beran-zelena-znamena-volno.jpg

Beran: Zelená znamená Volno!

dopravní předpisy v čr

Učí se to už děti na základní škole. Červená znamená stůj, na oranžovou se máme připravit a na zelenou - překvapení - jet. Pochopit to je ale zřejmě těžší, než by se mohlo zdát.

Diskuze

26 komentářů

    Petr

    Asi jsem stejny „magor“ jak pan Beran, ale opet se trefil do meho nazoru na dopravu… uz s tou „slusnosti“ na hlavni… je to presne tak, jak to vidim ja.
    Laxnost a „klidecek“ se da provozovat na „vesnici“, kde chcipl pes… ale jinde to jen pridelava problemy

    Jirka

    Nelze než souhlasit, jen to vyražení hned na zelenou opatrně, z ostatních směrů tam ještě jedou ty poslední,kteří to narvali na červenou 🙂 Z jiného soudku mě napadl případ s lanovkami na sjezdovkach, 15min fronta a na čtyřsedačkovce jezdí 2-3lidi…. Všichni nadávají, ale jak přijdou na řadu radši počkají na kamaráda a lanovka jede poloprázdná:-)

    Rejpal

    1. Každý, kdo někoho pustí z vedlejší.
    2. Každý, kdo se nerozjede z křižovatky na plný plyn hned jak padne zelená.
    3. Každý, kdo neprojíždí přes ty všechny křižovatky minimálně 50 km/h.
    —–
    4. Každý, kdo vjede do křižovatky na zelenou, když za křižovatkou není volno.
    5. Každý, kdo zpomalí při odbočování.
    6. Každý, kdo pustí chodce na přechodu.
    7. Každý, kdo pustí autobus vyjíždějící ze zastávky.
    8. Každý, kdo dupne na brzdu, když se těsně před něj zařadí předjíždějící.
    9. Každý autobus.
    10. Každá tramvaj.
    11. Každý, kdo jede okolo nechráněného chodníku či okolo tramvajového ostrůvku pomaleji.
    12. Každý, kdo si tovří před tím před sebou rozestup.
    13. Každý, kdo zpomalí nebo přejede do levého pruhu nejvyšší povolenou rychlostí, když u toho pravého někdo pracuje.
    14. Každý popelářský vůz.
    15. Každý chodec.
    —–
    16. Každý, kdo se snaží jet rychleji než ostatní a „agresivně“ předjíždí tak, že předjížděný musí dupnout na brzdu.
    17. Každý, kdo vjede do křižovatky červenou.
    18. Každý, kdo přijede vysokou rychlostí ke křižovatce, zabrzdí na červenou a pak se rozjíždí místo aby přijel trochu pomaleji a díky „zelené vlně“ projel celou cestu plnou (i když nižší, než nejvyšší povolenou) rychlostí.
    19. Každý, kdo nepustí autobus ze zastávky.
    20. Každý, kdo nepustí auta z vedlejší, a tím způsobí kolonu která zbytečně zasahuje do další cesty.
    21. Každý, kdo nepustí chodce na přechodu (tedy i toho, kvůli kterému o kousek dál čeká v pruhu TAXI a vztváří tak špunt).
    22. Každý, kdo si zkracuje kolony objížděním přes obytné zóny a pod.
    23. Každý, kdo se z křižovatky rozjede na plný plyn a pak o kus dál musí zastavit u přechodu (je tam policista) a to i přesto, že kdyby jel volně, tak by chodec v klidu přešel mnohem dřív, než by se k tomu přechodu dostal.
    24. Každý, kdo parkuje tam, kde nemá.
    25. Každý, kdo způsobí dopravní nehodu a to jak úmyslným porušením pravidel, nebo i úmyslným lpěním na svých právech daných pravidly.
    —–
    Budou tady všechna témata postupně, nebo to napíšete po větších skupinkách?

    Kumi

    Ale, notak, Rejpale. Nechtějte po něm všechno najednou. Z čeho by pak vydělávali? V každém případě, ač jsem většinou zarytým odpůrcem pana Berana, vždy po  přeštení líbivého, provokujícího, ovšem nic neřešícího článku, určenému jen ke klikání ovcí (odmítám uvěřit, že je pan JUDr. skutečně tak bezohledně zahleděn do sebe), v tomto případě pan doktor přesně trefil. Český řidič v koloně nechápe, že zelená platí stejně pro desátého, jako pro prvního.

    Lumír

    Tentokrát musím s panem Beranem souhlasit. I já se vždy pokoušim ihned rozjet na zelenou, ať už jsem na semaforech první nebo desátý v řadě, ale většinou je to marné. Při ostrém vjezdu do křižovatky ale nutné počítat s případnym zdrženim při následném vytahování skůtru nebo kola z pod auta, protože dotyční se mají neuvěřitelnou schopnost objevit se před autem zleva, zprava, z chodníku a kdoví odkud ještě. Přitom předpokládají, že na křižovatce nesledujete semafor, ale vaše hlava rotuje jako radar, případně máte oči na všech stranách. Nicméně uvedená chválihodná snaha o zrychlení a zvýšení plynulosti provozu brzo narazí na problém. Nově se těsně u semaforů na hranici křižovatky objevují specielně vyznačené obdélníky, kde se cyklisté sjíždí a následně hřadlují, aby pak na zelenou pracně šlápli do pedálů. Auta za nimi pokusí předjet, ale na další křižovatce se cyklisté opět zkonsolidují a hra pokračuje. Snaha o rychlost a plynulost je tím v sakrech. Pak by byl jeden rozhodný řidič řešením, ovšem za ceny osobní několikaleté oběti.

    Lumír

    Pokud máte pocit, že mi někde chybí nebo přebývá „je“, „se“ apod., doplňte je, prosím, na vhodné místo. Při psaní jsem musel čtyřikrát odběhnout 🙂

    Thanantos

    Tenhle článek byl hřebík na hlavičku. Bohužel publikace článkuna tomto webu příliš nepomůže, neboť většina těch, kterým je článek určen se o automobilismus nezajímá. Tato nemalá část českých řidičů je pak obvykle právě:

    a) neschopna rozumně plynulé jízdy
    b) neschopna chápat koncept „sledování okolí“
    c) neochotná brát ohledy na ostatní

    Ještě bych navrhl do článku vložit propojení na článek o motorkářích (už to tu jednou zaznělo), kteří kolonu předjedou, zablokují a pak se dostatečně svižne nerozjedou.

    Thanantos

    Zajímavá úvaha s těmi cyklisty… Možná by slo vše vyřešit humánně, kdyby např. autobusy veřejné dopravy měly nárazník vybaven silným magnetem a natřeny lepidlem. Cyklista by tak byl nabrán a bezpečně se svezl, stále sedíc na svém byciklu. Bohužel toto řešení každý dopravce vyloučí jako nereálné Prodej jízdenek těmto cyklistům by byl neúměrně komplikovaný. 🙂

    Tom

    K plynulosti rozjezdu na semaforu přispívá, když si řidiči nechávají před autem před sebou dostatečnou mezeru. Skutečně se to testovalo a aut projelo křižovatkou na zelenou více. To má i smysl, aby řidič mohl mít možnost uhnout třeba projíždějící sanitce. Ale dnes se zastavuje značka na značce. Pak dochází k tomu, že první se rozjede, druhý se rozjede o něco rychleji, ale hned ťukne na brzdu, aby se nepodíval do kufru prvního. To se pak přenáší na další auta v řadě.

    Tomáš Beran

    Dík za tipy. 😉 Mám svých dost v záloze, ale až mi dojdou, skočím si sem pro inspiraci. 😉

    Sea Ranger

    Chapu spravne ze Vase veta „50ka není žádná modla, plynulost silničního provozu je důležitější.“ ma byt nabadani verejnosti k porusovani zakona?

    SP

    Spíš bych řekl zamyšlení, jestli bezmyšlenkovitě zákon dodržovat, i když to nepovažujeme za logické 🙂 Super článek, kéž by se o takových věcech psalo v mass mediích spíš, než o tom, jak snížit spotřebu na 4l/100 🙂

    Martin

    Judr beran tam vleti bezhlave na zelenou, kolega z boku, ktery dojizdel cervenou, ho smete…
    a na internet prestanou pribyvat nebezpecne clanky, jako je tento.
    Videl jsem, jak holka malem vlezla pod auto (v posledni chvili se zarazila), jen proto, ze ji prave skocil zeleny panacek.
    Prechazim klidne na cervenou, hlavne ale ne tehdy, kdyz na prechod vjizdi auto, i kdybych mel trikrat zelenou…

    Kdyz startuji vozy v zavode, tak jedou jako vlacek, a kdyz nekomu zdechne motor, tak zvedne ruku z okenka a doufa, ze ho nikdo nenabori. Stacilo by ekolik Beranu za sebou, a silnice je vysetrovanim retezove nehody zablokovana na pul dne.

    Jezdim sice svizne, bezpecnost a prijemna jizda je pro me vic nez predpis, ale tenhle clanek je des a bes.Nejlepsi je jet tak, abych na semaforu nemusel zastavit – abych k nemu porad dojizdel, kdyz tam skoci zelena… a ne jako nevyblazneny pubertak Beran, ktery si mysli, ze kourici gumy jsou casove efektivni.

    XXX

    Jasně nic proti tomu aby se řidiči rozjížděli bez prodlevy a včas, spící joudy taky nemám rád. Ale už je blbost rozjíždět se stejně jako řidič přede mnou a ještě k tomu si držet stejný rozsetup, což je třeba 30cm??? Blbost nad druhou. To je vzdálenost naprosto mimo reakční čas v případě že by řidič před.. přibrzdil. To samý řádně přidat na 50 abych stihnul zelenou, to znamená že po běžné silnici pojedu normálně a přes přechod to řádně napálím s tím že snad tu zelenou stihnu.

    Takže zase jako vždy, pár reálných věcí a pár blábolů.

    Jarda

    Když stojím v koloně aut na světelné křižovatce jako první, tak sleduji bedlivě semafory a při rozsvícení oranžové hned řadím a vyjíždím. Jsou křižovatky, kde zelená svítí dlouho, takže otálení je jen zdržující.

    Dříve jsem dělal, že když jsem stál v koloně na světelné, tak při popojíždění prvního auta jsem popojížděl taky. Jenže to je samý rozjezd a brzda.
    Nyní to řeším tak, že si zastavím, nechám obrysovky a vypnu motor. Jakmile blikne zelená, startuji, auta přede mnou se rozjedou a já se rozjedu, až když auto je ode mě 2 metry a jasně vidím, že nikdo vepředu nebrzdí.

    Tomáš Beran

    Jakože je lepší prochrápat kus zelené, aby mne náhodou někdo nesmetl, když už jede na červenou?

    PepaSFI

    přesně tak! Auta se nemůžou rozjet úplně najednou, prakticky bez mezer. V půlce křižovatky můžou jet rychlostí klidně kolem 30-40 kmh a to je nesmysl jet s minimálním odstupem. Stačí maličkost a je z toho parádní řetězovka. Taky každé auto se v nízkých rychlostech chová jinak, má jinak odstupňované rychlosti. Jeden bude zrychlovat na jedničku až do padesátky, jiný musí jednou i dvakrát přeřadit. Někdo jede v BMW, někdo v naloženém náklaďáku. Je nemožné aby všechna auta vyjela z křižovatky úplně stejně a a je úplná pitomost chtít aby křižovatku projížděla bez jistého bezpečného odstupu.
    A souhlasím s tím že plynulost rozjezdu je mnohem lepší když auta stojí v rozumném odstupu. Jenže proti tomu zas někdo může protestovat protože když se řádně natlačí tak se do kolony vejde o 0,724 auta víc.

    Doktor - ten s tečkou

    Za to ale může to mládí! Ten svůj knír, co nosím, jsem měl tehdá ještě jako žába na pi.. – no však víte kde, ale auťák už jsem měl pořádnej. Přiznávám, že i já jsem byl brzdou na křižovatkách, ikdyž jsem byl dávno v trapu a ostatní, ti za mnou, čekali patrně ještě na další zelenou. Scénář byl takový. Snažil jsem se být vždy první na semaforech. Když skočila žlutá, otáčkoměr byl již v červeném a už se pálily gumy. Když padla zelená, za obrovského jekotu gum jsem vyrazil dopředu, abych stihnul projet ještě mezi vozidly, která jela z opačného směru na červenou. Ano vím, ti za mnou vždy čekali nežli se dým od mých kol zcela rozplynul a to už jim pokaždé padla červená. Dnes již podobné žertíky nedělám. Jsem usedlý pán s pořádným knírem. Dnes projíždím křižovatky úplně v klidu a neřeším, jestli ten co je první u semaforu mohl více sešlápnout plyn a já tu křižovatku neprojel na zelenou. Lidi, užívejte si tu jízdu a nestresujte. Pevné zdraví Vám přeji.

    RIK

    V zasade se da souhlasit, ze spat na semaforu neni dobry napad. Souhlasim s myslenkou, ze na silnici se ma kazdy chovat tak, aby ostatni pokud mozno neomezoval, neobtezoval a nezdrzoval.

    Na druhou stranu, ne kazdy (a pro rejpaly dodavam, ze to skutecne neni muj pripad) ma schopnost rychle reagovat, s jistotou jezdit rychle atd. Podle meho nazoru stejne tak jako pan Beran, nebo ja mame pravo jezdit rychle, ti pomalejsi ridici maji pravo je pomaleji. Ridic ma jet tak, aby rychlost zvadl on, jeho vuz, silnice, apod … Stejne tak vycitat ostatnim, ze chteji jet na spotrebu — kdyz chteji at jedou, proste si je predjedu. Vim, ze clanek je o krizovatkach, ale vyzniva trochu arogantneji, nez je asi nutne.

    Doktor - ten stečkou

    Zdravím Martine a dodatečně vše nejlepší k svátku. Konstatuji, že na tom článku pana Berana něco je. Ten svět je uspěchaný a tak pořát jsme nuceni tlačit na pilu. Jezdím čas od času do Prahy za rodinou a pokud plánuji jízdu tímto městem třeba, když se chci dostat na Křivoklát a být tam na prohlídku hradu v čas, vyjíždím o hodinu a půl dříve, plus čas, který vypočte navigace. To je jenom otom, jaký kdo je předvídavý řidič. Ale to je jen tak bokem, chci se vrátit a okomentovat Tvůj komentář. Omlouvám se Ti, že Ti tykám, již jsem měl s tímto mým nešvarem zde problémy, ale jsem již starší pán a tak si nějak nemohu pomoci. Osobně jsem srandista a když jsem četl Tvé zamyšlení, dobře jsem se pobavil. Jen tak dále hochu. 🙂

    Rejpal

    Když přemýšlím o Vaší lanovce, tak vlastně na křižovatce víc zdržují ti, co jedou v autě, které není plně obsazeno, než ti, co vjíždí do křižovatky moc pomalu.
    Takový autobus se sice rozjíždí pomalu, ale na jednu zelenou projedou dva i tři autobusy – tedy 135 lidí. Což je o něco víc, než když na tu zelenou projede 11 BMW, každé s jedním beranem.

    Tomek

    vzpoměl jsem si na tento článek zrovna dnes…. všichni jsme vyjeli z křižovatky krásně předpisově a pak jsme do sebe málem bouchli, když musel ten první zastavit …

    Rejpal

    Bylo to předpisově nebo podle tohoto článku?

    Slava

    Už v roce 1989 jsem v Budapešti s úžasem pozoroval, jak se řidiči všech těch žigulíků a trabantů a wartburgů rozjížděli když se rozsvítila zelená- Připomínalo mi to start Velké ceny..
    Kdežto v ČR, zejména tedy v Praze, se na zelenou opravdu chrápe.. A uplně klasické to je v situacích, kde je zelené šipka na odbočení doprava…(na Ohradě z Želivského do Koněvky..)..tam musím velmi často lehkým zatroubením řidiče stojícího přede mnou „probudit“..
    Nesouhlasím ale s druhým extrémem.. hypnotizovat semafor a v okamžiku kdy oranžová přeskočí na zelenou s kouřem od gum vyrazit.. třeba rovnou před sanitku, která se náhle odkudsi vynořila a pod sirénou a majákem jela z leva na červenou.. Stalo se to kamarádovi když takhle vyrazil z Korunovační a chtěl pokračovat do tunelu..a zleva z Veletržní kde se vzala tu se vzala houkající sanitka.. Zadupnul to a nenarazil do ní..ale pán za ním už to nezabrzdil(vyrážel podobně jako kamarád a těsně za ním, jak radí pan Beran) a už pak nebylo kam pospíchat. 😀

    Tomek

    to jsem si naběhl … 🙂
    podle článku … proto jsem se zmínil…

    101330

    Pane řidič, proč jste srazil toho cyklistu?
    PRO VÝSTRAHU OSTATNÍM.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist