autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Beran: Zúžení dálnice a jízda kamionů prostředkem
Beran: Zúžení dálnice a jízda kamionů prostředkem
K napsaní dnešního článku mne inspiroval jeden čtenář Právní poradny, který se ptal na případ o vybrždování na dálnici D 10, kdy obsahem daného článku byl videozáznam řidiče nákladního auta, ze kterého byla patrná snaha „oplácet“ a vybržďovat ze strany řidiče osobního auta. Jak jsme se v článku dočetli, byl to důsledek toho, že řidič nákladního auta ze záznamu jel prostředkem v místě, kde je zúžení, resp. nejel zcela ve svém pruhu tak, aby ho řidiči osobních aut mohli předjet levým pruhem. Řidič nákladního auta se hájil tím, že místy jsou vyhnutá svodidla a z toho důvodu jezdí preventivně v celém úseku dál od kraje, jakkoli tím znemožňuje předjetí levým pruhem. Čtenář dotazu se ptal, zda je takový postup řidiče nákladního auta oprávněný, anebo naopak postižitelný.
Jak bylo patrné z diskuse pod článkem, odsudek řidičů si podle čtenářů vysloužili oba. Řidič Superbu jako první (je opravdu velmi „rozumné“ vybržďovat kamion), což je jasné, ale stejně tak i řidič nákladního auta. V této souvislosti platí následující pravidla:
§ 12 zákona č. 361/2000 Sb.
(1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
(5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
Jste dobrý (či spíše pozorný) řidič? Pak zvládnete psychicky náročný kvíz!
Kvízy | vydáno 8. 8. 2014
Argumentace řidiče nákladního vozidla byla tedy lichá. Každý řidič je povinen jet v pravém pruhu, do levého smí jen v případech popsaných shora. Z toho vyplývá několik závěrů:
– preventivně jet v obou pruzích nesmí; pokud jsou někde vyhnutá svodidla a nevejde se tam, tak samozřejmě smí přejet do levého, ale jen v místě, kde taková překážka existuje a pak se musí hned vrátit
– přejet do levého smí samozřejmě pouze v případě, kdy vedle nikdo není; pokud vedle nákladního auta bylo jiné vozidlo a překážka v provozu řidiči nákladního auta bránila projet pravým pruhem, tak musí řidič zastavit nebo zpomalit
– pokud přejede v takové situaci do levého a poruší tím povinnost neohrozit nebo neomezit (a dojde ke střetu), bude vina na dopravní nehodě na něm (nemůže si vynucovat přejetí do levého a musí prostě zastavit nebo zpomalit).
Řidiči daného nákladního vozidla bych raději také připomněl hrozící sankce. Pokuta sice není tak dramatická (1500 – 2500), ale za porušení povinnosti neohrozit při přejíždění z pruhu do pruhu (pokud by došlo k nehodě) je 5 bodů. Za samotnou jízdu prostředkem ale body nehrozí.
Kvíz: Poznáte totálně ohořelá a zrezlá auta?
Kvízy | vydáno 25. 6. 2015