Beran: Vjíždění z připojovacího pruhu do průběžného pruhu – nehody z toho plynoucí

Modelová situace - v připojovacím pruhu je auto, které se chystá vjet na dálnici, panika se šíří, řidič se chystá/nechystá v pruhu akcelerovat, v průběžném pásu se řidič klidí doleva...? Špatně, všechno špatně!

Téma na dnešní článek mi vnuknul jeden ze čtenářů Právní poradny, který se ptal na následující: „Stal jsem se svědkem nehody na dálnici,kdy z připojovacího pruhu najelo auto(dost agresivně) do pravého pruhu. Ridič v pravém pruhu to vyřešil vjetím do levého,kde to ten levý nestačil ubrzdit. Nikomu se nic nestalo,ale jak se toto řeší? podle mě tyto nehody vznikají často. Ten co vjížděl na dálnici zůstal bez škrábance samozřejmě.


Protože je toto téma mi blízké v tom smyslu, že podobného jednání jsem často svědkem sám jako řidič, rád využiju této příležitosti k tomu, abych připomněl povahu pravidel, která dopadají na tento typ případů. Učili nás to všechny v autoškole a člověk by to považoval za naprostou samozřejmou věc, ale faktem je, že někteří řidiči si následující povinnost neosvojili dostatečně důkladně:

§12, odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb.: „Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.

Ještě si připomeneme, co to znamená „nesmět ohrozit“. §2, písm. l) zákona č. 361/2000 Sb.: „nesmět ohrozit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí“.

Základní pravidlo pro každého řidiče, který se připojuje z připojovacího pruhu do průběžného pruhu, je takové, že nesmí řidiče v průběžném pruhu ohrozit, tj. nesmí si počínat tak, aby takového řidiče ohrozil, tj. nesmí takovým manévrem vzniknout nebezpečná situace. Takovou nebezpečnou situací je typicky riziko bezprostřední srážky, tzn., musí-li řidič v průběžném pruhu např. prudkou změnou směru jízdy nebo intenzivním bržděním odvracet hrozící srážku, pak nebezpečí vzniklo a viníkem dopravní nehody při srážce bude řidič vozidla z připojovacího pruhu.

V praxi lze bohužel velmi často vidět případy, kdy si řidiči v připojovacích pruzích „vynucují“ vpuštění do průběžného pruhu zcela ignorujíce nebezpečí, kterému řidiče v průběžném pruhu vystavují. Ve shora uvedeném případě měl ten nešťastník o to větší smůlu, že reagoval přejetím do levého pruhu (v takovém případě nesmí dokonce ani omezit), takže ve snaze odvrátit jednu srážku způsobil jinou. Viníkem nehody bude pak sám, protože tímto způsobem to nebezpečí odvracet ne(s)měl (nemůže argumentovat krajní nouzí, protože způsobil následek stejný závažný, jako se snažil odvrátit). Na toto se někdy zapomíná, ale nelze reagovat na danou situaci takovým způsobem a pak se domnívat, že se z toho řidič vyviní.

Základní poslání by mělo být pro připojující se řidiče, že nesmí ohrozit a pokud to znamená, že budou muset v připojovacím pruhu zastavit, tak budou muset zastavit a počkat, dokud nebude dostatečně volno. Vynucovat si vjetí do průběžného pruhu řidiči nesmí a pokud v důsledku opačného přístupu dojde k nehodě (v pravém pruhu), budou viníky dopravních nehod. A ano, někdy se může stát, že je provoz v průběžném pruhu tak hustý, že se nedá z rozjetí připojit a řidič musí zastavit. Tak to někdy prostě je a nedá se nic dělat a takový řidič musí počkat, dokud situace v průběžném pruhu nebude do té míry příhodná, aby se mohl připojit tak, aby nikomu nevzniklo nebezpečí (tj. zejména nikdo nemusel brzdit ve snaze odvrátit nebezpečí srážky).

S tím souvisí i chování řidičů v pravém pruhu, kteří někdy „preventivně“ přejíždějí do levého pruhu a omezují nebo ohrožují řidiče v něm jedoucí. Pozor na to, takový postup je v rozporu s pravidly, protože do levého se dá přejet jen při předjíždění, ale to, že někdo najíždí nebo se chystá najet z připojovacího pruhu a bliká, nedává možnost přejet do levého (a i když ten připojující tam vjede, stejně nesmí řidič z pravého vjet do levého, pokud by řidiče v levém omezil nebo ohrozil).

Ten v připojovacím pruhu si zkrátka musí počínat tak, aby se zařadil před auto v průběžném pruhu s dostatečnou rezervou (tj. musí případně intenzívně zrychlit) nebo musí zpomalit nebo počkat, aby se zařadil za něj. NIKDY se ale nesmí zařadit tak, aby řidiči v připojovacím pruhu vzniklo nebezpečí, tj. rozhodně nikdy (jako je bohužel nezřídka typické) „před nos“. Tím méně si takové najetí vynucovat a ještě se rozčilovat, že nebyl „puštěn“.

To samozřejmě neznamená, že řidič v průběžném pruhu nemůže (pokud se tak rozhodne) lehce zvolnit, aby najetí umožnil, nicméně stále platí obecné pravidlo, že připojující řidič nesmí nikoho ohrozit a pokud to bude znamenat, že musí na nájezdu zastavit kvůli silnému provozu, tak musí zastavit a počkat. Ostatně na dálnici máme dostatečně dlouhé připojovací pruhy, aby se připojil za standardních podmínek každý, a to včetně řidičů nákladních aut. Zařazování se „před nos“ je nejen nebezpečné, ale i bezohledné.

14.10.2015 3:31| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist