Bezpečnostní kampaně nefungují, musíme víc šokovat!

A nejen to, je tady jasný signál, kdo může za špatné bezpečnostní návyky mladých řidičů. Jsou to jejich rodiče.

Pokud se nestane nějaká velká hromadná tragédie (a samozřejmě všichni doufáme, že ne), tak bude tento rok nejméně obětí dopravních nehod za několik posledních dekád. Což to je skvělé. Podle vyjádření kompetentních orgánů jsou za tím, mimo jiné, i masivní kampaně. Dá se jim věřit?

Instruktoři autoškol tvrdí, že se kampaně za bezpečí na silnicích u mladých řidičů míjí účinkem. Jde o výsledky posledního průzkumu společnosti Goodyear, podle kterého evropští instruktoři autoškol naléhají na vlády, aby investovaly do kampaní, které budou šokovat.

Pouhých 31 % evropských instruktorů autoškol je totiž podle průzkumu přesvědčeno, že kampaně zvyšující povědomí o bezpečnějším provozu na vozovkách jsou efektivní a mají vliv na bezpečnější jízdu začínajícího řidiče. Šokové metody, dramatické ukázky a kampaně zaměřené na specifické cílové skupiny prý zlepší bezpečnost silničního provozu.

Co je „léčba šokem?“ Na dotaz, jak by měla vypadat rázná preventivní kampaň, 61 procent instruktorů odpovědělo, že nejlépe by přimělo mladé lidi brát bezpečnost silničního provozu vážně, kdyby se investovalo do dramatických simulací nehod. Preferované metody zahrnují použití simulátoru, který ukáže, jaké to je být v autě v okamžiku převrácení, nebo hození bowlingové koule do předního skla jako názorná ukázka toho, co se stane, když řidič nemá zapnutý pás, 52 procent z nich považuje za účinné ukázat řidičům fotografie nehod způsobených neopatrným řízením.

Dalším způsobem, který by zlepšil vládní kampaně zaměřené na bezpečnost silničního provozu, by bylo podle 44 procent instruktorů efektivnější zapojení sociálních medií. V galerii můžete nahlédnout do přesných tabulek, jak si v jednotlivých zemích představují konkrétní přístup – od zapojení celebrit až po realistické simulace plné krve a otevřených zlomenin. Jen tak pro zajímavost, v České republice by se měly kampaně a výukové materiály publikovat zejména na sociálních sítích. Druhá věc, kterou se výzkum Goodyearu aktuálně zabývá, jsou návyky mladých řidičů.

Racing Days 2013 – nehody a kolize

Zobrazit všechny fotografie

Evropští instruktoři autoškol totiž tvrdí, že za špatné návyky mladých řidičů mohou jejich rodiče. Šetření mezi instruktory autoškol, které proběhlo napříč celou Evropou, vyplývá, že mladí lidé získávají od svých rodičů špatné návyky a díky tomu pak jezdí nezodpovědně. Podle výzkumu provedeného výrobcem pneumatik společností Goodyear EMEA (oblast Evropa, Střední východ a Afrika) a Evropskou asociací autoškol předávají špatné návyky svým dětem nejčastěji rodiče v Itálii, Francii, Rakousku a Španělsku. Nejmenší problémy v tomto ohledu mají v Polsku, Švýcarsku a České republice. Tak to je pro nás celkem dobrá zpráva.

Celkem 64 procent instruktorů z celé Evropy si myslí, že mladí řidiči si osvojují špatné návyky tím, jak dlouhá léta sledují své rodiče při řízení, v České republice však zastává tento názor pouze 55 procent instruktorů. Dalším důvodem, proč se mladí lidé chovají za volantem nezodpovědně, je podle instruktorů tlak ze strany vrstevníků (51 %). Také v Turecku a Jižní Africe si téměř tři čtvrtiny instruktorů myslí, že špatné zvyky rodičů mají vliv na jejich děti.

Pouze Rusko se zdá být výjimkou – ruští instruktoři se domnívají, že většina rodičů (72 %) je pro své děti dobrým vzorem. Přestože nejlepší cesta, jak z dětí vychovat bezpečné řidiče, je být jím dobrým příkladem, instruktoři zmiňují ještě další způsoby, jak vštípit dětem zásady bezpečnosti při řízení aut, totiž mluvit s nimi o bezpečnosti a obecně se aktivněji podílet na jejich vyučování.

Zdroj: Goodyear.cz, Jokesters.org., clatskaniechiefnews.com

12.12.2013 5:37| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist