Bezvzduchová pneumatika přijde v roce 2014

Pneumatiky bez vzduchu mají k hromadné produkci o další kus blíže. V příštím roce je budou obouvat vybrané čtyřkolky Polaris.

Vzduchem plněné pneumatiky jsou tu s námi od roku 1888, kdy o první patent požádal John Boyd Dunlop. A od té doby zůstal koncept prakticky nezměněn. Ano, dnes už toho víme spoustu o tom, jaký je ideální tvar vzorku i jaká směs se nejvíce hodí pro daný účel, ale právě plnění vzduchem s sebou nese řadu nevýhod. Kromě toho, že pneumatiku můžete prorazit, má na její chování vliv i teplota vzduchu v pneumatice, která se pochopitelně v průběhu jízdy mění.

V budoucnu se bez vzduchu, zdá se, obejdeme, i když to nebude hned. Koncept pneumatiky, která ke svému fungování nepotřebuje vzduch, už tu s námi nějakou dobu je. Svůj prototyp ukázal Michelin už v roce 2005, produkční verze se zatím dostala v malých sériích jen na malé bagry a pracovní stroje.

DOPORUČUJEME: Zákon a tzv. povinné zimní pneumatiky

Prý je mnohem dokonalejší, než pneumatika plněná vzduchem, vyznačuje se lepším komfortem i obratností. Problém jí bude podle nás dělat hlavně velké boční přetížení, protože se zatím neobjevila na žádném automobilu.

Ale i tuto překážku se brzy podaří překonat, posledním milníkem pro bezvzduchové pneumatiky je přítomnost na čtyřkolkách Polaris. Pneumatika si zatím prošla i armádním testem, pod čímž si představte prostřelení puškou ráže .50 a následným ježděním v terénu po 5000 hodin. Po absolvování kompletní řady testů by se mohla dostat na vybrané typy čtyřkolek už v příštím roce.

14.3.2013 10:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist