beran-vyhrazena-parkovaci-mista-invalide-rodiny-s-detmi-elektromobily.jpg

Beran: Vyhrazená parkovací místa – invalidé, rodiny s dětmi, elektromobily

Zajímavosti o autech

Kdy (ne)můžete zaparkovat na místě vyhrazeném pro invalidy či jiné skupiny řidičů, a jak je postih, pokud mezi tuto skupinu řidičů nepatříte, postihován?

Diskuze

24 komentářů

    SV

    Jj, uz nekolikrat jsem premyslel, jestli mohu zaparkovat na miste pro rodiny s detmi, ackoli jsem dnes sam a dite zustatlo doma, popr. muj bracha ma dite, nebo na miste pro zakazniky obchodu, ackoli tam nejdu, ale pred pul rokem jsem tam nakoupil, takze jsem jejich zakaznik 😀

    ST

    Pokud v podzemním parkovišti neplatí dopravní vyhláška, můžu tam nechat řídit auto někoho, kdo nemá řidičák?
    Nehraje tam nějakou roli jestli je parkoviště uzavřeno závorou či nikoli?

    Roman

    Výše uvedené podzemní garáže v OC apod. jsou veřejně přístupné účelové komunikace a DZ platí dle vyhlášky.

    jokerboy

    Když projíždím závorou, tak to veřejně přísupná komunikace asi nebude..

    Pavel F.

    Proč by nemohla být? Pokud tam může zajet kdokoliv, kdo si vezme lísteček, tak je to IMHO veřejné… Závora tam není kvůli omezení vjezdu, ale kvůli placení.

    PepaSFI

    tady vedle ve městě je zpoplatněný vjezd na náměstí a přece to je pořád veřejná komunikace. Nebo si to aspoň všichni myslí. Možná by jako příští téma právního výkladu mohlo být „co je a co není veřejná komunikace, místo mimo silnici a podobně a jak se k tomu zachovat“. Ono to někdy není jednoduché rozeznat a může to například dost radikálně změnit řešení přednosti. Lecjaký výjezd ze dvorka může být považován za silnici i za místo mimo a když tam nebude značka, najednou tady máme dvě zcela opačné přednosti.

    PepaSFI

    já sice věřím že na spoustě míst ty vyhrazení vlastně neplatí ale i tak je respektuju. Považuju to za prostou slušnost. Místa pro rodiny s dětmi mají smysl, jsou širší aby se dalo líp ty kindoše páskovat do sedaček a to není vždycky jednoduchý. Znám spousty parkovišť kde ty místa projektant kreslil asi podle koloběžky. Asi aby splnil plán. Takže pár míst kde se dá kolem auta pohybovat je pozitivum. Místa pro invalidy, to snad je bez debat. Můj otec sice říkal že leckde je projektovali pitomci, radši parkoval na normálních místech která často byla blíž a pro postiženého snáz přístupná ale obsadit takové místo bych považoval za hovadství. Stejně jako třeba zablokovat sousedovi výjezd ikdyž tam nemá značku nebo zaparkovat tak aby řidič vedlejšího auta nemohl do dveří.
    Teď jsem si vzpomněl na seriál Dr. House kde ten kulhající kverulant bojoval o parkovací místo s kolegyní která byla sice víc postižená ale na elektrickém vozíku mnohem víc pohyblivá než on. Krásná ukázka paradoxů.

    Tomáš Beran

    A to dovozujete z čeho?

    Tomáš Beran

    To není pozemní komunikace, takže na ni neplatí povinnost mít řidičské oprávnění. To je stejné jako třeba u vás na zahradě nebo na když byste jezdil po louce nebo po poli.

    Tomáš Beran

    Nebo na letišti nebo na uzavřeném okruhu apod.

    Mirdus

    A neni to spis tak, ze majitel soukromeho pozemku me necha u nej parkovat, pokud plnim urcita pravidla. A pokud ne, tak proste porusuju jeho vlastnicka prava a muze me nechat odtahnout. Pokutu za spatne parkovani sice nedostanu, ale nasledky mohou byt jeste horsi.

    sinuhet

    O tom to asi nebude. Pokud si někdo dá veřejnou komunikaci za závoru, nikdo mu nebrání.

    Ale když si na svém pozemku udělám parkoviště a nebudu chtít, aby bylo veřejnou komunikací, je určitě dobré ho oddělit. Například závorou.

    A tak to tuším doktor Beran i v nějakém z dřívějších rozborů vysvětloval. Zkrátka za závorou to veřejná komunikace už určitě není (pokud to není ozávorované náměstí, železniční přejezd atd), ale pokud je očividně volně přístupná, tak už asi jo.

    sinuhet

    Považuji za právo majitele pozemku určit si na něm pravidla, a za povinnost je dodržovat, pokud tam vstoupím. Pokud tedy vyhradí stání jen lidem s bublifukem, je to jeho věc, a pokud mi nezbyde žádné volné, a bublifuk mít nebudu, tak holt nezaparkuji a pojedu jinam.

    Když jsem brigádničil v nákupním centru, všímal jsem si, kde parkují zaměstnanci obchodů. U každého nákupáku je několik vyloženě skvělých míst na parkování – přímo před vchodem, jediné ve stínu atd. No a tahle místa jsou zabrána celý den právě zaměstnanci, kteří ráno přijedou (první) a poslední odjíždí. Místo toho, aby takové místo nechali svým zákazníkům, a sami se kousek prošli. Takové rychlomísto za den může využít desítka lidí, kteří tak ušetří několik metrů cesty, a budou o nepatrný (a sporný) zlomek nákupu chtivější.

    Je to kravina, já tam navíc tehdy jezdil na kole, takže nemůžu soudit ani sebe, jak bych to dělal. Ale pokud bych zjistil, že můj prodavač parkuje „ohleduplně“ někde vzadu, rozhodně bych u něj nakupoval raději.

    cvbn

    1) Kdyz nejsou garaze apod. beznou komunikaci, kde plati pravidla provozu, jak se tam pak resi prednosti a vinik pripadne nehody?
    2) Na louce, poli, v tech garazich tedy muze jezdit kdokoliv bez ridicak a policie nema sanci nekoho postihnout?

    Diky za odpoved

    Roman

    Protože například v případě dopravní nehody je potřeba určit, kdo ji zavinil (obvykle minimálně pro pojišťovnu). A pokud není stanoveno jinak – bavíme-li se o účelové komunikaci, tak například provozní řád garáží vydaný majitelem komunikace, s kterým byl uživatel prokazatelně seznámen – tak platí obecná pravidla provozu na pozemních komunikacích.
    A k závoře: Něco jiného je závora, která odděluje výhradně soukromé garáže (bytový dům, majitel má vstupní kartu) a něco jiného závora, kam může přijet v podstatě kdokoliv (stisknete tlačítko, vyjede lístek, závora se otevře). Závora tady řeší třeba jen zpoplatnění (forma „mýta“, jako na dálnici třeba v Chorvatsku). Může tam být z organizačních důvodů (v noci zavřeno) apod.
    Z logiky účelu objektu se dá také předpokládat,že do obchodní centra bude jezdit veřejnost.Nelze tedy říct, že se jedná o neveřejnou komunikaci (jako u bytových domů). Proto je to veřejně přístupná, účelová komunikace. Ostatně, tahle kategorie je snad uvedena v zákoně/vyhlášce.

    T.

    Hlídka na místě nebude řešit, jestli jde o veřejnou či neveřejnou komunikaci a tedy, zda mají věc projednávat – budou na místě předpokládat, že je veřejná a (pokud to bude jednání projednatelné blokově) navrhnou pachateli řešení v blokovém řízení. Pokud s tím bude souhlasit, je vyřešeno – hotovo dvacet, pokuta, vyřízené. Pokud s tím nebude souhlasit, nebo to nebudou moct projednat (z jakéhokoliv jiného důvodu), bude se takovými složitostmi zabývat až správní orgán (resp. soud, protože orgánům jsou jakékoliv argumenty pachatelů, které jim policie předá, ukradené a plní jen procesní stránku řízení).

    Fingolfin

    Pokud bych tedy byla opilá a naperníková fetka se zákazem řízení, mám ukradeným autem jet škarpami, polňačkami a lesními cestami, nebo driftovat donuty v podzemních garážích Tesca a policie mě nemůže zastavovat?

    PepaSFI

    Může zastavovat a kontrolovat i na takových místech. V některých situacích by se dalo říct že i musí. Pokud někdo kdo očividně není zcela při smyslech bude driftovat parkingem mezi autama, jezdit příkopama a podobně, pak není podstatné jestli má a musí mít v tom místě řidičák ale jestli neohrožuje lidi a jejich majetek. Pevně věřím že i největší liberál by se dovolával zásahu policie kdyby vyšel z obchodu a zjistil že má v autě zaraženého sebevědomého driftera. Lesní a polní cesty jsou obvykle soukromé a platí na nich zákaz vjezdu. Což se sice moc nedodržuje, minimálně kvůli dostupnosti sousedních pozemků ale pořád má policie právo prověřit podezřelé nebo nebezpečné aktivity.

    Miro

    me akorat sere ze v kazdem pobchodaku je 50 mist pro ińvalidy ale pro rodice s detma je tam 6 mist. kdyz potrebuji zapnout dite do sedacky tak v beznem miste je to problem musim couvnout a vystoupit a zapnout dite do sedacky jinak to skoro nikdy nejde to misto mezi autama je tak akorat se protahnout za volant a popojet. Myslim ze jezdi na nákupy pomerne vic lidi s detma nez invalidni lidi, vidim to podle obsazeni jejich mist jsou jen u vchodu do obchodaku obsazeny jinak ne.

    Roman

    Podle nové vyhlášky je od roku 2009 už předpis na minimální počet invalidních stání daleko menší, takže u nových nebo rekonstruovaných objektů je to už lepší

    Rejpal

    Ono je škoda, že pan doktor zapomíná, že existují i jiné zákony, než je zákon o provozu na pozemních komunikacích.

    Pokud se jedná o veřejnou komunikaci, potom se řidič při parkování na pro něj zakázaných místech pouze přestupku proti „silničnímu zákonu“. Pokud se nejedná o veřejnou komunikaci, jedná se o soukromý majetek, který užíváte v rámci nějakého obchodního vztahu (takže provádíte čin srovnatelný s tím, když u pokladny zaplatíte za baterky a odnesete si televizi) nebo na který nedovoleně vnikáte čímž omezujete něčí vlastnická práva, a to už je trestní zákoník.

    Rejpal

    Tam ale nepřijdete o body. Jen namísto pokuty za špatné parkování dostanete pokutu za nedovolený zábor veřejného prostranství (to už jsou zajímavější pokuty) nebo pokutu za poškozování životního prostředí (a to může být ještě zajímavější).

    Tom

    Souhlasím s Vámi. U obchodních center to funguje tak, že je nutné pro jejich fungování zajistit minimální počet parkovacích míst dané normou. Stavba má pak tyto místa schválená jako pro veřejnost. U takových garáží pak platí vše podle zákona č. 361/2001Sb. Nehraje zde žádný vliv to, jestli je tam závora nebo ne. K takovým garážím se i vyjadřuje v rámci stavebního řízení policie, která k nim dává i často připomínky a to i z toho pohledu, že tam pak bude řešit případné nehody a má zájem, aby to tam fungovalo co nejvíce bezpečně. Už jsem se setkal i s tím, že na vjezdu do takových garáží je velká cedule s nápisem „v těchto garážích platí přednost zprava dle zákona 361/2001Sb.“ Ale to je jen proto, že si to lidé dostatečně uvědomili.

    Jiná situace je např. u uzavřených areálů firem, kde se mají pohybovat jen zaměstananci. Tam už klasická přednost dle zákona neplatí. I když často v rámci smluv se svými zaměstnanci je stejně vyžadována.

    U bytových domů to bývá tak, že pokud jsou řešené jen po obyvatele domu a odstavná a parkovací místa pro návštěvy jsou vně objektu, tak zde povinnosti podle silničního zákona nejsou. Ale záleží zase, jak je stavba schválena. Tady je to individuální.

    Jakub

    Dobrý den pane doktore,
    Jak je to tedy u podzemních garáží u obchodních center,kde je uvedeno,že platí zákon 361/2000sb ?

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist