Beran: Vyhrazená parkovací místa – invalidé, rodiny s dětmi, elektromobily

Kdy (ne)můžete zaparkovat na místě vyhrazeném pro invalidy či jiné skupiny řidičů, a jak je postih, pokud mezi tuto skupinu řidičů nepatříte, postihován?

V poslední době se častěji a častěji setkávám s tím, že některá obchodní centra nebo sportovní centra, případně jiná místa, kde je větší počet parkovacích míst, vyhrazují parkovací místa speciálním okruhům řidičů a současně se mne také ptáte, jak je to s vymahatelností takto určených parkovacích míst. Nejprve je nutné rozdělit situace, kdy se jedná o pozemní komunikaci a kdy ne a na typy zobrazení vyhrazeného stání.


1)     Místo mimo pozemní komunikace – značky
Tam, kde se o pozemní komunikace nejedná, např. v podzemí parkovacích domů, v podzemí nákupních center apod., tj. jedná se o tzv. místa ležící mimo pozemní komunikace, pravidla silničního provozu dle zákona č. 361/2000 Sb. neplatí. I kdyby v daném místě byly regulérní dopravní značky, takové značky neplatí, resp. jejich porušení není přestupkem, protože se jedná o místo mimo dosah zákona č. 361/2000 Sb.

Totéž platí např. v bytových domech, kde jsou podzemní garáže a v nich nakreslena parkovací místa např. pro invalidy. Stát na nich může kdokoliv z vlastníků bytu v tom domě, resp. spoluvlastníků příslušné nebytové jednotky (garáže) – podle toho, jaký tam mají vlastnický režim a stání na místě pro invalidy není dopravní přestupek. Toto prostě nejsou místa, kde platí pravidla silničního provozu, tudíž na nich nejsou tato pravidla vymahatelná a jejich porušení nelze postihnout jako přestupek.

2)     Místo mimo pozemní komunikace – lidová tvořivost majitelů parkovacích míst
Kromě používání standardních dopravních značek se lze setkat s různým typem piktogramů nebo „kreseb“, které mají symbolizovat vyhrazení daných míst konkrétním osobám, např. rodinám s dětmi. Tady je fakt, že se jedná o místo mimo pozemní komunikace, ještě umocněn tím, že se nejedná o skutečnou dopravní značku, tudíž právní vymahatelnost takového vyhrazeného parkování je nulová a záleží na slušnosti řidičů, kterých se to netýká, aby tam neparkovali.

3)     Pozemní komunikace – lidová tvořivost
Obecně je sporné, do jaké míry jsou nebo nejsou parkoviště místem ležícím mimo pozemní komunikace, ale vyjdeme-li z názoru, že takovým místem vždy být nemusí, pak se lze setkat na standardních parkovištích např. s místy vyhrazenými elektromobilům nebo opět rodinám s dětmi.

Mají-li být takto vyhrazená parkoviště platně zřízena, musí být řádně označena příslušnými dopravními značkami, tj. zpravidla svislými, doplněnými o vodorovné dopravní značení. Zvláštní požadavky zde jsou kladeny na určitost a srozumitelnost stanovení skupiny řidičů, pro které je parkování určeno. Když bude někde uvedeno, že je parkoviště vyhrazeno pro zákazníky nějakého obchodu, je sporné, kdo jím vlastně je a kde je hranice toho, kdo je zákazníkem. Samozřejmě nejasnost tohoto určení jde ve prospěch všech ostatních, kteří mohou namítat, že takovou skupinou osob jsou a že tedy parkoviště pro ně vyhrazeno je. Možnosti postihu pak závisí na konkrétním případě a určitosti a srozumitelnosti dopravního značení.

4)     Pozemní komunikace – značky
Jak bylo shora uvedeno, pokud je parkovací místo řádně označeno dopravní značkami, je takové dopravní značení plně vymahatelné a za jeho porušení hrozí sankce.

17.3.2016 8:16| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist