beran-reseni-dopravni-situace-krizovatka-dasicka-na-drazce.jpg

Beran: Řešení dopravní situace – křižovatka Dašická/Na Drážce

Jeden za čtenářů otevřel téma jedné křižovatky, které jsem se v minulosti již také věnoval a protože předložil argumenty podporující i jiné řešení, podívám se na danou situaci dnes zblízka.

Diskuze

18 komentářů

    XXX

    že řidič B by v hustším provozu mnohdy ani nemohl registrovat odkud přesně řidič A přijel, jestli odbočil a nebo přijel rovně, tudíž souhlasím s vaším názorem.

    (w)

    Tyhlety ostrůvky se dělají právě proto, aby vznikl bypass, který již není součástí křižovatky a tedy se tam (jak správně uvádíte) uplatňují další pravidla. Je velký nerozum dávat na ty bypassy semafory, jako je to právě na uvedeném příkladu, jakkoli by se mohlo zdát, že by to situaci mělo vyjasnit (pojedu, když mám zelenou), tak i tehdy může dojít ke konfliktu a problém nastane právě v momentě, kdy se bude řidič jedoucí po bypassu domnívat, že může jet, protože prostě zelená. U nás v ČB předělali některé křižovatky právě tak, aby na těch bypassech semafory nebyly. Jinak ale souhlasím s tím, že konec toho bypassu představuje další „křižovatku“ – ona to fakticky není křižovatka, ale jak píšete, připojovací pruh. A obyvkle tam (kde nejsou na bypassech semafory) bývá značka Dej přednost v jízdě – pak to samozřejmě není připojovací pruh, ale další křižovtka, kde je přednost v jízdě dána jasně značkou – https://goo.gl/maps/X4Skp4bW4hS2

    stanik

    Ostrůvky na komunikacích a křižovatkách jsou i možná míněny jako retardéry dopravy. A v mnoha případech jsou i výborným pomocníkem chodců. K funkčnosti některých křižovatek nejen v Praze ale i jinde včetně nově budovaných komunikací se musí účastníku dopravy vkrádat myšlenka o dosaženém vzdělání projektantů na ŘSD !!!

    ENG

    A to by mě zajímalo, proč je to pak připojovací pruh? Připojovací pruh se přeci používá pro zařazení se do hlavního pruhu a aby to umožnil, a je s ním nějakou dobu souběžný.

    Vůbec mi není jasné, proč te „další“ část není chápána jako normální křižovatka… a neřeší se to jako klasická situace http://www.autoweb.cz/beran-reseni-dopravni-situace-krizovatka-ii/

    T3

    Připojovací pruh je definovaný zákonem, samotná existence ostrůvku na to absolutně nemá vliv:
    §2 u) připojovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro zařazování vozidel do jízdního proudu průběžného pruhu
    Já tam vidím 1 připojovací pruh (o tom nemusíme diskutovat, tam je to jasné) a tři „nájezdy“, kde připojovací pruh rozhodně není.
    I kdyby měl pan Beran pravdu s tím, že místo za ostrůvkem není součástí té jedné křižovatky, tak by nutně šlo o další křižovatku a vozidlo z článku odbočující doleva (tuším že to bylo vozidlo A?) by muselo dávat přednost zprava.

    Popravdě mě děsí, že člověk, který se prezentuje jako právník specializující se na silniční zákon, vyplodí takovýhle článek, našroubuje tam neexistující připojovací pruhy (ano, jeden tam je, ale vy to prezentujete jako obecné řešení této křižovatky), taktně zamlčí dopravní značení, přednost zprava a semafory.
    Co když budu odbočovat doprava a budu mít na semaforu zelenou? Třeba tady: https://goo.gl/maps/v11vgmwqCe12 To jako budu protijedoucím vozidlům dávat přednost? (Ano, semafory jste úmyslně opomněl, nicméně ty semafory jsou tam drtivou většinu času v provozu!)
    A co to bylo za argumenty s tím, že doprava odbočující řidič by nevěděl odkud kdo přijel? To myslíte vážně? Takže pokud nevím, tak platí přednost obráceně? A co když to budu vědět, odkud přijel, v tom případě budu mít přednost zase já?

    Proč proboha nepoužijete úplně základní pravidla (§21 odst. 5) a vymýšlíte takové konstrukce?

    kroup

    Zajímavý výklad, ale nesouhlasím. Z pohledu řidiče když odbočuji na zelenou a doprava, tak nedávám přednost, maximálně chodcům.

    Tomáš Beran

    A když by to byla další křižovatka, tak jaká pravidla se tam podle Vás uplatní? Přednost zprava?

    Tomáš Beran

    Dle mého názoru to má ke křižovatce hodně daleko. Se stejnou logikou by pak mohl být křižovatkou každý nájezd na dálnici nebo jinou komunikaci a tam taky nikdo nenavrhuje, že by v průběžném pruhu dával někdo přednost zprava. Tato situace je dle mého názoru nejpodobnější právě tandemu „průběžný-připojovací“ pruh. Když bude ten „připojovací“ pruh dlouhý 100 metrů, jak víte, odkud to auto přijelo? Co když jelo na té křižovatce rovně a pak bude také dávat přednost zprava? A ani semafory Vám to nezachrání (tady je hlavně semafor pro toho připojujícího se jen matoucí), protože Vy prostě nemůžete vědět, jaký byl váš v té křižovatce váš vztah k tomu autu, co jede už v „průběžném“ pruhu. Semafor je zde proto úplný nesmysl, protože se naží evokovat, že je řidič stále ještě v křižovatce a řeší přednost protijedoucích, jakkoli je to dávno za křižovatkou a o přednosti protijedoucích dle §21, odst. 5 nemůže být řeč. Dle mého názoru je jediné univerzální řešení právě analogie k připojovacímu pruhu. Je to jediné řešení, které právě může předejít problemům s „věděním“ a „nevěděním“.

    VS

    Také nesouhlasím. Naprosto stejná situace v Brně, křižovatka Hlinky, Pisárecká, Žabovřeská, Bauerova, kde po několika haváriích byly umístěny v křižovatce informační tabule, která naprosto jasně informují vozidlo odbočující vlevo (ze Žabovřeské na Hlinky), že má dát přednost protijedoucímu vozidlu odbočujícímu vpravo (z Bauerovy na Hlinky).
    http://mapy.cz/zakladni?x=16.5695764&y=49.1939048&z=20&base=ophoto&source=stre&id=79248&q=hlinky%20brno

    Tomáš Beran

    Rozumím, ale soudím, že ty semafory do toho vnesou ještě větší zmatek, když se snaží naznačovat, že se jedná o křižovatku. Ten odbočující vlevo tam totiž určitě po odbočení žádnou červenou nemá, tak nemá žádný důvod pustit to připojující se vozidlo.

    ENG

    No ano, jiná nejsou. Ono totiž je běžné na taková místa (ten „připojovací pruh“) dávat „Dej přednost v jízdě“, a pak je to vlastně úplně normální další křižovatka. Ale je pravda, že třeba v Bruntále tu značku sundali právě proto, že si lidé na úřadě vymohli, že to celé je jedna velká křižovatka (to celé, žádné ocásky – on je tam teda jen jeden, ale i tak nebylo jasné, jak se tam vlastně má jezdit http://mapy.cz/letecka?x=17.4612855&y=49.9841956&z=18) a ta značka jim v tom dělala zmatek. Teď to všichni chápou jako jednu velkou křižovatku… aspoň, zdá se, do první nehody „na toto téma“.

    Jinak já Vám to nerozporuju, jen z této situace mi úplně není jasné, jak mám teda odvodit, že je to připojovací pruh? Jak poznám, kdy se v takové situaci jedná o připojovací pruh a kdy o křižovatku?

    Václav Mařák

    Vaše řešení je naprosto nelogické a směřuje k dopravní nehodě. V dané situaci je totiž křižovatka označena značkami upravujícími přednost v jízdě a obě vozidla A i B jsou na hlavní silnici, neb ulice Dašická je vedlejší. Řidiče vozidla B tedy vůbec nemusí zajímat, odkud přijíždí vozidlo A, neboť je povinno mu dát pokaždé přednost (buď jako protijedoucí z hlavní, nebo z vedlejší). V případě, že by řidič vozidla A porušil pravidla a při průjezdu křižovatkou objel ten ostrůvek a přijížděl by tedy vlastně z toho samého směru, tak buď dává přednost všem, protože právě porušil pravidla a nechce způsobit nehodu, nebo dává přednost zprava vozidlu B, neboť právě dojel k okraji neoznačené křižovatky, která nijak nedává najevo přítomnost Vašeho hypotetického připojovacího pruhu, není tam totiž žádné značení, ať už podélné, nebo příčné. Naopak poslední příčné značení konce křižovatky uprostřed toho hypotetického připojovacího pruhu dává jasně najevo, že není pruhem, ale křižovatkou. Toto příčné značení oznamuje, že za ním je křižovatka a ta končí ve chvíli, kdy dojde ke spojení nebo křížení směrů (respektive 5m za ním).. Vozidlo A tedy dává přednost vozidlu B ve všech případech a řidiči obou vozidel toto mají vědět a počítat s tím. V té samé křižovatce je vidět připojovací pruh (odbočení vpravo z ulice Kpt. Jaroše), jež je zřetelně označen podélným i příčným značením a účastníci provozu přijíždějící z obou směrů tedy mají jasno, kdo má přednost.

    Václav Mařák

    Na dálnici a rychlostní silnici máme značku dálnice a rychlostní silnice, tak aby každý věděl, že je na hlavní. A ti, kteří se připojují mají nejen značku dej přednost v jízdě, ale i zcela zřejmé podélné značení. U silnic první a nižších tříd to funguje stejně, akorát se přidává značka s informací o hlavní silnici. Vaše argumentace je zcestná, protože poslední značení, které minulo B je hlavní a poslední značení, které minulo A je hlavní a odbočuji vlevo, nebo vedlejší a jedu rovně. V případě, že A dojde k závěru, že dojel k hranici další křižovatky, dává přednost B zprava, protože tam není žádné další značení (ani podélné ani příčné). Prostě A dává přednost.

    Václav Mařák

    Ten Váš připojovací pruh tam ale není, protože vypadá úplně jinak, ergo se vozidlo B nikam nepřipojuje. Srovnejte s odbočením vpravo z ulice Kpt. Jaroše, kde připojovací pruh skutečně je.

    T3

    Jenom stručně – já právě vidím problém v té „analogii“. Vy místo zákona uplatňujete analogii v situaci, kterou zákon zná a řeší. Připojovací pruh je poměrně jasně definován, ten kousek silnice, o kterém se bavíme, rozhodně není „přidatný jízdní pruh“. Na dálnici o křižovatku jde, jen se samozřejmě uplatní specifičtější pravidla o připojovacím pruhu, ale to je jiná diskuze. S tím, že nejde o jednu křižovatku, jste přišel vy v článku a ano, v tom případě by i vozidla jedoucí rovně dávala přednost zprava. Proto tvrdím, že jde o jednu křižovatku. A semafory mi to teda zachrání, semafory jsou nadřezeny jak dopravnímu značení, tak obecným úpravám. Znovu se vás ptám, pokud jedu na zelenou, proč podle vás dávám přednost při odbočování doprava? Podle kterého paragrafu? Vaše argumenty mi přijdou trochu zmatené a ještě víc to mate zdejší diskuze, která bohužel nezachovává odstavce. Nicméně tu předkládáte hodně kostrbatá tvrzení, která nemají oporu v zákoně.

    Robert

    Sice starší téma, ale stále aktuální. Při zjišťování, jak se chovat na křižovatkách tohoto typu jsem zjistil, že jsou dvě různé skupiny lidí, z nichž každý tvrdí přesný opak. Dokonce jsem narazil v diskusích na jiných webech na různé kopie vyjádření úředníků odboru dopravy, dopravních policistů apod, které si taky vzájemně odporovaly. Nicméně tato nejednoznačná situace je běžnému řidiči k ničemu.
    V článku se uvádí: „Čím větší ostrůvek bude a čím větší bude…“. Tak mě napadá, co když se ten ostrůvek bude naopak zmenšovat? Kde je hranice velikosti ostrůvku, podle které se situace řeší tak či onak? A pohybuje se v uvedeném příkladě vozidlo B v odbočovacím nebo připojovacím pruhu?
    Zde na oficiálních stránkách města Pardubice je návod na chování v křižovatce: http://www.pardubice.eu/urad/radnice/odbory-magistratu/odbor-dopravy/aktualni-dopravni-omezeni/prujezd-svetelnou-krizovatkou-dasicka-x-na-drazce/

    David Kompelík

    Ještě jsem si k tomu přečetl tohle http://www.dopravniznaceni.com/Pomahaji-tzv-ostruvky-snizit-pocet-nehod tak si řikám jestli ty ostrůvky mají smysl nebo teda ne?

    soused

    A co hranice krizovatky, ty tady nejsou nebo co? To je blbost.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist