Beran: Zastavování aut a další kompetence policie vykonávané policistou v civilu

Může vás policista v civilu (nejen s ohledem na nedávnou kauzu s chodcem zpacifikovaným na přechodu) zastavit, jedete-li na motorce, v autě...? JUDr. Beran má jasný názor.

Hned na úvod musím konstatovat, že jsem byl šokován nedávným případem, kdy si jeden policista mimo službu neuvědomil, že jeho kompetence ve chvíli, kdy na sobě nemá uniformu, jsou značně omezeny a že jeho oprávnění mají v tomto ohledu podstatné limity – patrně jste zaznamenali případ policisty v civilu (mimo službu), který napadl, zranil a omezil na svobodě chodce, který šel přes přechod na červenou, a to vše jen proto, že dotyčný chodec údajně odmítl výzvu tohoto mocí opojeného strážce zákona a bezpráví k tomu, aby počkal na uniformovanou hlídku (jako kdyby takovou povinnost snad chodec ze zákona na výzvu policisty mimo službu měl).

Než se dostanu k tomu, jak se na podobné excesy dívá právní úprava ve vztahu k řidičům motorových nebo nemotorových vozidel, sluší konstatovat, že se daný policista dopustil hned několika trestných činů, a to zejména omezování osobní svobody, zneužití pravomoci veřejné osoby a výtržnictví. Uvidíme, jestli GIBS tentokrát bude fungovat, jak má, anebo to zamete pod koberec.

 

Pojďme se proto podívat na obdobnou situaci, ale za účasti řidiče motorového vozidla. Napadá mne třeba řidič motorky nebo skútru (nic proti nim nemám, je to jen příklad, protože před auto by snad policista neskákal), který jede v jednosměrce v protisměru, což je v rozporu s pravidly silničního provozu (porušení zákazu vjezdu) a současně si v takové situaci představme obdobného policistu mimo službu, který se „nepřepnul“, jde po chodníku a který cítí podobné nutkání „zasáhnout“, protože „to se nedělá“.

Zastavení vozidla:
Podle ust. §79 odst. 1, písm. a) zákona č. 361/2000 Sb. smí zastavovat vozidla jen policista ve stejnokroji, takže pokud nemá policista uniformu, vozidlo zastavit nemůže. Může před řidičem mávat svým policejním průkazem, jak chce, ale pokud nemá uniformu, řidič není povinen zastavit. Došlo-li by navíc ke střetu (dopravní nehodě), je viníkem takové dopravní nehody dotčený chodec (a je jedno, jestli je policistou mimo službu nebo má jakékoliv jiné zaměstnání).

Pokud byste se tedy setkali s podobnou situací, zákon neukládá povinnost zastavit nebo na jeho výzvy k zastavení jakkoliv reagovat, ať už je to policista mimo službu a mává policejním průkazem nebo kdokoliv jiný (samozřejmě pouze, pokud se nejedná o jinou osobu uvedenou v §79 zákona č. 361/2000 Sb).

Zjišťování totožnosti:
Pokud budeme výše uvedený scénář rozvíjet, představme si, že řidič motorky jedoucí v protisměru bude muset zastavit, protože proti němu v jednosměrce jede auto, oba se tam nevejdou, začnou to řešit, což ve výsledku povede k tomu, že řidič motorky zastaví. Policista v civilu, kterého řidič o 20 metrů dřív ostentativně minul a nezastavil (protože nemusel), vidí příležitost se „pomstít“ (kdo si ten motorkář myslí, že je, že neuposlechne mojí výzvy?!), dobíhá motorku, chytá řidiče za ruku/rameno/řidítka a dožaduje se prokázání totožnosti anebo setrvání na místě, „než přijede uniformovaná hlídka“, jako tomu bylo v tom případu s chodcem.

Zde už obecně nastoupí pravidla ohledně toho, co vlastně policista smí mimo službu dělat. To upravuje obecně §10 zákona č. 273/2008 Sb. takto:

㤠10 Iniciativa

(1) V případě ohrožení nebo porušení vnitřního pořádku a bezpečnosti, jehož odstranění spadá do úkolů policie, je policista ve službě nebo zaměstnanec policie v pracovní době povinen provést úkon v rámci své pravomoci (dále jen „úkon“) nebo přijmout jiné opatření, aby ohrožení nebo porušení odstranil.

(2) Policista má povinnost podle odstavce 1 i v době mimo službu, je-li bezprostředně ohrožen život, zdraví nebo svoboda osob anebo majetek nebo došlo-li k útoku na tyto hodnoty.“

Zákon zde jasně stanoví, kdy je policista mimo službu oprávněn se chovat jako policista ve službě, resp. kdy je oprávněn konat a využít oprávnění daných mu zákonem. Jak je z tohoto ustanovení patrné, smí své kompetence mimo službu využít jen v případně bezprostředního ohrožení nebo útoku na život, zdraví, svobodu osob majetek.

To evidentně nebylo splněno ani v tom případě, ke kterému došlo v Pardubicích a ani by to obecně nebylo splněno v případě řidiče motorky popisovaném shora. Zákonodárce zde jednoznačně stanovil okruh případů, kdy existuje hrozící nebezpečí některým právem chráněným zájmům a stanovil policistovi povinnost jednat. Chozením na červenou ale ničí život, zdraví (rozumí se tím samozřejmě život a zdraví třetích osob, nikoli život a zdraví pachatele protiprávního jednání), svoboda a majetek ohrožen nebyl. Totéž by platilo u toho motorkáře v protisměru. Samozřejmě si lze představit opačné situace – řidič motorky vjede na chodník a svým jednáním začne přímo a bezprostředně ohrožovat chodce, tam už by policista zasáhnout mohl (a musel).

Ve shora uvedených případech však ne (u chodce už je to zcela absurdní, protože ten ohrožuje zpravidla tak akorát sám sebe). U motorových (ale i nemotorových) vozidel si lze (na rozdíl od chodců jako účastníků silničního provozu) představit řadu situací, kdy je jednání jejich řidičů ohrožující život, zdraví nebo majetek a tam je policista i mimo službu oprávněn konat, jakkoli musí být připraven si obhájit existenci takového přímého a bezprostředního ohrožení. V případu s chodcem to však byl zjevný exces ze zákonných oprávnění policisty mimo službu (patrně vyprovokovaný i následnou slovní přestřelkou, což ale policistu nijak neomlouvá; pravomoci a výcvik nemá od toho, aby je zneužíval a někoho „trestal“ mimo službu).

16.4.2015 3:15| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist