Beran: Sněhové řetězy, čtyřkolky a jejich nahrazování
poradna
Kdy je třeba nasadit sněhové řetězy a lze je kompenzovat pohonem všech kol aneb s SUV a 4x4 za značku č.C 5a? Právní expert Judr. Beran vysvětluje podrobně.
Staráte se o mytí podvozku vašeho vozu? Tohle jsou důvody, proč to nezanedbat
BMW odhaluje další evoluci projektu Goldfisch. Vlajková limuzína měla mít motor V16
Vyzkoušeli jsme rodinný kombík, který strčí Octavii do kapsy jejími vlastními zbraněmi
Ameriky za pár šupů: Co si můžete koupit za maximálních 250 tisíc?
Parkování podélné, kolmé, šikmé, ve druhé řadě, v jednosměrce. Jak je to vlastně správně?
Toyota odmítá rychlý konec dieselu. Chystá unikátní technologii ke změně barvy karoserie
poradna
Kdy je třeba nasadit sněhové řetězy a lze je kompenzovat pohonem všech kol aneb s SUV a 4x4 za značku č.C 5a? Právní expert Judr. Beran vysvětluje podrobně.
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Ja vam ten kopec klidne ukazu – bydleli jsme ve strani nad udolim tesne pred Hintertuxem, v jedne ze zemedelskych usedlosti co jsou tam nahore posazene. Slepa silnice a nase ubytko byl predposledni barak. My kvuli spatne navigaci od mistnich sjeli jeste asi o 100m dal k poslednimu baraku. Mezi poslednim a predposlednim barakem byl bohuzel kratky ale prudky kopec do zatacky. Vpravo sraz nahoru, vlevo sraz dolu bez svodidel, jen s odhrnutym snehem. Povrch led se snehem. Retezy se chytly az kdyz jsem kopec vycouval, popredu auto pomalu klouzalo zpatky (a zaroven doleva ke srazu).
Jaké auto a jaké zimní gumy? 😉
… mám v techničáku poznámku „Výrobce vozidla nepovoluje použití sněhových řetězů“ a není kudy to objet?
Jsem taky příznivcem čtyřkolek a jsem přesvědčen že na většinu stoupání je s dobrým obutím docela nadřazená, problém začíná s klesáním, tam je na tom bohužel stejně jako každej předo-zadohrab, takže na vysvětlení proč řetězy i pro 4×4 je celkem prosté a pochopitelné.
Předloni v kalamitě na ledosněhu ve stupání těsně za Chýnicí směrem na Ořech, tam skoro každý, kdo přijel pod kopec, otočil a mazal na Prahu jinudy. Dva největší borci v Defendru a MB – G se tam díky vysoko položenému těžišti stali hříčkou přírodních podmínek a viseli v kopečku opření o pešunk. No a pak přijel nějaký starší strejda se starou imprezou, taky vylezl aby se na ně podíval, kouknul kolik je mezi nima místa, potom sklopil vnější zrcátka a udělal frnk, frnk protáhl se mezi nima a byl nahoře.
Tak těžiště samozřejmě má také vliv, ale v tomhle případě to bude spíše o pneu. Defender i MB-G budou mít pravděpodobně nějaké offroad pneu do bahna a ty nejsou v takovém případě nic moc.
Ano i ne. Většina čtyřkolek (v závislosti na typu pohonu resp. mezinápravovém diferenciálu) bude se zařazeným převodovým stupněm plynule brzdit motorem všechna čtyři kola. Z prudkých kopců je možné zařadit i redukci a to, jak mohu potvrdit z vlastních zkušeností, je nad všechny elektronické sjezdové asistenty.
Bydlím v současnosti v USA v horách, které mají nad 3 000 metrů a jezdím v zimě hodně. Ještě jsem se nesetkal se situací, kdy by mi nestačilo 4×4 a kvalitní zimní gumy.
V životě jsem řetězy v zimě na čtyřkolku nasazoval jen jednou (na všechna čtyři kola) a to bylo mimo běžnou silnici, ve vojenském prostoru, kde jsem potřeboval sjet kopec pokrytý ledem.
Pockas az roztaje – inu vorschrift je vorschrift
Jezdíš v zimě hodně v horách, v prudkejch kopcích a nikdy se ti nestalo že to dolů klouzalo (nekontrolovatelně)? Gratuluju, to máš teda kliku.
například ve starších Oktáviích se používala na zadní nápravě spojka Haldex která fungovala pouze jednosměrně, takže na sjezd se nezapnula. Podobně to mají některé offroady, mají v předních kolech volnoběžky pro snadnější jízdu po silnici. Ty je potřeba v případě potřeby zamknout, což si řidič nemusí včas uvědomit. Takže v obou případech se může stát že do kopce to krásně táhlo a z kopce jsou z toho sáňky samochodky.
A samozřejmě že se může stát že z kopce se i čtyřkolka dostane na klouzačku. Ale jestli na tom bude hůř nebo líp než FWD s řetězama na předních, těžko říct. Bojím se ale že se předovka bude chovat tak jak říká logika, čili přední drží a zadní sakra hodně moc kloužou, se vším co k tomu patří. Něco jako když v televizním Autosalonu jezdili na těch pseudodriftovacích bačkorách. Za sebe můžu říct že jsem jezdil obojím, všecko auta bez elektronických vylepšovadel a jednoznačně 4×4 i na extrémně klouzavém povrchu líp drží směr.
Zrovna se take nachazim v Rakousku, a protoze tady zrovna napadlo mraky snehu a vsude vyvesili znacky pozadujici retezy a protoze mam taky ctyrkolku, tak jsem se nato ptal v infocentru, jak se to ma. Rekli mi, ze pokud mam ctyrkolku, tak pro vyjezd na kopec retezy pouzivat nemusim, i kdyz to znacka prikazuje, ale az pojedu dolu, tak je nasadit musim… policajti se pry tohoto pravidla drzi.
No a když přijedu na hory v létě, když neni sníh, a kápnu na značku „Sněhové řetězy“ (bez dodatkový tabulky), tak mužu pokračovat v jízdě, nebo ne?
Voni neexistujou pravidla, kerý by vomezovaly používání řetězů jenom na sníh?
Takže když chci, tak mužu jezdit s řetězama i na suchu nebo v blátě? A klidně i po dálnici?
Ne, existují. Oprava proti článku.
Je to v ust. §19, odst. 2, písm. c) zákona č. 13/1997 Sb.
Na dálnicích, silnicích a místních komunikacích je dále zakázáno
c) používat sněhové řetězy v úsecích, kde vozovka není dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou…
Chystáme se také do Rakouska a protože máme náhon na čtyři kola (Audi A4) tak řešíme otázku, jestli s sebou jeden pár řetězů nebo dva. Volala jsem k různým prodejcům aut, ale nikdo moc neví. Většinou se shodli, že stačí jen na jednu nápravu, už se ale liší v tom, jestli na přední nebo zadní. Můžete poradit? Díky.