beran-snih-silnicari-snehove-jazyky-a-jine-zimni-radovanky.jpg

Beran: Sníh, silničáři, sněhové jazyky a jiné zimní radovánky

Zajímavosti o autech

Sníh ve městě ano či ne, popř. jak je to se sněhovými kalamitami? Judr. Beran hodnotí bílou nadílku svým vlastním pohledem automobilového nadšence.

Diskuze

23 komentářů

    PepaSFI

    předokolku vždycky ze smyku vytáhne plyn? Na sněhu? Hehehe tady je sranda, tady budu.
    Ale jináč to mám podobně, sníh mi nevadí, baví mě to. I s podmotorovaným AWD můžu krásně dělat obloučky. Bohužel, má to dvě strany. Tam kde se my blázni bavíme na neposypané silnici, tam jiný bude v zoufalé situaci. Tam kde já s tunovým vozítkem 4×4 budu vysmátej jak puklej pecen, tam musí projet i kamion co má 40 tun a dvě poháněný kola. To bohužel bez posypu nejde.
    A to že by lidi měli vyjet někam na plácek, na prázdný parkoviště a zkusit si klouzání, to je nesmysl. Když si odmyslím pár bláznů tak z těch běžných řidičů to nikdo neudělá. Kolikrát já lákal kolegy a známé na nedaleké letiště, na veřejné akce v Brně na okruhu kde bývá k dispozici klouzačka, nezájem.

    T

    ..jsou problem i kdyz to cekate, pokud jsou na jedne strane hluboke, tak vas to muze paradne roztocit a hodit do prikopu… To neni takova sranda jako hezka souvisla vrstva snehu… 🙁 Videl jsem to naposledy vcera na D1…

    Jinak diky za clanek, taky se na snih tesim. Jenom musim vymenit auto, OII 2.0TDI je moc tezka na predek a ma pohanenou uplne spatnou napravu, takze ji casto musim presvedcovat, ze chci opravdu nekam zatocit… Aspon mam vymluvu pro pritelkyni, ze to tim smykem brat musim… 😀

    Tom

    To asi pan doktor přestřelil s tu předokolkou a vytažení plynem. U nedotáčivého smyku se naopak doporučuje ubrání plynu a netočit volantem tolik, aby jely kola ve smyku ven ze zatáčky.

    Jindřich

    Pod toto se podepisuji. To hypnotizovaní zamračeném oblohy a modlitby u předpovědi počasí mám úplně stejně 😀 Ještě mi chybí můj rannul rituál, kdy ihned běžím k oknu a kontroluji zda něco napadlo….

    Tomáš Beran

    To jsme si nerozuměli, mluvím samozřejmě o přetáčivém smyku. Když někdo hloupě šlápne na brzdu nebo prudce sundá nohu z plynu v zatáčce a začne ho na sněhu předbíhat zadek, tak se plynem v předokolce bude rovnat, to se shodnem, ne? 🙂

    nick

    Taky mám rád zimu. Mám auto s pohonem 4×4 a tak mě sníh těší a zpestřuje mi cesty do zaměstnání. Když přemýšlím nad novým vozem, tak si vždy v zimě říkám, že čtyřkolka je skvělá a v létě mi přijde líto toho doplatku a zbytečně vyšší spotřeby asi 0,5 – 1 litr na 100 km. Jak říká Murphyho zákon, mechanismus 4×4 znamená, že zapadnete na hůře přístupných místech….
    Nicméně pěkný článek, děkujeme.

    Kyle

    Chodím si vrknout už nejmíň deset let. Vhodná je k tomu nepřemotorovaná bezturbová awd s optimálním rozložením hmotnosti.V Sudetech je naštěstí dost nesolených oblastí. Problém onoho zábavného počínání vidím jinde.

    To si takhle jedete po pěkně uválené okresce, je hodina před půlnocí ( dřív nejezdím, takhle aspoň vidíte podle světel jestli něco není v protisměru). Drtíte na dvojku pravoúhlou zatáčku v kontrolovaném smyku a tacháč ukazuje neskutečných 40 km/h. Jenže najednou se celá ta idyla pos.ere. To protože vjedete na místo, kam svítilo přes den slunce, kde je led a vy ztratíte nezbytnou trakci. Kdo to nezažil, neuvěří, jakej je to mazec přechodu do příčného zrychlení v nekontrolovaném smyku.Jen čekáte řachu a samosebou se modlíte, abyste v té závěji skončili co nejdřív.
    Vletěl jsem takhle do lesa dvakrát. Ani jednu jsem naštěstí nerefil strom . Jednou jsem se chytil aspoň jedním kolem a vyhrabal se, podruhé mě tahali. Nechci ani domyslet, že by bylo v protisměru auto.
    Pokud se můžu přimlouvat, je snad lepší zůstat na těch parkovištích a zasněžených letištních plochách.

    Calebos

    V kazdem clanku mate nekolik pravopisnych chyb, autore. Od pravnika je to vice nez usmevne.

    Petr K.

    Jasně a přesně vystiženo. Silnice jsou hlavně od toho dostat se z místa A do místa B. Teď jsem zrovna v pátek jezdil po Moravě a užíval si tu krásnou sluníčkem prozářenou zimu. Ten pocit, že projíždíte tekoucím sněhem, když ho vítr žene přes cestu, to je poezie. Ale je mi jasné, že mamina, co veze své dvě ratolesti po stejné cestě ze školy domů z toho nebude mít ani zlomek té radosti. Kromě toho, taková nečekaná půlmetrová sněhová návěj za prudší zatáčkou, to už neudělá radost vůbec nikomu. A že takových zrovna v pátek bylo dost.

    Na plácku stejně skončí většina lidí u toho, jak se otočit na ručku. Efektní, zábavné ale k ničemu. Z průšvihu to ještě nikomu nepomohlo. Když školu smyku, tak se vším všudy třeba v Mýtě nebo v Mostu. To už je o něčem jiném a je to docela dřina.

    Btw., když už je někdo takový ňouma, aby nechtěně dostal moderní dobře obutou předokolku do přetáčivého smyku, tomu těžko vykládat, že si má ve správný moment pomoct citlivým přidáním plynu… Pokud je to stará vražda na letních, ať snad raději skončí ve škarpě co nejdřív, než někoho veme sebou.

    Luky

    Aby se to tu alespoň trochu zvrtlo tématicky k právničině: předpokládám, že takhle se klouzat nesmím a čeká mě za to nějaké popotahování? Z čeho můžu být obviněn a jak mám argumentovat?

    Luky

    Úsměvné by to bylo od učitele češtiny, u právníka by spíš vadila neznalost paragrafů 😉

    Tomáš Beran

    A které? Člověk to po sobě někdy nevidí, takže mne určitě neváhejte opravit. Díky

    Günter Klátil

    Z niceho proboha. Ledaze bys delal takovy voloviny, ze bys ohrozoval ostatni ucastniky…

    XXX

    vzpomínám na dobu když jsem v zimě sedlal škodovky, myslím ty opravdové škodovky se vším vzadu. Zimní pneu bylo tehdá ještě sprosté slovo a jak napadl sníh byla to stejně paráda. Ještě že má můj současnej předohrab alespoň normální ruční brzdu.

    PepaSFI

    obávám se že tak jednoduché to nebude. Předokolka bývá typicky nedotáčivá. Přetáčivost může nastat ale spíš výjimečně a hodně záleží na podmínkách a konkrétním vozidle. Samozřejmě když má někdo vzadu nějaké sjeté papuče, půjde to samo. Ale obvykle se to musí do přetáčivosti dost nutit. A když se to stane náhodou, bývá to nečekané a rychlé. Jestli to půjde srovnat plynem nevím. Já vždycky stihl jen dát kontra volantem, s různým výsledkem, na nějaké ladění plynu nějak nebyl čas.

    PepaSFI

    myslím že je dobrý řídit se jedním zásadním pravidlem které říká že „nikdo na to není zvědavej“. Prostě normální účastník provozu nestojí o to vidět jak se na něj v křižovatce valí auto bokem.

    Tomáš Beran

    A přesto se ve školách smyku (taky jsem kdysi na jedné byl s předokolkou) trénuje právě zvládnutí přetáčivého smyku i u předokolek tím, že taková speciální plošina „utrhne“ autu zadek a má se to řešit contra a plynem.

    Navíc, dodnes si pamatuju jednoho kamaráda, který na novém Focusu s novými zimáky udělal na sněhu regulerní 360stupňové hodiny (v docela malé rychlosti v zatáčce nešetrně šlápnul na brzdu a hezky se otočil).

    Tomáš Beran

    Napadá mne jako porušení např. to, když by člověk přitom přejel do protisměru (podle pravidel se samozřejmě jezdí vpravo), ale jinak se nikde o zákazu jízdy dveřmi napřed v pravidlech nepíše. 🙂

    Peterer

    včera ráno jsem si vzal starší kombík se zadním pohonem a ESP a byl si zablbnout, jen tak lehce na relativně volném prostranství až na pár garáží a jeden strom…ačkoliv se považuji za koncepčně znalého řidiče,tak jsem se během několikaminutového blbnutí vrátil do reality po té, co jsem jen o fous minul roh garáže a o kus dál doklouzal těsně ke stromu (už jsem ho skoro viděl na zadních sedadlech) Bylo to velmi poučné 😀 takže cestování v dalších dnech bude rozhodně opatrnější bez ohledu na počasí…..

    Petr K.

    To ano, trénuje. Ale jen jako alternativa aby si vyzkoušeli, že to jde. A zdaleka ne každý to zvládne. Základní rada které se jim potom dostane je, že zdaleka největší šanci na přežití skýtá kontra a vyšlápnutí spojky. Ale kdo takovou školou prošel, tomu se předokolka do nechtěného přetáčivého smyku nejspíš nikdy nedostane. Protože jestli tam před něčím doopravdy varují, tak právě před takovou situací. Nechtěný přetáčivý smyk je to nejhorší, co se vám na cestě může s autem stát a tudíž vás důkladně naučí, jak se tomu vyhnout. To vám tam taky poví.

    Jinak řečeno, kdo takovou školou prošel, ten o tom, jak suveréně vytáhnout předokolku z přetáčivého smyku plynem mlčí, protože ví, že i dobrý a trénovaný řidič má šanci tak půl na půl. Básní o tom jen šikulové, co si hned v další zatáčce „zachrání zadek ručkou“ a pokračují spanilou jízdou dál.

    Tomáš Beran

    Zas výhoda (oproti škole smyku, kdy člověk nevěděl, kam zadek ustřelí, což kladlo větší důraz na rychlost reakce) je, že v reálu člověk ví, kam ten zadek bude utíkat, protože zatáčka se uklání jen jedním nebo druhým směrem a zadek tedy půjde ven ze zatáčky. Se čtyřkolkou je to proto podobné. Pohon, který v ní jde zpočátku převážně na zadek, zařídí požadované ustřelení zadku a následný plyn (čtyřkolka připojí předek) s contra zařídí zase jeho narovnání, tudíž vytahování čtyřkolky z přetáčivého smyku, který si člověk na požádání vyvolá, je pak přeci shodné jako u předokolky, takže bych čekal, že u předokolky by to srovnání plynem mělo být ještě jednodušší (pravda, už nějaký ten rok jsem s předokolkou na sněhu nejel), protože tam nejde nic na zadek a plyn bude auto výrazně rovnat (včasné a dostatečné contra je samozřejmě nezbytné).

    Petr K.

    Ale tady není řeč o situaci, kdy si pro zábavu utrhnu zadek ručkou abych to pak všechno hezky srovnal plynem. To se dá docela zvládnout. Člověk to má připravené, promyšlené, nacvičené… pokud má pud sebezáchovy, bude kolem sebe tak jako tak mít dostatečný únikový prostor, kdyby náhodou. Nicméně i tak se držím zásady, že tohle prostě na veřejnou cestu nepatří, i kdybych byl sebevíc přesvědčen, že nikoho neohrožuju.

    Tady je řeč o tom, že jedu domů ze služebky, za sebou mám 400 km, všeho dost, už sem skoro doma a v zatáčce mě překvapí ledová/sněhová plotna. Zazmatkuju, dupnu na brzdu víc, než je zdrávo, auto utrhnu a do zatáčky se sune zadkem napřed. To už pak rovnání plynem moc nehrozí. Jediné, čeho v tom překvapení docílím je, že si urvu i předek… Takže v reálu jediné rozumné řešení je kontra, spojka a doufat, že auto o trochu rychlosti přijde a kola se zas čapnou, nebo že ESP udělá zázrak (pokud ho ovšem v autě mám).

    R

    Ježdění na sněhu je jediná pozitivní věc na zimě. Jako motorkář jí jinak pochopitelně naprosto nenávidím… Ale když je sníh, znám už v okolí ty nejmenší silnice, kam se se solí rozhodně nikdo neobtěžuje… Ale i ráno v Praze, než se silničáři probudí, dávám si pár křižovatek dveřma napřed s úsměvem od ucha k uchu 🙂

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist