Beran: Řízení provozu na silnici strážníkem obecní policie

Co nebo kdo má větší "váhu," značka anebo strážník s terčíkem? JUDr. Beran popisuje rozdíly, a vysvětluje, co dělat, když dopravu řídí policista a usměrňuje strážník.

Nedávno se mne jeden ze čtenářů ptal na podrobnosti, za kterých smí strážník obecní (městské policie) řídit dopravu, a to jak „klasicky“ na křižovatce, tak např. v souvislosti se zajištěním bezpečného přecházení chodců. A protože doplňujících dotazů k tomu bylo více, podívám se na to dnes podrobněji.

1. Řízení provozu na křižovatce

Jak vyplývá z ust. §69 zákona č. 361/2000 Sb. řídí se provoz na pozemních komunikacích „…pokyny policisty nebo … pokyny strážníka obecní policie k usměrňování provozu na pozemních komunikacích podle § 75 odst. 8…“.

§75 odst. 8 téhož zákona pak stanoví: „Strážník obecní policie je oprávněn pokyny usměrňovat provoz na pozemních komunikacích v případě, že je to nezbytné pro obnovení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, a není-li řízení provozu zajištěno policií nebo v součinnosti s policií. Při usměrňování provozu používá strážník pokyny stanovené pro řízení provozu policisty.

Pro porovnání ustanovení upravující oprávnění policistů řídit provozu zní takto: „Policista řídí provoz na pozemních komunikacích změnou postoje a pokyny paží; přitom zpravidla používá směrovku, kterou drží v pravé ruce…

Jak je tedy patrné, rozdíl je zde v tom, že policista provoz řídí (např. místo nefunkčních semaforů) a strážník jej usměrňuje. Strážníci tedy prvoplánově neřídí dopravu na křižovatkách, ale jsou oprávněni, vyžaduje-li to obnovení bezpečnosti a plynulosti provozu, jej usměrňovat. Obvykle tedy v případě výpadku semaforů bude na místě dopravní policie, aby provoz řídila. Na druhou stranu úloha strážníků pak spočívá v operativní možnosti dávat řidičům příkazy a pokyny ohledně zajištění zprůjezdnění konkrétního místa po nezbytnou dobu a než tuto úlohu převezmou policisté (např. u dopravních nehod apod.).

2. Řízení provozu u přechodů
Co se týče činnosti strážníků u přechodů pro chodce (např. v ranních hodinách v souvislosti s cestou dětí do školy), pak se v takovém případě nejedná o řízení provozu nebo jeho usměrňování, ale o výkon oprávnění strážníka zastavovat vozidla u přechodu pro chodce.

§ 79, odst. 1, písm. c) zákona č. 361/2000 Sb.: „Zastavovat vozidla je oprávněn…strážník obecní policie ve stejnokroji…před přechodem pro chodce k zajištění bezpečného přechodu osob, jestliže to situace na přechodu či stav přecházejících osob vyžaduje…

V tomto případě tedy strážník dává pokynem řidičům signál k zastavení, čímž samozřejmě není dotčena obecná povinnost řidičů chodce na přechodu neohrozit a neomezit.

Čtenář se mne současně ptal, jak reagovat, pokud tam strážník „jenom stojí“, ale nedává žádný pokyn. V takovém případě platí obecná pravidla, tj. povinnost řidiče chodce neohrozit a neomezit.

3. Vztah značek a pokynů strážníka
Co se vztahů mezi pokyny strážníka a ostatní úpravou týče, platí následující:

§ 76, odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb.: „Pokyny policisty, strážníka obecní policie, vojenského policisty nebo příslušníka vojenské pořádkové služby jsou nadřazeny přechodné, místní i obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích.

tit. foto: Jorg Hackemann / Shutterstock.com

7.1.2017 10:30| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist