Uvolnění cesty vozidlům s právem přednostní jízdy, co dělat když, se blíží policie nebo sanitka?

Běžný dopravní provoz a najednou je slyšet sirénu a zdálky se blíží modrá světla. Co dělat? Jet dál anebo v panice parkovat do příkopu či na chodníku?

Sanitka, tedy přesněji asi vůz Rychlé pomoci, ale také Hasiči, či Policie. To, jak se má řidič chovat v přítomnosti vozu s právem přednostní jízdy jedoucího s aktivovanými modrými majáky jsou dané zákonem, přesto ale zjevně stále řada řidičů tápe. Neví, jak vlastně správně umožnit projetí vozidlům s právem přednostní jízdy, kde přesně dělat pruh pro jejich projetí, případně jak jinak se zachovat.

1) Provoz na dálnicích a rychlostních komunikacích
Začnu tím, že v naší právní úpravě je relativní novinkou (platí to od 1. 7. 2006) povinnost vytvářet na komunikacích o více jízdních pruzích speciální pruh pro projetí vozidel s právem přednostní jízdy (záchranná služba, hasiči, policie) takto: „§41 odst. 8 zákona č. 361/2000 Sb. Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.“

Toto je speciální pravidlo pro dálnice a rychlostní komunikace a platí v rámci něj stručně následující:

– pokud se jedná o dálnici o dvou pruzích (u nás nejtypičtější), pak jsou řidiči povinni před zastavením svých aut se od sebe vzdálit tak, aby mezi sebou udělali volný pruh o šířce tří metrů (v levém pruhu ke svodidlům, v pravém na krajnici)

– pokud se jedná o dálnici o třech pruzích (v tuzemských podmínkách výjimečně), pak se mezera má tvořit mezi pravým a prostředním pruhem

– pokud se jedná o dálnici se čtyřmi pruhy (nevím, že bychom takovou měli), pak pravidla říkají, že by se k sobě měli „namáčknout“ řidiči ve středních pruzích, takže volný průjezd bude mezi pravým a druhým pravým pruhem.

Sluší podotknout, že toto platí jak mimo obec, tak v obci. Podstatné je jen to, zda se jedná o dálnici nebo rychlostní komunikaci či nikoliv. Ještě k doplňující otázce autora dotazu z naší Poradny, co dělat, když se vozidla s právem přednostní jízdy snažit „protlačit“ jinudy, bych uvedl, že shora uvedené pravidlo je proti obecnému pravidlu (viz dále) speciální, tzn. řidiči vozidel s právem přednostní jízdy by si na dálnici jinudy průjezd „vynucovat“ neměli.

Je na rozhodnutí konkrétního řidiče, zda jim to jinde umožní nebo ne (s ohledem na toto speciální pravidlo v takovém případě zřejmě neplatí níže popsané obecné pravidlo, nicméně obecně lze doporučit puštění kdekoliv, i když to výslovnou povinností zřejmě není). Nevytvoření volného pruhu jinde však nemůže být chápáno jako přestupek a řidiči vozidel s právem přednostní jízdy by si toho měli být vědomi a směřovat své projetí tam, kde to zákon a ostatní účastníci silničního provozu předjímají.

2) Obecná pravidla
Kromě výše uvedeného speciálního pravidla pak platí následující obecné pravidlo, které se uplatňuje všude tam, kde se nejedná o kolony na dálnicích: §41 odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb. Řidiči ostatních vozidel musí vozidlům s právem přednostní jízdy a vozidlům jimi doprovázeným umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela. Do skupiny tvořené vozidly s právem přednostní jízdy a vozidly jimi doprovázenými se řidiči ostatních vozidel nesmějí zařazovat.

Toto je obecné pravidlo, které nám jako řidičům zakládá povinnost:

– uhnout a nechat projet, nejde-li to jinak

– případně úplně zastavit, aby taková vozidla mohla projet.

Podrobnosti zákon nestanoví a je na rozhodnutí a posouzení každého řidiče, aby zhodnotil danou situaci a reagoval tak, aby shora uvedené povinnosti splnil. Někde to bude znamenat zastavit u kraje nebo zpomalit, jindy to může znamenat naopak zrychlit a nepřekážet (hasiči třeba po dálnici asi nepojedou ani těch 130, takže je z hlediska plynulosti lepší jim prostě poodjet, aby měli volno).

Občas se setkávám s poněkud zmateným jednáním některých řidičů, kteří místo aby udělali maximum pro plynulost provozu, zbytečně blokují celý provoz, protože se domnívají, že nejlepší řešení je hned a teď zastavit. To ale není vždy pravda. Tím více to platí na víceproudých komunikacích, kdy je někdy lepší naopak zrychlit a přejet do volného pruhu, až volno bude než začít hned prudce brzdit a vytvářet tím ještě nebezpečnější situaci. Řidič s právem přednostní jízdy určitě spíš z hlediska svého plynulého průjezdu ocení, když bude provoz svižnější a sám bude moci svým tempem splynout než se složitě proplétat mezi vozidly, která brzdí a naopak provoz zahušťují.

Řidiči by měli myslet na hlavní smysl tohoto institutu, kterým je co nejplynulejší průjezd takového vozidla, což nezajistí nutně tím, že začnou vždy panicky brzdit a tlačit se ze silnice, jakkoli někdy uhnutí a zastavení na kraji bude řešení naopak nejefektivnější.

5.6.2017 12:02| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist