr. Když křižovatku projíždím rovně, neblikám, protože neměním směr. Ty si myslíš, že zvýšíš bezpečnost, ale například ten, kdo jede za Tebou, tento pocit nemá, protože nechce ani zastavit u krajnice, ani odbočit na lesní nebo polní cestu nebo do průmysloveho areálu, prostě chce jet rovně, tak nebliká a ten třetí, co jede za ním, naopak má pocit, že nemusí blikat vůbec, i když vlastně pojede doleva, protože jede po hlavní (kdo vymyslel tenhle blud, ten by zasloužil pověsit za dřeváky do průvanu). Potom nastane situace, že ten kdo je na vedlejší vidí, že Ty blikáš (asi se Ti chce čůrat), ale další dva za Tebou neblikají (pojedou rovně) a rozjede se… a ten třetí najednou čumí jako puk jaktože mu někdo vjel do cesty, když ON JEDE po hlavní…. Tohle se stane v lepším případě jednou, na podruhé ten na vedlejší počká, až nikde neuvidí žádné auto, protože nemůže předpokládat, s jakou teorií operuje přibližující se řidič a tak se čeká, tvoří na křižovatkách fronty a tečou nervy, protože si lidi nepochopitelně vykládají banální pravidla každý po svém. Bezpečnost a plynulost provozu je v háji, protože jsme kreténi.

    Jenda911

    No právě, když neblikám a jedu rovně, tak dávám najevo, že se naše dráhy neprotínají, a neblikám právě proto, že není co signalizovat a na co upozornit, protože jedu rovně. Blikám, když mám na co upozornit, tedy na to, že budu měnit směr a MOHLY BY SE NAŠE DRÁHY PROTNOUT, protože má smysl na to upozornit, aby mi případně tamten druhý dal přednost, pokud mám nárok. Kdybych nebyl idiot, tak právě začnu blikat, když VÍM ŽE SE NAŠE DRÁHY PROTÍNAJÍ, ne? Tedy udělám to, co mi přikazuje zákon, dám znamení, že odbočuju. Nechápu, jak jste mohli zapomenout na základní obrázky křižovatek z autoškoly, tam je jednoznačně nakresleno, že kdo jede po hlavní do zatáčky, tak bliká. Je to takto v pravidlech, vůbec nechápu tyto teoretické kydy jestli jako jo nebo jako ne. Autoškolu jsme dělali všichni stejně se stejnými křižovatkami a stejným výkladem. To že si pak každý vykládáme pravidla po svém (i kdyby s dobrým úmyslem ušetřit někomu čas) je prostě naše blbost. Křižovatek je spousta a když se na každé budu chovat jiným způsobem podle vlastního uvážení a budou to tak dělat všichni, jak to dopadne? Jako v pondělí ráno u odbočky na Jablonec nad Nisou… Přesně taková křižovatka, kde všichni blikají když jedou rovně z hlavní na vedlejší a neblikají, když jedou doleva po hlavní. Kreténi.

    Otakar

    Je to sice již starý článek, ale nemohu si pomoci a musím ho okomentovat. Z mého úhlu pohledu pan doktor v článku naprosto mate dohromady pojmy odbočování a změna směru jízdy, přitom ze samotného zákona o provozu na pozemních komunikacích je zřejmé, že zákonodárce tyto pojmy rozlišuje. A aby měl zákon hlavu a patu, lze odvozovat, že odbočováním je myšleno s trochou nadsázky „točení volantem“, kdežto změnou směru jízdy je myšleno opuštění jízdního pruhu. Proto zákonodárce mluví o blinkrech pouze při odbočování na křižovatce, zatímco pokaždé při změně směru jízdy. Pokud bych se řídil informacemi v článku, nemusel bych blikat pokud rovně opouštím pruh na vedlejší, ale musel bych blikat v každé zatáčce, což je jistě absurdní představa. Takže (dle mého výkladu) je řidič povinen blikat, pokud opouští hlavní rovně – tedy přesný opak toho, co autor tvrdí v závěru.

    Netvrdím, že takto napsaný zákon je dobrý. Osobně bych z něho úplně vypustil první větu odst. 1 § 21, čímž by se situace na silnicích zjasnila. Nevím, proč mám ukazovat řidičům, že vjíždím do zatáčky, do které připojili vedlejší cestu. Typicky problematické je to u víceproudých zatáček, do nichž je vedlejší napojena (například v Brně od židenických kasáren k husovickému tunelu). Řidič v pravém pruhu pak hodí blinkr doleva, načež řidič v levém pruhu přišlápne brzdu, aby zjistil, že k žádné změně směru jízdy nedošlo, protože blikající řidič pouze vjíždí do zatáčky… Paragraf 30, odst. 1 bohatě stačí na zcela přehledné blikání na silnicích a pokrývá mnohem jednoznačněji snad všechny situace.

    Otakar

    A doplním ještě drobnost, která mne napadla dodatečně. A opět hovoří proti zmíněnému § 21. Co když hlavní zatáčí doprava a v této zatáčce se z ještě ostřejšího úhlu zprava připojuje vedlejší? A já jedu po hlavní. Odbočuji, nebo neodbočuji? A odbočuji doleva, nebo doprava? Tady už to „odbočování“ začíná nabírat absurdní rozměry, protože pokud bych byl takový idiot, že bych dal blinkr doprava, může mi auto, přijíždějící z vedlejší, zkřížit cestu. Tak jak to tedy je s tím odbočováním? Pokud by mi v tuto chvíli chtěl autor říci, že tedy na křižovatce blikám podle relativního postavení cest, tak jsem potom povinen blikat například doleva úplně na všech křižovatkách, kdy jedu rovně po hlavní a je do ní napojena zprava vedlejší… Tak co? Jak to tedy je? 🙂

    Otakar

    A ještě naposled, přičemž se vrátím na začátek. Není to tedy nakonec tak, že autor článku pojmy odbočování a změna směru nemate, pouze si je špatně vykládá? Že je odbočování podmnožinou změny směru a zmiňovaná věta § 21 je tedy v zákoně nadbytečná? Pak ovšem budeme muset připustit, že to mnozí tzv. odborníci špatně vyučují, stejně jako autor článku. A většina řidičů retardovaně bliká do zatáček a potom, pokračujíc rovně do vedlejší, nebliká při změně směru jízdy. Kromě situací, které jsem zmiňoval, si můžete vzít typickou situaci, kdy hlavní zatáčí doprava, zatímco přímo pokračuje vedlejší a já chci po této vedlejší pokračovat. Podle autora článku mám zůstat stát bez signalizace odbočení na cestě a čekat, až protijedoucí vozidla projedou. Mohu pak jen doufat, že za mnou nebude stát nějaký řidič, který bude chabrus na nervy s velkými svaly, který mi přijde vysvětlit, že když odbočuji (ačkoliv přímým směrem), mám zapnout blinkr… Ono totiž to odbočení na křižovatce v zákoně nebude znamenat otočení volantu, ale opuštění pruhu, který udává směr jízdy. Pak to má vše opravdovou logiku. A pokud je to křižovatka, kde není žádná hlavní a vedlejší, tak potom budu blikat podle toho, kterým směrem mířím, ale to je mimo téma článku.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist