shutterstock_1037704156-352x198.jpg

Blikám, blikáš, blikáme aneb Víte, kdy (ne)používat znamení o změně směru jízdy?

poradna

Používání tzv. blinkru má jasná, v zákoně ukotvená pravidla. A ne. Neplatí, že "blikám vždy," jak si bohužel řada řidičů myslí.

Diskuze

16 komentářů

    Tomáš

    A co v případě, když hlavní silnice zatáčí doprava, zatímco v rovném směru pokračuje vedlejší silnice, kam mířím. V podstatě tím křížím jízdní pruh vozidel v protisměru hlavní silnice. Jedu rovně, směr neměním, ale přejíždím jízdní pruh. Mám povinnost dát znamení vlevo o změně směru jízdy?

    Konik

    Ano. Když jedeš rovně a hlavní odbočuje, nebikáš. Pozor však, pokud je to křižovatka, kde se střetávají 4 cesty. Potom neblikáš, když jedeš „rovně“, tedy tou naproti, i když zatáčí a ta po ruce je rovně. Nejde blikat méně a více. To je snad pochopitelné.

    R

    Jestli někdo nechápe v tomto článku uvedená jednoduchá a logická pravidla (…že rovně není kam blikat…), pak je s podivem, že má právo řídit… Podobně smutné je nekonečné blikání těch, co jsou dávno v pruhu, který je sjezdem z dálnice. Nejspíš chtějí při nejbližší příležitosti odbočit ze sjezdu někam na pole, jinak si to neumím vysvětlit.

    Podle tohoto výkladu bych musel blikat v každé zatáčce, protože měním směr jízdy.

    Martin

    Přesně, komentář pana doktora je úplně zcestný. To by blikal furt, když se točí hlavní silnice. Blbost.

    frantadur

    Triviálnost tohoto zákonného ustanovení je pouze zdánlivá, Svědčí o tom neustále vznášené otázky, které napadnou každého zkušeného, praxe znalého řidiče. Čím to asi je? Zákonodárce se tady moc nevytáhl, protože dává jakýsi jiný, svůj svérázný význam pojmu směr. Jenže to je špatně, protože význam tohoto pojmu všichni známe již z geometrie, kterou jsme se učili již při školní docházce a to je prostě svaté. Kolize obou významů je zcela zjevná, směr jízdy se totiž mění v každé zatáčce a tak podle zákona bychom měli v každé zatáčce blikat, což zákonodárce zcela jistě nechtěl.
    A ještě jeden postřeh. Občas se přemílá otázka, zda se má blikat, když mě na rovné silnici zastavuje policajt. Zde se lidi obvykle přiklání k názoru, že „radši ano“ i když k tomu není v zákoně žádný důvod.

    Broz

    frantadur9.1.2018 (13:12)
    Triviálnost tohoto zákonného ustanovení je pouze zdánlivá, Svědčí o tom neustále vznášené otázky, které napadnou každého zkušeného, praxe znalého řidiče. Čím to asi je? Zákonodárce se tady moc nevytáhl, protože dává jakýsi jiný, svůj svérázný význam pojmu směr. Jenže to je špatně, protože význam tohoto pojmu všichni známe již z geometrie, kterou jsme se učili již při školní docházce a to je prostě svaté. Kolize obou významů je zcela zjevná, směr jízdy se totiž mění v každé zatáčce a tak podle zákona bychom měli v každé zatáčce blikat, což zákonodárce zcela jistě nechtěl.“

    Zcela jste nic nepochopil. Pokud hlavní zatáčí vlevo (a rovně je vedlejší), řidič (Vy) musí nejen ze zákona vyhodit blinkr ale i z hlediska bezpečnosti. Jestliže pojedu z vedlejší proti Vám a Vy neblikáte, vyjedu na hlavní (zkřížím Vám cestu) v domnění, že jedete rovně a havárka je tu.
    Právě pro takové řidiče, jako Vy, je tu zákon!
    „Občas se přemílá otázka, zda se má blikat, když mě na rovné silnici zastavuje policajt. Zde se lidi obvykle přiklání k názoru, že „radši ano“ i když k tomu není v zákoně žádný důvod“
    Opět jste mimo, důvody jsou tu hned 2! Jestliže Vás staví PČR, MUSÍTE vyhodit blinkr: a) protože měníte směr jízdy; b) aby policajt věděl, že akceptujete jeho pokyn a nejste pirát, nebo slepec.
    Právě pro takovéto lidi tu jsou zákony. Vraťte řidičák, ohrožujete ostatní. Kolize významu slova „směr“ je jen ve Vaší (a Vám podobných) hlavě. Zcela jste nepochopil, že změna směru se v zatáčce neukazuje, pokud v ní není možnost odbočit. Jste prostě pirát, který vyhodí blinkr pozdě (nebo vůbec) a při odbočování vpravo si najedete napřed vlevo, ačkoliv blikáte vpravo, tím ohrozíte toho, kdo Vás předjíždí a takový opačný manévr nemůže čekat. Vraťte ŘP.

    Broz

    „Konik3.12.2017 (21:50)
    Ano. Když jedeš rovně a hlavní odbočuje, nebikáš. Pozor však, pokud je to křižovatka, kde se střetávají 4 cesty. Potom neblikáš, když jedeš „rovně“, tedy tou naproti, i když zatáčí a ta po ruce je rovně. Nejde blikat méně a více. To je snad pochopitelné.

    7.12.2017 (8:58)
    Podle tohoto výkladu bych musel blikat v každé zatáčce, protože měním směr jízdy.
    Martin11.12.2017 (20:24)
    Přesně, komentář pana doktora je úplně zcestný. To by blikal furt, když se točí hlavní silnice. Blbost.“

    Na vás dvou je vidět, co jezdí v autech za omezenci.
    Logicky myslící člověk chápe, že v každé zatáčce se nebliká. Jen v případě ,kdy se napojuje jiná cesta a je tedy možnost jet jinam, než do zatáčky. Pak se ale jedná o křižovatku a proto je blinkr v zatáčce nutný a povinný. A pro méně chápavé jsou tu ještě značky s vyznačenou křižovatkou.
    Panebože, vy všichni máte ŘP?? OMG.
    Dr. Beran i zákony jsou zcela v pořádku, chybu hledejte u sebe a jezděte hromadnou dopravou, nebo taxi.

    Broz

    Pane Beran, ještě byste měl rozvést, jak blikat při couvání (ať už zatáčím na parkovací místo, či ne). Já v tom mám jasno, ale jsem zvědav na Váš názor.

    Mojmír

    Dobrý den. Pane Beran tak že neplatí používat blinkr při opuštění hlavní silnice? Hlavní silnice není třeba rovná ale jakmile chci hlavní silnici opustit (v pravo,vlevo) tak dávám blinkr.Přece jak zde v diskuzi bylo řečeno že hlavní zahýbá do prava a chci jet rovně do vedlejší tak přece dám blinkr aby ti v zadu jasně viděli že nechci po hlavní pokračovat. Toto už neplatí? Ve škole ( 1968) nás učili že pokud hlavní opouštíme tak musíme dát znamení o směru jízdy.

    Broz

    „Mojmír21.3.2018 (17:23)
    Dobrý den. Pane Beran tak že neplatí používat blinkr při opuštění hlavní silnice? Hlavní silnice není třeba rovná ale jakmile chci hlavní silnici opustit (v pravo,vlevo) tak dávám blinkr.Přece jak zde v diskuzi bylo řečeno že hlavní zahýbá do prava a chci jet rovně do vedlejší tak přece dám blinkr aby ti v zadu jasně viděli že nechci po hlavní pokračovat. Toto už neplatí? Ve škole ( 1968) nás učili že pokud hlavní opouštíme tak musíme dát znamení o směru jízdy.“

    OMG!! Vy máte ŘP a jezdíte?!? Jednak to, co píšete, nemohli v autoškole učit, je to nesmysl! Jednak p. Beran to jasně píše, cituji: “
    je podmínkou povinnosti blikat změna směru jízdy. Na křižovatce jedete rovně. Směr vozidlo tedy nemění a není žádný důvod blikat. To, že vozidlo přejíždí z hlavní komunikace na vedlejší, není důležité. Důležité je jen to, jestli mění směr nebo vybočuje.“
    Když nechápete ani tak jednoduché věci, nesedejte za řízení ničeho!

    Broz

    „Tomáš2.12.2017 (18:37)
    A co v případě, když hlavní silnice zatáčí doprava, zatímco v rovném směru pokračuje vedlejší silnice, kam mířím. V podstatě tím křížím jízdní pruh vozidel v protisměru hlavní silnice. Jedu rovně, směr neměním, ale přejíždím jízdní pruh. Mám povinnost dát znamení vlevo o změně směru jízdy?“

    Když jedete z hlavní rovně na vedlejší, blinkr se nedává.
    Ale v případech, kdy hlavní jde doprava a doleva není odbočka, je vhodné dát blinkr doleva, aby ti za Vámi věděli, že Vás mohou předjet zprava (pokud je tam místo). Nikoho tím neohrozíte a uděláte to pro plynulost dopravy za Vámi. Toto není povinnost, ale ohleduplnost.
    Pokud by však byla možnost odbočit i vlevo (4 a víceramenná křižovatka), pak NESMÍTE blinkr použít. Pokud v tom nemáte jasno, při jízdě rovně blinkr nepoužijte nikdy.

    Broz

    „R6.12.2017 (22:12)
    Jestli někdo nechápe v tomto článku uvedená jednoduchá a logická pravidla (…že rovně není kam blikat…), pak je s podivem, že má právo řídit… Podobně smutné je nekonečné blikání těch, co jsou dávno v pruhu, který je sjezdem z dálnice. Nejspíš chtějí při nejbližší příležitosti odbočit ze sjezdu někam na pole, jinak si to neumím vysvětlit.“

    Tak vysvětlení je jednoduché. Ti řidiči nemyslí (zapomínají blinkr vypnout, nebo jen na to kašlou) a obvykle zapnou blinkr v okamžiku (pozdě), kdy by ho měli vypnout. Zákon jasně říká, že blinkr se mã vypnout, jakmile započne manévr odbočování.
    Váš příklad s polem je ještě v poho, horší je, pokud takovýto řidič odbočí, nechá blinkr a z této odbočky je možno znovu odbočit. Tak se může stát nehoda, že toto vozidlo objíždím z opačné strany, než bliká, v domnění, že odbočí a pak „odbočující“ řidič zmatkuje, když neodbočí a vedle sebe vidí předjíždějící (nebo podjíždějící zprava) auto. (Nedejbože motorku, či j. kolo.) To pak takový magor skoro vždy posunkuje, či troubí (v lepším případě).

    Broz

    „Tomáš2.12.2017 (18:37)
    A co v případě, když hlavní silnice zatáčí doprava, zatímco v rovném směru pokračuje vedlejší silnice, kam mířím. V podstatě tím křížím jízdní pruh vozidel v protisměru hlavní silnice. Jedu rovně, směr neměním, ale přejíždím jízdní pruh. Mám povinnost dát znamení vlevo o změně směru jízdy?“

    Zkusím to polopaticky.
    „Když hlavní silnice zatáčí doprava, zatímco v rovném směru pokračuje vedlejší silnice, kam míříte, neblikáte. „V podstatě tím křížím jízdní pruh vozidel v protisměru hlavní silnice.“ Pruh křížit musíte (jinak byste nemohl jet rovně). Ale vozidlům v protisměru nesmíte křížit dráhu. Čili musíte počkat, až nic po hlavní v protisměru nepojede. Těm vozidlům je zcela fuk, kam jedete, pokud jim nekřížíte dráhu. Až odjedou, tak tam třeba panáčkujte. Co oči nevidí, to nikoho nebolí.

    Milda

    Nejčastěji mě nas..e řidič, který dá blinkr na poslední chvíli. A stává se mi to bohužel denně. Je tak těžké dát blinkr přiměřeně před křižovatkou, odbočením? A teprve potom brzdit, resp. zpomalit?

    Petr

    Pokud někteří řidiči jedoucí po hlavní silnici vedoucí doprava nebudou blikat v domnění, že se nebliká, protože jedou stále po hlavní, tak já pokračujíce rovně na vedlejší blikat budu. Tím pádem nedojde k omylu a řidiči za mnou dávám jednoznačně na vědomí, že možná budu muset zastavit kvůli autům jedoucím zprava po hlavní. V autoškole v 1964 nás to takhle učili. A taky blikám, když předjířdím cyklistu, byť neměním směr, dávám tak výstrahu řidiči za mnou. 90% řidičů tak nečiní. Důchodce 73 let.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist