Beran: Předjíždění připojovacím, odbočovacím nebo vyhrazeným pruhem

Můžeme předjíždět vyhrazenými jízdními pruhy? A zná legislativa v tomto ohledu vůbec termín "předjíždění?"

Dnes bych chtěl shrnout některé vaše (v poslední době se i opakující) dotazy týkající se některých způsobů předjíždění. Ptali jste se na mne na to, jak je to s předjížděním např. připojovacím pruhem nebo odbočovacím pruhem. Podíváme se pak i na vyhrazené jízdní pruhy.

1) Předjíždění připojovacím pruhem

Pokud se připojujete připojovacím pruhem do průběžného pruhu a chcete ještě v připojovacím pruhu předjet auta, která jedou vedle vás nebo vedle a před vámi v průběžném pruhu, můžete tak klidně učinit, protože se nejedná vůbec o předjíždění (§17 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.). Není tedy vaší povinností zůstat v připojovacím pruhu jet tak pomalu, abyste se mohli zařadit za vozidlo, které je v průběžném pruhu, ale můžete klidně výrazně akcelerovat a auta v průběžném pruhu předjet a pak se zařadit.

2) Předjíždění odbočovacím pruhem

Totéž platí i pro předjíždění v odbočovacím pruhu. Nezřídka se i mně osobně stává, že jedu po víceproudé komunikaci v levém pruhu, ale pak se zařazuji do kolony nákladních aut v pravém pruhu, protože budu sjíždět na výjezdu pryč, ale protože sjezd je třeba ještě dalších 100-200 metrů od začátku odbočovacího pruhu a protože ta nákladní auta jedou v pravém pruhu výrazně pomaleji, než chci jet já, předjedu několik aut v průběžném pruhu jen samotnou akcelerací od začátku odbočovacího pruhu (na konci ale stejně zpravidla musím zpomalit).

Takový postup nicméně také není předjížděním (§17 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.). Jeden ze čtenářů se mne navíc v souvislosti s tím ptal, zda může přejet z průběžného pruhu do připojovacího, v něm někoho předjet a pak se zařadit zpět do průběžného. K tomu lze uvést, že pokud se obáváte rizika postihu, bude záležet na tom, co policista uvidí. Pokud neuvidí ten začátek (přejetí do připojovacího pruhu), tak nebude mít důvod vnímat zbytek manévru jako nesprávný, nicméně je nutné zdůraznit, že přejetí do připojovacího pruhu z průběžného pruhu je postup v rozporu s pravidly. Připojovací pruh je totiž z definice „přídatný jízdní pruh určený pro zařazování vozidel do jízdního proudu průběžného pruhu“.

Z toho plyne jeho „jednosměrnost“, která by mohla být zdůrazněna i vodorovným značením (plnou čárou ze strany průběžného pruhu), jakkoli takové značení na silnicích nevídáme. I při absenci takového vodorovného značení je ale rozpor se shora uvedeným účelem zjevný, a proto patrně i postižitelný (sankce na místě do 2 000 Kč) a nedoporučuji ho. Co se druhé možnosti, tj. sjetí do odbočovacího pruhu, předjetí a zpětné zařazení, týče, je to obdobné.

Odbočovací pruh je z definice „přídatný jízdní pruh určený pro odbočování (vyřazování) vozidel z průběžného jízdního pruhu“. I zde je patrná ona „jednosměrnost“, tj. nepředpokládá se možnost zpětného zařazení zpět z odbočovacího pruhu (ostatně to může být i nebezpečné, protože plná čára, zebra a zábrana v závěru odbočovacího pruhu v místě, kde se definitivně odděluje od průběžného pruhu, zhoršují možnost se zařadit zpět). Ani tento pruh bych tedy nedoporučil používat jako předjížděcí ve snaze se na jeho konci zařadit zpět.

Blogy – četli jste?

3) Předjíždění vyhrazeným pruhem

Obecně platí, že vyhrazeným jízdním pruhem nelze předjíždět. Situace jsou možné dvě. Buď jste řidičem vozidla, pro který je vyhrazený jízdní pruh určen a když v takovém případě jedete rychleji než auta ve vedlejším pruhu, nejedná se vůbec o předjíždění (§14 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb.).

Anebo jste řidičem, pro kterého vyhrazený pruh určen není, ale v takovém případě jej pro předjetí autem v ostatních pruzích použít nemůžete. V podélném směru se totiž do vyhrazeného pruhu smí vjet jen „při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti“. Problém je v tom, že v obci na komunikaci o více jízdních pruzích lze jet v kterémkoli pruhu a jedou-li vozidla různě rychle, nejedná se o předjíždění (§12 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb.).

V obci tedy na víceproudé komunikaci nelze z definice předjíždět a nelze tedy „předjetí“ aut v nevyhrazeném pruhu vyhrazeným pruhem považovat za předjíždění ve smyslu shora uvedeném a nelze jej takto ani použít.

6.6.2014 9:54| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist