Bezpečnost aut pod lupou

Euro NCAP mění metodiku hodnocení. Podívejme se podrobně na změny a také na auta, která jsou nejbezpečnější.

Nárazové testy Euro NCAP jsou velmi sledovanou záležitostí. Vždyť mnoho zákazníků trvá na tom, aby jejich auto bylo nejbezpečnější – aby v případě nehody nejlépe ochránilo nejen řidiče, ale i spolucestující a děti.

Vývoj nových technologií jde samozřejmě rychle dopředu, a tak pro výrobce již nebyl problém konstrukci vozu upravit tak, aby aspoň splnil nárazové zkoušky na požadovaný počet hvězdiček.

Teď už to ale tak jednoduché nebude. Komisaři nezávislé instituce Euro NCAP zpřísnili hodnocení. Nová metodika testů nyní odhalí i ty nejmenší prohřešky a slabiny a nemilosrdně srazí hodnocení.

Jak probíhaly nárazové zkoušky dosud?

Zatím se hodnotila pouze schopnost vozu ochránit posádku při nárazu. Test se skládal z čelního nárazu do deformovatelné překážky v rychlosti 64 km/h, bočního nárazu deformovatelné překážky do testovaného vozu rychlostí 50 km/h a bočního nárazu na sloup v rychlosti 30 km/h.

Proč zrovna čelní náraz při 64 km/h? Výzkum odhalil, že k mnoha nehodám dochází po intenzivním brzdění ze 100 km/h. Po 50 metrech brzdění, kdy dojde k nárazu, auto se stále pohybuje poměrně vysokou rychlostí 64 km/h. Mimochodem, tušíte, co se stane, když začnete brzdit ne ve 100 km/h, ale ve 110 km/h? Náraz v 80 km/h!

Co se změnilo na hodnocení?

Již nebudou udělována tři různá hodnocení za ochranu dospělých, dětí a chodců. Nyní bude auto ohodnoceno souhrným výsledkem. Nová metodika zpřísňuje kritéria pro limity zatížení testovacích figurín a přidává také hodnocení nárazu zezadu. Ten je prozatím simulován tak, že je katapultováno sedadlo s figurínou. Měří se zatížení krční páteře figuríny, tím se kladou vysoké nároky na konstrukci opěrek hlavy. Aktivní opěrky jsou nyní ve výhodě a přinesou do celkového hodnocení vozu plusové body.

Nově se zkoumá také vybavenost auta systémy aktivní bezpečnosti, které pomáhají nehodám předcházet. Vůz, který není vybaven například stabilizačním systémem ESP a ABS proto nemá šanci na dobré hodnocení.

Je ale elektronika samospásná?

Podpora zavádění elektronických asistenčních systémů je jistě chvályhodná, otázkou však zůstává, jestli nové hodnocení Euro NCAP není poněkud zkratkovité. Zcela totiž opomíjí klíčové aspekty aktivní bezpečnosti, k nimž patří mimo jiné mechanická přilnavost,  ovladatelnost v mezních situacích nebo dobrý výhled z vozu všemi směry.

Nezáleží jen na technice…

Je také zřejmé, že přítomnost záchranné elektroniky v podobě ESP, ABS, všemožných dalších asistentů a airbagů v mnoha lidech vyvolává pocit nezranitelnosti. K nehodám tak dochází v mnohem vyšších rychlostech, zejména pak za špatného počasí a snížené viditelnosti. Schválně spočítejte, kolik „borců“ v audinách quattro jede i za hustého deště po dálnici přes 150 km/h…

 

Pojďme se nyní podívat na vozy, které patří mezi nejbezpečnější ještě podle staré metodiky hodnocení:

 

Malé vozy

Fiat 500 – Malý Fiat získal na svou kategorii velmi vysoké hodnocení. Ačkoli ochrana dětí a chodců byla horší, dospělé cestující ochrání při střetu s podobně velkým autem na výbornou. Dostal proto právem pět hvězdiček.

 

Nižší střední třída

Volkswagen Golf – Golf se držel standardu a bez vážnějších komplikací si odnesl pětihvězdičkové hodnocení.

Renault Mégane – Renault klade na bezpečnost velmi vysoké nároky a pětihvězdičkové hodnocení to jen dokazuje.

BMW řady 1 – Také nejmenší BMW dokáže ochránit dospělé cestující velmi dobře a zaslouží si pět hvězdiček.

 

Vyšší střední třída a prémiové vozy

Renault Laguna – Laguna předvedla výborný výkon na špičce své třídy.

Volvo V70 – Volvo rovná se bezpečné auto. Platilo to dřív a platí to pořád. Pět hvězdiček je samozřejmostí.

BMW řady 3 – I trojkový bavorák dostal pětihvězdičkové hodnocení.

Mercedes-Benz třídy C – Mercedes rovněž nezklamal, posádka má šanci z nehody vyváznout bez větších šrámů.

 

SUV

Mercedes-Benz ML – Velké SUV dostalo rovněž pět hvězdiček, což je v této kategorii spíše vyjímka.

Ford Kuga – Malá SUV jsou na tom trochu lépe než velcí bratříčci. Kuga si odnesla pět hvězdiček.

 

Se zavedením nové metodiky se uzavírá celá jedna historická kapitola testů Euro NCAP. Lze očekávat, že v následujícím období poněkud ubude „pětihvězdičkových“ aut – proto si dejte pozor, abyste při porovnávání bezpečnosti dvou různých modelů nestavěli vedle sebe vůz testovaný ještě podle staré metodiky a auto, které již absolvovalo novou podobu zkoušek.

autoweb.cz

25.3.2009 3:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist