Beran: „Razantně zvýšíme pokuty,“ říká Ťok

Pokud se dlouhou dobu nemění ceník pokut, tak co je zapotřebí udělat, minimálně podle ministra dopravy? Ano, ceny upravit, chápejte "zdražit." K tématu se vyjadřuje JUDr. Beran.

S určitou dávkou profesního zděšení jsem poslouchal stávajícího ministra dopravy Daniela Ťoka v pořadu TV Prima Partie, kde rozvíjel své představy o tom, jak a proč je nutné zvýšit nebo zpřísnit sankce za některé dopravní přestupky.

Ve vší úctě k panu ministrovi, ten návrh snad připravoval někdo, kdo vůbec nezná stávající právní úpravu, anebo byl pan ministr málo připraven.

1)     Citát č. 1
V posledních patnácti letech se ceník pokut a vůbec bodový systém neměnil a je potřeba přinést nějaký další podnět. Chceme výrazně zdražit největší přestupky, u těch bagatelních necháme sazby v podstatě podobné, jaké jsou.

V posledních 15ti letech?! Ví pan ministr, že bodový systém byl zaveden s účinností k 1. 7. 2006 a stejně tak i katalog pokut, o kterém mluví? Před deseti lety byly pokuty a možnosti odebrání řidičských průkazů poněkud jinde, takže tady chtěl pan ministr asi dodat svým slovům větší váhu tím, že se nás snaží přesvědčit o tom, že bodový systém máme už 15 let, což není pravda.

2)     Zvýšení sazby za překročení rychlosti o 40 km/h a více v obci a o 50 km/h a více mimo obec
Tady ministr navrhuje změnit sazbu z 5 až 10 tisíc Kč na 5 až 25 tisíc Kč. Než ale začne zvyšovat horní sazbu, měl by se pan ministr seznámit s tím, jak funguje rozhodovací praxe dnes. Pokuty jsou už dnes dost vysoké, takže úřady zpravidla ukládají sankce při dolní sazbě, u vyšších překročení pak maximálně v polovině sazby. Ještě jsem neviděl, že by za tento delikt někdo dostal horní sazbu, tím méně to pak bude platit, když ji zvedne 2,5x. Zásadní u tohoto přestupku je spíš to, že za něj hrozí rovnou zákaz řízení, a to bolí nejvíc.

3)     Citát č. 2
Může být bloková pokuta, která dneska není, 5 000 Kč.

Za přestupek, u kterého hrozí zákaz řízení, NELZE uložit blokovou pokutu. To zákon dnes výslovně vylučuje, a to proto, že pak nelze uložit zákaz řízení (ten lze uložit jen v nezkráceném správním řízení, ale když se uloží bloková pokuta, tak je řízení skončeno). Právě proto, že se toto v minulosti dělo (policisté dávali na místě blokové pokuty za přestupky, u kterých hrozil zákaz řízení, což pak znemožňovalo uložit zákaz řízení), se to výslovně vyloučilo. To to chtějí zavést zpátky (a podřezávat si vlastní větev) nebo jen neví, že se to v minulosti záměrně vyloučilo?

4)     Citát č. 3
…a body ze stávajících pěti na šest s tím, že to znamená, že automaticky po druhém překročení…je na tvrdo rok bez řízení…

K čemu to bude dobré? Už dnes hrozí až roční zákaz řízení za tento delikt. Pokud řidič dostane zákaz na rok, pak vybodování (také na rok) na situaci mnoho nezmění, protože bez ŘP bude rok tak jako tak.

Navíc, body si může nechat odmazat v kurzu bezpečné jízdy, takže i když dostane 6 za první překročení (a k tomu stejně zákaz řízení na 6 – 12 měsíců), tak po skončení trestu si hnedka tři odmaže a bude mít jen tři. Když dostane dalších 6, tak bude mít 9 a ne 12, ale stejně k tomu dostane další zákaz řízení, takže se nevyboduje (čehož se tou změnou chce dosáhnout), ale neřídit bude ze stejného důvodu jako dneska. Nevidím v tom proto žádný zvláštní přínos.

Celé mi to přijde šité horkou jehlou a zejména bod ad 3) shora jako naprosto nekoncepční řešení, které jde proti tomu, čeho se ve skutečnosti snaží dosáhnout (nechtějí přece, aby se placením blokových pokut řidiči vyhnuli zákazu řízení, že ne?).

Dle mého názoru navíc zvyšování horních sazeb u pokut nic neřeší. Za ty delikty, které zmiňuje, což je překročení rychlosti o 40 km/h a víc v obci a o 50 km/h mimo obec, už se stejně dnes odebírá ŘP a nevím, jaký přísnější postih si pan ministr představuje. Finanční pokuta samozřejmě bolí, ale nejvíc bolí ten zákaz řízení a ten tam dneska už je. Zvyšováním horních sazeb podle mne nic neovlivní, takže efekt bude minimální. Vyšší částka horních sazeb pokut naopak může motivovat řidiče k uplácení, protože se jim to finančně „vyplatí“.

Navíc, pokud někoho zajímá na ministerstvu výchovný efekt, tak by se víc měli soustředit na bodový systém a ne mu vrážet kudlu do zad objektivní odpovědností provozovatele. Podle mne nejvíc na řidiče může působit to, když se dostanou do „bodové tísně“, tzn., budou si uvědomovat lépe a bezprostředněji tlak potenciálního zákazu řízení. S tím ale ruku v ruce musí jít postihování skutečně nebezpečného jednání, mezi které např. nepočítám překračování rychlosti na dálnici nebo podobných rychlostních komunikacích, kde jsou nesmyslně nízké limity (třeba 50ka na 5. května v Praze nebo 80ka na Jižní spojce tamtéž). Snaha měřit přes mýtné brány však jasně ukazuje, o co ministerstvu jde a bezpečnost provozu to rozhodně není.

26.10.2015 12:40| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist