Beran: Předjíždění odbočujících znovu navštívené

Téma již mnohokrát probírané, přesto ale stále aktuální a "otevřené." Proto se k němu náš právní expert JUDr. Beran znovu vrací.

Protože můj poslední článek o vině na dopravní nehodě v případě, kdy se srazí vozidlo předjíždějící kolonu po kolejích s vozidlem, které z této kolony vybočí vlevo, aby odbočilo, setkal s určitou kontroverzí ohledně toho, jak to tedy je, a to i s ohledem na můj historický článek o tomto tématu, podíváme se dnes společně na některé detaily daných dopravních nehod a rozlišíme si jednotlivé scénáře. Nejprve si připomeňme jednotlivá relevantní ustanovení:

§ 17, odst. 5, písm. e) zákona č. 361/2000 Sb.:

Řidič nesmí předjíždět … … dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy.“)

§ 21, odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.

Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič dávat znamení o změně směru jízdy; při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti.

Výše uvedená ustanovení jsou těmi ustanoveními, která dopadají na povinnosti obou řidičů a je to porušení jedné nebo druhé povinnosti, které vede k dopravní nehodě. A nyní pojďme na jednotlivé scénáře.

  1. Odbočující (nebo kolona, v níž jede) je již předjížděn

Minulý článek a i ten historický o těchto druzích nehod popisoval situaci, kdy máme kolonu aut, kterou jedno z aut zezadu začne předjíždět, tj. předjíždějící už předjíždí tu kolonu (bere jedno auto za druhým) a je už v protisměru (např. mimo obec) nebo už je na tramvajových kolejích (jako v tom posledním případě ve městě) a jiné auto v té koloně se rozhodne odbočit vlevo.

Tato situace se nám může rozpadnout na další podsituace, a to:

  1. odbočující nedává znamení o změně směru jízdy
  2. odbočující dává znamení o změně směru jízdy.

ad a) Tato situace je dost jasná, protože pokud řidič vpředu jedoucího vozidla nedává znamení o změně směru jízdy, tak neplatí výše uvedený zákaz předjíždění a předjíždějící nemůže být v žádném porušení vlastní povinnosti.

ad b) Zde máme situaci, kdy předjíždějící vozidlo již zahájilo předjížděcí manévr (představme si, že kolona těch předjížděných aut má třeba 150 metrů a je v ní 10 aut) a až poté, co předjelo třeba prvních 5 (a stále se nachází v protisměru nebo na kolejích), tak druhý v koloně dal znamení o změně směru jízdy a vybočil vlevo.

Můj názor je ten, že tato situace nepředstavuje pro předjíždějícího vznik zákazu předjíždění a povinnost se zařadit, anebo minimálně případný střet nebude způsoben porušením jeho zákazu předjíždění (ostatně, co má předjíždějící dělat, když začal předjíždět a nikdo neblikal a náhle jeden začne blikat, že chce odbočit vlevo a předjíždějící se např. nemůže zařadit mezi předjížděná auta?). Je pak i otázka, jestli to porušením povinnosti nepředjíždět v daném případě skutečně je, protože si lze představit názor, že daný zákaz nepředjíždět vozidlo, které dává znamení o změně směru jízdy, je zákazem nezahájit předjíždění v takové situaci, ale nikoli povinností jej ukončit a dál nepředjíždět, nicméně to může být výkladově sporné, jakkoli se přikláním k tomu, že to porušením není, protože (znovu zopakuji) jak by měl předjíždějící takovou situaci řešit, když se nemůže zařadit a zákon neříká, že na počátku nesměl začít předjíždět (uvažujme, že na počátku má dostatečný rozhled a jak mu zákon ukládá, má možnost se bezpečně zařadit před předjížděná auta)?

Tyto souvislosti dle mého názoru podporují závěr, že zákaz předjíždění v případě, kdy vozidlo vpředu dává znamení o změně směru jízdy vlevo, se vztahuje na zahájení předjíždění, ale nikoli na jeho průběh nebo jeho dokončení, tzn. pokračování a dokončení předjížděcího manévru (při splnění ostatních podmínek) je v takovém případě povolené.

I kdybychom ale dospěli k závěru, že to porušením zákazu předjíždět je, není toto jednání příčinou příslušné dopravní nehody. Řidič odbočující vlevo je vždy povinen sledovat v takovém případě situaci za sebou ve zpětném zrcátku a když za sebou vidí někoho v protisměru nebo na kolejích, tak prostě začít předjíždět nemůže, resp. pokud to přesto udělá, pak bude viníkem takové nehody on, protože právě toto odbočení vlevo bylo hlavní příčinou nehody (ostatně má ze zákona navíc povinnost dbát zvýšené opatrnosti).

Pokud se mne ptáte, jestli musíte při odbočování vlevo pečlivě a pravidelně sledovat zpětné zrcátko, pak odpověď je rozhodně kladná, a to nejméně právě s odkazem na výše uvedenou povinnost dbát zvýšené opatrnosti.

  1. Odbočující dal znamení o změně směru dřív (a případně zahájil odbočovací manévr), než začal být předjížděn

Tato situace je vcelku nekomplikovaná a pokud předjíždějící započal předjíždějící manévr až poté, co již odbočující signalizoval odbočení a případně i odbočení zahájil, bude viníkem dopravní nehody předjíždějící řidič.

24.10.2016 6:51| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist