Beran: Zúžení dálnice a jízda kamionů prostředkem

Souboj, na jehož konci nemohl být žádný vítěz. Řidič náklaďáku, který blokoval pruh a "proti němu" řidič osobního auta, který ho vybrzdil. JUDr. Beran situaci komentuje.

K napsaní dnešního článku mne inspiroval jeden čtenář Právní poradny, který se ptal na případ o vybrždování na dálnici D 10, kdy obsahem daného článku byl videozáznam řidiče nákladního auta, ze kterého byla patrná snaha „oplácet“ a vybržďovat ze strany řidiče osobního auta. Jak jsme se v článku dočetli, byl to důsledek toho, že řidič nákladního auta ze záznamu jel prostředkem v místě, kde je zúžení, resp. nejel zcela ve svém pruhu tak, aby ho řidiči osobních aut mohli předjet levým pruhem. Řidič nákladního auta se hájil tím, že místy jsou vyhnutá svodidla a z toho důvodu jezdí preventivně v celém úseku dál od kraje, jakkoli tím znemožňuje předjetí levým pruhem. Čtenář dotazu se ptal, zda je takový postup řidiče nákladního auta oprávněný, anebo naopak postižitelný.

Jak bylo patrné z diskuse pod článkem, odsudek řidičů si podle čtenářů vysloužili oba. Řidič Superbu jako první (je opravdu velmi „rozumné“ vybržďovat kamion), což je jasné, ale stejně tak i řidič nákladního auta. V této souvislosti platí následující pravidla:

§ 12 zákona č. 361/2000 Sb.

(1)   Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.

(5)   Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.


Argumentace řidiče nákladního vozidla byla tedy lichá. Každý řidič je povinen jet v pravém pruhu, do levého smí jen v případech popsaných shora. Z toho vyplývá několik závěrů: 

–       preventivně jet v obou pruzích nesmí; pokud jsou někde vyhnutá svodidla a nevejde se tam, tak samozřejmě smí přejet do levého, ale jen v místě, kde taková překážka existuje a pak se musí hned vrátit

–       přejet do levého smí samozřejmě pouze v případě, kdy vedle nikdo není; pokud vedle nákladního auta bylo jiné vozidlo a překážka v provozu řidiči nákladního auta bránila projet pravým pruhem, tak musí řidič zastavit nebo zpomalit

–       pokud přejede v takové situaci do levého a poruší tím povinnost neohrozit nebo neomezit (a dojde ke střetu), bude vina na dopravní nehodě na něm (nemůže si vynucovat přejetí do levého a musí prostě zastavit nebo zpomalit).

Řidiči daného nákladního vozidla bych raději také připomněl hrozící sankce. Pokuta sice není tak dramatická (1500 – 2500), ale za porušení povinnosti neohrozit při přejíždění z pruhu do pruhu (pokud by došlo k nehodě) je 5 bodů. Za samotnou jízdu prostředkem ale body nehrozí.

2.11.2016 1:42

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist