beran-pravidla-silnicniho-provozu-proc-nefunguji-cast-ii.jpg

Beran: ​Pravidla silničního provozu – proč nefungují? Část II.

dopravní předpisy v čr

V první části série blogů na téma pravidel silničního provozu a jejich nefungování jsem se soustředil na výklad týkající se tzv. definičního problému.

Diskuze

137 komentářů

    Subaru4ever

    Musím velmi pochválit za důkladné a pochopitelné vysvětlení problematiky a následný rozumný, jasně definovaný a důkladně obhájený návrh řešení. Bravo pane doktore! 🙂 ………

    Nebojím se se vším souhlasit. Hlavní postesknutí však je, že podobnému právnímu systému brání \“pár drobností\“. Zaprvé peníze, protože pokuty jsou počítány jako velký a nepostradatelný zdroj financí. A ti u koryt se jich neradi vzdávají. Navíc stát udržuje brutální přezaměstnanost v úředním a restriktivním sektoru – a potřebuje pro ně alespoň nějakou činnost. A navíc je u mnoha lidí pevně zakořeněna potřeba \“buzerovat, ovládat a trestat\“ jiné lidi. \“Úžasné\“ dědictví dob minulých ;-(

    Doktor.

    Pane Berane,dávám Vám za pravdu, že není vše ideální.Pravidla silničního provozu, samy od sebe nemohou fungovat.To záleží na na nás. Jsem hodně ukázněný řidič, ikdyž i já si musím někdy posypat hlavu popelem. Ano jsem jenom člověk, ale mám vždy na paměti, že ti ostatní účastníci silničního provozu jsou něčí otcové, matky,děti a nerad bych se dostal do situace, kdybych musel někomu oznámit, že jsem mu zabil blízkého člověka. Myslím si, že pravidla silničního provozu by měl každý přijmout né proto, že je to zlo a omezování, ale proto jak relativně přežít jízdu automobilem. Pane Berane, se vší úctou rád čtu Vaše články, rád se i pobavím, ne se vším souhlasím, ale to je o diskusi. Jen mne zajímá jestli nejste v kontaktu s nějakou tvůrčí skupinou na Ministersvu Dopravy, protože pokud ne, tak veškeré myšlenky vyjdou v niveč. Přeji pevné zdraví.

    McH

    Tento přístup k doprvaní legislativně se mi velmi líbí a naprosto souhlasím s jeho principy. Věřím tomu, že u většiny motoristické veřejnosti je opravdová poptávka po takovém systému a i sami motoristi se takovým způsobem chovají na denní bázi – semtam úplně každý i největší svatouškové udělají něco, co je podle současných pravidel ilegální, ale neštěstí se nestane. Nestane ne proto, že je to velké štěstí (že se nic nestalo), ale proto, že pravděpodobnost aby se stalo je tak limitně nízká. Ve velkých počtech účastníků provozu a najetých kilometrech způsobí vrtkavá pravděpodobnost, že se vždy něco stane – to jsou jednotlivé případy v ČR statistikách nehod, v drtivé většině stejně pouze škody na plechách (stovky denně) a ne na zdraví (desítky denně) či životech (1-3 denně).
    Bohužel veřejností deklarovaná poptávka po dopravní legislativně je trochu jiná ve smyslu přísnost musí být, dyť jinak by se ty lidi na silnici pozabíjeli. Průměrný nesamostatný závislý občan má pocit, že právo by jej mělo uchránit od potenciálních rizik, jakousi nevidtelnou rukou je odstranit a zajistit, aby tento občan nemusel sám reagovat => online v reálnem čase ve vozidle řešit např. problém, kdy mu tam někdo vjede zboku z vedlejší ulice těsně před nosem a dotyčný musí přibrzdit, i když byl v právu na hlavní. Sice se nic nestalo, ale jeho ego utrpělo, protože jej motorista z vedlejší ulice nerespektoval v komfortním rozsahu, jak by si představoval. Ten motorista co vjížděl zboku mohl mít subjektivní pocit, že tam má dost místa a pravděpodobně to nechtěl udělat nějak natruc. Nicméně díky této škodě na egu je komunikována ona poptávka po přísnosti a souhlas s principy stávajícího systému. Stejný jedinec se pak jindy špatně rozhlédne a vjede z vedlejší někomu jinému do cesty a sám pro sebe si říká: ty jedou po hlavní jak hovada, dyť musel jen trochu spomalit, co na mě troubí.

    Policie bude tvrdit, že lidi bourají jak pominutí, protože policie je volaná k nehodám – negativní událost nastala. Jejich optika je zúžená právě na tato jednání, ale nevidí případy těch stotisíců a milónů případů neodhalených deliktů, které nevedou ke škodě, pouze jsou rizikovým jednáním kdy se nic nestane.
    V zájmu úředníků také není co možná snížit počet projednávaných deliktů, protože pak by těchto úředníků a policistů nebylo tolik potřeba. Jejich zájem je přesně v intencích Parkinsonova zákona. Získávají důležitost, nepostradatelnost, moc ovlivňovat okolí, navýšení rozpočtu, bobtnají počty pracovníků a jejich vedoucích, rozšiřují svoje agendy, vznikají nová oddělení úřadů včetně nových pater managementu. Na druhou stranu musejí obhájit tuto nepostradatelnost (+ navyšování rozpočtů a headcountů) vykonávanou viditelnou činností a plány na zlepšení stavu do budoucna.

    V našich končinách jsou pokuty dokonce součástí plánovaných rozpočtů. Není to prvoplánovité, vychází se ze zkušeností předešlých období. V celkovém rozpočtu 420M CZK jedné nejmenované středočeské obce s 12.000 obyvateli jsou jako zdroj pro 3.5M uvedeny pokuty.

    Motorista je automaticky považován za dojnou krávu, protože má finance na provoz vozidla, dost pravděpodobně jezdit musí (málokdo dnes jezdí jen tak z plezíru), motoristů je v ČR armáda = celkem se jedná o astronomické sumy. Také je snadno odhalitelný, protože auta mají viditelné reg. značky a jsou v registrační databázi. Při silniční kontrole auto nedá do kapsy nebo nezahodí do křoví, díky použitým vlastnostem se musí pohybovat pouze po silnicích a v době mimo jízdu musí někde stát. Dokonce někteří chytrolíni měli nápad lidem sbírat řidičáky za neplacení alimentů (argumentovali že motorista platí provoz auta místo dítěte) – v tomhle souhlasím s argumentací prezidentova veta, že se jedná o úplně nezávislé věci a odebrání řidičáku může znemožnit vydělávání peněz postiženému jedinci.

    Neumím si představit, co by donutilo systém ke změně k navrhovanému (i když je po něm reálná společenská poptávka), obzvláště v současné atmosféře kontinuálního utahování šroubů, sociálního inženýrství, zvyšování úrovně regulace, neukojitelném honu na peníze daňových poplatníků (když je na ně napojeno přímo i nepřímo tolik rukou) a nových dříve nepoznaných kvalitativních možností na poli technologie.

    Sorry, že jsem se tolik rozepsal.

    Tomek

    je to krásná utopie, bohužel ale nevěřím tomu, že by se z většiny lidé chovali normálně sami od sebe a ze svého rozhodnutí zodpovědně jezdili tak, aby se nic nestalo.
    Co můžete říct chlapovi, který bude jezdit kolem školy nebo v zástavbě 80km/h , pokud se nic nestane ? Nikdo by si pak nedovolil pustit děti ven samotné, nebo s nimi vyrazit na kolo.
    Jak píšete zákony jsou nastaveny globálně … ale alespoň na jejich základech lze vynutit jakousi prevenci… a následně i trest v případě teoretického ohrožení. Druhou otázkou je, jak je řešeno značení a jak odpovídá skutečné situaci…

    Tomek

    ano, chci ovládat a buzerovat, za to mi životy a zdraví mých blízkých stojí. Chci, aby mi lidi kolem baráku, kde chodí děti, nejezdili stovkou, ale rozumnou rychlostí. A třeba aby nejezdili v prostisměru, což je v naší nepřehledné jednosměrce oblíbený prohřešek …

    Rado1

    Zda sa, ze ste clanok nepochopili. Zmena z obmedzenej rychlosti na doporucenu predsa neznamena, ze zacnete jazdit ako prasa. Vacsina z nas bude jazdit ako doteraz. A ti, ktori sa tesia na rychlu jazdu by mali byt demotivovani vyrazne zvysenym trestnym postihom, ked naozaj spachaju nejaku nehodu.
    Myslim, ze p. Beran navrhuje nieco taketo:
    – nepokutovat soferov za mierne prekrocenie rychlosti
    – mal si dopravnu nehodu s prekrocenim rychlosti? Dostanes vysoky trest, poistovna ti nic nepreplati,…
    To mi potom umozni sa rozhodovat stylom \“Idem po uplne prazdnej sirokej a kvalitnej ceste? Pojdem 120. Idem po ceste, kde je zvysena hustota aut? Pojdem 90, pripadne este menej…\“
    Asi ako robi vacsina soferov aj teraz, len nebudu musiet mysliet na policajtov plniacich \“plan pokut\“.

    Pan Beran nepíše, že se zruší značky omezující rychlost, takže v okolí školy klidně může být 50 a v obytné zóně 30. Chápu ho tak, že by omezení má být tam, kde to dává smysl a ne plošně.

    Martin

    Váš příspěvěk je klasický příklad zbytečné buzerace, jen z pocitu můžu.
    Pokud tá jednosměrka projet oběma směry jde, pak je zbytečná. Pokud nejde a řidič uvízne – pak na něj zavolejte policii. A o tom je ten článek nahoře. Samotná praxe by ukázala, zda tam padne 30pokut za týden anebo žádná !!!
    99% procent jednosměrek je u nás zbytečná. A v Řecku se po užších a nepřehlednějších cestách (a kolikrát nad srazem) umi minout i dva autobusy!

    BoBik

    A dneska všichni jezdí ukázněně, že? Já zrovna bydlím v ulici vedle školy – poměrně úzká a nepřehledná cesta v zástavbě (domy, škola, obchod, chodníky, spousta křižovatek). Rychlost je omezena na 40km/h. A stejně se občas najde debil, který to tam kalí 70+. Policajta s radarem jsem tam za cca 12 let co tam bydlím neviděl. Zato na čtyřproudé výpadovce prakticky za městem (ale před cedulí konec obce), kde je 50-ka měří každý týden.

    Tuvy

    A kam by spadalo jednání (dnes zcela běžné) spočívající v bezohlednosti řidiče A, který svým (protipředpisovým) manévrem omezí (či i ohrozí) řidiče B s tím, že ví, že řidič B \“to ubrzdí\“ a tedy nedojde ke škodnému následku – nehodě? Jde o typické nedání přednosti rychle jedoucímu autu z vedlejší, několikaminutové předjíždění kamionů na dálnici. (Dnes mě dokonce kamioňák tvrdě protroubil, když jsem ho \“nepustil\“ předjíždět a spolenčně se zbytkem fronty kolem něj projel asi o 40 kmph rychleji, než jel on.)
    Zájem chráněný zákonem poškozen byl – plynulost a bezpečnost provozu byla narušena, ale škoda nevznikla.

    Jak by nadále byly řešeny situace \“nehorázného porušení povinnosti na straně A vedoucí k nemožnosti dodržení povinnosti na straně B\“ (tedy B nedá přednost z vedlejší vozidlu A jedoucímu po hlavní 200 kmph a dojde ke střetu)?

    A co na to pojišťovny? Doporučené předpisy by si jistě vzaly za své jako zcela nutné a bez jejich dodržování by krátily plnění o 100 % – podobně jako je to dnes se zcela nepovinnými cyklopřilbami. Nebo myslíte, že by naopak vznikly zvláštní pojistné produkty \“připojištění za vědomě přijímaná rizika při řízení\“ pokrývající částečně oblast škod vzniklých při určitém porušení? Např. 100 % při překročení doporučené do 30 kmph, 50 % při překročení do 50 kmph, 20 % při překročení do 70 kmph a kdo pofičí po dálnici dvoustovkou nedostane nic?

    Co alkohol? Je přímo ohrožující či porušující bezpečenost provozu? Byly by doporučené hladiny (tj. minimální bez formálního znaku, doporučená 0,2 – 1,0 promile jako poruchová – ok, pokud to nenaboříš, dále 1,0 – 1,5 jako bezprostředně ohrožující a nad 1,5 promile TČ ohrožení pod vlivem návykové látky)? Další drogy?

    A jak by se takové pojetí přestupku projevilo mimo dopravní část 200/1990 Sb.?

    A v neposlední řadě, jak byste proboha kdy tohle vysvětlil BLbům a BAčům, rumunům a bulharům a té další zahraniční svoloči, co si z toho už dnes dělá divoký západ a jedouce stovkou v levém pruhu bez jakýchkoliv dalších účastníků v dohledu na zablikání dálkovými světly reaguje prudkým bržděním?

    lojz

    K teorii pr

    lojz

    K teorii pr

    lojz

    K teorii práva: kde máte důkazy, že přílišná obecnost práva je spravedlivější než podrobně definované právo? To funguje tak maximálně v televizi, tuším to ztvárnil Donutil v roli japonského soudce. Že to nefunguje v praxi, to musí být snad každému jasné, zvlášť v zemi zkorumpované policie a mafiánském soudnictví. Nespravedlivost obecného práva je díky rozdílnému hodnocení. To by taky trest za vraždu mohlo být v Brně doživotí a v Praze podmínka. Čili obecné pojetí práva není vůbec spravedlivé.

    ….

    Pokud by někdo uvažoval POUZE o naprosto základní definici práva ( = nikomu neškoď a nikoho neohrožuj ), tomu zřejmě schopnost uvažování zcela chybí. Zřejmě by skončil na první křižovatce. Mrtvý.

    ….

    Změna přestupku na POUZE poruchové. Fascinuje mě to přirovnání s 95-tkou mimo obec. Co takhle stovka, nebo stopade, proč jen mimo obec? Asi minutu po začátku platnosti této KRAVINY by se pak mohly městem řítit kamiony 130-tkou a osobáky i rychleji. Proč ne, vždyť třeba zrovna nikoho neohrožují. Co na tom, že se nebude dát přejít z jedné strany na druhou. Ani se tam nebude dát bydlet. Nebo někomu připadá dálnice vhodná na přecházení? Kolik se ročně stane mimo obec nehod, že motorce tam z vedlejší vjede auto. Protože motorka jede 150 a osobák ho při vjíždění nestačí zahlédnout. Tak teď tam budou všichni jezdit dvěstě. Začnu přemýšlet o festovnějším autě, hned mě napadla Tatra.

    Bóže

    Opět jen plno demegogicko-utopistických nesmyslů, které sice potěší bezohledné řidiče, ovšem myslím, že s jejich myšlením by šlo vaše články zkrátit na pár vět. Stejně je nikdo poctivě celé nepřečte a vaši věrní se vám stejně klanět budou, pane JUDr. To, jak jsou vaše články k ničemu jsem vám dokázal ve vaší poradně, kdy jsem uvedl dva příklady, kdy jste nejdříve napsal dlouhatánské články, nechal si vašimi věrnými (hlupáky)zatleskat a když se onen hlupák řídil vašimi radami a zeptal se, co dál, poslal jste ho do háje, pane JUDr.
    Protože jste můj příspěvek v poradně raději nepublikoval, uvedu jej znova tady, kde to neprochází vaší cenzurou. Tak za prvé: Dne 7.9.2012 jste odpovídal jednomu z pisatelů, který se po vašem dlouhatánskémm článku o tom, že řidiči nemají platit pokuty na místě vašimi radami řídil, vjel do pěší zóny, nechal se oznámit. A vaše odpověď? \“stejně to zaplatíte\“. Ptám se, k čemu byl dobrý váč článek o neplacení pokut na místě?
    Druhý pisatel se vás ve stejný den ptal, co má dělat s MP, která ho neustále pokutuje na stopce s tím, že se kola nezastavila. Vaše odpověď? Nedejte se, nesouhlaste, nechte se oznámit… Ani slovo o tom, že MP NESMÍ blokově stopku řešit.Ptám se: K čemu byl dobrý váš obrovský článek o tom, co smějí a nesmějí měšťáci
    Jste dokonalý demagog, který však demagogy nazývá všechny, kteří s  jeho sobeckými názory nesouhlasí.

    Tomáš Beran

    Tak pokud jste se už uklidnil a vydýchal, třeba se dostaneme i k argumentům.

    Tu mou odpověď na dotaz ze 7.9. jste zjevně nepochopil a hlavně ta poradna je skutečně jen stručná a nemá sloužit jako kompletní rozbor obhajoby pro každý případ. Svou odpovědí jsem chtěl říct, že může zabojovat, ale že šance asi nemá velké, proto \“stejně to zaplatíte\“. To ale není nijak v rozporu s obecným pravidlem neplatit nic na místě. Je vždy lepší si nechat prostor pro obhajobu, i když by to znamenalo pak ve správním řízení hodit flintu do žita. Třeba jen proto, že posunute právní moc rozhodnutí a třeba se Vám (např.) mezitím odmažou body. Takže pořád platí, že je lepší neplatit pokuty na místě, jakkoli to v některých případech znamená, že to stejně prohrajete, ale časový odklad má svoje výhody. Rozpor v tom tedy nebyl.

    A s tou STOPkou, ano, MP ji blokově řešit nesmí, ale na to se mne neptal. Čtenář se ptal na to, co má procesně dělat, ne na to, co MPíci smí. Jistě, doplnit jsem to mohl, ale zásadně odpovídám na to, na co se mne čtenáři ptají. Mimochodem, který \“velký článek o tom, co MP smí a co ne\“ máte na mysli? Ten o dopravních kontrolách?

    Kumi

    Hm, v tom případě byste měl mít v názvu vaší poradny připsáno:\“Poradna jen pro ty, co kašlou na zákony\“

    Vaše rady čtou však i ti, kteří nejsou v bodové tísni, jako bezohlední frajeři, kteří zde k vám vzhlížejí. Pro \“běžnou ovci\“, jak se tady slušný řidič nazývá, je opravdu lepší v klidu zaplatit pár stovek a mít nadlouho klid, než u správního valit oči, na kolik ho to po vašich radách vyšlo.

    A s tou stop-kou: Při takovém dotazu by to mělo být to první, co vás napadne, že MP zneužívá pravomoc.
    Mimochodem, o pravomocech MP jsem určitě četl někde tady, jiný web nenavštěvuji. Je to dávno, snad několik let. Kdysi jsem si vás pro vaše odpovědi skutečně vážil. Pak vás však zřejmě naštval nějaký policajt, či ODSČ a z vašich příspěvků, či odpovědí přímo srší nenávist. Proto často děláte chyby v odpovědích, nad kterými člověk, který se mezi zákony pohybuje, žasne. Bohužel, lidé vám věří a pak se na silnici diví…

    Subaru4ever

    Očividně byste dokázal vést poradnu na Autowebu lépe. Doporučuji podat žádost o \“zaměstnání\“ do redakce. O šikovného, chytrého, vzdělaného a slušného jedince jistě bude zájem. A jistě to bokem ke svému zaměstnání budete za (pravděpodobně) mrzký peníz dělat ve volném čase rád a na 105%…

    Bludevil

    Typická odpověď, která se dá shrnout jedinou větou: \“autor vůbec nepochopil smysl článku\“.
    Opravdu autor žije v představě, že na silnici jezdím rychlostí, která je jen o něco vyšší než je povolená rychlost jen kvůli tomu, že mi to někdo nařídil?? Ne, důvod je jediný a říká se mu \“rychlost bezpečná\“. Necestuji pro úředníka, policajta apod., abych se mu zavděčil, ale jen a pouze abych dojel do cíle.
    A k nezahlédnutí motorky autem? Tam bych jen podotkl, že v pravdě 30% lidí na silnici má tak špatný odhad,postřeh, koordinaci v řízení auta a zejména takovou dávku bezohlednosti a tuposti, že ta rychlost moto je jen zástupná výmluva. Viz pár týdnů dozadu mě skoro zabilo auto, protože mi nedalo přednost… víte při jaké rychlosti? 70kmh mimo obec, jel jsem pomalu, protože jsem se zrovna kochal.

    ovce

    jsem rád že alespon nejaký server si v dnešní eurodobě dovolí psát pravdu. dnes není podstatný že lidi zdržujete bezdůvodně pomalou jízdou, že nečumíte do zrcátka nebo prostě bouráte protože jste neschopnej koukat kolem sebe, nebo jezdíte v levým pruhu 70km/h protože jste i.d.i.o.t. dnes je podstatný že když jedete 51 km/h tak jste pirát a zasloužíte být večer na nově. předpisy mají být písemným obrazem přirozeného práva a to nejsou, idál je když se blíží. já za sebe ovšem blbé předpisy dodržovat nehodlám a to nikdy protože jsou prostě blbé. ty dobré mi rozhodně nevadí, ale typicky pražská magistrála s novými semafory a padesátkou… co to je? kterej dement to vymyslel? komu to prospěje krom výběrčích pokut, nebo jižní spojka? proč 80km/h proč 60km/h? vždyt když je kolona každý je rád že jede 20 a když je volno proč nemůžu jet 120km/h. namísto toho aby se namalovaly okraje silnic na bílo a křižovatky byly osazeny zrcadly silnice nebyly děravé, vymýšlí se jen hnusná represe a z nás řidiču se dělají nesvéprávné ovce.

    pytcha

    chcípni demente a nelez na silnici, zůstaň doma a rozstříhej si řidičák a až to uděláš nezapomeň jít vylízat zadek tržilovi a zkus ho rajcovat tím že mu budeš šeptat že dodržuješ padesátku

    lojz

    Já jsem smysl článku pochopil dobře, proto také uvádím argumenty podpořenou oponenturu. Zato vy jste jen se vším souhlasící hýkal. ….
    Nejvíce mě fascinuje, jak do obecné debaty o pravidlech vždy přispěje nějaký omezenec s informací, jak mu včera někdo nedal přednost nebo jak ho měřili na Jižní spojce. …. A abych jen neplácal jako vy, dovolím si reagovat na vaši připomínku. …. Když má podle vás 30 % lidí špatný odhad, myslíte si že ubude nehod když budou moci jezdit vyšší rychlostí než nyní? …. Máte pocit, že po zrušení rychlostních limitů se rychlost všech aut \“ustálí\“ na nějaké fiktivní \“bezpečné\“ rychlosti? Nemyslíte spíše, že dědáček se škodovkou bude pořád jezdit 70-tkou, zatímco pan doktor si to bude švihat 170, protože mu to zrovna přijde bezpečné. A co je bezpečnější pro provoz, aby většina aut jezdila zhruba podobnou rychlostí nebo aby neustále docházelo k brždění-předjíždění-brždění atd.

    Kumi

    Je mi tě líto pytcho. Specialistovi, kterého potřebuješ se říká psychiatr.

    Bludevil

    A kde berete tu svatou jistotu, že lidi budou jezdit rychleji? Operujete s tím jako s faktem, přitom je to jen a pouze vaše domněnka. I když z fleku zavedou na dálnici neomezenou rychlost, já s autem budu vždy jezdit bratru 120kmh v pravém, protože při vyšší rychlosti dle mého názoru auto zbytečně žere. Max. povolená rychlost na to nemá žádný vliv. Jediné co by moje rozhodnutí změnilo by bylo, kdybych se stával překážkou provozu, nikoliv žádná legislativa.
    Ona ta rychlost je ustálená už nyní (zcela bez ohledu na rychlost povolenou, jižní spojka je zrovna ideálním příkladem), vidím to dnes a denně. Jediným skutečným problémem na silnicích jsou ti řidiči, co naopak tuhle ustálenou rychlost nerespektují, ať už směrem nahoru, či dolů…

    XXX

    Ano je to taky jedna z variant co by mohla v praxi fungovat. Píšu mohla, protož o tom bychom se mohli dlouze dohadovat a argumentovat, ale zjistit \“jak by to\“ je v podstatě nemožné. A přenést větší odpovědnost na občana také není špatné, ponechat třeba možnost mít letní gumy v zimě, když se může kouřit za jízdy proč ne telefonovat, když to řidič zvládne, ale následky a postihy v případě, že ne, pak musí podle toho vypadat.
    Já vídím rozhodně problém i v tom, že je u nás nízká vymahatelnost práva, někdo je za své přestupky zodpovědný a jiný se pomocí dobrých právních rad vykroutí z ledasčeho. Příklad je třeba alkohol za volantem, normálí občan co si dá pívečko k obědu si to vyžere se vším všudy, protože pil málo a jedá se o přestupek a řeší to policie, ale ten movitější za to že se zpraží jak zvíře, nemusí mít postih žádný, vy pane doktore to znáte, ale pro běžné občany vysvětlení, v případě vyšší hladiny alkoholu to eřeší policie, ale st. zástupce, právník movitého občana, nebo i on má dobré kontakty a…. řízení se prostě zastaví. např.

    Tomek

    existence jednosměrky mi bohužel dává falešný pocit jistoty, že na mě ze zatáčky nikdo nevyjede … a on vyjede a je to na blatníky. Volat cajty mi přijde zbytečné, dotyčný se sice omluví, ale příště tam zase někdo jede.
    Pravidla dávají jedné straně iluzorní jistotu, že je ostatní respektují … pokud ne, je porušitel nebezpečím ať už je jeho názor na dopravní značení sebepravdivější. Mimochodem je třeba o značení uvažovat nejen z hlediska mě projíždějícícího a cestu si zkracujícího řidiče, ale i z celkového hlediska .. tedy i toho, kdo zde bydlí a parkuje. My bydlíme na kraji jednosměrky a musíme jí celou projet. Je to otravné, ale co s tím naděláme. Někteří sousedé to ignorují a už jsem do nich málem při couvání z parkoviště vrazil… no neomlouval jsem se jim, to je jejich blbost.

    Tomek

    to by znamenalo mít po 50-70% města plošně rozeseté značky s omezením rychlosti. To mi nepřijde rozumné.

    lojz

    Co takhle trošku logiky do uvažování. Startovacím motivem pro tohle téma je nedodržování rychlosti. Všichni by rádi jezdili rychleji, či ještě lépe neplatili za překročení pokutu. … Vy si po dálnici pojedete 120, když to bude pěkná okreska, tak klidně taky 120. Pan doktor jezdí po dálnici 170, když to bude pěkná okreska, tak klidně taky 170. …. Co je to ustálená rychlost? Podle mě rychlost, kterou v daném úseku a čase jezdí většina řidičů. Dá se tvrdit, že je buď blízko povolené rychlosti (mírně nad či mírně pod) nebo odvisí od průjezdnosti úseku. Po zrušení limitů už žádná ustálená rychlost existovat nebude, rapidně naroste počet předjížděcích manévrů a s tím související počet nehod. Při vyšší rychlosti s patřičně vyššími následky. …. Otázkou je, kolik desítek mrtvých navíc jste ochoten pro dobro věci obětovat.

    Rejpal

    Zajímavý návrh. Bohužel je v něm opět přenesení odpovědnosti z toho, kdo svojí činností druhého omezuje či ohrožuje na toho, který je při své nečinnosti omezován či ohrožován.

    Předpokládám, že ve většině případů nedojde k nehodě v důsledku toho, že automobil parkuje na chodníku a zenmožňuje tak jeho užití k chůzi. (Chodec nejspíš zvolí nějakou jinou, možná delší, trasu a pokud dojde k nehodě, tak z důvodu špatně zvolené cesty – třeba po silnici.)
    Stejně tak dochází jen zřídka k nehodám kvůli tomu, že nějaký řidič neumožní chodci přejít silnici v místě přechodu pro chodce. (Chodec není hloupý, aby vstupoval do vozovky a raději si nechá ujet tramvaj či příjde pozdě do školy či do zaměstnání.) O tom svědčí současný stav, kdy toto pravidlo dodržuje pouze 10% řidičů a určitě nezle říct, že v těch 90% dochází k nehodám.
    Podobným příkladem může být vysoká rychlost v místě určeném k pohybu chodců – pěší či obytná zóna; nebo také vysoká rychlost v místech omezení, jakými je práce u silnice či napojení cest (za nehodu jistě nelze považovat to, že se pracovník nemůže soustředit na svojí práci či to, že v místě napojení vznikají na vedlejší silnici kolony vozidel, která se nedokáží připojit).

    Rejpal

    S Vaším pravidlem \“neplatit nic na místě\“ mám trochu problém.

    Hrajete nějaké společenské hry? Provozujete nějaké kolektivní sporty? Představte si situaci, kdy je hráč upozorněn (rozhodčím či spoluhráčem) na to, že provedl nějaký neplatný tah či faul (ať již úmyslně či neúmyslně). Ten namísto toho aby svojí chybu napravil (buď vrácením tahu či přijmutím trestu) přiměje zúčastněné osoby k tomu, aby se situace řešila až ve správním řízení a nyní se pokračovalo ve hře.

    Vážně by Vás taková hra bavila?

    XXX

    No stačí si položit jednoduchou otázku, komu nejvíc nahrává, když přestupce neuzná na místě a jde do sporu?? Pokud možno s pomocí právníka.Ze by nejjednodušší vysvětlení také bylo správné?
    Jaks e to říká v obchodě, vzbudit potřebnost u toho co člověk v podstatě nepotřebuje a on to koupí, tedy místo toho aby problém vyřešil jako \“ovce\“ a stálo ho to pár drobnejch, bude to řešit jako rebel, osobnost nebo tak nějak, dá se podsunout ledasjaké chlapské označení a vyjde ho to nejspíš daleko dráž, ztratí tím spoustu energie a času, ale to už je každého věc. Jen je otázka kdo je potom vlastně ta ovce, že 😉 ??

    XXX

    Gratuluji, výborně podchycená podstata problému. Ale obávám se že to málokdo ocení a nebo pochopi.

    Kajmos

    Pane doktore,
    Vaše články čtu velice rád. I tento je velice zajímavý, má hlavu a patu a celé to dává smysl. Mám bydliště v okrese Rychnov nad Kněžnou, kandidujte do senátu a navrhněte tuto úpravu. Můj hlas byste měl. Když nic jiného, rozproudila by se veliká debata.

    Kajmos

    Pane doktore,
    Vaše články čtu velice rád. I tento je velice zajímavý, má hlavu a patu a celé to dává smysl. Mám bydliště v okrese Rychnov nad Kněžnou, kandidujte do senátu a navrhněte tuto úpravu. Můj hlas byste měl. Když nic jiného, rozproudila by se veliká debata.

    Aneb:

    \“Nebuďte ovce, přesta%nte se chovat podle dohodnutých pravidel a začněte se chovat podle toho, co chci Já.\“

    Tomáš Beran

    Promiňte, ale když pozoruji provoz na dálnicích nebo na \“pěkných okreskách\“, přijde mi, že tak, jak to popisujete, už se dnes jezdí, takže nevidím důvod, proč by mělo dojít náhle k nárustu nehod a jejich následků. Jistě, vyšší rychlost při nárazu zhoršuje následky nehody, ale co Vás vede k názoru, že by se zvýšila nehodovost? Přijde mi totiž, že zbytečně strašíte a že není nejmenší důvod se domnívat, že by na silnicích vypukla jatka. Jak jsem psal ve svém článku, v Německu se na dálnicích s doporučenou 130ku taky nekonají, tak proč by se měla konat tady?

    Tomáš Beran

    Ten Váš příměr se teda moc nepovedl. Tato pravidla hry totiž dovolují takový tah, takže to není nedovolený tah. A o kterých \“zúčastněných\“ osobách to mluvíte? Kdo jsou ti hráči na místě? Jako policisté na místě? Jakože jim vadí, když je někdo pošle na místě do háje a chce to dát do správního řízení? A v čem by ti policisté měli mít jako problém? Proč by jim to mělo vadit? Jestli teda myslíte, že se pak cítí zbyteční, nesoucítím s nimi, považuji je za takové.

    Rejpal

    Pane doktore, zkuste si to přečíst zítra, až se vyspíte, ještě jednou. Moc se Vám to nepovedlo.
    (Dovolím si malou nápovědu: hráč, který provedl neplatný tah či faul = řidič, který porušil pravidla; spoluhráči a protihráči = ostatní účastníci provozu, rezidenti, chodci, ti, kteří mohou být nějak omezeni tím porušením pravidel; rozhodčí = strážník či policista napomínající na místě přestupku; správní řízení = správní řízení či soud.)

    špatné přirovnání, tohle totiž není žádná hra a nikoho tu nic nemá bavit.

    já teda nevím, je to tu dost rozporuplné, jsou tu lidi co by za zákon dali život a lidi co by ho spláchli do záchodu z averze k dnešní politické situaci.osobně jsem pacifista, snažím se škodit systému jen z principu jak to jde. nejde mi o dobré soužití, ani o lidi. Tento návrh by fungovat mohl, přestal by z lidí dělat dementy a přesunul zodpovědnost více na ně, kteří by se vlastním rozhodováním patřičně chovali. Chci aby byl každý přestupek hodnocen individuálně, nechci být souzen za to že jsem mohl něco spáchat a přitom nespáchal. Nejsem kriminálník, protože jsem jel o 5 km/hodinu víc na prázdné silnici. Pokud vím, nesmím nikoho a nic ohrozit ani omezit, to jsem neudělal.

    Tomáš Beran

    Takže jaká je tedy Vaše pointa? Jakože když pojedu po dálnici 130 a někdo mne předjede 200, tak je vůči mně nefér, že ten druhý hned na místě nedostal pokutu nebo co jste se tím snažil říct?

    😀
    jsem pacifista –
    snažím se škodit –
    nejde mi o dobré soužití, ani o lidi.

    ???

    Rejpal

    Pane doktore, to myslíte vážně? Vy nechápete psaný text, nebo se jen snažíte z demagogických důvodů dělat, že jej nechápete, nebo je to nějaký speciálně promyšlený skrytý útok na oponenta?

    Společenské hry a sporty mají svá pravidla. U her, u kterých je obtížně řešit porušení pravidel vrácením tahu nebo dokonce i u her, které předpokládají určitou vyspělost hráčů existují v případě porušení pravidel určité tresty (někdy spadají tresty i do ekonomické strategie hry). V některých případech je možné nahlášené porušení pravidel rozporovat a přenést jej do správního řízení po ukončení hry. V takovém případě se Vám ale může stát, že s Vámi nikdo nebude chtít příště hrát, třeba proto, že si takovým jednáním vytvoříte neoprávněně lepší pozici ve hře.

    Přeneseno do světa dopravních pravidel je to stejné, jako když zaparkujete na něčím vyhrazeném místě či na pěší zóně – strážník či policista vás upozorní na přestupek a vyměří pokutu a Vy místo abyste zaplatil pokutu (ekonomizace pravidla) a napravil svou chybu (vrácení tahu), zůstanete se svým vozidlem na tom vyhrazeném místě a necháte případ postoupit do správního řízení, kdy bude trest pro Vás výhodnější.

    Tím vyhráváte hned několikrát: poprvé nad tím, koho jste svým porušením pravidel omezil (zde například nad vlastníkem vyhrazeného parkovacího místa či nad uživateli pěší zóny); dále pak nad konkurenty, kteří pravidla neporušili či přijali svůj trest (nejspíš díky tomu uzavřete víc obchodů či oplodníte víc samiček); a v neposlední řadě nad rozhodčím a celou hrou tím, že přesunete trest na dobu, která bude pro Vás výhodnější (nebude hrozit, že se k samičce dostanete až jako druhý nebo Vás někdo předběhne s výhodnější nabídkou).

    M!

    Vaše argumenty teda naprosto nechápu?! Co má jakákoli společenská hra/sport společného s provozem na silnici, nikdo tam nevyhrává ani neprohrává. Všichni jen jedou z místa A do místa B.

    Nevidím nic divného tom, že nesouhlasím s přestupkem pokud se domnívám že se nestal. Proč bych měl platit, když jsem podle svého názoru nic neudělal?

    JJ

    Autor se na věc dívá logicky a to je dnes už zastaralé 🙁

    O nějaké snižování počtu projednávaných přestupků přece nikomu nejde a o bezpečnost silničního provozu už vůbec ne. Jestli o tom někdo pochyboval, ať se podívá na humbuk okolo možnosti měření bez upozorňující cedule. Mnohá města se vůbec netají tím, že rychlostní kontroly jsou důležitou součástí rozpočtu a dělají vše pro maximalisaci příjmů z nich.

    Mimochodem, neznám asi jasnější ukázku podjatosti a střetu zájmů, když údajně nezávislý správní orgán rozhoduje o vině a zároveň kasíruje uložené sankce do svého rozpočtu. Boblig z Edelstadtu byl žabař, ten se o zisky musel dělit.

    Kumi

    A proč by se tím měly obce tajit? Jsou hospodáři, jako každý jiný subjekt. Bylo prasárnou měřit rychlost před železničním přejezdem, kde projedou dva vagóny za rok, jak to praktikovali někteří \“starostové\“ před pár lety. S novelizací zákona však místa k měření určuje policie. Tato místa jsou většinou zveřejněna na stránkách obcí a je jen v rukou samotných řidičů, zda si dají pozor. Pokud ne, přispěli do kasy té které obce dobrovolně.

    kaos

    existence jednosměrky mi bohužel dává falešný pocit jistoty, že na mě ze zatáčky nikdo nevyjede …
    Pravidla dávají jedné straně iluzorní jistotu, že je ostatní respektují …

    Ano, to jste trefil presne. Ta jistota je iluzorni. Kdyby tam ta jednosmerka nebyla, tak si aspon date sam pozor.

    Někteří sousedé to ignorují a už jsem do nich málem při couvání z parkoviště vrazil… no neomlouval jsem se jim, to je jejich blbost.

    Ne, to je vase blbost. Pri couvani nesmite nikoho ohrozit. Pokud to udelate, tak jste chudak. Nikdy nevite, proc tam kdo jel, minimalne konstrukt KN vam dovoluje porusit i predpisy (navic tam muze jet treba sanitka, zeano.)

    velká huba

    Probuďte se! Naprostá většina odhalených \“přestupků\“ je mírné překročení pov. rychlosti na dálnicích, silnicích typu již. spojka, či formálně v obci ovšem prakticky kdesi v polích. Občas to doplní zapomenutá světla a prošlá lékárnička.
    Pokud někdo opravdu brání ať už plynulosi sil. provozu či pohybu chodců vč. kočárků nebo např. inval. vozíků po chodníku, řešením není lístek od MP za stěračem…

    bubik

    přestupky jsou významným příjmem tu obcí, tu státního rozpočtu, takže případná změna přestupkového zákona na postihování pouze poruchových přestupků sníží obcím příjmy a je tedy naprosto nereálná

    gilhad

    Jak jste již napsal – většina jede ustálenou rychlostí, která je buď v okolí zakázané (pokud hrozí měření), nebo odvisí od průjezdnosti úseku. V případě zrušení tedy většina pojede opět ustálenou rychlostí, která odvisí od průjezdnosti úseku. Není důvod pro extrémní navýšení předjížděcích manévrů, spíše lze očekávat, že jich ubude, neboť zrušením limitu ubude řidičů jedoucích rychlostí nekorelující s průjezdností úseku.

    Pozorováno například na Krétě, kde značky omezující rychlost prakticky nejsou a policii jsem tam nikdy rychlost měřit neviděl. Zato většina vozů se pohybovala přibližně stejnou rychlostí, která závisela na poloměrech zatáček, šířce silnice, stoupání, dohlednosti a podobných materiálních aspektech. Tato rychlost se v různých úsecích téže silnice značně lišila, ale většina řidičů se v daném místě na preferované rychlosti shodla, ačkoli předjíždění nikdo ani náznakem nebránil, většinou nebylo třeba předjíždět.

    Tomáš Beran

    To je ale šroubovaná metafora. 🙂 Tak já jen vyberu namátkou, ano? Bavíme se tady hlavně o rychlosti, takže kdo je to ten, kdo se mnou \“příště nebude hrát\“? U toho parkování Vás chápu, ale jak vidno, ve svých článcích hledám řešení ve vztahu k rychlosti, jak do toho zapadá Vaše metafora?

    Zefiris

    Díky za článek. Není sporu o tom, že drtivá většina měření rychlosti je prováděna za cílem vylepšit bilanci městské kasy bez ohledu na realitu. Nicméně zajímalo by mě, jak navrhujete řešit přednost v jízdě:

    Dnes totiž přednost není absolutní, ale aspoň podle nedávných judikátů je přednost omezena tím, že ten, kdo má přednost, nejede příliš rychle (kde \“příliš rychle\“ může znamenat třeba o polovinu víc než je limit).

    Když na dálnici předjíždím a nikoho za sebou nevidím, nemůže se stát, že bych byl hlavním nebo dokonce jediným viníkem kolize mezi sebou a autem, které se za mnou vynořilo rychlostí 250 km/h. Totéž při vjíždění do křižovatky z vedlejší: pravidla by mi měla umožnit předpokládat, že když nikoho nevidím v zóně kde se může jet třeba 50 km/h, tak že tam někdo nepojede rychlostí 100 km/h a já se s ním srazím. Jinak bych totiž z vedlejší nemohl nikdy do křižovatky vjet.

    Takže: jak navrhujete omezit přednost v jízdě?

    Kumi

    Pochybuji, že vám na toto dají místní frajeři, kterým \“ovce\“ na silnici překážejí, logickou odpověď. Prostě neexistuje. Také by mě zajímalo, jak by takový spěchající frajer odpověděl, kdybych mu nastínil modelovku: V pravém pruhu, v obci, jede kolona \“ovcí\“, pěkně jeden za druhým a já se rozhodnu, že budu riskovat tisícovku,(třeba jsem zaspal do práce)a začnu je předjíždět sedmdesátkou. Ptám se: Je v právu frajer, který se na mě začne lepit,troubit, blikat, protože on má na pokutu 2500?
    Jen si prosím nechte kecy o možné krajní nouzi a kecy o uvolnění pruhu rychleji jedoucímu. V pravém pruhu je plno.

    martin.p

    Už se těším na provoz, kdy většina řidičů nebude mít oči přilepené na tachometru, ale bude vnímat provoz okolo a přizpůsobovat své chování na silinici dané situaci. V tu chvíli se budu cítit mnohem bezpečněji a provoz na silnici bude plynulý a s minimem nebezpečných situací. …za chvíli se probudím do reality… Držím Vám palce a budu doufat, že se to jednou povede!

    hyza

    Dobry den,
    docela dlouhou dobu jsem Vase clanky cetl, docela dlouhou dobu zvazoval jak by to asi vypadalo na tom svete kdyz by to bylo tak jak popisujete…A myslim,ze by to proste nefungovalo. Zkuste si predstavit prumerne inteligentniho cloveka. Pak si uvedomte ze vacsina z nich je hloupejsich.

    Kdyz to trochu posunu tak, aby to davalo smysl i v tomhle tematu, tak se Vas zeptam – myslite si, ze vnitrni myslenkove pochody podprumerne inteligentniho jedince nebudou fungovat stylem \“kdyz nenabouram, nikdo mi nic nemuze\“? ano, je jasne ze dedek ktery jezdi ted 70 na 90 bude i nadale jezdit 70 na 90. Ale bude tak jezdit i ten, ktery ted jede 140, aby neprekrocil rychlost o 50 mimo obec, kdy mu muzou vzit ridicak na miste? ja si myslim ze ne. Opravdu si myslite ze v hloupych hlavach vacsiny lidi tohle nebude znamenat neco ve smyslu \“juchu zadne mereni, muzeme jezdit rychle\“ ? Jestli si tohle myslite, musim se Vam predem omluvit, ale myslim ze jste blbec. Jako nazorny priklad muzu uvest aferu, kdy polovina polaku pochopila presne urceni mnozstvi maleho a velkeho u marihuany v CR, kdy male mnozstvi je jenom prestupek, jako legalizaci… Coz nemelo sice nic spolecne s realitou, kazdopadne ti lidi na zaklade toho jednali. To co popisujete muze fungovat v utopicke spolecnosti, kde se nenachazi blbci, kteri NAPROSTO nereflektuji jakekoliv racio. Mozna se pohybujete ve spolecnosti kde se takovi lidi nevyskytuji, v realu je jich bohuzel mnoho a na cestach o to vice. Pocit nepostihnutelnosti v pripade ze \“jenom pojedu rychle\“ jim na rozumu neprida a na rychlosti neubere. Dalsi vec je treba alkohol – i dnes sedaji lidi za volant opili, a to jim tam sviti kontrolka ze je to zakazane. Ofsem, oni na ni serou, spolehaji se ze je nikdo nechyti, nebo se nad tim vubec nezamysleji. V pripade, ze by pochytili, ze jim nikdo nic nemuze, pokym nic nezpusobi, o to vic by se zacli projevovat alkoholove myslenky ve stylu \“jsem nesmrtelny\“.

    K tomuhle clanku jsem se dostal prez d-fens, ktery taky nejakou dobou ctu, ale cim jsem starsi, tim vic prichazim na to, ze lidi jsou proste hloupi, a veskere teorie ktere stavi na tom ze lidi maji predse svuj rozum, padaji na jedne podstatne veci – lidi rozum nemaji. lidi jsou hloupi,sobecti, arogantni egoisti. Cest vyjimkam a chvala Vasi naivite.

    Yellec

    Zapomínáte na jedno a to je pud sebezáchovy. Nikdo nechce bourat, nikdo se nechce zabít. Dám sebe za příklad. S čerstvým řidičákem a sbíráním zkušeností přišlo i pár krizovek. Poznal jsem z toho že tudy cesta nevede a obavy z porušování předpisů s tím neměly co dělat.
    Dnes po čtrnácti letech (bez nehody) si troufnu tvrdit že bezpečnou rychlost poznám. To znamená, že jsou místa a situace kdy na motocyklu můžu jet i na okresce 200+ ale to neznamená, že tak jezdím pořád jsou taky místa kdy jsem opatrný nad rámec předpisů. Žádný zákon mi nezakazuje předjíždět tam kde lze odbočit vlevo, přesto to nikdy nedělám. Když mám dostat přednost míjím křižovatku takovou rychlostí abych ji fakt dostal a když si nejsem jistý že o mě vjíždějící ví zpomalím na takovou rychlost ze které můžu zastavit nebo se vyhnout. Tzn. budu tu křižovatku míjet klidně i čtyřicítkou. Prostě nechci umřít. Takových je podle mě drtivá většina řidičů a o ty ostatní se postará Darwin.
    Zrušení rychlostních limitů (mimo zastavěnou oblast) by podle mě vedlo ke snížení nehodovosti. Lidi by víc začali sledovat zrcátka, přestali hledat v křoví radary a policie by se mohla věnovat ohrožujícím přestupkům.

    Vector

    To je až nezvykle jednoduché.
    Obecně musím přizpůsobit rychlost stavu a povaze vozovky, svým schopnostem a také samozřejmě konkrétnímu dopravnímu prostředku, který řídím.
    Pokud jedu po hlavní silnici záleží na tom jen z toho pohledu, že nemusím dávat přednost vozidlům vedlejší například.
    Stále platí, že nesmím nikoho ohrozit a to ani toho, kdo vyjíždá z vedlejší ani kohokoli jiného.

    At se vám to líbí, nebo ne, většina lidí nejede tak ,aby se zabila. Stajně tak mi může z vedlejší vyjet tatra s pískem, na hrob si pak můžu nechat vytesat \\\“Zde leží ten, kdo měl přednost\\\“. Ono chcípnout ve slisovanym autě právem, nebo neprávem obvykle bolí uplně stejně.

    Povinnost, která je zákonem uložena musí být také splnitelná. Z toho také vychází osvobozující rozsudek nad někým, kdo vyjede z vedlejší a nemohl při tom dostát své povinnosti dát přednost v jízdě.

    Pokud tedy mám dostat na hlavní silnici přednost, musím tomu kdo mi jí má dat vůbec poskytnout nějakou možnost to udělat.

    Mezi omazeit a ohrozit obvykle existuje poměrně široký prostor. Tedy pokud na vzdálenost, kdy mě může ten kdo mi dává přednost spatřit a může na to nějakým způsobem reagovat, pojedu takovou rychlostí, která mu umožní mě ani neomezit, mám i praktickou přednost v jízdě. Pokud jedu rycheji, musím počítat s tím, že mne patrně někdo omezí. V případě, že pojedu jako magor, tak ten kdo vjede do prázdné křižovatky samozřejmě nemá komu dávat přednost a za případné ohrožení jsem odpovědný já.

    Stesky nad tím, že někdo přiletí kdoví jak rychle zvášť na dálnici jsou v drtivé většině způsobeny demencí stěžovatele, který nedokáže vyhodnotit rychlost pohybujících se předmětů a za volant nepatří. Pokud se na dálnici (a v některých zemích ano) jezdí rychlostí běžně 180 km/h počet dementních výmluv se diametrálně snižuje, protože s tím každý počítá. Je to jako vylézt do sněhu v páskovkách a stěžovat si, že to zebe.

    Pokud jedu po dálnici v pohodě cestovních 160-180 je moje rychlost vůči nakomu, kdo jede 90km/h relativních nejvýše 90. Pokud máte pocit, že se k vám 90hm/h na dálnici dokáže přiblížit objekt tak, že nezvládnete reagovat, nemáte tam co dělat.

    LWG

    Blbci naproto reflektující racio jezdí i dnes kde je napadne, kolik je napadne.

    Kde je někdo, kdo kromě úseků, které vysloveně smrdí kontrolou (těch nejpřehlednějších), omezuje rychlost mimo obec? Osobně jezdím dle potřeby a nálady mimo obce vcelku bez myšlenek na omezení, tj. kromě extrémů 70-130 a i kdyby byla rychlost neomezená, jezdil bych stejně.

    Navíc autor článku nemluví o ztrátě odpovědnosti, ale o její jiné formě.

    Také považuji přístup mnoha lidí za příliš liberální, ale v tomto seriálu si myslím, že přílišné uvolnění není prosazovaná.

    Gale

    Každý systém má své slabiny, což ale článek koneckonců připouští. Obecné právo klade velmi vysoké nároky na soudce, podrobně definované právo zas na zákonodárce. Zvláště je-li onen právní pozitivismus pojatý přísně formalisticky. Nevyhoví-li jim ti či oni, je na nespravedlivé soudy zaděláno. Rozdíl je jen v rozsahu.

    Nikterak si neosobuji monopol na chápání článku, myslím však že máte trochu definiční problém s poruchovým přestupkem; když se někde nebude dát přejít, pak řidič vytváří poruchové jednání tím, že jede k přechodu příliš rychle než aby chodci umožnil bezpečně přejít. Řešení si pak zaslouží práve tato porucha (přenesení starosti o následek na toho kdo má přednost) případně její míra, nikoli vztah jakési absolutní rychlosti k jakémusi limitu.
    Odstranění těch \“poruchových stavů\“ by samozřejmě nešlo samo od sebe, ale kombinace prevence (kvalitní informativní značení, stavební a technické řešení problematických míst) a sankcí za skutečně poruchová jednání mi připadá jako mnohem efektivnější způsob k prosazení (alespoň těch proklamovaných) účelů silničního zákona nežli víceméně náhodné sbírání čárek za formální porušení sebelépe přesně definovaných pravidel.

    Tomáš Beran

    Ohledně přednosti v jízdě si ale myslím, že stávající pravidla fungují dobře. V prvním díle jsem psal, že u přednosti v jízdě se materiální aspekt vzácně prolíná plně s formálním. V případě té popisované nehody, kdy vyjíždíte z vedlejší a nemáte kvůli velkému překročení rychlosti řidičem vozidla na hlavní v nepřehledném úseku možnost přednost dát, by platilo totéž. Pravidla o přednosti v jízdě mi přijdou jako poruchová, takže na ta bych nesahal, protože fungují dobře.

    A ještě na okraj, i dnes soudy judikovaly tzv. princip omezené důvěry, který ve stručnosti říká, že se nemůžete spolehnout na to, že budou všichni dodržovat pravidla a že v určité míře (ano, tady je podstata problému) musíte porušování pravidel ostatních předvídat.

    Gale

    Vaše přirovnání má jednu velmi zásadní chybu – možnost přenést řešení do správního řízení JE SOUČÁST těch pravidel hry.
    Váš příklad je vcelku jednoznačný, ale zdaleka ne všechny jsou takové. Osobně jsem žádal okolo dvou desítek správních řízení, vždy jsem byl přesvědčen, že se žádný přestupek nestal ani formálně. V cca 80% mi ouřady daly za pravdu, zbytek skončil nezaviněnou prekluzí.
    Jo, kdyby se dalo na rozhodčí spolehnout, že je nikdo neplatí ani extra neúkoluje, pak by to pravidlo asi bylo zbytečné. Zatím se však nezdá…

    Gale

    Ehm, právě jako \“poradna pro ty kdo kašlou na zákony\“ se to neosvědčilo, jak jste ostatně sám poznal. Kdo si jezdí jen tak po pěší zóně je prase, když se u toho nechá ještě chytit tak vůl k tomu. Pokud k tomu vjezdu má nějaký dobrý důvod na který značka nemyslí nebo třeba materiální znak jen v tom, že tam vjel půlkou auta při otáčení když ve dvě ráno hledal v cizím městě cestu do nemocnice, pak je to argument který – nezabral-li hned na místě – skutečně patří do správního řízení. Jestli si tam jezdil mezi pěšákama jen tak protože chtěl, bude platit. Prosté.
    Sám jsem v poradně našel několik dobrých rad, které byly velmi užitečné k pohnutí ouředním orgánem v situaci kdy jsem byl zcela přesvědčen že jsem v právu. V takovém případě skutečně v klidu pár stovek neplatím, neb z principu je mi pocit holené ovce odporný k nezaplacení.

    Nemáte prosím odkaz nebo alespoň nějakou nápovědu k tomu zmíněnému judikátu? Také jsem na něj narazil již před nějakou dobou a bohužel jej znovu nemohu najít. Zajímá mě hlavně proto, že většina zdrojů (včetně Vás před časem zde) vykládá princip omezené důvěry přesně opačně.

    Gale

    Kecy o krajní nouzi jsou naprosto na místě, neb přítomnost lepiče Vám tento stav způsobuje a tedy můžete podél kolony i bezpečně zrychlit bez obav z jakéhokoli postihu.
    Řešit zda je v právu ten za Vámi v situaci kdy nijak nevyložíte ani jeho komunikaci (natož pak jeho situaci či důvody) je silně nemístné. V levém pruhu i zde.

    Trotl

    Jak kecy o KN? Jak to poznáte? Vy rozhodnete jestli je druhý řidič v krajní nouzi? No potěš koště. Vás na silnici nechci potkat ani náhodou.

    Trotl

    Před pár lety jsem jezdil hlavně po západní části Německa. Jezdilo se mě tam velice dobře. Pravidla byla obecně dodržována a přijímána. A proč? Žě by přísná restrikce? Nemyslím si to. Za těch pár let jsem nenarazil na nesmyslné značení na nesmyslné omezení rychlosti. Například u školy ve tři ráno se právě nachází plno žáků i s učitelkou. Tak je nutno tam přísně dodržovat třicítku. Tak tohle v Německu neznají. Omezení rychlosti pro vozidla na 90km/hod jsem zažil na úseku dlouhém 15km. Jednalo se opravu dálnice a tedy zůžené pruhy pro kamióny a osobní vozidla. U nás by to bylo tak na 40km/hod plus radar. Značkám v Německu lze věřit. U nás mnohdy diskutabilní. Zato mnohem větší postih když způsobíte nehodu. Asi tak. Nechápu jak někdo může psát, že by se s uvolněním limitů lidi zbláznili a začali jezdit jako šílení. Právě naopak. Plně by se věnovali provozu a nečuměli furt na tachometr ale kolem sebe. Nebo že by pisatelé popisovali jak by reagovali oni sami? Mimochodem restriktivní opatření ničí elementární slušnost.

    Rejpal

    Toto vlákno začal nějaký človíček s vjetím do pěší zóny a principem \“nic neplatit na místě\“.

    Vy však hledáte řešení ve vztahu k rychlosti.

    Takže všechno to povídání o změně zákona je jenom o rychlosti? Sice zavádíte nějaký obecný princip, ale oponentura k obecnému principu, která se netýká rychlosti je bezpředmětná, protože rychlostí si získáte potlesk publika, zatímco v případě ostatních předmětů už bude oponentů víc?

    Osobně nemám nic proti neomezené rychlosti (přestože můj MB nejezdí rychleji než 180 km/h) pokud tou rychlou jízdou není nikdo jiný omezován či ohrožován.

    Bludevil

    Tu poslední větu do kamene tesat!!

    Kumi

    Jak poznám, že je někdo v krajní nouzi? Připomenu, že krajní nouze je čin jinak trestný, kterým chci odvrátit vyšší nebezpečí…
    Už jste byli někdy na silnici ve skutečné krajní nouzi? Já ano, pánové. Ujišťuji vás, že člověk v krajní nouzi na silnici se nelepí, nevystrkuje prostředník, nevybržďuje. Skutečný člověk v krajní nouzi sice zabliká, zatroubí, ale HLAVNĚ – prosí!!! Už jste něco takového zažili? Ne? V tom případě to nebyla krajní nouze, ale bezohledná frajeřina.

    Zefiris

    Díky za vyjádření. Není sporu o tom, že při vjíždění na křižovatku z vedlejší v oblasti kde je limit 50 musím čekat že někdo pojede po hlavní 60 nebo 70, ale možná nemusím čekat že někdo pojede 100.

    Můj dotaz směřoval k tomu, že bez rychlostního limitu nemůžu mít ani takové očekávání. Takže jak to řešit? A naopak jak by se měl řidič jedoucí po hlavní dozvědět, kam až z té vedlejší je vidět, a tedy co ten kdo jede po vedlejší může očekávat?

    Jezdím do práce místem, kde se vedlejší ulička napojuje na okružní cestu kolem sídliště. Křižovatka typu T, kde se vedlejší připojuje do vnitřní strany oblouku hlavní silnice. Protože podél silnice parkují auta a parkovací místa jsou vyznačená až skoro ke křižovatce, je viditelnost fakt malá – když stojím tak, abych ještě nezasahoval předkem auta do jízdního pruhu hlavní silnice, mám rozhled možná tak 10 metrů na každou stranu bližšího pruhu, a tak třeba 20-30 u vzdálenějšího. V podstatě se řídím sledováním odlesků světel přijíždějících aut, ale auta samotná přímo nevidím. Zvlášť teď, když jsou po ránu okna parkujících aut zamlžená, je rozhled úplně nahouby. Pokud očekávám že pojedou tak 50-70, je to OK. Pokud by tam ale mohl jet někdo neomezeně, nemohu mu dát přednost.

    Problém je v tom, jak má řidič přijíždějící po hlavní vědět, že cestou je takto nepřehledná křižovatka? A jak má odhadnout, jakou tak maximální rychlost druhá strana může čekat?

    taky řidič tak člověk

    BOže, bože, posun k anarchii. Copak je někde systém fungující bez zákonů. Pochopte, lidě, všichni lidé se chovají jen ku svému prospěchu. A musí být omezováni zákony. Každý rozumný, který se pohybuje na silnicích musí vědět, že postihy a prevence se musí naopak zpřísnit. Finsko, Švýcarsko, Německo, to je pro nás asi špatný vzor, co? Pro spoustu asi ano.

    kravina, lidi jsou prasata, a pokud nedodržují zákon nyní, jak se budou chovat bez zákona

    zde.

    Mluvte laskavě za sebe.

    zde.

    \“Pochopte, lidě, všichni lidé se chovají jen ku svému prospěchu.\“
    Opět říkám, mluvte prosím za sebe. Není to pravda, něco si o tom přečtěte.
    \“Každý rozumný, který se pohybuje na silnicích musí vědět, že postihy a prevence se musí naopak zpřísnit.\“
    Až se to obrátí proti vám, budete pozdě brečet nad nespravedlností.
    \“Finsko, Švýcarsko, Německo, to je pro nás asi špatný vzor, co?\“
    Nevím co pro nás, pro mě třeba Švýcarsko, co se týče silničních předpisů a chování řidičů, rozhodně ano.

    zde.

    \“Pochopte, lidě, všichni lidé se chovají jen ku svému prospěchu.\“
    Opět říkám, mluvte prosím za sebe. Není to pravda, něco si o tom přečtěte.
    \“Každý rozumný, který se pohybuje na silnicích musí vědět, že postihy a prevence se musí naopak zpřísnit.\“
    Až se to obrátí proti vám, budete pozdě brečet nad nespravedlností.
    \“Finsko, Švýcarsko, Německo, to je pro nás asi špatný vzor, co?\“
    Nevím co pro nás, pro mě třeba Švýcarsko, co se týče silničních předpisů a chování řidičů, rozhodně ano.

    Jan Solver

    Po městě se značky dávat nemusí. Je tam všude 50

    Souhlasím, ne vždy dodržuji povolenou rychlost, ale mám soudnost a vím, že když je plná dálnice, nebudu si to pálit 200 a lepit se všem na zadek, protože pak nedokážu zareagovat. Najdou se samozřejmě řidiči většinou luxusnějších aut, kterým jsou dva pruhy málo ale těm uhnu a nechám je ať si blikají na dalšího chudáka, který jako typický čech pukne závistí, že nějakej mafian co si koupil drahý auto jede jak šílenec. Problém je, že lidi nejsou soudní. Prostě borec vyleze z autoškoly, koupí si auto se slušnějším výkonem a pak dělá frajera jak to jede a jak je drsnej, ale v krizovce neudělá nic protože jede rychlej než na co má zkušenosti a odhad má taky minimální, takže na závěr je uplně jedno jaká značka s rychlostí byla u cesty. Člověk, kterej má naježděno a zvládá vnímat okolí a reagovat, tak ať si jede, protože sám ví, že ve 180 na okresce se bude asi těžko vyhýbat nečekané překážce, proto sám tak rychle nepojede. A na závěr dostanou postih stejný….
    Je to vždycky jen o lidech, jezdí bez papírů, protože auto přece na papíry nejezdí, po pár pivech jsou přece v pohodě tak proč by to neodřídily, a nebo je jim to málo tak se před jízdou ještě sfetujou a stejně vlezou za volant. Předpisy říkají co by se mělo, ale nezakážou nic

    JN

    Tomu žádná buzerace a restrikce nepomůže.
    Myslící člověk v takových místech jezdí obezřetně (pomaleji než stanovuje limit), idiot tam pojede 100 ať je to zakázaný, nebo ne.

    JN

    Tomu žádná buzerace a restrikce nepomůže.
    Myslící člověk v takových místech jezdí obezřetně (pomaleji než stanovuje limit), idiot tam pojede 100 ať je to zakázaný, nebo ne.

    iWarp

    Tak stále by platilo, že řidič může jet takovou rychlostí, z které dokáže zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled. To by se dalo uplatnit na situace, kdy auto přijíždějící po hlavní těsně před zahájením úkonu ještě nevidím. A pokud už ho vídím, musím si být 100% jist (nikoliv odhadovat, očekávat, apod.), že to stihnu.

    Gale

    Co máte na mysli zpřísněním prevence??
    Pokud snad čistě náhodou namátkové kontroly důkladnější, důraznější a ve větším množsví, pak ale nejde o žádnou prevenci…

    Honza

    Všechno je to judikatura Nejvyššího soudu:
    7 Tdo 38/2009
    7 Tdo 214/2010
    11 Tdo 639/2008

    Určitě těch případů bude více, např. ten třetí uvedený judikát se odkazuje na další. Jinak zrovna v tom daném případě bylo překročení rychlosti 75 na povolené 30, tedy o 150% více.

    M

    Děkuji za opravdu zajímavé čtení; mj. jsem se i přiučil něčím z práva.
    Jen pro dokreslení příklad z praxe: Včera jsem podle předpisů umožnil na 4proudé silnici přejít chodci (matka s kočárkem) přes přechod. Ta dáma byla naštěstí tak rozumná, že se dobře podívala jak to vypadá v levém pruhu: Nejdřív to kolem propálila černá X5 – pán v \“nejlepších letech\“ nejdřív přibrzdil, ale když viděl, že mu paní do pruhu nevstoupí, zase přidal; pak to kolem stejně, ale už bez brždění propálil starší červený golf variant, řízený nějakou vytuněnou madame; a korunu tomu dala nějaká zlatá mládež v blíže neidentifkovatelném červeném hatchi někdy z první pol. 90 let. Ti se navíc na křížovatce do levého pruhu připojili, takže dali přednost X5 i G variant, ale té mamince na přechodu už ne…
    NIKDY a NIKDE jsem NEVIDĚL, že by PČR nebo MP hlídaly takto nebezpečné jednání a postihovaly je. Je to flagrantní porušení předpisu, které splňuje podmínku nebezpečnosti; je to dokonce extrémně nebezpečné jednání svědčící o buď o naprosto šílené bezohlednosti nebo o nesledování provozu.

    Trotl

    Tak s tím co popisujete se dá souhlasit. Nicméně si netroufám tvrdit, že na sto pro poznám kdo jede v režimu KN. Rozsvícená světla ve dne již neplatí páč svítí povinně všichni. Kdo jede rychleji udělám mu místo. Nikoho záměrně neblokuji ani nevybržďuji. Snažím se chovat slušně a ohleduplně. Vyhovuje mě plynulá předvídatelná jízda. Kam nevídím tam to nepálím atd. Asi tak.

    JSH

    Pokud už teď zákon nedodržují, tak bych čekal, že bez zákona se budou chovat úplně stejně.

    JUDr. Beran

    Dobrý den, ano souhlasím s Vaším názorem a námětem k této problematice. To hlavní vidím v tom konečném eafektu který by vznikl, a to je to, že by byl čas a kapacita se věnovat skutečně tomu co se stalo a řádně to prošetřit.Myslím tím příčiny a jiné okolnosti kterými se nyní nevěnuje moc pozornosti (rychle to ukončit a uzavřít-shodit ze stolu, na místo toho aby se zjistil skutečný důvod, opakovanost,aj) a vyvodit z toho závěr pro opatření, aby se tak již příště nestalo, či stalo měněkrát. Na silnicích jsou místa katrá dokonce PČR má a jsou zveřejněna na nehodových mapách, ale není na místě, aby skutečně po nastalé nehodě k tomu měli co říci třeba PČR,Hasiči, Záchranka, Řidiči a ostatní účastníci. Jsem také toho názoru, že by se měly řešit především a hlavně věci které skutečně nastaly a nenechat se z jakýchkoli důvodů odvést od skutečných věcí k nějakým možná i statistickým hromadám ideí či pravděpodobností které nenastaly a svým množstvím zakrývají a znesnadňují se zaměřit na skutky, ze kterých lze i skutečně stavět tu správnou statistiku vedoucí ke skutečnému zájmu pomoci či předcházení skutečných nehod. Osobně jsem samozřejmě pro, i z důvodu mé dlouholeté zkušenosti z oblasti kdy se to vždy skutečně stalo. Bohužel teď se i skutky většinou řeší jako ty tzv. vetšinou nehody nenastalé-fiktivní, nebo podložené statistikou ovlivněnou opět těmy skutky kdy k ničemu nedošlo. Samozřejmě jsem pro prevenci, ale ta musí být ůzce spojená se skutečnou realitou, to znamená jak navrhujete, věnovat se přednostně skutkům a prevenci zaměřit právě sem. Je to jako teď s tím alkoholem, všichni věděli že se pančuje, ale čekalo se jen, až se něco stane. Asi všichni i známe místa okolo svého bydliště, nebo trasy kde často jezdíme, kde jsou místa se zvýšeným nebezpečím, nyslím tím místa, kde se již něco stalo. Ti místní to vědí, ale ti co tam většinou havarují je neznají a proto bych rád i já znal ty sklutečná místa až někam pojedu a dal si větší pozor, nebo se tam udělá takové dopravní opatření, aby se tak již nestalo. Někde stačí jedna značka, někde je potřeba jich dát více,ale musí to mít skutečný účel vycházející z nastalých skutečností a nejen co kdyby. Děkuji

    Rejpal

    A stalo se snad něco té paní s kočárkem? Nestalo. K žádné škodě nedošlo. To chcete ty řidiče aut v levém pruhu trestat za to že nezpůsobili nehodu?

    Rejpal

    Takže dání či nedání přednosti řidičem přijíždějícím z vedlejší silnice je pouze v kompetenci řidiče jedoucího po hlavní silnici?

    michajlic

    Pane, opravdu si stojíte za tím co říkáte?
    Pokud pravidla hry umožnují rešit porušení jinde než na místě tak proč toho nevyužít. A pokud toto pravidla neumožnují pak nezbývá než to vyřešit okamžitě.

    Auto odhadce

    Právě měření rychlosti u škol, by mělo patřit k preventivní práci policie, kolikrát jste je tam někdo viděl? Já jezdím 20 let a nikde ani jednou!! A když bz jim to nikdo nařídil, věřím, že jsou schopni tam měřit v sobotu nebo v neděli.. takhle to u nás funguje…

    auto odhady

    Ano a právě takoví jako vy, mohou za ty mrtvé na silnicích, máte pocit, že vše musí být vyškatulkované a přesné a nepochopíte, že jsou věci, které závisí na myšlení lidí a pokud těm lidem nedáme důvěru, aby ho používali, bude to vypadat tak jak to vypadá, nebo máte pocit, že západoevropští řidiči jsou o tolik chytřejší, že jim je dovoleno přemýšlet?? Není lepší se zamyslet, zda u vás není nesmysl spíše ta jednosměrná ulice a pokusit se to změnit?? Zkuste také někdy přemýšlet než jenom buzerovat…

    auto odhadce

    Kdo je prase, ten který jede 90 večer širokou městkou komunikací bez lidí, nebo ten, který vám přejede 30kou dítě u školy, panebože, lidi začněte přemýšlet…. víte jak může být 30km/hod rychlost velká?

    auto odhady

    jsme, ale zase u toho, že házíme hrách na zeď.. Je smutné, že u nás tolik let po revoluci, máme pořád takto zkorumpovanou vládu, která udržuje takovéto praktiky parazitování na všem…

    auto odhady

    Přesně tak to je, za 20 let jízdy jsem neviděl policii měřit tam kde má, ale vždy tam kde vydělá, nezáleží jim na bezpečnosti, ale na parazitování na řidičích, o tom tato diskuse také je…

    auto odhady

    Možná pro vaši informaci, kdyby všechny auta stály je velká pravděpodobnost, že se nestane žádná nehoda, to je novinka, že? Samozřejmě, ještě můžeme připustit možnost toho, že tam půjde pěšky nějaký zamyšlený lojza a narazí do vozidla a může mu například poškodit vnější zrcátko…

    auto odhady

    Ano takhle přesně si představuji klasického řidiče. Ano opravdu věřím, že takovýchto nás jezdí většina a proto neustále říkám, že šikanizace ze strany policie není z důvodu bezpečnosti, ale pouze výdělečné činnosti a pouze zneužití zákona, což přispívá pouze ke zvýšené nehodovosti… Proč se policie třeba nezaměří na dopravní značení, kvalitu silnic, na zapomenuté značky s omezenou rychlostí,na poškozené dopravní značení, na nelogické dopravní značení,kvalitu řidičů přicházejících z autoškol, proč? Protože tam se špatně kasíruje… je to smutné.. Zajímalo by mě kolik např. loni vybrala policie za tyto výše uvedené prohřešky?? Že bychom se asi zasmáli… Ale samozřejmě uznávám, že to není v možnostech dopravního policisty, ale v jejich předpisech a nadřízených..takže jsme zase v těch horních sférách korupce a lhostejnosti

    Lubomír Čokina

    Když jsem začal číst, tak první co mě napadlo, že to je nějaký text pro právníky, když jsem po třech odstavcích ztratil trpělivost, a sjížděl dolů směrem k diskuzi, všiml jsem si že autor je právník, tak jsem se tomu trošku pousmál. Tak nějak předpokládám, že ti co jezdí po cestách jako paka, nebudou z toho článku rozumět ani slovu.

    Lubomír Čokina

    Když jsem začal číst, tak první co mě napadlo, že to je nějaký text pro právníky, když jsem po třech odstavcích ztratil trpělivost, a sjížděl dolů směrem k diskuzi, všiml jsem si že autor je právník, tak jsem se tomu trošku pousmál. Tak nějak předpokládám, že ti co jezdí po cestách jako paka, nebudou z toho článku rozumět ani slovu.

    auto odhady

    A kolik mrtvých motocyklistů jste ochoten obětovat ještě Vy, při dodržování deního svícení, kdy se motocyklisté stali takřka neviditelní v kolonách rozsvícených světel?? Vše je relativní, že? Hlavně, že pár blbě vidících lidí (kteří nemají co dělat ve svém stavu za volantem, když nevidí za bíleého dne auto) si všimne za bílého dne auta, že? Zřejmě v SRN asi nikdo blbě nevidí, tak tam za bílého dne nesvítí.. a víte kolik tam je žárovek a alternátorů, to by byl kšeft pro tamní fabriky, ale zřejmě tam nemají tak šikovné lobisty jako u nás…

    auto odhadce

    S tím čerstvím řidičákem to máte zcela pravdu, nevyježděný řidič za to prakticky ani nemůže, že neodhadne rychlost(tímto se jich nezastávám) pouze konstatuji, že kdzž vás naučím držet v ruce 5 talířů, neznamená to že kdzž vám je nandám plné jídla, tak je donesete a neupadnou vám. V německu řadu let jezdí od 17, ale pod dohledem dospělé osobz a to je naučí, to je ta správná autoškola, proč to nejde u nás? Vemte si co z těch autoškol leze za řidiče, vždyť se jich hromada bojí usednout za volant, co po nich můžeme chtít? A jsmem u toho, ba naopak, co můžeme chtít po autoškolách, ano proč se nekontrolují, proč můžou vůbec takové \“zmetky\“ (myšleno nefunkční řidič) pustit do provozu, proč je tam nějaký komisař od policie? K čemu tam vůbec jsou a kdo je má právo kontrolovat? Existuje databáze, kde se vyhodnocuje kvalita autoškoly dle nabouraných žáků? Proč není, proč bych autoškole nesebral oprávnění, když zjistím, že jejich žáci jezdí jako prasata, nebo úplný diletant, oni jsou přeci těmi, kdo jim umožní jít do provozu, oni jsou ti, jenž zabíjejí prostřednictvím tady těch jiné spolucestující, nebo kolemjdoucí. Ať autoškoly zbrojí nahoru, že nemají povinnost školu smyku, rychlou jízdu a její zvládání v povinných osnovách…

    auto odhadce

    Naprosto skvěle napsáno, s tím, že značkám v SRN se dá věřit naprosto souhlasím a proto opět říkám, kdo je u nás kontroluje a sankcionuje ty nesmyslné a zapomenutéomezené značky omezující rychlost, opravy komunikací a ve značné míře špatně nastavené omezující rychlosti v různých úsecích, proč v německu dokáží označit točivější zatáčku za nebezpečnou a u nás jenom možná značkou, že bude jakási zatáčka? Proč bych měl českému značení věřit, jezdit dle něho, už bych tady dávno nebyl…

    XXX

    No pokud někdo jede před školou třicet a přejede dítě, je pravděpodobné že mu tam skočilo třeba zpoza jiného auta a on prostě nemohl reagovat, před léty pamatuju případ, dky byl řidič při podobné případě uznán nevinným, protože se došlo k závěru že jel opravdu tak pomalu a opatrně že v podstatě není z řidičského pohledu možnost jak podobným nehodám zabránit. Takže prase rozhodně není.

    XXX

    No a jak by sis předstvoval aby to v našich podmínkách fungovalo?
    Postavit tam pěšáka? tím pádem auto nazastaví na místě a řídila osoba blízká, takže na nic, kamera co to bude snímat to samé takže dát ke křižovatce motorizovanou hlídku, co bude mit ve voze záznamové zařízení a co následně vyrazí za přestupcem v provozu a bude se ho snažit dostihnout, zastavit a postihnout. to je u nás samozřejmě nereálné a navíc by spousta chytrolínku zase říkala kolik je jinejch řešení a samozřejmě nic reálného nenavrhla, jen spousta křiku co je špatně. Co navrhuješ Ty? Myslíš samozřejmě kompletní řešení a ne jen že policie nic nedělá.

    Gale

    Díky!! Ten třetí uvedený je obzvlášť zajímavý, ale ten ztracený výklad pořád najít nemohu.
    Jinak je vcelku poučné sledovat přístup především státních zastupitelství (včetně NSZ), které k podobným věcem přistupují až tupě formalisticky a nedání přednosti často a setrvale bagatelizují.

    M

    Místo auta vybaveného radarem, tzn. auta s drahou výbavou stačí stát o pár desítek metrů dál s obyčejným označeným autem schovaným za roh, nebo s neoznačeným autem. Jediná potřebná výbava je příp. dalekohled.
    Kdysi, ale to je min 10 let takhle v Praze na Vítězném nám. pravidelně hlídali přejíždění plné čáry: Auto jedoucí v prostředním pruhu na kruhovém objezdu přejelo už přes plnou čáru do odbočovacího pruhu, kde zpravidla omezilo nebo ohrozilo odbočující vozidlo a zároveň omezilo nebo ohrozilo chodce na přechodu. Byl to výjezd do ulice Jug. partyzánů. O kus dál na místě, které z kruh. objezdu nebylo dobře vidět stála hlídka a dávala pokuty.
    Když šlo tohle, nevím, proč by nešlo stejně hlídat přechody.

    M

    No, ještě že nestalo! Nevím, jak bych žil s tím, že jsem pustil na přechod někoho, koho v druhým pruhu smetlo auto.
    Když zastaví auto v např. pravém pruhu u přechodu, aby pustilo chodce, pak řidič v levém pruhu musí počítat s tím, že tam ten chodec přechází – i když ho třeba přes stojící vozidlo nevidí. Pokud taky nezastaví, tak toho chodce už ohrozil – v právu se nevyznám, ale podle zdravého rozumu už je to ohrožení. A pokud jste dobře četl článek, tak ohrožení by se postihovat tak jako tak mělo. Problém je, když je postihováno jednání, které nikoho neohrožuje.
    To pak můžete rovnou říct, že je chyba na straně toho, kdo pojede na zelenou, i když to stačí zaflekovat, aby se nesrazil s tím, kdo jede na červenou… Článek nebyl o tom, že má na silnicích platit právo silnějšího, ale zdravý rozum. A nezastavit, když vidím, že jiné auto pustilo chodce na přechod je holý nerozum…

    Kumi

    Pekne si to vystihol. Takto by to mohlo fungovať, ale u nás sme v Česku a tu je demokrácia trochu ináč chápaná, ako vo vyspelých štátoch. Na záver svojho príspevku si len dokázal, že premýšľaš ako typický český(slovenský) šofér: policajti merajú rýchlosť, aby naplnili plán pokut…Je to volovina, akou si pristihnutí vodiči uľavujú voči policajtom, keď ich za rýchlosť riešia. Keby to bola pravda, polícia, hlavne dopravná, by nerobila nič iné, len merala rýchlosť. A z toho ich, snáď, nemožeš podozrievať. Náš šofér nemá poňatia o práci radového policajta. Má zafixované, že policajt príde do práce, pozrie na tabuľku so svojimi pokutami, zistí, že mu niečo do plánu chýba, tak zoberie radar na plecia a ide… Všetko je ináč. Radary sa planujú dopredu, planujú ich nadriadení, na základe sťažností občanov, za základe žiadostí starostov, riaditeľov ZŠ…

    Kumi

    Tak to je přesně to, co jsem okamžitě uvedl ve své první reakci na článek. Volové, kteří tady k panu JUDr. vzhlížejí, jako ke svému Vůdci, opravdu \“jeho řeči \“nerozumí a nevěřím, že jeho články skutečně čtou. Jim stačí zaznačit, že mají kašlat na zákony, kašlat na slušné řidiče, a jsou spokojeni…

    XXX

    Dobře připusťme možnost že se vyčlení hlídka na hlídání křižovatky nebo přechodu a uniformovaní policisté (jesli jsem správně pochopil vaší představu) sedí v civilním vozidle a zdánlivě nic nedělají (to jen pro daší stížnosti od občanů co je uvidí)
    Zargistrují nebezpečné jednání a nemají záznamové zařízení: a nyní je několik možností když se pokusí řidiče zastavit a) odjede a kaše na ně a oni ho vlstně nemůžou pronásledovat a přestupek není ani zdokumentován a nebo za b) zastaví a bude se hádat že k výše uvedenému jednání nedošlo a je z toho rázem tvrzení proti tvrzení, tedy úspěšnost nic moc v dnešní době.
    A to beru příklad třeba Prahy nebo jiného většího města, kde je ještě jakž takž možnost vyčlenit jednu hlídku, v malém městě se třeba jedná o všechny policajty co jsou zrovna ve výkonu v uniformě a je to naprosto nereálné, protože prostě není čas aby mezi byrokracií a normální třebas drobnou kriminalitouseděli u křižovatky.
    Ale souhlasím v tom, že za rozumných legislativních podmínek by měla tato celkem levná varianta být rozumná a účinná, bohužel u nás když něco funguje tak snad záměrně se to zkomplikuje a nebo rovnou znemožní po právní stránce.

    Kuban

    Jsem rád, že pan doktor dokáže řešit to v čem jest vzdělán, že dovede k tématu, které odborně rozebral, navrhnout i řešení, což se mu mnohdy v tématech ,jež jsou mu cizí, nedaří. 😉 Vskutku přínosné 🙂

    bohužel jsou tyto snahy vždy takovým spíše třepáním z hladu…. Nemyslím onen výklad, ale snahu omezení dopravní policie a její schopnosti. Aneb snaha všech nepoctivých řidičů a řidičů paranoiků…..

    Neb zde se začíná rýsovat otázka, zda jsou vůbec nějaké zákony potřeba…. Filosofii se nebráním, jen jsem přesvědčen o tom, že má snaha by na tomto portále byla úplně zbytečná….

    (osobně by mne zajímalo jaký profil řidičů, a lidí celkově, zdejší web navštěvuje)

    ale to už jsme úplně OT

    Kuban

    nehodovost se zvýší a divím se že to stále nedovedete pochopit… Vše závisí na člověku, který má jen omezené reakční schopnosti, každé zkracování potřebné rezervy zvyšuje riziko… To vy snad jako člověk vzdělaný musíte chápat proboha….

    Kuban

    Ano, ale tím, že ty pojedeš plynule a opatrně, dáš tomu blbovi možnost tě nesejmout, když on ze své blbosti bude potřebovat tu rezervu, kterou mu tvá předvídatelná jízda umožní..

    Jeden hnup na silnici je zkousnutelné riziko, ale jakmile se najdou hnupi dva a vedle sebe je malér…. Ale to pochopíš až když něco na té silnici opravdu najezdíš 😉

    To že někdo jezdí tak či onak, je běžný důvod jednoduchých lidí, aby to dělali taky….

    Kuban

    Propustnost je odvozena teprve až od plynulosti, né naopak…. Omez plynulost zrušením limitů a sleduj co se stane s propustností… 😉 tyhle vzorce jsou všeobecně známé ale stále se najdou fištróni s rozumy…. Anarchie nikdy nikde ničemu neprospěla.

    Kuban

    Ta vaše iluzórnost je běžně k vidění třeba i na dálnici… Kde 130 v noci znamená, že pokud vám něco do cesty vběhne ani nemáte šanci zareagovat…. Takže tam je na místě rychlost omezit… Dle studie by měla být až někde kolem 80km/h… to je co??? To už se Vám ale líbit zase nebude, proto rychlost na dálnici zrušíme… Pak jsme ale v rozporu s tou vaší iluzivností v jednosměrce, kde bourají max 2 auta za rok, za to na dálnicích je to každý den něco!!! Už se zamyslete nad tím jaké absurdní voloviny řešíte!!! A jaké směšné a nepodstatné argumenty vytahujete

    Kuban

    Ano, proto takové jako vy, kteří hledají možnosti jak jim jejich práci ještě více komplikovat docela neuznávám 🙂

    M

    OK, záznamové zařízení by se asi hodilo. Co se nedostatku policistů týká, tak by prostě stačilo, kdyby ty, kteří teď měří na rovném přehledném úseku, poslali hlídat přechody. Na měření jsou zpravidla třeba tři policajti a dvě auta: první policajt v autě s radarem (kde jsou ty doby kdy jsem jako kluk vídal SNBáky ležet ve smrkáčích u radaru v příkopu na zemi…:-))) ), druhý zastavuje a třetí sedí ve druhém autě a píše pokuty. Na hlídání přechodu by stačili dva místo tří a jedno auto místo dvou…

    Pavel Vítek

    Vážený pane M,

    Vámi zmíněný případ je skutečně přesnou ukázkou situace, která by měla nastat – tedy, abych nebyl chápán nesprávně, že se účastníci silničního provozu, kterým se dotyčná paní přecházející po přechodu nepochybně stala, začnou chovat s rozmyslem. Vy jste tak učinil, chodkyně tak učinila a 3 další automobily nikoliv.
    Rád bych tedy upozornil na to, že navrhované změny by se týkaly všech účastníků silničního provozu, nejen řidičů. A propos věřím, že namísto značky omezující rychlost atp. by mohla vyrůst značka upozorňující na přechod, např. špatně viditelný.
    Samozřejmě souhlasím s názorem, že chování 3 zmíněných řidičů odporuje slušnosti, ne však bezpečnosti.

    XXX

    Ano s tím se dá souhlasit, bohužel to naráží na naší \“tržní ekonomiku\“, nadřízení chtějí výsledky a to jsou peníze v co největším množstvía tudíž přes všechna tisková prohlášení že jde především o bezpečnost se to ubírá stále stejným směrem. Neříkám že je to vina jen nižších nadřízených, pyramida zopovědnosti a požadavků jde samozřejmě do vyšších pater, ale účel je splněn, lidi obyvykle nadávají jen na ty blbce u silnice a peníze se vyberou, takže vládne \“spokojenost\“

    Nesouhlas.

    Nesouhlasím s tím co vyvozujete z faktu že ne každý je génius. Absolutně pomíjíte věc, kterou vlastní každý nezávisle na hodnotě IQ. Ta věc se jmenuje pud sebezáchovy.

    Systém jak zde je nastaven a nejen v dopravě vyrábí nesvéprávné alibistické a škodolibé blbečky i z těch co trochu inteligence pobrali.

    Tedy zpět:
    za1 až 98) osobní zodpovědnost za své jednání včetně následků. Tedy žádné \“ono se to nějak..\“
    za99) soubor minima závazných a maxima doporučujících pravidel.
    za100) dobrovolná=nenároková pomoc potřebným

    iWarp

    Rozhodně ne. Jak jste na to přišel?

    iWarp

    Rozhodně ne. Jak jste na to přišel?

    ahá

    A nejvymakanější to má rodina Kimů…

    M

    Jsem rád, že jsme se shodli. Bohužel se shodneme i na té \“tržní ekonomice\“ – a čím jsem starší, tím spíš mám pocit, že je za tím právě ta pyramida nezodpovědnosti, samozřejmě nejen u Policie…

    Rejpal

    Pozor!
    Nejprve jsou pravidla – ta by neměla být porušena. Potom je druhá instance, kterou je okamžitý trest za porušení pravidel (dohlíží rozhodčí) – tato část už často není součástí pravidel, ale návazných předpisů o vymahatelnosti. (Při amaterských hrách bez rozhodčího bývá často nahrazena větou: \“Ještě jednou a už s tebou nehraju!\“) Třetí instance, tedy správní řízení, existuje zcela mimo pravidla – je to opravný prostředek určený k řešení sporů. Ano, je možné jej užívat i ve zcela zjevných případech jako další instanci ekonomizace pravidel. Takže proč to nevyužít?

    Rejpal

    Pozor!
    Nejprve jsou pravidla – ta by neměla být porušena. Potom je druhá instance, kterou je okamžitý trest za porušení pravidel (dohlíží rozhodčí) – tato část už často není součástí pravidel, ale návazných předpisů o vymahatelnosti. (Při amaterských hrách bez rozhodčího bývá často nahrazena větou: \“Ještě jednou a už s tebou nehraju!\“) Třetí instance, tedy správní řízení, existuje zcela mimo pravidla – je to opravný prostředek určený k řešení sporů. Ano, je možné jej užívat i ve zcela zjevných případech jako další instanci ekonomizace pravidel. Takže proč to nevyužít?

    Luboš

    A vzal jste také v úvahu vrozený pud sebezáchovy ?

    Kuban

    Jen pro zajímavost. Včera sem se projížděl směr Tábor Č.Budějovice a Jindřichův hradec. Tak dlouhé rovinky v čechách skoro neznám a chování řidičů tomu odpovídá, všichni ignorují předpisy, každý si jezdí svým tempem rychlosti, každý se snaží předjíždět, je to každou chvíli na prudké brzdy, kolikrát i 3auta vedle sebe a přesně tak by to vypadalo, nebýt žádné pomyslné omezení, pravidla atpd. Prostě na krev, dávat si bacha….. Děkuji nechci!!! Už teď to nefunguje a je jasné že by to nefungovalo ani potom…

    Tomek

    pravda, při couvání bych neměl nikoho ohrozit. Pokud vám ale někdo relativně rychle vjede do ulice z boční ulice, tak to je otázka několika sekund a ačkoliv jste si už předtím díval do protisměru, je to náhoda pokud si ho všimnete. Situace mě nutí víc si hlídat ten směr, odkud nikdo nemá vyjet a to je docela slušná blbost.

    Tomek

    vy jste ale rejpal

    Tomek

    zákony by nebyli třeba, kdyby všichni byli
    – zkušení a trochu inteligentní
    – ohleduplní a rozumní

    … kolik procent českých řidičů to splňuje ?
    Je třeba rozlišovat mezi riskováním nebo ohrožováním a jízdou pro radost tam kde to nemůže vadit. Jen za léto bych mohl popsat cca 15 situací, které mohly pro někoho být nebezpečné, buď potencionálně nebo se zvládly na poslední chvíli …. vždy nedodržení základních pravidel pochopitelných i selským rozumem.

    Honza

    A ohrozili ti předjíždějící někoho nebo jenom překročili rychlost?

    Kuban

    no to je to oč mi jde…. já se v jádru věci nebojím situace bez pravidel, já se bojím jenom těch lidí co si to nebudou umět vyložit a pochopit…. Lidé mne každý den přesvědčují o tom, že potřebují přísnou kontrolu a řád…

    je to smutné, nechci to, ale takový odraz čeští řidiči vyvolávají..

    Kuban

    myslíš že jízda v dvouproudé silnici ve třech autech vedle sebe je snad jen omezení? Předjetí a vměstnání se do brzdící kolony, tedy zkrácení brzdné dráhy předjížděného je ok? Nebo podjíždění motorkáře z pravé strany snažíc se ho snad předjet z prava? To vše v rychlostech 110kmh+…. Nedodržování bezpečných rozestupů….. Bavím se minimálně o 5ti trolech během krátkého úseku…

    tak tenhle koment mě fakt rozesmál jak máloco, to je přesný! všechny ovečky hlasujte že budem jezdit 30 a na dálnici 40….díky za dobrej článek doktorovi. ta buzerace už překačuje únosný meze! neříkám že bezpečnost není důležitá, ale to co je v čr je šikana a buzerace

    satam

    Dopravní značky s omezením rychlosti jsou k ničemu. Pokud by měly být účinné, musel by každou z nich držet nějaký poskk, který by v okamžiku, kdy řidič tu omezenou rychlost překročí, ho tou značkou vzal po hlavě nebo mu ji hodil do čelního skla. Značka sama o sobě vůbec nic neřeší!

    satam

    Zahoďte tu svou křišťálovou kouli do kanálu, nebetyčně kecá!!

    satam

    Je mi Tě upřímně líto, seš fakt přiblblá ovce, ovládnutá režimem. To, co píše Judr. Beran, není o nekázni, bezohlednosti apod., ale především o svobodě, kterou nám naši \“vládnoucí nadlidé\“ omezují o hodně víc, než je zdrávo.

    dr. cajthamlová

    No vy asi budete pěkný výlupek, když jste už musel absolvovat 20 správních řízení, a to ani nemluvě o těch situacích, které jste vyřešil na místě. Já za 20 let pravidelného řízení obdržel celkem asi 2 pokuty, úhrnem za 400 Kč 🙂

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist