beran-provoz-na-silnicich-jako-materska-skolka.jpg

Beran: Provoz na silnicích jako mateřská školka

dopravní předpisy v čr

Co je možná lepší udělat za volantem, než pak nadávat v diskusi nad "piráty silnic"?

Diskuze

56 komentářů

    M!

    Pěkný komentář. Naprosto souhlasím s autorem. Nezastává se viníků ale občas je třeba hledat jistou část nepřipravenosti i u poškozených.
    Divím se že nezmínil i kauzu Lacina (asi nechce vyvolávat velké emoce), kde to evidentně nepřipravená a nezkušená řidička strhla neadekvátně sama. Tím se nezastávám Laciny a jeho vlny.
    Komentáře a články p. Berana sleduji dlouho a velmi se mi líbí, z větší části souhlasí i s mými názory, jen tak dál!
    díky

    Umkebe Membe

    Nebylo by lepší: \“Nisi Dominus aedificaverit domum in vanum laboraverunt qui aedificant eam, nisi Dominus custodierit civitatem frusta vigilavit qui custodit.\“? A proč to nenapsat rovnou česky? \“Nebude-li Hospodin stavěti domu, nadarmo usilují ti, kteříž stavějí jej; nebude-li Hospodin ostříhati města, nadarmo bdí strážný.\“ Aha, to by nevypadalo tak učeně.

    Kubajsu

    Tak trochu mi zůstává rozum stát nad tím, jak může autor v jedné myšlence spojit snadno ovladatelné auto s jistým podvozkem a vysokou odolností proti převrácení s SUV…

    Subaru4ever

    Velmi rozumně napsaný článek s jasným poselstvím 🙂

    Já jsem názorově radikální Darwinista, a proto si vždy říkám, že kdo řídí nepřipoutaný nebo na letních gumách v zimě, ten si to zranění/smrt zaslouží. Po lidské stránce je to velmi tvrdé a necitlivé, ale beru to tak. Co si budeme namlouvat: člověk, který pro bezpečí své a svých pasažérů neudělá maximum, nemůže být mentálně v pořádku. A takový jedinec je slabý a oslabuje společnost. Tak šup s ním ze skály (jako ve Spartě), nebo šup s ním na jídelníček silnějšího zvířete (Darwin). Jsem hnusnej, ale nikdo mi tento názor nevymluví.

    Článek bohužel nerespektuje, že někteří si bezpečné auto dovolit nemůžou. Nicméně i pro ty mám radu: pokud svoje auto považují za nebezpečné a neschopné čelit dnešnímu provozu, tak ať s ním nejezdí. Vlakem taky dojedou.

    Autor ho nespojuje ale staví proti 🙂

    dick

    koukám, že sis to taky musel vygůglit, abys věděl, co to znamená

    jurkoboss

    Samozrejme, je pravda, jazdit bez pasov, v zime na letnych pneu, mala pasivna bezpecnost atd…. To je vsetko v poriadku.

    A tym chces povedat, ze ak mas moderne auto, tak si mozes dovolit viac riskovat?
    Toto je zakladny problem vodicov. Vsak moderne auto so stabilizacnym systemom, huraaaa, ideme co to da.
    Mam moderne auto, jazdim aj rychlo, ked potrebujem, ale ESP, ktore tu tak velmi vyzdvihujes mi zablika obcas, len cez zimu a to viac menej ked idem kontrolovanym smykom v zakrute, alebo mozno pri prudkom rozbehu, ale to su situacie, ktore ocakavam a robim to s tym ze viem, co bude nasledovat.
    Ale ak nejaky dilinko ide na limite v zakrute a mu to tam blika a pritom si mysli, aky je borec, tak to je chyba. Umenie je jazdit bez pomoci tychto stabilizacnych systemov. Ak tak clovek nevie jazdit, tak by mal auto odovzdat a ten by mal chodit tym vlakom.

    Su potrebne, to je v poriadku, ale vyzdvihovat ich je velmi nebezpecne. Tak potom vodici stracaju prehlad o situacii aka je skutocne s autom.

    McH

    Kromě CZ mám zkušenosti i s řízením v DE, FR a IT, přičemž největší masakr byl asi v Paříži na kruháku kolem vítězného oblouku (12 směrů). Pracoval jsem v Paříži v roce 2004 a bylo vidět, že místní doprava připomínala Káhiru, kdy všichni se snažili dostat někam a všichni k tomu museli spolupracovat a různě se pouštět, protože kapacita komunikací a křižovatek naprosto nestačí. Nevím jak teď, ale v té době na FR kruhácích platila dementní přednost zprava bez lokální úpravy -> dalo se do nich vjet, ale ucpávaly se novými přijíždějícími.
    Podobné v menší míře to bylo na severu Itálie, tam pro změnu červená byla pouze informativní. Lidé přijeli k červené, rozhlídli se, nic nejelo, tak jeli dál. Ti co měli zelenou když přijížděli ke křižovatce, zpomalili a očekávali jezdce na červenou.
    V uvedených systémech řidiči přemýšleli a aktivně předvídali – nespoléhali se na to, že je dopravní předpis ochrání. Neměl jsem pocit, že by tam bylo více nehod, než na co jsme zvyklí tady. Ta určitá míra anarchie dle mého působí velmi pozitivně na udržování pozornosti jednotlivých řidičů a pomáhá očekávat neočekávatelné na rozdíl od situace, kdy všichni bezmezně budou dodržovat předpisy a neporadí si s rozbitým semaforem kde bude svítit červená pořád, pokud se ocitnou v zemi, kde takové uspořádání není, anebo dojde na jinak udržované vozovce k náhlé změně kvality povrchu (náledí, sníh, bláto od traktoru).
    Už od školy se naše kultura snaží, abychom si pamatovali informace, místo toho, abychom byli tvořiví, informace si uměli vyhledat a hlavně využít. Vznikne z nás masa lidí, kterým je potom jednoduché snížit komplikovanost jejich života sejmutím další vrstvy odpovědnosti prostřednictvím nového zákona na první pohled v jejich prospěch. To, že takový zákon nemusí přinést očekávané výsledky není nic neobvyklého – viz aktuální výše pokut a bodový systém nebo 0 tolerance k alkoholu. Vytvoří se politická objednávka, někdo se jí chopí a získává body pro další volební období.
    Koncem 90. let byl limit blokové pokuty 2.000 CZK a prakticky všechny přestupky se daly vyřešit na místě. V té době se lidi na silnicích nevyvraždili, i když bylo kolem 1200-1300 mrtvých za rok. Od té doby se také významně změnil vozový park směrem k bytelnějším vozům s deformačními zónami a množstvím airbagů + ESP (které opět snižuje odpovědnost jednotlivce naučit se jezdit i bez nich). V ČR už se také začíná považovat za normální rodinný vůz auto střední třídy místo malého – viz loňské prodeje Oktávka vs Fabia.
    PS: hrozně by mě zajímalo, kdo stojí v pozadí současného rok trvajícího honu na piráty a je zdatně živen krimizprávami na Primě. Tipoval bych pojišťovny anebo MVČR, které má nakupovat vybavení do služebních aut za stamilióny.

    Subaru4ever

    To, že s moderním autem můžeme více riskovat jsem vůbec říct nechtěl! Riskovat by se nemělo s moderními ani zastaralými. Naopak s moderními auty by se ze zásady mělo jezdit maximálně tak, jako by žádné elektronické anděly nemělo.

    Chtěl jsem říct, že kdo má sjeté a zpuchřelé pneumatiky, nebrzdí mu brzdy, nemá v autě hlavové opěrky a bezpečnostní pás nedrží zacvaknutý v zámku, nechť ať neopouští garáž! Na tohle by samozřejmě měly dávat pozor stanice STK, jenže tomu tak bohužel není. Přesně podle názoru pana doktora Berana by v první řadě na tohle měli dávat pozor řidiči, teprve po nich \“sekundární\“ kontrolní orgány. Kdo si \“nevhodný\“ a v současnosti nedostačující stav svého vozu neuvědomuje, je s prominutím sebevrah.

    PS: Já mám auto pouze s ABS a i jeho účinnost je často sporná. V zimě si ale můžu dovolit jezdit velmi rychle ze dvou prostých důvodů: za prvé mám velmi dobré zimní pneumatiky s patřičným vzorkem, a za druhé na začátku každé zimy vypálím tak 100 litrů benzinu při blbnutí na zasněžených parkovištích … a tam člověk dostane auto setsakramentsky \“do ruky\“.

    Subaru4ever

    Chtěl jsem říct: \“MŮŽU jezdit velmi rychle a bezpečně i v zimě\“. Ale ve většině případů toho nevyužívám. Nemám potřebu.

    Každý by měl jezdit hluboko pod svými limity … při řízení neplatí heslo jako ve sportu \“kdo nebourá, jezdí pod svoje možnosti\“

    Subaru4ever

    Zajímavý a pravdivý názor 🙂

    Zajímavá je Itálie: na první pohled tam všichni jezdí s prominutím jak prasata, ale přitom je tam velmi malá nehodovost. Je to právě proto, že s tím všichni počítají a jsou ostražití. A hlavně se při řízení řídí vlastním rozumem, a ne podle zákonů.

    Umkebe Membe

    A heleme se, další neznaboh.

    Umkebe Membe

    S tou nehodovostí v I to není pravda. Stačí se pořádně podívat. Každé druhé auto má nějaký šrám. Je to prostě tím, že když si v I auta dají pusinku, řidiči vystoupí zanadávají si, pak mávnou rukou (případně viník dá pár Éček poškozenému) a jede se dál bez zablokování dvou pruhů a čekání na policii.

    Komu moje tvrzení nestačí, ať si najde statistiky nehodovosti nebo počtu mrtvých.

    Možná, že lepší příklad než I by bylo D, kde se rychlostní limity tvrdě vynucují jen v obytných zónách, pivko po O si taky můžeš dát, atd.

    Jarda

    Velmi pěkně napsaný článek, a nezbývá než s prvními 3/4 souhlasit.
    S čím nemohu souhlasit, tak z apelem na motoristy ať si pořídí – neberte mne za slovo – nová auta. Bohužel je u nás hodně lidí, pro které je 8-10 stará ojetina to nejlepší, na co finančně dosáhnou, a určitě nesáhnou po max. výbavě, ale po středu, který má 2 bagy a možná ABS. Bylo by to krásné kdyby všichni si mohli koupit nová auta s 6-8 bagy, ABS, ESP, ASR a já nevím s čím vším aby měli maximálně bezpečné aut.
    Zrovna ilustrativní příklad z SUV není moc šťastny – myslím si že i mé necelé 3 roky staré auto po nárazu např. z \“mastodontem\“ Q7 by nedopadlo nejlépe 😉

    Subaru4ever

    Ono taky není nehoda jako nehoda. Něco jiného jsou ťuklé nárazníky horkokrevných Italů a něco jiného jsou auta převrácená na střeše u nás. \“Borci\“ střihající zatáčky protisměrem bez ohledu na možnost auta v protisměru jsou naší národní parketou 🙁

    Řekl bych, že chování řidičů v Itálii a např. u nás dost souvisí s vozovým parkem. Italové sice jezdí jako čuníci snad všichni, ale všichni jezdí v maličkých Pandách a Fiátcích 500. A v nich si určitě dobře uvědomují, že když střihnou zatáčku a s někým se srazí, tak je to bude bolet. Kdežto u nás často jako čuníci jezdí majitelé velikých, těžkých a výkonných aut nacpaných elektronikou. A takováto auta jim propůjčují logicky pocit nesmrtelnosti a všemocnosti. Není to samozřejmě pravidlem, ale děje se to. Já jim ta velká auta vůbec neberu, ale musí myslet i na ostatní.

    radaumacher

    Jak znám názorové spektrum pana Berana, jistě neopomenul tuto možnost. Spíše narážel na situaci, kdy někteří lidé (a z vlastní zkušenosti vím, že jich není málo) přistupují nejen k nákupu, ale i k samotné údržbě vozu i svých vlastních schopností velmi nedbale až ignorantsky. Mnoho lidí podceňuje i nejnutnější servis svých vozů (denně lze ve městech potkat desítky různě vrzajících, pískajících a všelijakých vozů), natož aby si koupilo nový nebo alespoň mladší vůz, když na to mají či když je to skutečně nutnost. Máme navíc i alternativy k vozům – připouštím samozřejmě situace, kdy se mnoho lidí bez auta prakticky neobejde.

    beran

    Tyhle phádky o pasivní bezpečnosti jsou fajn. Ale platí zjednodušená úměra, že čím vyšší pasivní bezpečnost vůči srážce s jiným vozidlem tím vyšší hmotnost. A čím vyšší hmotnost tím horší pasivní bezpečnost při nárazu do pevné překážky (zeď, strom, přes boudu…) a tím horší aktivní bezpečnost.
    A hlavně: vyšší hmotnost => vyšší spotřeba=> větší emise => větší společenský tlak na elektroauta, hybridy a podobné blbosti…
    Auta se mají stavět na ježdění ne na bourání, jinak můžem všichni jezdit SUV 🙁

    Fox

    S poslední větou nemohu než souhlasit. Když jsem se díval po autosalonech a bazarech tak jsem si připadal jak u blbých. Ono nové auto je hezké ale když ve dvojkové oktávce nebo nedejbože fábii je o hodně méně místa pro řidiče a spolujezdce než v 19 let starém Passatu B3 tak mi bylo k pláči. Raději budu platit opravy toho auta než něco takového. A to že nemá žádné el. asistenty mi nevadí.

    Tomáš Beran

    Prosím pěkně, teologickým vzděláním jsem neutrpěl, já si vybral jen část toho citátu tak, jak ho použil V. Hugo ve svých Bídnících. :)))

    Steve

    No já si zase myslím, že \“Lacina\“ by byl lepší příklad, právě proto, že tam o neadekvátní reakci řidičky nelze pochybovat, pokud tedy člověk umí přemýšlet a viděl neupravené video (a samozřejmě umí řídit auto), Tady přeci jen nevím, jak byla široká silnice, kolik místa tam GTRka nechali tomu protijedoucímu twingu, kolik vlastně času měl ten řidič twinga na reakci. Třeba to opravdu vyřešit lépe nešlo, buď střet a jistá smrt, nebo auto do pole a alespoň malá šance na zázrak…

    Steve

    No já si zase myslím, že \“Lacina\“ by byl lepší příklad, právě proto, že tam o neadekvátní reakci řidičky nelze pochybovat, pokud tedy člověk umí přemýšlet a viděl neupravené video (a samozřejmě umí řídit auto), Tady přeci jen nevím, jak byla široká silnice, kolik místa tam GTRka nechali tomu protijedoucímu twingu, kolik vlastně času měl ten řidič twinga na reakci. Třeba to opravdu vyřešit lépe nešlo, buď střet a jistá smrt, nebo auto do pole a alespoň malá šance na zázrak…

    m

    ad 1) Něco jsem si v mládí odzávodil na motorce i autem. Dost jsem toho za život pojezdil po světě. A objektivně je třeba říct, že existují situace, kdy jsou všechny zkušenosti člověku naprd. Tím si na nic neztěžuji, to prostě jen konstatuji.
    ad 2) Nazývat eufemisticky chybou, úmyslnou jízdu v protisměru a rychlostí vysoko přes limit, je stejná prasárna jako nepískat kopnutí do kulí při fotbalu. Abychom si rozuměli, jak kdo jede rychle, je jeho věc. Ale jen do okamžiku, než se trajektorie jeho předpokládaného pohybu protne s trajektorií předpokládaného pohybu jiného účastníka dopravy. Jinak řečeno svoboda jeho pěsti končí u mé brady.

    lojz

    Dnes n

    lojz

    Dnes nás pan autor seznamuje s myšlenkou, že bychom měli jezdit všude tak, abychom minimalizovali chyby druhých. Zejména je nejčastěji zmiňován vyhýbací manévr, pokud se někdo objeví proti nám.
    Měli bychom prý poznat mezní limity podvozku. A to ze dvou hledisek: z hlediska řidiče (poznat chování vozu v této situaci) a z hlediska auta (zda je auto tohoto manévru při dané rychlosti vůbec schopno). První hledisko bez debat, souhlasím s autorem. To druhé hledisko mám vyřešit jako jak? Zavolat na infolinku, zeptat se v servise nebo to mám jít opravdu zkoušet tak dlouho, až to otočím na střechu?
    Ruku na srdce, při dálniční rychlosti (což je u nás reálně 140 a víc) tak 90 % českého vozového parku s průměrem 14 let toho bezpečně není schopno. Zdůrazňuji bezpečně.
    Čili z článku vyplývá, že bychom měli jezdit pozorněji a hlavně pomaleji. My obyčejní řidiči pod těch 130 a pan doktor pod 170.
    A nejlepší je ten závěr, že bychom neměli být jako v mateřské školce a raději jezdit v lepších a bezpečných autech. Jak to, že to ještě ty statisíce řidičů v rezavých autech nenapadlo?

    huh

    Jenom bych to s tím radikálním darwinismem, jak tomu říkáte, moc nepřeháněl. Ono to totiž některé jedince vede k tomu, že si pak myslí, že oni jsou ti chytří a výkonní, tedy jenom oni mají dostat příležitost. Jenže zdání někdy klame a každý má jiné přednosti i nedostatky. Kdyby se v té Spartě narodil Albert Einstein, také by se asi prolétl.

    Ivošek

    Mě se daří už více přes dvacet let co jezdím jezdit bez jediné mnou zaviněné nehody a s jednou malou mnou nezaviněnou, kterou se mi vychytat opravdu nepodařilo. A tohoto, myslím poměrně slušného, skore jsem dosáhl právě proto, že jsem se vždy maximálně snažil vychytat chyby druhých a považuji to za úplný základ řízení auta. Nejezdím totiž podle zákona, ale podle rozumu!

    dick

    stačí nepsat esemesku, koukat kolem sebe, snažit se předvídat chování druhých a nepoužívat auto jako krunýř. Ono občas skutečně stačí udělat ostatním víc místa a nevynucovat si svý právo, i když víte, že ho máte. Někdo prostě tu chybu udělá a je dobrý mu maximálně pomoct, aby se z malý chyby nestal velkej průser. Jako teď nedávno u Slanýho…

    xxx

    Ale co je to vase \“maximum\“? OT64 doplnena 278 airbagy? Vzdycky muzete udelat pro sve \’bezpeci\‘ o neco vice. Nakonec kdyz vas sejme kamion na dalnici, tak jste tam taky nemel jezdit… Naopak, pokud vas sejme dodavka na letnich gumach, je mimo vase moznosti s tim cokoli udelat, na druhou stranu, pokud mate v zime letni gumy vy sam, muzete tomu prizpusobit svuj zpusob jizdy. Tedy spravna uvaha muze byt jen ta, ze bychom meli nechat na kazdem, za kolik \’bezpeci\‘ je ochoten utratit sve penize.

    Mimochodem, oni o tom bezpeci ze vseho nejvic rvou prave ti, kdo zadnou zivotni napln a vyssi smysl sve existence nenalezli.

    dick

    Ano, je to přístup možná radikální, ale rozhodně na tom něco bude. 🙂

    Ivošek

    Ano, tak nějak jsem to myslel …

    wayra

    Právě že tito \“nesmrtelní\“ v silných autech se chovají nejvíce jako hovada. Většinou mají kšiltovku a značku 9000. To že mají silné auto jim dává pocit, že si mohou dovolit vše. A nedejbože, když na takového egoisty někdo zatroubí, protože nedal přednost… Byla bych pro zavedení psychotestů. Kdyby všichni používali svá auta jen jako dopravní prostředky a ne jako prostředek pro ukájení si svého ega si, bylo by na silnicích mnohem bezpečněji. Osobně vozím v autě miminko, a tak jezdím s očima vytřeštěnýma, nachystaná na jakýkoli úhybný manévr a k tomu vyhýbající se hlavním přeplněným silnicím. To je další problém – úzké silnice první třídy bez krajnic..všichni víme, v jak žalostném stavu tu silnice máme a stejně málokdo dodržuje svou povinnost přizpůsobit svou jízdu stavu vozovky.. K čemu je pak autoškola, když si pak každý jezdí stejně jak chce.

    Martin G

    Pane Berane, očividně bych podle vašeho názoru měl také nosit neprůstřelnou vestu v případě, že by se někdo rozhodl udělat \“chybu\“ a začít střílet do davu. Zákon mě podle vás v tuhle chvíli nezachrání oproti oné vestě. Zřejmě jste ale nepochopil, k čemu vůbec zákon slouží. Jde přece o to, aby se podobné případy vůbec nestaly. Trest má být odstrašující natolik, aby nikdo takový bezohledný styl jízdy neprovozoval. Proto není primární prevence moje příprava na blbce za volantem, ale dostatečně odstrašující následky pro toho, kdo by chtěl jednat proti zákonu. Kdyby vám někdo odtřelil vlastní dítě na ulici, budete brát soudní proces a vaši výpověď proti teroristovi jako fňukání? Nebo raději dáte na názor nějakého chytráka, který napíše, že by bylo lepší, kdyby vaše dítě mělo trénink u mariňáků a vy jste měl mít předem vyzkoušené, co udělá daná ráže s vaším dítětem a kolik krve může ztratit atd.?

    ludva

    Možná bych to pojal méně expresivně, ale máte naprostou pravdu. Defenzivně nemusí být nutně pomalu a agresivně není jen o rychlosti. Bohužel v každé společnosti se najdou černé ovce, které spoléhají na to, že jim ostatní uhnou vždy včas a na správnou stranu. A když náhodou ne, tak to za ně okecá Beran. (ps. A případně Červenka)

    kaaka

    Když jste sám načal tu „internetovou psychoanalýzu“, mám na vás dvě rýpavé otázky:
    Opravdu si myslíte, že zdejší obyvatelstvo při známé kupní síle jezdí méně bezpečnými vozy (kde je ta správná míra?) jaksi z rozmaru? Že má na výběr (nechce-li se stát „zoufalcem“ odkázaným na hromadnou dopravu)? pozn. Podezřívám vás z odtržení od reality obyvatelstva s (pod)průměrnými příjmy.
    Doporučené zlepšování řidičských schopností a testování jízdních vlastností vozidla může být pro mnoho lidí marněním času. Má každý věnovat čas jakémukoliv jím preferovanému oboru za podmínky, že neopomene trénink v řízení auta? Ne každý považuje autodopravu a parametry vlastního vozu za střed světa. Nejste ve svém hodnocení příliš ovlivněný zájmem o „svět motorů“ ? pozn. Podezřívám vás z úzkého vidění světa.
    Berte to prosím jako snahu o tříbení názorů, nic zlovolného.

    jarda

    Jen technická poznámka. Za černé ovce Beran, Červenka za ostatní prasata.

    punmpičkář

    Hmm, většina problémů, který na silnici vidím jsou způsobený totálně sobeckým chováním. Včera mně v Praze předjel chlapík, kterej následně odbočil do prava kousek před nákladákem a prohnal se uličkou kam přes něj nemohl vidět (místo s přechodem v obytný čtvrti, hlavní ulice). Nemohl vědět zda tam někdo nejde a vůbec ho to nezajimalo. Samozřejmě podobná \“akční\“ jízda je ve městě totální nesmysl, protože se stejně všichni sjedou na dalších světlech. Další klasickej případ jsou lidi co přejedou odbočku, začnou zmatkovat a ani je nenapadane, že otáčet se za zatáčkou neni nejlepší nápad. Musim říct, že posledních 5 dní častýho ježdění mně dost otrávilo.

    punmpičkář

    Hmm, většina problémů, který na silnici vidím jsou způsobený totálně sobeckým chováním. Včera mně v Praze předjel chlapík, kterej následně odbočil do prava kousek před nákladákem a prohnal se uličkou kam přes něj nemohl vidět (místo s přechodem v obytný čtvrti, hlavní ulice). Nemohl vědět zda tam někdo nejde a vůbec ho to nezajimalo. Samozřejmě podobná \“akční\“ jízda je ve městě totální nesmysl, protože se stejně všichni sjedou na dalších světlech. Další klasickej případ jsou lidi co přejedou odbočku, začnou zmatkovat a ani je nenapadane, že otáčet se za zatáčkou neni nejlepší nápad. Musim říct, že posledních 5 dní častýho ježdění mně dost otrávilo.

    Tomáš Beran

    Pokud máte pocit, že můj článek měl vyznít tak, že \“černým ovcím se má uhýbat\“, tak to jste smysl mého článku vůbec nepochopil. Ale jak je libo, klidně neuhněte a sražte se čelně, to dáte tomu naproti za vyučenou a o to přeci jde, že?

    Pak jste pro argumentační \“jistotu\“ spojil ještě to, že já ty lidi z toho budu vysekávat, ačkoliv jsem opakovaně v článku uvedl, že nikoho nehájím a že to píšu jako řidič a ne jako právník, ovšem někteří mají asi problém s pochopením psaného textu a čtou tam, to co chtějí a ne to, co je tam napsáno.

    Amazonas

    Odpovídat,nebo dávat příspěvky do diskuze můžeš podat i slušnou slovní formulací a ne spostě,to jen svědčí o tvém IQ. Doktor Beran je jediný bojovník za práva obyčejných řidičů. Ostatní právníky to nezajímá ! Co takhle odhlasování zrušení osoby blízké? Ve světě je to protiprávní a v čechách politikům projde všechno.A my v tom chaosu musíme za vše platit, a politici peníze za vybrané pokuty zase rozkradou a to je spravedlivé !

    Tomáš Beran

    Moc pěkná demagogie z Vaší strany, jen co je pravda. Váš příměr s vestou je stejný, jako kdybych nabádal jezdit po silnici v tanku, takže podobně absurdní příměry si můžete odpustit, protože tak daleko jsem v argumentaci nešel.

    Jistě, jak daleko jít v těch opatřeních, záleží na každém, ale opravdu bylo to, co jsem popisoval, tolik vzdálené tomu, co by člověk udělat mohl?

    A trest jako odstrašující prvek? A kde to prosím Vás tak funguje? Kde funguje represe, že se dovolím zeptat?

    A zákon že je tu od toho, aby se to nestalo? Ale no tak – jak by toho zákon mohl dosáhnout? Jakože ve spojení s tím trestem to každého odradí? Hmm, tak snad by bylo dobré se jít zeptat toho řidiče Twinga (pokud by žil), jak mu zákon a trest jako odstrašující prvek pomohl?

    A k tomu trestu s teroristou – dítě náhodou mám, takže si to dovedu představit, ale od toho soudu bych si nic nesliboval. Život by to totiž mému dítěti nevrátilo. A ten trénink od mariňáků je opět stejný demagogický argument jako s tou vestou. Nic takového jsem nenavrhoval (navrhoval jsem snad jezdit po silnici tankem?), ale zpět k tomu příměru s dítětem. Některým věcem (a sám to v článku píšu) nezabráníte, takže nebudete jezdit tankem a nebudete dávat dítěti trénink od mariňáků a neprůstřelnou vestu, ale něco udělat lze. Ale tak když Vám přijde třeba škola smyku nebo kvalitní pneumatiky jako zbytečná věc, já to respektuju.

    Jen nemám moc pochopení pro lidi, kteří pro svoji bezpečnost nic neudělají a místo toho se ukájejí na diskusích nadáváním na viníky nehody. Přijde mi to…nedospělé.

    Tomáš Beran

    Díky za postřehy. Samozřejmě, že na motoristický svět v části toho, kým jsem, soustředěný jsem (ostatně tomu odpovídá i to, čím jezdím), ale tak to se snad na motoristickém webu očekává. 🙂 Tudíž nepopírám značný zájem o vše, co se toho týká.

    Máte samozřejmě pravdu v tom, že každý má jiné priority a já to naprosto chápu a respektuji. Pro drtivou většinu řidičů je např. jízda na okruhu podle jejich názoru ztráta času a peněz.

    Smyslem mého článku nebylo vnucovat nikomu své priority, to vůbec ne. Jak říkám, plně respektuji to, že mají lidí různé priority. Jen ale odmítám \“omlouvat\“ to, když někdo rezignuje na možnost některé skutečnosti ovlivnit a pak si stěžuje, co se mu stalo. Perfektně se mi tu na to nabízí jeden citát:

    \“Zbabělcem nazývám toho,\“ odvětil otec, \“kdo se vzdá pohybu a pak vidí, že je bezmocný. Toho, kdo říká: \’Unáší mne proud\‘ Má přece svaly, mohl by tedy plavat.\“ Nakonec svá slova shrnul:
    \“Nazývám zrádcem a zbabělcem každého, kdo si naříká na cizí chyby nebo na sílu nepřítele.\“ Ale nikdo mu nerozuměl.\“

    \“Jsou přece skutečnosti, za které zjevně odpovědnost neneseme …\“ \“Nejsou!\“ řekl otec.

    vitous

    Teda dle mého byly za tou nehodou tvinga dvě možnosti.Buď kecal s holkou a nesledoval cestu,pak prudce a nezkušeně reagoval,nebo se choval jako jeden z debílků co na cestách velmi často potkávám.Jedou přeci ve svém pruhu a tak mu ten co jede proti neprávem musí uhnout,podpořeno machrováním před slečnou.Stále častěji vídám protijedoucí auta ubírat až témněř k zastavení abych musel před překážkou v mém pruhu zastavit a naopak plyn k podlaze aby bylo vidoucí jak strašně jsem je to v lidech a machro debilním myšlení.Ďěkuju za pozornost,hezký den

    vitous

    Zdravím.Mám návrh.Místo dohadů a chytráctví,co kdyby raději každý při jízdě nebo před ní přemýšlel a při blížící se krizovce udělal sám protiopatření?Nechat přejít chodce na přechodu je hezké,ale pri sportovní jízdě městem s autem zavěšeným za sebou a na nečekaném přechodu docela nelogické,jako ostatně většina chování dnešních řidičů.Každý se považuje ve svém autě za pána všeho,tedy nerad bych urazil ty normální řidiče.Pro většinu je problém pustit někoho z vedlejšky,vždyť přece spěchá.Jet pozvolna v koloně?Někdo by mi tam mohl vjet a Já se o auto posunu?Jede za mnou kolona a to auto proti co musí zastavit za odstaveným si aspoň pěkně počká,přeci nepřibrzdím aby to stihl,naopak dopnu na plyn abych ho zarazil.Přeci nebudu předjíždět na viditelném úseku když ho mohu vzít před horizontem,aspoň je to akční.Jéé kde se tu ten proti vzal?Au Spousta a spousta podobných tu jezdí a dokud si nepřestanou hrát na pány,právo je přeci na jejich straně silnice,bude to stát za pytel.Samo že podpůrné prvky novějších vozů jsou k dobru,ne všichni na ně však mají a lec komu nejede vlak či bus v dané lokalitě ať tam či zpět.Musí potom využít služby staré škodověnky,či jiného do nedávna široce využívaného vozu.A ještě jedna poznámka.Také mám auto vybavené různými prvky ochrany.Spoléhat však na to že náhodně nevypový služu je hazard na který jistě pár frajerů dojelo.Dá se jet rychle,profičet serpentýny a zarazit před překážkou ,avšak tak jako bych jel s nadupanou a dobře sedící škodověnkou!Pokud budu spoléhat že jedu v nejnovějším audi,nebo si tak připadat je jen otázka času a štěstí vyjde li mi to,či ne.Koukat dopředu,dozadu a i do stran,snažit se předvídat.Samo že když to do mne náhle švihne z protivky,moc toho neudělám.Hezký den

    _

    nepřipravenost poškozených. Takže mám jako preventivně vzít své auto a jít dělat na okruh/autodrom pokusy typu náhle se vyhnout překážce, stržení auta do strany atd ?

    kaaka

    Tak to se asi shodneme. Tedy až na ten citát, který takto necitlivě ukončený připomíná spíše zaslepenost, černobílé vidění či hlasatele jediné pravdy. Našel jsem si proto i pokračování klasikova textu. Vyznění je přeci jen mírnější.

    Tomáš Beran

    Když to by sem člověk musel nakopírovat dvě stránky, aby tu hlubokou myšlenku Saint-Exe dal do plného kontextu. 🙂

    Ideální by bylo jen napsat její závěr:\“Tvořit znamená učinit vítězství či uzdravení tak nutným jako růst stromu.\“, čímž se říká úplně vše, ale chcete to číst v kontextu, aby to dalo plný smysl. 🙂

    Bob

    Problém je, že pokud bude potenciální oběť nehody šikovná a v kritické situaci se zachová tak, že k nehodě nedojde, tak se o tom nedozvíme. O tom, co šlo udělat lépe, můžeme uvažovat až po nehodě, tedy pozdě. Je ale pravda, že na silnicích je vidět spousta lidí, kteří by auto vůbec řídit neměli, protože prostě neumějí řemeslo. Znají předpisy, ale neumějí řídit, nevědí kde jsou, nevidí dál něz na kapotu.

    MiraTDi

    Neuvěřitelně omezené myšlení…

    Nemusíš. Ale trénink ještě nikomu neuškodil, že?

    Nebyl jsem tam, takže je to jen dohad.
    Můj nážor je že by byla šance aby se tam vedle sebe vešly i 3 auta. Myslím že ten kluk trhnul volantem moc prudce a \“francouzský\“ podvozek to dodělal.
    Vím o co jde, protože jsem si to krátce po autoškole zažil ve felicii. Tenkrát jsem naštěstí jen autem \“přeskládal\“ pár popelnic u silnice.

    A proč ne? V článku to bylo napsáno dost dobře. Co je Ti platné že viníka zavřou, když skončíš ve špitále?

    Marty

    Myslím, že pro zářný příklad mentální zaostalosti čechů na silnici ani nemusíme sedat do aut. Bydlim kousek od docela prudkého kopce, přes kterej vede přechod pro chodce k zastávce MHD. Přesvědčení lidí, že musí stihnout tramvaj za cenu, že se nechají přejet nezná mezí. V zimě, kdy je na tý silnici ještě trochu sněhu nebo ledu, zastavit před přechodem znamené i ze 40ti km/h začít brzdit asi sto metrů před přechodem. Přesto jsou všichni přesvědčeni, že jako chodci mají na přechodu přednost a s naprostým klidem vlezou před rozjetou dodávku. A to jsou chodci nejohroženější druh na silnici.

    Integrale

    Pravda to je, možná jste v těch statistikách přehlédl počet mrtvých – je nižší než u nás – a drobnou poznámku, že přes 30 % nehod v Itálii zaviní turisté (zejména Němci). A ta auta jsou obouchaná z parkovišť – pro Itala auto není majetek, na rozdíl od nás (všimněte si, že v Itálii má rodina vždy několik aut, nejvíc mají najeto nejmenší auta, nejméně ta největší).
    Kdybyste po Itálii jezdil nějakou dobu, tak byste například věděl, že jízda v levém pruhu a bránění v předjíždění jsou jedny z nejhorších zločinů, které tam můžete spáchat. V ČR, BRD a A  jsem nezažil, že by podobné jednání bylo postihováno. Italská policie přímo miluje německé turisty, kteří dogmaticky v rámci hesla \“ordnung must sein\“ dodržují dopravní předpisy ohledně rychlosti, aby pak jeli 130 km/h trvale v levém pruhu. Pro italského policajta to je dojná kráva…
    V Itálii se nejezdí podle dogmatických předpisů, ale zejména podle potřeby. Nikdy se mi v ČR nebo BRD či A nestalo, aby někdo vycouval z kruháku jen proto, že v mém směru bylo zcela volno, zatímco v jeho směru zácpa, tak proč by mi blokoval cestu? Nikdy se mi v ČR, BRD nebo A nestalo, aby řidiči ve dvou pruzích zastavili jen proto, že mne pouštějí, abych odbočil zcela mimo silnici (do zákazu vjezdu). Nikdy se mi v ČR, BRD nebo A nestalo, aby mne někdo jen mírným gestem při vyhýbání upozornil, že už kilometr jedu v protisměru. Oni jsou k sobě tolerantní – každý může udělat chybu a málokdo dělá to či ono jen proto, aby ostatní ohrožoval, omezoval nebo naštval. Prostě smyslem cestování je dojet tam kam potřebuji zdravý, v pořádku bez velkých stresů a pokud možno včas (i když ten je tam dost relativní).
    My všichni němcko-rakousko-čeští závistiví a zlí otroci dogmatických zákonů se chováme přesně opačně: neustále musíme ostatní \“vychovávat\“, \“ukazovat jim kdo je tady v právu\“. Všimněte si, kolona jede 20 km/h, rozestupy poměrně volné, ale ve chvíli, kdy se někdo chce do kolny vřadit najednou ten, před koho se vřazuje musí zrychlit. To samé platí o výjezdech z křižovatky, úmyslné blokování levých jizdních pruhů je doslova německo-rakousko-českým národním sportem… Úmyslně ostatní ohrožujeme, omezujeme a nasíráme jen proto, abychom si dokázali, že jsme v právu, zatímco ten druhý je hlupák, neumí jezdit a cpe se, kam nemá. Prostě jsme zamindrákovaní a zlí závistivci.
    Je ale zvláštní, že zatímco na silnici jsme zlí, závistiví a netolerantní, třeba v otázce sexuálních úchylek jsme mnohem tolerantnější než Italové. Jsme tolerantnější i vůči architektonickému hnusu, jsme tolerantnější vůči šmejdům v obchodech a mizerným potravinám, jsem prostě tolerantnější zase v jiných oblastech, než jihoevropané. Je to zvláštní. Také je otázka, zda to není jen přetvářka (tváříme se liberálněji než Italové, ale přitom se chováme závistivěji; není takový rozpor spíš důkazem přetvářky než tolerance?)

    Integrale

    To kaaka:
    Odpovím paraleleně s autorem na otázku, zda si myslím, \“že zdejší obyvatelstvo při známé kupní síle jezdí méně bezpečnými vozy (kde je ta správná míra?) jaksi z rozmaru?\“
    ANO, MYSLÍM. Vysvětlím.
    Ač pan Beran spíše apeloval k nákupu nového a v jistém smyslu slova bezpečnějšímu automobilu, budu argumentovat přesně opačně. Za 100 000 Kč nemohu zakoupit nový automobil, bezpečný pak vůbec ne. Za 250 000 Kč mohu koupit automobil nižší třídy, za 350 000 Kč vůz nižší střední třídy, za 500 000 Kč vůz střední třídy a za milion auto vyšší třídy.
    Za stejných 250 000 Kč mohu však místo nového auta nižší třídy koupit ojeté auto střední nebo vyšší třídy. Chápete, kam tím mířím? Za stejné peníze mohu mít lepší z hlediska bezpečnosti, jízdních i dynamických vlastností, možná i užitné hodnoty. Ale nebude nové. Bezpečnost při nehodě není dána počtem airbagů, které pouze snižují poranění v důsledku nehody, podstatná je ale ocel, která je kolem posádky. Soutěžní auta airbagy nemají a havárie v rychlostech přes 100 km/h do pevné překážky běžně absolvují bez následků, které by pro posádku běžného automobilu byly fatální. Stejné je to s ESP a podobnými omamnými prvky – to všechno Vám dává falešný pocit bezpčnosti, ale ESP není nic jiného, než systém přibrzďující kola bez závislosti na řidičově vůli. Tedy řidič nikdy neví, co se stane, jak se automobil zachová. Já osobně tyto vymožneosti okamžitě z auta vyhazuji, ale pokud je někdo v autě chce, musí systémem pokus-omyl vyzkoušet, kdy řídící jednotkla ESP zabrzdí které kolo. Je to velmi náročné, jsem vystudovaný konstruktér, odjezdil jsem něco závodů i soutěží a přesto si s autem s ESP netroufám vůbec vyjet, protože nevím, co udělá.
    Stejné je to s tím podvozkem, brzdami, apod.
    My v ČR-BRD-A máme totiž takový podivný národní sport: tím je vrakování aut. My kupujeme auta proto, abychom je mohli co nejdříve zvrakovat. Automobil provozovaný 5 let po česko-německo-rakouských silnicích obvykle trpí všemi možnými vadami a závadami a obvykle se o nem nedá hovořit ani omylem jako o bezpečném. Navíc většina vozidel se v těchto zemích prodává po havárii nodných částí (máme to shodit ze sklály nebo prodat?). Pod Alpami takové vraky nevidím, a to i přesto, že většina aut i nových je okamžitě povrchově otlučena. Ale tolik aut s prodělanými ranami na nosné části tam vidět rozhodně není. A to nehovořím o brzdách, na které nikdo nikdy nekouká, ale k zkuste se někdy soustředit na parkovišti na kotouče parkujících vozů! Zjistíte, že nejméně polovina již dávno přežívá svou smrt. A to řešíme pouze to, co je na první pohled vidět… Když si člověk stoupne na Jugoslávskou v Prze, tak 80 % aut není schopno projet kolem bez rachocení závěsů… prostě vraky kam se člověk podívá, a to i přesto, že výrobně se jedná o relativně nové vozy.
    Osobně dávám přednost starším, technicky lépe řešeným dozům. Auto, které stálo nové 1,5 milionu po 10 letech provozu na jihu Evropy může posloužit mnohem lépe než poslední model za 200 000 Kč, a to nehovořím o brzdách, jízdních vlastnostech a pasivní bezpečnosti.
    Takže odpověďna Vaší otázku zní ANO. Za hodně peněz češi kupují nová auta nevalné kvality, a to proto, aby je mohli vzápětí začít vrakovat \“úsporami\“ na servisu, náhradních dílech a podobně.

    Q

    a pritom stacilo rict, ze by proste lide meli pouzivat mozek..
    pane Beran, fandim vam ve snaze vychovat ceske ridice k samostatnosti a premysleni, lec kdyz obcas vidim nejen diskuse, ale i to co se deje na silnicich, prijde mi ta snaha primo sysifovska..
    maloktera nehoda se stane umyslne, v 99 procentech se jedna o chybu ridici jednotky mezi volantem a sedackou. Mnoho lidi jezdi stylem bezmozku, kdy 50ka je mantra, je uplne jedno jestli ji jedu na ctyrproude silnici v noci nebo v osum rano na uzke silnici pred skolou, protoze tak zakon pravi a to je spravne. Takovi lide obvykle argumentuji \“jednou je to zakon tak se to musi dodrzovat a basta\“, predpokladam ze takovi by asi byli prvni kteri pobezi udat zida za protektoratu, protoze to rika zakon a je to spravne..
    Presto nemyslim ze je pravda to co mnozi tito bezmozci pravi, ze cesti ridici jezdi jako prasata. jezdil sem v mnoha statech nekolika kontinentu, nejsme ani horsi, ani lepsi nez ostatni. jsme proste normalni. to co nas odlisuje od francouzu, turku, spanelu, nemcu, italu a jejich stylu jizdy je proste prizpusobeni se lokalnim podminkam. Polaky vyjimam, ti jezdi jako prasata furt 🙂

    Jezdeme vsichni tak abychom koukali pred sebe, pozorovali silnici a prostor kolem ni, misto magickeho tachometru. je jedno jestli jedem po meste 50 nebo 70, proste jedme tak jak vidime ze je vhodne situaci. Nedelejme si naschvaly jako je to hnusne \“vychovavani v levem pruhu protoze 130 je maximum\“, naucme se pouzivat zip protoze styl \“podivej mamo na prazaka jak se nas snazi predject, ja mu tam vjedu a ukazu mu zac je u nas ve vidlakove hnuj\“ vidim dnes a denne. Pouzivejme mozek, ne zakony. jedine zakony ktere se proste beztrestne porusit nedaji jsou ty fyzikalni.

    Mimochodem nejstrasnejsi pirat ktereho sem videl za posledniho pulroku byla starsi pani v RUmstru na dalnici. nejdrive blokuje levy pruh asi dva kilometry, aby se vzapeti rozhodla bez blinkru zaradit zpet do praveho ve cvhili kdyz predjizdi nejakeho nebozaka v picassu.. no jelikoz byl zkusenejsi nez ta pani co vyletela kdyz ji udelal mysku Lacina, tak to ustal. Kdyby nebyl zkusenejsi – opravdu bychom potom vsude v tisku a televizi videli obraz straslive piratky, padesatilete prodavacky v cervenem rumstru HTP ktera brazdi jak silenec D1 a vystrkuje ze silnice nebohe ridice?

    prof. ing. jan hoyer

    Není nikdy dost toho, vynaložit čas a intelekt na objasnění velmi jednoduchých vztahů: pokud se pohybuji v potentciálně konfliktním a tudíž nebezpečném prostředí, tak jako to na silnicích je, měl bych se opřít k mé vlastní bezpečnosti jednak o dobrý technický stav mého přibližovadla včetně jisté zabudované ochrany, která bohužel není zadarmo, a pak o mé vlastní schopnosti, kterým jistě pomůže i cílený trénink – a ani ten není zadarmo, ale vyplatí se. Mluvím ze zkušenosti.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist