beran-upravte-pravni-predpisy-upravte-pravni-predpisy.jpg

Beran: Upravte právní předpisy, upravte právní předpisy…

pokuty

Tragická dopravní nehoda na pražském Smíchově rozdmýchala opět debatu na téma, že "by s tím měli už něco dělat." Zákonodárci? Ale no tak, Judr. Beran ví, že tohle nemá smysl.

Diskuze

23 komentářů

    pepe

    Tak nemusí to být zrovna život za život, ale 15 let natvrdo plus propadnutí majetku ve prospěch pozůstalých by rozhodně neuškodilo.

    XXX

    Nejen že musí jet jen rychlostí při které je schopen ovládat vozidlo, ale i max. povolenou rychostí. Tedy tou co neustále haníte.

    st

    Je to smutné co se stalo. Hlavně to, že zemřela nevinná dívka. Bohužel žádný zákon na světě nezabrání idiotům, aby sedali pod vlivem návykových látek za volant. Co by pomohlo, kdyby policie lépe pracovala. TJ. nestála tam, kde se dá rychle a ve velkém vybírat pokuty, ale tam, kde je to situace vyžaduje.
    Bohužel část veřejnosti žije v bludu, že rychlost je ten největší nepřítel, že rychlost je něco co zabíjí. Zabíjí bohužel blbec mezi sedadlem a volantem.

    Wifi

    nelze souhlasit. Policajti se mohou snažit sebe víc, ale když maximální trest z pohledu soudce je X. zákaz řízení a nic víc (propadnutí auta, podmínka, vězení), tak je stav jaký je.

    Problém v rychlosti je takový, že kdekdo kdo má dvě ruce a dvě nohy si myslí, jak je dobrý řidič a rychlost nad limit přece není problém

    Lojzík

    Pan doktor má dnes pravdu. Problém není v zákonech či policii. Problém je v tom, že neexistuje smysluplný způsob, který by umožnil pozavírat idioty dřív, než něco provedou. Jakýkoli režim, který tohle zkusil, byl diktatura a jak je známo, diktatura vždy vede k moci totálních idiotů. Takže to je ještě horší. Jsme lidi a pro lidi má svět jen lidskou spravedlnost. Nezbývá než s tím žít a umřít.

    Zdeněk

    Nedá se, než plně s panem doktorem souhlasit. Dle mého názoru je třeba apelovat hlavně na soudce, aby důsledně využívali všech možností, které jim zákon umožňuje a takovým lidem, kteří způsobí nehodu pod vlivem alkoholu nebo OPL daly ten nejtvrdší možný trest.
    Zákon je dobrý, jen je třeba s ním umět pracovat!!!

    T.

    Naopak, s doktorem se naprosto souhlasit nedá. JIstě, nikdo nezabrání nějakému idiotovi, aby něco podobného nepředvedl, ale lze velmi dobře zabránit tomu, aby to předvedl podruhé, potřetí, nebo posedmnácté, jako mnozí z těch nafetovaných závodníků. Dotyčný má 24 let, má pestrou kriminální minulost, přesto si zánovním bávem jede po ránu z kalby. Zvolání davu „někdo s tím něco musí udělat“ směřuje přesně k těm soudcům, kteří za podobnou akci po čtyřech letech procesu dotyčnému dají dva roky podmínky s odkladem na čtyři roky a dvouletý zákaz řízení.

    Wifi

    Pravda jen částečně. Nemalou část přestupků i trestných činů dělají recividisti, které eliminoval lze po prvním, druhém takovém jednání. Jen kdyby soudy chtěly

    brk

    Prave ze se domnivam ze v tom je skyt ten dabel. V pravnich predpisech by mela byt pouze formulace toho ze musime jet tak abych auto zvladli a ne sikana kdy nam je narizeno jak mame jet rychle.pak ma v podobnem pripade pachatel stit v tom,ze pokud se mu neprokaze poruseni povolene rychlosti,tak on se vlastne niceho tak hrozneho nedopustil,nebot jak uz sam zakon rika,my jsem preci moc hloupi na to odhadnout kolik mame jet.
    Jen pro dukaz toho jak nesmyslna obecna regulace rychlosti je poslouzi nasledujici priklad.pojedete nekde kde to znate ale je tam treba znacka 70km/h. Dostanete pokutu za rychlost protoze vy udajne netusite jake jsou vyse schopnosti,stav,technicky stav vozidla a jeho jizdni vlastnosti abyste nebyl nebezpecny.zato ten kdo tam tu znacku dat to vi….obecne a platne pro vsechny.Dobre tedy..jsme hloupe cvicene opice ktere jsou rady ze zatoci volantem.Jenze jak to byva,prijde zima.na stejnem useku vedom si horsich adheznich podminek povolenou rychlost neprekrocim avsak se stejne vybouram protoze me v zatacce prekvapi led/snih (cokolov).v tu chvili onen nadclovek co vse vi lip nez ja se sve zodpovednosti zbavi a do protokolu o nehode mi pristane formulka „neprizpusobil rychlost stavu vozovky“.takze ja mam za povinost mit nekdy vlastne vestecke schopnosti (naledi v zatacce) zatimco jindy pry nejsem schopen vyhodnostit ani faktory me dobre zname (schopnosti,stav vozu,….). pokud by nsm legislativa pausalne na bedra nakladala povinost chovat se tak abychom nebourali pak bychom dle meho nazoru na silnici byli zodpovednejsi,nebot bychom za zady neciti onu oporu v tom ze sme pre to ci ono dodrzeli…proste by bylo naptosto jasne ze sme svou ulohu ridice nezvladli a basta!

    XXX

    Pravdu v mnohém nemá. Jsou zákonné meze co se mají dodržovat. Některé jsou na místě některé ne, ale co je správně, na tom se nikdy prostě všichni nemůžou domluvit a ani nedomluví. A kdo opakovaně a bezdůvodně není schopen dodržovat domluvené meze, neměl by řídit.

    XX

    Žádný ďábel se nekoná. Je to prosté jet máte tak, aby jste to zvládnul a to v rámci povolených limitů. Limit je tam proto, že když nezvládnete řízení v 70ti, jsou následky odlišné od 150ti a na takové posouzení není nutný žádný nadčlověk. Stačí IQ nad 100. Já si podle podobných pravidel dokážu zdůvodnit proč bych nezastavoval na červenou (když někoho neohrozím), na stopku, jízdu jednosměrkou atd atd., samozřejmě Já budu vždycky ten bezpečný řidič co dělá všechno správně a z rozumem, ať udělám cokoliv.

    Slava

    ..zakon je dostatecny, v podstate uz to zde bylo receno, ze je chyba predevsim v nedostatecnem postihu podobnych prusvihu. Co se tyce zminovanych rychlostnich limitu-souhlasim ze sami o sobe neznamenaji jistotu ze se nic nestane.. Kdyz pojede opilec po meste 48 km/h a i v teto rychlosti vjede na chodnik do skupiny deti- zpusobi tragedii take.. Je to o ridici, ne o nejakem limitu rychlosti.

    Tomáš Beran

    A čeho se bojíte? Že to bude chaos a každý si bude dělat, co chce? Vůbec ne, malujete zbytečně čerta na zeď. Stejně všechno pokryje obecný závazek chovat se tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu, takže žádný chaos se konat nebude. Ano, někteří tu samostatnost a zodpovědnost neunesou, ale není snad tento případ důkazem toho, že tomuto neunesení zodpovědnosti stejně pravidla nezabrání? To, že někdo někomu říká, co má dělat, nic nevyřeší. A proč byste nemohl projet přehlednou křižovatku v noci na červenou, když široko daleko není ani živáčka? Že se bojíte toho, že si takovou „anarchii“ někdo vyloží po svém a bude jezdit na červenou i tam, kde to bude nebezpečné? Jistě, ale takový člověk rychle dojezdí, protože dřív nebo později způsobí nehodu a pak je na místě ho připravit o řidičské oprávnění, dokud neprokáže, že je té samostatnosti a zodpovědnosti při rozhodování schopen. Jak jsem psal opakovaně – ať lidé nesou následně důsledky svého jednání a ne že někdo od stolu preventivně určovat, co je bezpečné a co ne.

    Tomáš Beran

    Už jsem to tady psal mockrát – maximální povolená rychlost nemá nic společného s přiměřenou (bezpečnou) rychlostí. Je to jen nic neříkající a paušalizující ukazatel, který mi nedokáže sdělit nic o tom, co je v daném místě, za daných podmínek a s daným autem bezpečné a vhodné. Je to jen něčí názor na určitou modelovou situaci, ve které se ale třeba já v daném okamžiku vůbec nenacházím. Někdy jsem nad ní, jindy pod ní. Kde ale vůči ní jsem, závisí na spoustě proměnných, které se jedním číslíčkem nemohou nikdy zohlednit. Nebo snad neznáte místa, kde by se v konkrétní situaci a za konkrétních podmínek dalo jet zcela bezpečně a bez vyššího rizika vůči „limitu“ ve městě třeba 53 km/h? Nebo na dálnici 135 km/h?

    Tomáš Beran

    Když bude 15 let ve vězení, tak to tu škodu pozůstalým asi těžko uhradí (jakkoli žádné peníze jim nemohou odčinit tu ztrátu). Za určitou hranicí se už asi rozdíl mezi hrozným a ještě horším stírá. Já bych byl spíš pro to, aby ten člověk se maximálně pokusil nahradit újmu, kterou způsobil a samozřejmě dlouho nesedl za volant. To, že sedí dlouho ve vězení, nemá přidanou hodnotu pro nikoho (jen ho musíme živit)…

    XXX

    Ale jistě že znám místa, kde lze jet víc a samozřejmě jako většina ostatních řidičů zrovna já mám na to jet rychlej a vůbec tak 90% předpisů nedodržovat. Ale už jsem to psal několikrát, ne vždycky je schopen řidič podmínky odhadnout a případný následek je v případě nehody ve městě rozhodně vyšší při 100km/h než při padesáti a nemusí to být nutně stoprocentní vina řidiče překračující rychlost. Jede-li auto 50 a někdo do něj zboku ťukne a roztočí ho, zastaví téměř nafleku ) vlastní zkušenost, když je to ve stovce vymete od lidí hravě 30m chodníku nebo zastávku. V tom je ten rozdíl, už jsem to psal mnohokrát, fyzika prostě nejde jen tak vojebat a nehlasuje se o ní, ani nejde vodebatovat. Prostě existuje a buď ji chápete, nebo ne. Spousta proměnných se samozřejmě jedním číslíčkem nedá (jak píšete) zohlednit, ale ta spousta proměnných se dá limitovat. A v tom je značná část problému. Je mi jasný se zrovna se mnou už ze zásady souhlasit nebudete, ale zkuste nad tím přemýšlet.

    XXX

    Myslím že už jsem to polopaticky vysvětlil výše, takže je zbytečné zde to rozebírat. Je zvláštní že vy jako právník máte na věc takový názor. Setkal jsem se s lidmi co berou podobně třeba zákony obecně, jako snůšku blábolů co je omezují a lidi co se je snaží držet v limitech tak jsou Ti co jim ubližují.

    Rejpal

    Tako ono takovým nehodám samozřejmě preventivně zabránit lze.
    Z pohledu toho, kdo má dbát na bezpečnost provozu, lze samozřejmě rozhodnout, zda jízda onoho řidiče je bezpečná či nebezpečná. To proto, že ten řidič není jedinným účastníkem svého chování. Je tu ještě okolí, které se může cítit být ohroženo, může být přímo hroženo nebo může být ohrožením omezeno.
    Člověk, který se přes náměstí prožene vysokou rychlostí a dělá tam s vozidlem „zajímavé kousky“, které mají tragický důsledek, je většinou také člověkem, u kterého podobné chování už mnohokrát prošlo bez jakéhokoli tragického důsledku.
    Je to týž člověk, který říká, že jede bezpečně, protože má dobré auto a má ho plně pod kontrolou a tak se nemůže nic stát. A je to tentýž člověk, před kterým ostatní účastníci museli být ve střehu a právě díky tomu se zatím nic nestalo.
    Dohližitel nad bezpečností provozu, jako vnější pozorovatel, vidí obě skutečnosti: 1. řidič má nyní svůj vůz pod kontrolou; 2. pro okolí je nebezpečný (chodci na přechodech musí uskakovat; projíždí okolo tramvajové zastávky tak rychle, že cestující nemají v případě banálního zaškobrtnutí šanci; …), a proto má i možnost jeho chování usměrňovat, případně zajistit jeho vyloučení z provozu.

    pepe

    Nějak jste asi nezohlednil, že ten člověk nezabil protože je nezkušený popleta, kterému se za ztížených podmínek vymklo řízení z ruky, ale agresivní majitel přebujelého ega, který jel úmyslně jako prase.
    Patnáct let natvrdo znamená v našich podmínkách cca 7,5 roku reálně. Dále jste zapomněl vyargumentovat propadnutí majetku ve prospěch pozůstalých. A nakonec sI dovedu představit i to, že vězeň si na sebe bude muset vydělávat, takže s tím jeho živením to nemusí být až tak horká kaše.
    Nicméně je k úvaze, zda současný model ,,autoškola=>řidičák + auto=>povinné rušení za auto“ není přežitý a neměl by být ,,autoškola=>řidičák=>povinné ručení za řidiče + auto“. Pokud by zákony umožnily placení VŠECH náhrad poškozeným a výlohy za výkon trestu z povinného ručení za řidiče, nemusel by poškozený čekat na občansko právní soud a náklady na výkon trestu by nemusely jít stoprocentně z daní. Dále by tím byl dán předpoklad, že po pár zkušenostech by si pojišťovny ohlídaly, koho pojistí a za kolik a koho už nepojistí nikdy a tudíž v ČR dojezdil.
    Jistě, že by samozřejmě i potom zůstala skupina agresivních jedinců, jezdících bez jakéhokoliv oprávnění, pojištění, pod vlivem atd. Tam je to ovšem práce pro lékaře, aby stanovili, kdo ještě někdy opustí vězení a kdo se tam dočká úmrtí na sešlost věkem. Za tyto bychom pravděpodobně museli zaplatit na daních my ostatní. Na druhou stranu, kolik by takových bylo?
    A úplně nakonec. Jaký je pro společnost rozdíl v tom, když Kájínek zabil střelbou a sfetovaný fracek autem? Kájínek má doživotí, ale 15 let pro toho druhého, s možností zkrácení za dobré chování, se Vám naproti tomu zdá hodně?

    Tomek

    problém je v jednom – systém nastavuje limity na nejhorší možnou variantu a řidiči jako vy (dobře řídí, zvládají krizové situace, mají dobré reflexy a slušné auto), nechápou, proč by měli mít stejné limity jako sváteční řidiči-důchodci v Š120.
    Taky většinou jezdím podle situace a ne podle limitů, někdy se mi to ale málem nevyplatilo … stačila nečekaná překážka za zatáčkou, nebo hovadský manévr jiného řidiče, který jsem jaksi nečekal a který se ve vyšší rychlosti řešil na hraně možností… kdybych se zrovna podíval jinam, byli jsme v sobě.

    Kumi

    Takový člověk, který neumí odhadnout, kdy může projet na červenou a kdy ne, JEDNOU DOJEZDÍ? Bŕŕŕr.
    A kde je podle pana doktora ta hranice? Až někoho omezí, ohrozí či zabije? Nevěřím, že takhle může uvažovat JUDr..Tohle jsou skutečně jen slova provokatéra, snažícího se o co největší zisk na tomto webu.

    Filip

    Výše trestů nic neřeší. To, že si viník nehody půjde sednout na bambilion let nikomu nepomůže. A  i jako prevence je to nesmyslné. Nikdo nechce bourat, natož nekoho zabít. Nikdo neuvažuje způsobem: „Tak jo. Vožeru se, a pořádně se projedu autem a klidně i někoho sejmu. A klidně si i půjdu sednout na rok. Ale kdyb to mělo být let 15 tak to radši pojedu střízlivej.“ To, co si myslíme je, že se nic nestane. Že jsme neskutečně dobří řidiči a nemusíme dodržovat přepisy a i tak zvládneme jet bezpečně.
    Jako prevence by měla fungovat především společenská atmosféra. Tedy všeobecné povědomí o tom, že jezdit nalitej nebo rychle (…) , je špatné a nikdo by to neměl dělat, protože to vede k nehodám, respektive k jejich horším následkům. Současný stav je bohužel takový, že české silnice připomínají dopravní hřiště a v záplavě značek, pruhů různých barev a tvarů a semaforů co zčervenají pokažké když jedu 41km/h se vyzná leda tak prase a k porušování předpisů spíš svádí. A těžko se můžeme divit, že člověk co má vedle domu absurdní omezení na 20km/h, leta ho ignoruje každý den dvakrát bude ignorovat i ostatní a tentokrát třeba důležitá pravidla.

    Skřetík

    V říjnu 2013 mladého pána zastavila policie a následným vyšetřením u něj v těle byly zjištěny drogy. Věc byla předána magistrátu a řešena jako přestupek. V lednu 2014 měl však řidičský průkaz zpátky. Copak to bylo za úřední úkon? Mám tomu rozumět tak, že drogy sice zjištěny byly, ale nikoli v takovém množství, aby mohly ovlivnit schopnost řídit a tak se to odložilo? Dělal se posudek? Když odečtu běžně vznikající průtahy, tak za dva měsíce stihl magistrát vyslechnout lůzra, zadat posudek, nechat vypracovat posudek, zařadit posudek do spisu, načíst ho, rozhodnout a nechat rozhodnutí nabýt právní moci.

    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2014081002

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist