Beran: Zamykání aut a jízdních kol aneb ta nezamčená Policie zabavuje?

Má Policie odvézt nezamčené kolo na služebnu a uložit pokutu? Ale ano, tohle je prý u nás běžná praxe...

K dnešnímu článku mne vyprovokoval dotaz jednoho ze čtenářů, kterému se stalo to, že na ulici nechal své jízdní kolo, nezamknul jej, a když se vrátil, bylo kolo pryč. Následně zjistil, že Policie ČR toto jízdní kolo bez jeho souhlasu odvezla (!) na služebnu a tam mu chtěla dát pokutu za to, že ho nezamknul nebo nepřivázal. Protože reakce jednoho dalšího čtenáře v Právní poradně naznačovala, že to Policie ČR nebo MP běžně dělá, rozhodl jsem se na to zareagovat samostatným článkem.


Příslušným ustanovením, které danou problematiku upravuje, je ust. §26 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., které stanoví: „Řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba. Je-li vozidlo povinně vybaveno zařízením proti neoprávněnému použití2) musí je řidič užít. Řidič motorového vozidla nebo jízdní soupravy povinně vybavených zakládacími klíny2) jich musí užít, je-li třeba zajistit vozidlo nebo soupravu proti pohybu.

Jakkoliv jsem nikdy neslyšel, že by PČR nebo MP někde kontrolovala z tohoto hlediska auta, rozdělil bych výklad na dvě další části, a to na a) auta a b) jízdní kola

ad a) Zabezpečení aut

Co se aut týče, tak jejich výhodou je, že se s nimi bez klíčů tak snadno odjet nedá (odhlížím od toho, že někdo dokáže auto nastartovat i bez klíče). Neoprávněným užitím ve smyslu shora uvedeného ustanovení se tak nepochybně rozumí u auta jízda takovým autem, což nutně implikuje nutnost auto nastartovat. Samotné nezamčení auta tedy ještě neumožňuje jeho neoprávněné užití v podobě jízdy takovým vozidlem, tudíž nezamčení auta není samo o sobě porušením shora uvedeného ustanovení. Tím by bylo až to, když by řidič nechal současně i klíčky v zapalování nebo jinde viditelně v autě.

Pokud byste se tedy někdy setkali s tím, že Vám policista (MP toto v kompetenci k projednání v blokovém řízení nemá) vytýká, že nemáte zamčené auto s ohledem na výše uvedené ustanovení, rozhodně by nemělo být problém se za použití výše uvedené argumentace obvinění z přestupku ubránit.

ad b) Zabezpečení jízdních kol

Jízdní kolo nepotřebuje k použití klíč, protože ho není nutné startovat. Stačí na něj sednout a jet. Nezamčené kolo sice na první pohled splňuje tu podmínku, že není zajištěné proti neoprávněnému užití podle shora uvedeného ustanovení, mám ale za to, že takový výklad je nepřiměřeně extenzivní. Smyslem daného ustanovení je nepochybně to, aby nemohlo dojít k odcizení auta a jeho (případnému) nebezpečnému zneužití. To si ale s jízdním kolem lze sotva představit a mám pochyb, že zákonodárce chtěl postihnout tímto ustanovením i nezamykání kol.

Ať už takový výklad převládne nebo ne, podstatné je v této souvislosti následující:

– policista nemá absolutně žádné právo to kolo vzít, odvézt na služebnu a pak za tento odvoz účtovat jakýkoliv poplatek nebo uplatňovat jakékoliv náklady; taková nikým nepožadovaná iniciativa se fakticky rovná krádeži

– pokud by z Vás snad chtěl vydolovat v takové souvislosti nějakou pokutu za porušení shora uvedeného ustanovení, tak je dobré mít na paměti, že odpovědnost za přestupek má ten, kdo tam to kolo nechal stát, nikoliv vlastník kola; stačí tedy využít práva nevypovídat a domáhat se vydání kola, jakkoli samozřejmě policista má právo ověřit, kdo je vlastníkem kola, což by osoba, která se jeho vydání domáhá, měla prokázat

– v praxi pochopitelně mohou v této souvislosti nastávat standardní policejní vyděračské scénáře ve stylu „zaplať pokutu a my ti to kolo dáme“; podporu v tomto scénáři s výpalným dává policistovi skutečnost uvedená shora, tzn. nutnost prokázat vlastnické právo ke kolu; pokud bych byl tím, kdo takto kolo nezamyká, „vyrobil“ bych si dopředu nějakou kupní smlouvu s dostatečnou identifikací předmětného jízdního kola a tím své právo k němu dokládal, jakkoliv chápu, že to asi málokdo (u)dělá; pokud máte kolo vedené v nějaké místní databázi jízdních kol (obecní úřady je někdy vedou), máte to jednodušší.

Podstatným faktem v této souvislosti je nicméně to, že policisté takto „výchovně krást“ kola nesmí, přičemž i výklad daného ustanovení tak, že se vztahuje i na zamykání jízdních kol (vztahuje se to i na koloběžky, když je koloběžka jízdním kolem?), považuji za nesmyslně extenzivní a míjející svůj původní účel.

1.10.2013 9:41| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist