Beran: Vyhláška, braní bodů, osoba blízká, techničák, hodinky, holínky – pojmy, dojmy

Víte, co je to "vyhláška," co to znamená "přijít o body" pokud vůbec něco - protože body se neberou, ale přidělují?! Máte jasno v daných výrazech?

Dneska ráno jsem cestou do práce poslouchal rádio a když jsem slyšel, jak se jeden moderátor ptá druhého, jestli „má ještě všechny body“ nebo už nějaké „ztratil“ za porušení „vyhlášky“, řekl jsem si, že je možná na čase v rámci pojmové osvěty některé věci vyjasnit, protože používání některých starších pojmů je zbytečně matoucí a kazí dojem o znalosti dané problematiky.

1) Vyhláška
Oblíbeným pojmem používaným v motoristických diskusí je „vyhláška“, kterou se rozumí právní předpis stanovující pravidla silničního provozu. Historicky sice používání tohoto pojmu mělo smysl, protože od roku 1951 až do konce roku 2000 byla pravidla silničního provozu stanovena podzákonným právním předpisem v podobě vyhlášky, nicméně už delší dobu máme pravidla stanovená zákonem.


Jen pro zajímavost, nejprve to byla vyhláška ministerstva národní bezpečnosti 327/1951 U.l.l., pak vyhláška ministerstva národní bezpečnosti 196/1953 Ú.l.l., pak vyhláška ministerstva vnitra 145/1956 Ú.l., pak vyhláška ministerstva vnitra 141/1960 Sb., pak vyhláška ministerstva vnitra 80/1966 Sb., pak vyhláška federálního ministerstva vnitra 100/1975 Sb. a nakonec asi nejznámější vyhláška federálního ministerstva vnitra 99/1989 Sb.

Jak patrno, vyhláškou byla pravidla silničního provozu regulována poměrně dlouho (skoro 50 let), nicméně dnes, a to již od 1. 1. 2001 (tj. již více než 12 let) máme pravidla silničního provozu stanovená zákonem, a to zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

Aby nebylo dost archaismu v podobě „vyhlášky“, objevuje se někdy ve vztahu k zákonu č. 361/2000 Sb. označení „silniční zákon“. To je ovšem také nesprávné označení , protože tento zákon má legislativní zkratku „zákon o silničním provozu.“

Pokud tedy budete v budoucnu někde právní předpis týkající se pravidel citovat, myslete na to, že to není ani vyhláška, ani silniční zákon, ale zákon o silničním provozu.

2) „Braní“ a „odebírání“ bodů
Číslem dva na žebříčku obliby obvyklých terminologických omylů jsou věty jako „máš ještě všechny body“? nebo „mně teď sebrali dva body“ apod. Aby bylo zcela jasno, body se neberou/neodebírají, ale dávají (přidávají/přidělují/připisují). Ideální je situace, kdy máte bodů nula, tzn. nemáte žádné body a špatná, když máte body všechny, tj. 12 a jste „vybodovaní“. Pokud se tedy někdo ptá, jestli máte všechny body, měla by být odpověď taková, že zaplaťpánbůh ne, ale že naopak nemáte bod žádný a jste tedy v pohodě. Ti, co mají body všechny, ti právě řídit nemohou.

3) Osoba blízká
Další zmatený pojem je osoba blízká. Ne snad, že by tento pojem nebyl v určitém kontextu správně používán, nicméně obvykle je používán nesprávně. Důvodem je hlavně to, že se v minulosti rozmohlo říkat (na otázku, kdo řídil), že „řídila osoba blízká“, což je typická lidová tvořivost. Správná odpověď nikdy nebyla říkat, kdo řídil, ale říct:“Využívám práva nevypovídat, neboť bych svým podáním vysvětlení mohl způsobit nebezpečí stíhání sobě nebo osobě blízké.“

Všimněte si v této formulaci, že řidič neříká, kdo řídil, ale říká, proč to neřekne. Věta „řídila osoba blízká“ je proto nesmysl. Dneska už je to nicméně částečně pasé v souvislosti s odpovědností provozovatele vozidla za to, že s jeho vozidlem nejsou páchány přestupky, ale až to za pár let Ústavní soud zruší, zase se k tomu vrátíme.

4) Dopravní inspektoráty
V myslích řady řidičů zůstává také zasunuto to, že dopravní inspektoráty Policie ČR mají na starosti přestupkovou agendu nebo přepis vozidel. Občas proto slýchám někoho, jak říká, že jde na inspektorát přepsat auto.

I tady je tomu již řadu let, kdy dopravní inspektoráty Policie ČR přišly o řadu kompetencí, a to v tom směru, že neprojednávají přestupky a nevedou registry vozidel. To mají v kompetenci obecní úřady obcí s rozšířenou působností.

5) Techničák
„Techničákem“ bývá často přezdíván dokument, který se dneska jmenuje „osvědčení o registraci vozidla“. Technický průkaz (techničák) máme dnes jen jeden a je to ten skládací dokument, ve kterém jsou uvedeny technické údaje o vozidlu a historie vlastníků a provozovatelů daného vozidla, včetně údajů o provedení technické kontroly.

Tento dokument není řidič povinen s sebou vozit v autě a ani jej předkládat ke kontrole policistovi nebo strážníkovi. „Techničák“ s sebou tedy nevozíme; ta plastová kartička, kterou ukazujete policistovi při kontrole, se jmenuje osvědčení o registraci vozidla.

4.12.2013 2:13| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist