Beran: Připravované novinky v pravidlech silničního provozu

Novela zákona, díky které (ne)zmizí z chodníků vozítka a objeví se chodci s výstražnými reflexními prvky, a nejenom to, pod drobnohledem JUDr. Berana.

Tento týden podepsal prezident novelu zákona č. 361/2000 Sb., která v mnoha ohledech upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Ve Sbírce zákonů tato novela ještě nevyšla, nicméně účinnost má nastavenou 15 dní po vyhlášení, takže lze očekávat, že nejpozději do konce února (možná i dříve) začne platit. Změn je docela hodně, některé se diskutovaly, jiné méně.


  1. SEGWAYe

Jedno z témat, které se řeší již delší dobu, jsou osobní vozítka (SEGWAYe a jiné značky), na kterých se po centru Prahy prohánějí turisté na chodníku mezi chodci.

Tato novela je nově označuje jako „osobní přepravníky se samovyvažovacím zařízením“.

Upřímně, nemyslím si, že bylo nutné tuto problematiku jakkoli regulovat. Na chodníku se s tím nesmělo jezdit nikdy, takže policisté i strážníci mohli dávno turisty na vozítkách z chodníku „vypakovat“. Že se tak nedělo, byl ostatně i důsledek patrně velmi úspěšného lobbyingu někoho na Ministerstvu dopravy, které tvrdilo, že tato vozítka po chodníku jezdit smí, ačkoliv proto v zákoně nebyla žádná opora.

Podrobná pravidla pro tyto přepravníky pak nově naleznete v ust. §60a; patří mezi ně zejména tato:

  1. zákonodárce i nadále hodlá tolerovat jízdu těchto strojů po chodníku, jakkoli prý jen za podmínky, že se budou pohybovat „rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze“;

Jak patrno, lobbying prodejců nebo dovozců funguje úspěšně i nadále. Vlk se jakože najedl (mají jezdit pomalu a opatrně), ale koza zůstala celá (pořád můžou jezdit po chodníku). Úprava je to však stejně nevymahatelná, protože nikdo neví, co je to rychlost chůze, ani jak se to bude posuzovat. Už vidím toho policistu Na Příkopech, jak argumentuje japonskému turistovi, že jel moc rychle.

  1. „řidič“ přepravníku nesmí na chodníku ohrožovat chodce;

  1. obec může stanovit místa, kde se jezdit nesmí a příslušnou zónu označit značkou (tak to jsem zvědav, jak si s tím Praha 1 poradí);

  1. zákon z jejich řidičů dělá ve vztahu k řidičům motorových vozidel chodce, takže např. na přechodu pro chodce „mají přednost“, tj. řidič motorového vozidla je nesmí ohrozit a omezit (ne, bohužel, je řidič auta nemůže na přechodu „sestřelit“).

Logice této právní úpravy nerozumím. Na kole, které je lehčí, nemá motor a je tudíž potenciálně pomalejší než ten přepravník, se na chodník nesmí a s tímhle těžším a rychlejším ano? To zcela postrádá logiku, protože systematicky to s bezpečností chodců nemá nic společného. Pokud by to někdo chtěl pojmout systémově, tak proč není povolena na chodníku jízda na kole „rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze“?

  1. Chodci za tmy

Nově je uložena povinnost chodcům nosit prvky z retroreflexivního materiálu. Podmínky jsou následující:

  • pouze mimo obec

  • za snížené viditelnosti

  • pouze, pokud jde chodec po krajnici nebo na okraji vozovky

  • jedná se o místo, kde není veřejné osvětlení.

Sankce za porušení této povinnosti je na místě do 2 000 Kč. Jaká bude vymahatelnost výše uvedené povinnosti a co bude všechno považováno za retroreflexivní materiál, ukáže praxe. Dle mého názoru je to nicméně klasická ukázka toho, co by předmětem regulace být nemělo. Smyslem zákona není myslet za lidi, to prostě stejně není možné. Pokud lidé chodí za tmy po silnici oblečení do černého, tak ohrožují především sami sebe, protože řidič může být oslněn protijedoucím vozidlem a může je srazit. A protože nepředpokládám, že by chodci nechtěli přežít, nechal by na zodpovědnosti každého, aby se oblékal a choval tak, aby takovému následku předešel.

  1. Ráj pro cyklisty – cyklozóny

Když už zákonodárce tak potěšil zahraniční turisty a pronajímatele vozítek, rozhodl se potěšit ještě další skupinku, a to cyklisty. Sice ne v některých ohledech jako „vozítkáře“, protože na chodník je nepustil, ale za to se rozhodl jim dát o to větší prostor na silnici, zejména:

  • nově už bude mít cyklista na přejezdu pro cyklisty stejnou „přednost“ jako chodec na přechodu pro chodce; avšak pozor, milí cyklisté, nebude to platit na přechodu pro chodce (v tom bude pěkný zmatek)

  • podstatněji se akcentují vyhrazené pruhy pro cyklisty, které jsou nově pojaté jako jakékoli jiné vyhrazené pruhy; to např. znamená, že při přejíždění cyklisty z tohoto vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu musí mu řidič v přilehlém pruhu najetí umožnit snížením rychlosti, ba i dokonce zastavením

  • novinkou jsou pak cyklistické zóny, které mají mít obdobu obytných zón; v daném případě se jedná o oblast, která je označena příslušnou dopravní značkou „Zóna pro cyklisty“

  • v takové zóně smí cyklista jezdit po celé šířce vozovky

  • nikdo jiný tam nesmí, ledaže dodatková tabulka stanoví jinak

  • pokud tam smí motorová vozidla, smí jet jejich řidič max. 30 km/h.

Příště se podíváme na zadržování osvědčení o registraci vozidel, čištění aut od sněhu a další novinky.

29.1.2016 9:59| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist