Uvolnění cesty vozidlům s právem přednostní jízdy, co dělat když, se blíží policie nebo sanitka?

Běžný dopravní provoz a najednou je slyšet sirénu a zdálky se blíží modrá světla. Co dělat? Jet dál anebo v panice parkovat do příkopu či na chodníku?

Sanitka, tedy přesněji asi vůz Rychlé pomoci, ale také Hasiči, či Policie. To, jak se má řidič chovat v přítomnosti vozu s právem přednostní jízdy jedoucího s aktivovanými modrými majáky jsou dané zákonem, přesto ale zjevně stále řada řidičů tápe. Neví, jak vlastně správně umožnit projetí vozidlům s právem přednostní jízdy, kde přesně dělat pruh pro jejich projetí, případně jak jinak se zachovat.

1) Provoz na dálnicích a rychlostních komunikacích
Začnu tím, že v naší právní úpravě je relativní novinkou (platí to od 1. 7. 2006) povinnost vytvářet na komunikacích o více jízdních pruzích speciální pruh pro projetí vozidel s právem přednostní jízdy (záchranná služba, hasiči, policie) takto: „§41 odst. 8 zákona č. 361/2000 Sb. Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.“

Toto je speciální pravidlo pro dálnice a rychlostní komunikace a platí v rámci něj stručně následující:

– pokud se jedná o dálnici o dvou pruzích (u nás nejtypičtější), pak jsou řidiči povinni před zastavením svých aut se od sebe vzdálit tak, aby mezi sebou udělali volný pruh o šířce tří metrů (v levém pruhu ke svodidlům, v pravém na krajnici)

– pokud se jedná o dálnici o třech pruzích (v tuzemských podmínkách výjimečně), pak se mezera má tvořit mezi pravým a prostředním pruhem

– pokud se jedná o dálnici se čtyřmi pruhy (nevím, že bychom takovou měli), pak pravidla říkají, že by se k sobě měli „namáčknout“ řidiči ve středních pruzích, takže volný průjezd bude mezi pravým a druhým pravým pruhem.

Sluší podotknout, že toto platí jak mimo obec, tak v obci. Podstatné je jen to, zda se jedná o dálnici nebo rychlostní komunikaci či nikoliv. Ještě k doplňující otázce autora dotazu z naší Poradny, co dělat, když se vozidla s právem přednostní jízdy snažit „protlačit“ jinudy, bych uvedl, že shora uvedené pravidlo je proti obecnému pravidlu (viz dále) speciální, tzn. řidiči vozidel s právem přednostní jízdy by si na dálnici jinudy průjezd „vynucovat“ neměli.

Je na rozhodnutí konkrétního řidiče, zda jim to jinde umožní nebo ne (s ohledem na toto speciální pravidlo v takovém případě zřejmě neplatí níže popsané obecné pravidlo, nicméně obecně lze doporučit puštění kdekoliv, i když to výslovnou povinností zřejmě není). Nevytvoření volného pruhu jinde však nemůže být chápáno jako přestupek a řidiči vozidel s právem přednostní jízdy by si toho měli být vědomi a směřovat své projetí tam, kde to zákon a ostatní účastníci silničního provozu předjímají.

2) Obecná pravidla
Kromě výše uvedeného speciálního pravidla pak platí následující obecné pravidlo, které se uplatňuje všude tam, kde se nejedná o kolony na dálnicích: §41 odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb. Řidiči ostatních vozidel musí vozidlům s právem přednostní jízdy a vozidlům jimi doprovázeným umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela. Do skupiny tvořené vozidly s právem přednostní jízdy a vozidly jimi doprovázenými se řidiči ostatních vozidel nesmějí zařazovat.

Toto je obecné pravidlo, které nám jako řidičům zakládá povinnost:

– uhnout a nechat projet, nejde-li to jinak

– případně úplně zastavit, aby taková vozidla mohla projet.

Podrobnosti zákon nestanoví a je na rozhodnutí a posouzení každého řidiče, aby zhodnotil danou situaci a reagoval tak, aby shora uvedené povinnosti splnil. Někde to bude znamenat zastavit u kraje nebo zpomalit, jindy to může znamenat naopak zrychlit a nepřekážet (hasiči třeba po dálnici asi nepojedou ani těch 130, takže je z hlediska plynulosti lepší jim prostě poodjet, aby měli volno).

Občas se setkávám s poněkud zmateným jednáním některých řidičů, kteří místo aby udělali maximum pro plynulost provozu, zbytečně blokují celý provoz, protože se domnívají, že nejlepší řešení je hned a teď zastavit. To ale není vždy pravda. Tím více to platí na víceproudých komunikacích, kdy je někdy lepší naopak zrychlit a přejet do volného pruhu, až volno bude než začít hned prudce brzdit a vytvářet tím ještě nebezpečnější situaci. Řidič s právem přednostní jízdy určitě spíš z hlediska svého plynulého průjezdu ocení, když bude provoz svižnější a sám bude moci svým tempem splynout než se složitě proplétat mezi vozidly, která brzdí a naopak provoz zahušťují.

Řidiči by měli myslet na hlavní smysl tohoto institutu, kterým je co nejplynulejší průjezd takového vozidla, což nezajistí nutně tím, že začnou vždy panicky brzdit a tlačit se ze silnice, jakkoli někdy uhnutí a zastavení na kraji bude řešení naopak nejefektivnější.

5.6.2017 12:02| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist