Bič, či cukr na řidiče?

Jaké změny se chystají a za co budeme platit? Uleví se konečně motoristům, nebo na ně politici pletou další bič?

Nejeden motorista si klade otázku, jaké změny přinese na silnice nová vláda, a zejména, co to udělá s jeho peněženkou. Určité výdaje ale čekají řidiče už na základě změn schválených ještě před volbami.

Řeč je o lékárničkách. Od 1.1. 2011 se totiž mění jejich obsah. Nově musí být součástí resuscitační maska, termofolie pro přikrytí zraněného, patnácticentimetrové nůžky v antikorozní úpravě a leták s informacemi o poskytnutí první pomoci. Řidič může koupit lékárničku novou, nebo pouze doplnit původní. „Kromě zavedení nových lékárniček nás čeká také dokončení výměn řidičských průkazů. Tyto dva úkony pro nás mají nyní nejvyšší prioritu,“ doplňuje Karel Hanzelka, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy.Těžko na cvičišti…
Stav českého autoškolství je kapitola sama pro sebe. Asi málokdo bude mít pocit, že jsou noví řidiči připravováni do provozu dostatečně dobře. Zatímco dříve vlastnictví řidičského oprávnění znamenalo, že umíte řídit, dnes to znamená, že smíte řídit. Samozřejmě vždy existovaly výjimky. Pozornému motoristovi však jistě neunikl častý výskyt věčných začátečníků, majících řidičák už nějaký ten pátek. Těžko lze očekávat zásadní změny, zlepšení je ale potřebné.

Právě toho má docílit pracovní skupina, která se zřizuje. Reforma autoškolství by mohla změnit třeba požadavky na znalosti technické teorie a nařídit více hodin praktického výcviku. Hovoří se také o  „řidičácích na zkoušku.“ Začátečníkům by tedy hrozilo v určitých případech odebrání nově získaného oprávnění.

Dálniční známky a mýto
Podle slov Karla Hanzelky se uvažuje o zvýšení mýtného: „Poplatky jsou u  nás jedny z nejnižších, proto se zvažuje jejich drobné navýšení.“ Ceny dálničních známek by se ale měnit neměly. Projekt elektronických vinět byl pro zatím odložen. Zvažuje se však, že v budoucnu budou zpoplatněny dálnice i pro osobní vozy na základě ujetých kilometrů.V brzké době se mají řešit některé placené, nebo naopak neplacené úseky dálnic okolo měst. Jde například o Mladou Boleslav či Ostravu. Zda půjde o placené úseky, se zatím nerozhodlo, výjimku představuje jen právě dokončovaný okruh okolo Prahy. Ten bude zpoplatněn. „Konzultovali jsme to s městem a není proti. Výstavba nebyla zadarmo a alespoň něco se takto vybere zpět,“ vysvětluje rozhodnutí Hanzelka. Zpoplatnění obchvatu ale může některé řidiče přivést na myšlenku, jet „po staré“ – tedy přes město.

Stáčení kilometrů je problém
Nemá cenu rozebírat, kolik automobilů má upravený stav počítadla ujetých kilometrů. Asi každý ví, že je jich bezpočet. Jak s tímto problémem bojovat ale asi nikdo neví. „Rozhodně se stáčením tachometrů nesouhlasíme. Problém je, že nikdy nedokážete, kdo se takového jednání dopustil,“ říká Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy. Zkrátka stačí, když se majitel vozidla nepřizná. Může předstírat krytí osoby blízké a s  dokazováním jste v koncích. V tomto směru rozhodně nejsou vyhlídky zájemců o ojetý automobil růžové.Bodový systém čekají další parametrické změny
Programové prohlášení Nečasovy vlády slibuje revizi bodového systému tak, aby více postihoval skutečně nebezpečné jednání. „Vláda pečlivě vyhodnotí účinnost bodového systému ve vztahu k provozu na pozemních komunikacích, odstraní neúměrné tvrdosti zákona, zvýší postih za delikty spojené s agresivitou řidičů a přímo ohrožující bezpečnost silničního provozu a zpřesní pravidla, kde dochází k dvojímu možnému výkladu,“ uvádí se v programovém prohlášení. Konkrétní věcný obsah tohoto obecného záměru však zatím není znám. Stanislav Huml, který radí ministru dopravy Bártovi (Věci veřejné), naznačil pouze možné zpřísnění postihů za předjíždění na plné čáře nebo velké překročení rychlosti. Naproti tomu Huml i Bárta se netají tím, že by si uměli představit podmíněné zvýšení rychlosti na některých úsecích českých dálnic na 160 km/h. Podobnou ambici měla v minulosti celá řada jiných politiků, ale žádný takový návrh nikdy úspěšně neprošel legislativním procesem.

Milan Jirouš, Jirka Červenka​

5.8.2010 6:20| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist