beran-vyjizdeni-autobusu-ze-zastavek-a-pravidla-prednosti.jpg

Beran: Vyjíždění autobusů ze zastávek a pravidla přednosti

poradna

Co mají řidiči dělat, chystá-li se před ně připojit autobus, a jaké jsou povinnosti řidiče autobusu? Pokud váháte, právní expert JUDr. Beran vnáší do problematiky jasno. Pro obě strany.

Diskuze

25 komentářů

    N

    Dobrý den, děkuji za článek, chtěl bych nadhodit téma, že není autobus jako autobus, v tom citovaném ustanovení je napsáno „Autobus hromadné dopravy osob“, za tímto tvrzením je možno „schovat“ jakýkoliv autobus? MHD, linkový autobus, dálkový autobus, výletní/zájezdový autobus atp? případně pokud není možné schovat všechny možnosti jak má řidič na silnici poznat o který typ se zrovna jedná a podle toho se zachovat?

    Dle mého názoru „Autobus hromadné dopravy osob“ znamená MHD ve velkých městech nic víc.

    díky
    N

    Jakub

    Článek je velmi podnětný, ale nevím proč, ale vytanula mi na mysl scéna z Cimrmanova Blaníku:

    „Množí se dotazy, co v případech, kdy je v jednom oddíle více Vítů…..“

    „… Sám jsem neměl v těch gratulacích jasno.“.

    EL

    Autobus je tak nějak z definice toho slova věc k hromadné přepravě osob. Takže mi ta otázka připadá trochu ujetá. Jasně, může být přestavený autobus na přepravu koní nebo někdo může mít soukromý autobus místo obytného vozu, ale:
    a) Jaká je šance, že takovému autobusu budete muset dát přednost při vyjíždění ze zastávky.
    b) Jak to poznáte?

    Přemysl

    Ona ta otázka podle mě tak ujetá zas není. Jak říkáte, autobus je ze své podstaty určen k hromadné přepravě osob, tak proč to do toho zákona psali, proč tam nenapsali pouze „autobus“? S několika lidmi jsem se o tom bavil a názory se dost různí. Nehledě na to, že jsem dost často svědkem toho, že autobus běžné linkové dopravy v obci počká s vyhozením levého blinkru a vybočovacím manévrem až na dobu, kdy nikoho ani neomezí.

    MilbuM

    Jen málo který řidič osobního vozu má svou jízdu rozpočítánu na minuty, jako mají řidiči autobusů MHD. Pokud při výjezdu z každé zastávky ztratí řidiči MHD byť jen minutu tím, že čekají, až okolo nich projedou všichni řidiči, kteří jim neumožnili vyjetí za zastávky, mají na konečné zpoždění oproti jízdnímu řádu několik minut, které jim cestující okamžitě náležitě vyčtou.
    Jako dlouholetý řidič autobusu MHD v Liberci mohu konstatovat, že v tomto městě jsou řidiči osobních vozů k autobusům velmi tolerantní. Po zapnutí blinkru v zastávce téměř vždy přibrzdí nebo i zastaví. Co mne však podivuje, je skutečnost, že pokud mne některé osobní vozidlo nepustí ze zastávky, často i viditelně přidá, tak má na 80% registrační značku s písmenem A. Nechtěl bych být řidičem autobusu v Praze !

    petan

    Tak tady u nás jsou to RZ hlavně S a U.
    V autobusu mám zavřené dveře, odbržděno, levý blinkr a sunu se opatrně ze zastávky a podjíždí mě jedno, druhé, třetí, čtvrté, páté auto (ten kdo mi blikne dálkovýma, že mě pouští, tomu samozřejmě vždy poděkuju varovnýma blikrama). To je běžný obrázek. Prostě to musí tomu autobusu nandat, předjet ho, je evidentně vidět jak přidají a jak se jim až zvedne čumák, prostě být před autobusem a o 3s rychlejší.
    A pokud si to přečtete-me znovu, tak máte-me umožnit vyjetí busu ze zastávky spomalením, příp. i zastavením vozidla a samozřejmě že bus nesmí ohrozit ostatní řidiče.
    Jsou zvláštní 2 věci:
    Že se tito řidiči ve svých osobních autech nebojí „přetlačovat“ s 15t těžkým autobusem.
    Že kdyby nějaký „jiný, druhý, další“ řidič např. naboural bus jedoucí s dětmi do školy, tak by ho hned odsoudili. A kdyby bylo zraněné jejich dítě (které jako rodiče poslali busem do školy), tak by snad i zabili na místě. Ale když jedou oni, tak…..
    A říká vám něco obecné ohrožení?? To už není dopravní přestupek, ale TČ.

    Rejpal

    V té definici Vám může udělat jasno jedna drobnost.
    To, co vyjíždí z autobusové zastávky je buď autobus hromadné přepravy osob, nebo je to nějaké vozidlo, které v té autobusové zastávce nemá co dělat.
    Pokud předpokládáte, že to vozidlo vyjíždějící ze zastávky dodržuje předpisy a zákony, potom byste měl i předpokládat, že se jedná o autobus hromadné přepravy osob.

    N

    Pokud bude ten, který Vám domněle neumožnil vyjetí ze zastávky mít peníze, právníky a bude dobře argumentovat může spadnout to obecné ohrožení na Vás jako řidiče autobusu.

    N

    Já si myslím, že zákonodárce myslel pouze MHD v velkých městech, protože je tu explicitně zmíněn i trolejbus, kterým se linková či dálková autobusová doprava neprovádí. Obecně platí, až se něco stane budou se hledat způsoby jak nebýt vinen a záleží jen na tom, kdo má víc peněz vyčleněných na řešení vzniklé situace.

    Tomáš Beran

    Když jsem to psal, také jsem se nad tím zamyšlel, protože jsem měl za to, že se to týká jen autobusů MHD, tzn. jen městských autobusů a nikoli linkových, dálkových apod., jenže když si čtu znění zákona, tak to z toho jednoznačně dovodit nedokážu, a proto si netroufnu omezit výklad daného ustanovení jen na autobusy MHD.

    Bagřík

    Mezi řidiči je rozšířeno mnoho polopravd, omylů a mýtů o řízení…autobusu. Jako dlouholetý účastník školení profesní způsobilosti jsem opakovaně svědkem diskusí o tomto tématu. Obvykle je začne starší řidič MHD slovy: já se do zrcátka vůbec nedívám, zapnu blinkr a jedu, zákon je přece na mé straně. Zde je namístě ocenit profesionalitu školitelů, kteří se snaží vysvětlit znění a smysl právní úpravy a nepřejdou tento mylný názor bez komentáře.
    Vezmeme-li v úvahu řadu vozidel objíždějících autobus v zastávce, reálnou šanci nedostat se vedle autobusu po spatření blinkru má třetí vozidlo. Nejednou se však stane, že řidič autobusu šlápne na plyn současně s prvním bliknutím vlevo, aby donutil zastavit i vozidla, která jsou již vedle autobusu, tím, že jim zavře možnost se vrátit do pruhu (nebo je tímto manévrem přímo vytlačí do protisměru). Velice často je z tohoto manévru vidět jistá dávka schválnosti.

    Sedrik

    Nevyplývá to omezení na MHD z toho, že na zastávce může zastavit pouze autobus MHD? Myslím, že autobus se zájezdem žádné výsady v provozu nemá…

    Rejpal

    Ony na té stejné zastávce často zastavují jak autobusy MHD, tak i ostatní linkové či příměstské autobusy. Znamená to potom například v Praze, že tam mají přednost autobusy DPP, ale už jí na stejné zastávce nemají autobusy linek 3xx?
    Asi ne, že?

    Zájezdový či soukromý autobus je však něco jiného. Ten na té zastávce nemá co dělat.

    Diamant

    V niektorych mestach zabezpecuju
    MHD spolocnosti, ktore maju v naplni aj linkovu dopravu. Cize ja by som to uzavrel tym, ze sa jedna vzdy o autobus hromadnej dopravy, nech je „cerveny“ alebo „modry“.

    Zastavka pred krizovatkou nie je problem ani ked autobus potrebuje prejst hned za zastavkou cez 3 pruhy vlavo. Staci semafor a slucka v ceste. Ked pride autobus do zastavky, po stanovenom case semafor auta zastavi a autobus dostane zelenu.

    Ohladom umoznenia vyjst zo zastavky, najcastejsie nepustia autobus zo zastavky kamiony. A obzvlast na viacpudovej ceste v obci. To je zarazajuce.

    st

    Prostě a zkrátka, když vidím autobus, že bliká, že chce vyjet, tak zastavím a dám mu znamení, že může jet. Tak nějak to beru automaticky. Většinou mi řidič budu poděkuje.

    Honza

    Tak mně se asi dvakrát stalo (a nejspíš mi to vyved pokaždý stejnej řidič autobusu) něco eště zajímavějšího:

    Jedu autem, přibližuju se zezadu k městskýmu autobusu, kerej bere a vyhazuje lidi v zastávce a má zapnutej pravej blinkr. Už jsem jenom pár metrů za nim; von má pořád zapnutej pravej blinkr. Takže chci vokolo něj projet pořád stejnou rychlostí, ani nezrychluju, ani nezpomaluju, a von mi to najednou švihne i s tim zapnutym pravym blinkrem přímo před káru.

    Tak nevim, co to je za blbce.

    Honza

    Já nevim, co chtěl básník říci tim, že do vyhlášky napsal to, co tam napsal, ale já ze zastávky v obci pouštim jak ty vozidla, kerý vypadaj, že by to mohly bejt autobusy, tak i minibusy, což je vlastně dodávka pro přepravu víc jak devíti lidí včetně řidiče.

    stanik

    Nevím jaké máte diskutéři povolání. Řidič jakéhokoli autobusu osobní hromadné dopravy, je vázán jízdním řádem, který díky ruzným překážkám těžko dodržuje! Ohleduplnost a  řidičská kolegialita na českých silnicích neexistuje. Pokud to řidie kamionu naloženého betonem přestane na křižovatce bavit a vjede do ní, je to problém jedince, u busu je to problém množiny cestujících přepravovaných řidičem, a vyslechnuvších si ruzné poznámky cestujících. Řidiči busu s platem patnáct až dvacet tisíc měsíčně, jsou na tom podobně jako řidiči sanitek a hasiči jen nemají možnost použít sirenu a maják.

    Alex

    Dobrý den,
    řeší se zde co je to „autobus hromadné přepravy osob“ Tak to jsou všechny autobusy které jezdí dle jízdních řádů a pro svoje linky využívají zastávek a autobusových nádraží. To znamená: MHD, PAD – příměstská autobusová doprava, ADDL – autobusová doprava dálkových linek. A to pouze ve městech a obcích. NEPLATÍ to pro zájezdové, výletní a podobné busy. A pozor jakýkoliv autobus označen Přeprava dětí, stojí li v zastávce, nesmíte ani objíždět!

    David

    Ano autobus nesmí ohrozit ostatní řidiče při vyjížděni ze zastávky ale může je omezit, kolikrát se mi stalo, že jsem koukal do zrcátek při vyjížděni a viděl jsem auto dostatečně daleko na můj vyjížděci manévr, jen co jsem měl čumák v jízdním pruhu, tak řidič v osobáku schválně zrychlil a začal troubit, jen abych se nedostal před něj a toto se stane stokrát za den. A další věc je že řidič MHD nemá žádné zastání, stalo se že osobák odbočoval z pruhu kde je přikázáný směr rovně a místo toho začal zatáčet do práva, kde vyjížděl autobus ze zastávky a vrazil do něho, jeho argument při vyšetřování byl, že on není Profesionální řidič, tento argument stačil a dali obecní ohrožení řidiči autobusu, krásná spravedlnost. Řízení mě baví, ale v Praze, když každý den, každou minutu vidím kolik volů a krav jezdí, pomalu ani neznají značky řídí os.vozidlo. Ale nejsou profesionální, tak je vše v pořádku, jezděte si 100 km za hodinu v obci buďte prasata, ono to nevadí!!!!

    karlos

    Dnes jsem vyijizdel z prace na hlavi silnici a autobus stal v protismeru na zastavce,tak jsem vyjel protoze jak pisu jeste stal…v mem smeru stalo auto tak jsem chtel se oboum vyhnout a pokracovat v jizde,ale najrdnou se pan autobusak rozhodl ze pojede…tak me zamezil jizdu a najizdel na me s tim ze jeste po me rval ze at jdu ven ze jsem curak a podobne…ano zajiste bych se mu omluvi a umoznil mu volny prujezd urcite „pan ridic ma pravdu“ ale to by mu nesmelo chybet slusne vychovani…

    Brona

    Dobrý den,měl bych dotaz autobus stál na zastávce dal sem blinkr do leva do zatáčky že odbočím přitom sem objel bus.bus dal cca po mě blinkr 20sekund vjel mi do cesty a zablokoval mě nepustil mě přitom sem už skoro odbočil do zatáčky kdo tedy má prosím přednost,dohaduji se s manželkou ona dává za pravdu bus.ale já mám zato že on mě ohrozil a vjel mi do cesty,děkuji Hodonín dne 28.4.2017

    Milan Svoboda

    ono se to lehko řekne,ale problém je v tom že stojím v zastávce,dávám blinkr a už několikrát jsem čekal i více jak minutu než mě někdo pustil,to vám příjde normální?

    Michal

    Problém je v tom, že mnoho řidičů autobusů zapne blinkr a vyjede do pruhu, ikdyby 1,5m bez toho aby se díval do zrdcátek. A pak se podívá kdo ho pustí. Ale to, že už „vytlačuje“ ostatné řidiče v průběžném pruhu tím, že jim tam najel a ohrozil, už neřeší. Tato problematika zůstane na lidskosti lidi a nikdy se nevyřeší pořádně.

    Petr

    Kategorie zvláštních řidičů autobusu jsou ti co dávají blinkr a ještě jim vystupují lidé. Mohu doložit záznamem z kamery.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist