Beran: Strážníci MP a kontrola technického stavu jízdních kol

Jezdíte na kole a zajímá vás, jak je to s možnou kontrolou obecní policií? Jestli může či nemůže strážník stav kola kontrolovat, odpovídá JUDr. Beran.

Zaznamenal jsem v poslední době několik dotazů čtenářů v Právní poradně ohledně oprávnění strážníků obecní nebo městské policie ve vztahu ke kontrole technického stavu jízdních kol. A protože toto téma má určitý přesah i ve vztahu k ostatních vozidlům, podívám se dnes komplexně na oprávnění strážníků ve vztahu k technickému stavu vozidel, ať už motorových nebo nemotorových.

Základem dalšího výkladu budiž informace, že strážníci obecní nebo městské policie nemají v zásadě žádné pravomoci ve vztahu ke kontrole technického stavu vozidel, ať už motorových nebo nemotorových. Příslušná ustanovení právních předpisů k tomu stanoví následující:

§ 6 zákona č. 361/2000 Sb.

(9) Řidič motorového vozidla je povinen na výzvu policisty nebo celníka podrobit vozidlo kontrole největší přípustné hmotnosti na nápravu, největší přípustné hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy nebo technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy.

§ 36 zákona č. 56/2001 Sb.

(4) Technický stav silničních vozidel v provozu na pozemních komunikacích je oprávněna v rámci dohledu na bezpečnost silničního provozu kontrolovat Policie České republiky podle zvláštního zákona.

S ohledem na výše uvedené tedy nejsou strážníci oprávněni kontrolovat ani technických stav motorových vozidel, ani jízdních kol.

Jedinou pravomocí ve vztahu k motorovým vozidlům dává strážníkům ust. §118a, odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., které upravují tzv. zabránění v jízdě, kdy je policista oprávněn zabránit řidiči v další jízdě.

Zákon pak stanoví, že v případě, kdy

  • vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích,

  • vozidlo svými rozměry, rozměry jízdní soupravy nebo nákladu, nebo největší povolenou hmotností, nebo největší povolenou hmotností jízdní soupravy, nebo největší povolenou hmotností na nápravu vozidla, zjištěnými při kontrolním vážení podle zvláštního právního předpisu, překračuje hodnoty stanovené zvláštním právním předpisem,

je strážník povinen přivolat policii a řidič je povinen setrvat na místě do příchodu policie. To nic nemění ale na tom, že k samotné kontrole technického stavu strážník oprávněn není (tu provede až zavolaná Policie ČR). Navíc toto ustanovení se týká „jen“ motorových vozidel, takže cyklisté v tomto ohledu mohou být úplně „v klidu“.

tit. foto: IgorGolovniov / Shutterstock.com

16.8.2016 11:12| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist