Beran: Vyhrazené pruhy pro autobusy, cyklisty a taxíky

Vyhrazené pruhy mají jistě svůj smysl - minimálně pro ty, kteří je mohou přednostně využívat. Je to otázka lobbyingu? Judr. Beran si myslí, že zřejmě ano.

V poslední době pozoruji po Praze narůstající trend, kdy jsou na vícepruhých komunikacích zabírány pravé pruhy a stávající se z nich vyhrazené pruhy pro autobusy, taxíky a cyklisty.

Jako typickou ukázku v místech, kde to vnímám pravidelně, je Černokostelecká ulice na Praze 10. Je to krásně přehledná výpadovka z Prahy ven, v každém směru dva pruhy, vprostřed tramvajový pás a po stranách chodníky. Dřív tam býval vyhrazený pruh jen těsně před křižovatkou s Průmyslovou, v době nedávné se však toto omezení rozšířilo mnohem víc do centra. Výsledek? Narůstající kolony v levém pruhu a omezená plynulost dopravy. A k čemu vlastně?

 

Začnu od těch „vyvolených“, u kterých to vůbec nechápu, a to jsou taxíky. Proč vlastně zrovna taxík jakožto individuální způsob dopravy, který se nijak neliší od ostatních osobních aut (kolikrát v něm vidím jen řidiče), má vlastně mít jakoukoliv přednost před ostatními řidiči ve svých vlastních autech? Co je tak speciálního na taxíku, že by měl mít toto privilegium při použití pozemní komunikace? U autobusů ty argumenty slyším jasně – vejde se tam víc lidí, ale do taxíku se víc lidí než do jiného osobního auta nevejde, takže proč zrovna taxíky dostaly stejná privilegia jako autobusy, absolutně nechápu. Nedovedu si to vysvětlit jinak než jako důsledek dobrého lobbyingu.

Další „vyvolení“ jsou cyklisté. Proč musí mít cyklista celý jízdní pruh pro sebe, když potřebuje na šířku jen kousek z něj? A když už cyklisté, tak proč ne motorkáři? Zabrat jízdní pruh a vyhradit jej cyklistům proto vůbec nechápu. Jako kdyby do dnešního dne bez problémů neplatilo, že se auta cyklistům prostě vyhnou (předjedou je), tak k čemu vyhrazený pruh? To radši ať město investuje do rozvoje cyklostezek a cyklisty ze silnic uklidí v daných místech úplně na stezky (na té Černokostelecké by to zrovna šlo krásně, protože tam je po straně široký chodník, který moc chodců nepoužívá – frekvence chodců je tam malá, protože tam není přímo obytná zástavba). A pokud snad jde o bezpečnost cyklistů, tak tím spíš mi jako nejlepší řešení přijde jim dát k dispozici stezky, ale vyhradit pro ně na šířku celý jízdní pruh, je pro mne nepochopitelná šikana řidičů motorových vozidel.

A poslední, kteří by snad mohly vyhrazení pruhů obhájit, jsou autobusy. Ale ani tady nejsem příznivcem vyhrazení pruhů pro ně. Jak často tam ten autobus jede a kolik lidí veze? Je skutečně přiměřené zhoršit plynulost silničního provozu osobních aut jen proto, aby se 20 lidí v autobuse, který jede jednou za 10 minut, dostalo do místa určení rychleji? Nesedí v těch osobních autech, které popojíždí v koloně v levém pruhu náhodou víc lidí, než v těch autobusech, které tam tou dobou projedou? Je mi jasné, že zastánci vyhrazených pruhů pro autobusy budou argumentovat tím, že ten autobus na svoji délku převeze víc lidí než auta a je tedy v efektivitě přepravy lepší, ale je tomu tak skutečně? Bral bych to tam, kde sviští jeden autobus za druhým a je plný lidí, ale to zrovna případ té Černokostelecké (a takových případů by se našlo víc) není. Navíc proč je ten vyhrazený pruh jen z centra ven a do centra ne? To jako obráceně lidé nejezdí?

K tomu považuji za neprozíravé udělat tramvajový pás tak, že na něj auta nemůžou. Z hlediska plynulosti MHD a třeba i vozidel s právem přednostní jízdy je klasický pevný tramvajový pás lepší, protože jej mohou používat. Autobusy bych tedy nechal jezdit po tramvajovém pásu (samozřejmě tam, kde je) a vyhrazovat ten pruh není třeba. Autobusy budou jezdit stejně plynule jako tramvaje, taxíky bych neřešil a cyklisty přesunul na cyklostezky společné s chodníky. Řidičům osobních aut by tak zůstaly krásně dva pruhy a plynulost provozu by pro všechny byla vyšší.

21.10.2014 10:04| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist